IKO – bezpieczna bankowość w smartfonie

Bankowość elektroniczna stała się naszą codziennością. Aby bezpiecznie z niej korzystać, nie trzeba już przechodzić skomplikowanych procesów weryfikacji. Z internetowych kont można korzystać w prosty i bezpieczny sposób, i na smartfonie, i na komputerze, jeśli sami też będziemy pamiętać o przestrzeganiu zasad bezpiecznego bankowania.
 IKO – bezpieczna bankowość w smartfonie
/ grafika: PKO BP

Dodatkowym wsparciem i ochroną naszych pieniędzy jest też możliwość zweryfikowania w aplikacji mobilnej IKO PKO Banku Polskiego tożsamości dzwoniącego pracownika banku. Dzięki temu użytkownik aplikacji łatwo i szybko sprawdzi, czy nie telefonuje do niego oszust podszywający się pod bankowego doradcę.

Masz wpływ na bezpieczeństwo

Sami klienci mają duży wpływ na to, czy obsługa finansów na telefonie będzie bezpieczna. Aby mieć pewność, że nie padniemy ofiarą oszustwa, powinniśmy pobierać aplikację IKO wyłącznie ze sklepów Google Play, App Store, Huawei AppGallery i aktualizować ją na bieżąco, ograniczyć operacje w IKO limitami, które można dowolnie zmieniać w serwisie internetowym iPKO, a także w razie zmiany numeru telefonu usunąć przypisaną do niego aplikację IKO. Jeśli jednak tego nie zrobimy oraz nie będziemy korzystać na tym numerze telefonu z IKO dłużej niż 12 miesięcy, aplikacja może zostać po tym czasie automatycznie usunięta ze względów bezpieczeństwa.
Największy bank na swojej stronie internetowej pkobp.pl oraz na profilach banku w mediach społecznościowych często informuje o zasadach bezpiecznego bankowania i aktualnych zagrożeniach czyhających na klientów . W przypadku pytań i wątpliwości zawsze można skontaktować się z infolinią PKO Banku Polskiego: 800 302 302.

 

Łatwe logowanie

Jest kilka sposobów, by zalogować się bezpiecznie do konta IKO. Tradycyjnie można to zrobić, wpisując PIN. Nowoczesnym i wygodnym sposobem jest logowanie się za pomocą odcisku palca. Aby to zrobić, nie trzeba wpisywać PIN-u, wystarczy, że przyłoży się swój palec do czytnika. W ten sposób mogą zalogować się użytkownicy wybranych telefonów z systemem Android w wersji 6.0 lub wyższej, jeśli czytnik linii papilarnych jest zgodny ze standardem określonym przez Google oraz na wybranych telefonach z systemem iOS (iPhone) z funkcją Touch IDJeśli włączysz logowanie biometryczne na Androidzie, aplikacja wykorzysta funkcje twojego telefonu do logowania się do aplikacji IKO. Wtedy zalogujesz się odciskiem palca lub skanem twarzy. Odpowiednikiem logowania biometrycznego na systemie iOS są zaś funkcje Touch ID i Face ID. Również ten sposób logowania jest w pełni bezpieczny – masz pewność, że tylko ty możesz odblokować swoją aplikację.

 

Przyjazny login

W przypadku serwisu internetowego iPKO (i Inteligo) na komputery stacjonarne i laptopy nie musisz pamiętać swojego numeru klienta do logowania– możesz go zamienić na przyjazny login. Możesz to zrobić w  aplikacji IKO - taki login powinien mieć od 8 do 50 znaków, w tym co najmniej jedną literę (jej wielkość nie ma znaczenia, ale nie można używać polskich znaków). Dozwolone jest stosowanie znaków specjalnych. Przyjazny login nie może być jednak taki sam jak hasło.

 

Aktualne dane pomagają

Warto raz na jakiś czas sprawdzić w aplikacji IKO, czy dane podane w banku są aktualne. Niektóre z nich, np. PESEL, nr dokumentu tożsamości, nr telefonu, ze względów bezpieczeństwa prezentowane są w formie zamaskowanej. Żeby je zobaczyć, wystarczy podać PIN do aplikacji. W aplikacji IKO możesz zmienić swój adres e-mail oraz włączyć albo wyłączyć zgodę marketingową. Jeżeli zechcesz zmodyfikować inne dane, zaloguj się do serwisu internetowego iPKO i kliknij zakładkę „Moje dane” znajdującą się w lewym górnym rogu ekranu. Tylko jeśli twoje dane są aktualne, możesz korzystać ze wszystkich możliwości swojego konta, a bank może w pełni zadbać o bezpieczeństwo twoich finansów.

 

Uważaj na fałszywych pracowników banku

W ostatnim czasie dużo słyszymy o oszustach telefonicznych podszywających się pod pracowników banku lub innych instytucji (tzw. spoofing). Przestępcy dzwonią z numeru telefonu, który wyświetla się jako prawidłowy numer z np. banku i podają się za jego pracownika. W takich rozmowach często, aby wyłudzić poufne dane, wykorzystują pretekst zabezpieczenia konta i informują o zablokowaniu rzekomego przelewu na dużą kwotę lub podejrzanej płatności kartą. Wykorzystując zdenerwowanie ofiary wyłudzają dane dostępowe do bankowości elektronicznej, dane kart płatniczych, kody BLIK, nalegają na zainstalowanie aplikacji lub przelanie pieniędzy na „konto techniczne”. W istocie dane uzyskane w trakcie rozmowy pozwalają im okraść ofiarę, a zainstalowana na jej telefonie aplikacja służy wykradaniu np. kodów autoryzacyjnych.

Dlatego warto pamiętać o kilku zasadach: pracownik banku nigdy nie poprosi o zainstalowanie dodatkowego oprogramowania czy aplikacji ani też o zdalny dostęp do komputera. Nie poprosi też o podanie danych do logowania do bankowości elektronicznej, kodów autoryzacyjnych, pełnego numeru karty i kodu CVV/CVC czy kodów BLIK. Jeśli w trakcie rozmowy padnie taka prośba to powinna zapalić się nam „czerwona lampka”, że masz do czynienia z oszustem. Wtedy należy jak najszybciej rozłączyć i skontaktować się z infolinią swoje banku. Tam dowiesz się czy naprawdę dzwonił do ciebie pracownik banku i w jakiej sprawie. Jeśli okaże się, że takiego kontaktu z banku nie było to znaczy, że była to próba oszustwa.

W aplikacji IKO możesz sprawdzić mechanizmy potwierdzenia tożsamości dzwoniących pracowników infolinii przez klienta tak, by była pewność, że rozmowa telefoniczna jest bezpiecznie prowadzona z właściwą osobą . Jak to zrobić? Podczas rozmowy z pracownikiem banku powiedz, że chcesz zweryfikować jego tożsamość w aplikacji IKO. Po chwili dostaniesz powiadomienie push w aplikacji z danymi pracownika. Poproś go o imię, nazwisko, jego stanowisko oraz miejsce, z którego dzwoni. Jeśli dane są poprawne, potwierdź je w aplikacji i kontynuuj rozmowę. Jeśli pracownik banku odmówi weryfikacji lub poda błędne dane – rozłącz się i zadzwoń na infolinię banku.

 

Artykuł powstał we współpracy z PKO Bankiem Polskim S.A.


 

POLECANE
Red. Mazurek z pompą kończy współpracę z RMF FM. Oto ostatni gość dziennikarza z ostatniej chwili
Red. Mazurek z pompą kończy współpracę z RMF FM. Oto ostatni gość dziennikarza

W poniedziałek rano gościem red. Roberta Mazurka w "Porannej Rozmowie" RMF FM będzie prezydent RP Andrzej Duda. To ostatni program, który zostanie poprowadzony przez znanego dziennikarza na antenie rozgłośni.

Premier Słowacji spotkał się na Kremlu z Putinem z ostatniej chwili
Premier Słowacji spotkał się na Kremlu z Putinem

Słowackie media źródła podały w niedzielę wieczorem, że premier Robert Fico rozmawia na Kremlu z prezydentem Rosji Władimirem Putinem na temat dostaw gazu.

Zamach w Magdeburgu: wstyd niemieckich służb, rozgoryczenie Niemców tylko u nas
Zamach w Magdeburgu: wstyd niemieckich służb, rozgoryczenie Niemców

W 2023 r. pod obserwacją niemieckiego kontrwywiadu znajdowało się 27,2 tys. osób stanowiących potencjalne zagrożenie islamskim terroryzmem. Od lutego 2016 r. w Niemczech dokonano oficjalnie dwunastu ataków terrorystycznych, ten z Magdeburga jest zatem trzynasty. A ile zamachów udaremniono? W latach 2014-2021 było dziesięć takich przypadków. W Magdeburgu mimo ostrzeżeń ze strony służb Arabii Saudyjskiej system nie zadziałał.

Puchar Świata w Engelbergu. Tak skakali Polacy z ostatniej chwili
Puchar Świata w Engelbergu. Tak skakali Polacy

Aleksander Zniszczoł zajął 14. miejsce, Piotr Żyła był 17., Paweł Wąsek - 20., Jakub Wolny - 27., a Kamil Stoch - 37. w niedzielnym konkursie Pucharu Świata w skokach narciarskich w szwajcarskim Engelbergu. Wygrał Austriak Daniel Tschofenig, przed swoimi rodakami Janem Hoerlem i Stefanem Kraftem.

Nowe informacje z frontu wojny na wschodzie. Putin w desperacji z ostatniej chwili
Nowe informacje z frontu wojny na wschodzie. "Putin w desperacji"

Pięć miesięcy po ataku Ukrainy na obwód kurski, Rosja wciąż nie jest w stanie odzyskać całego swojego terytorium. Oddziały ukraińskie zaciekle trzymają się rosyjskich ziem w nadziei na wykorzystanie ich jako karty przetargowej w przyszłych negocjacjach.

Ukraińcy również zostaną uhonorowani. Ambasador Ukrainy w Polsce o Rzezi wołyńskiej z ostatniej chwili
"Ukraińcy również zostaną uhonorowani". Ambasador Ukrainy w Polsce o Rzezi wołyńskiej

Ambasador Ukrainy w Polsce Wasyl Bodnar powiedział w niedzielę w wywiadzie dla ukraińskiego portalu Suspilne, że Ukraińcy, którzy stali się ofiarami tragedii wołyńskiej w Polsce, również zostaną uhonorowani.

Skandal w Niemczech: Samochody BMW sprzedawane w Rosji mimo sankcji z ostatniej chwili
Skandal w Niemczech: Samochody BMW sprzedawane w Rosji mimo sankcji

Niemieckie media donoszą, że mimo sankcji nałożonych na Rosję po inwazji na Ukrainę, ponad sto samochodów wysokiej jakości marki BMW z zakładu w Hanowerze trafiło do klientów w Rosji. 

Zełenski oczekuje, że polska i duńska prezydencja w UE w 2025 roku będzie historyczna dla Ukrainy z ostatniej chwili
Zełenski oczekuje, że polska i duńska prezydencja w UE w 2025 roku będzie "historyczna dla Ukrainy"

Prezydent Wołodymyr Zełenski oznajmił w niedzielę, że w 2025 roku Ukraina musi poczynić jak największe postępy drodze do Unii Europejskiej i oczekuje, że polska i duńska prezydencja w tym okresie będzie historyczna dla jego kraju.

Po 3 latach Policja kończy operację zabezpieczania granicy polsko-białoruskiej pilne
Po 3 latach Policja kończy operację zabezpieczania granicy polsko-białoruskiej

Działania policjantów podczas operacji "Zapora" to przede wszystkim patrole skierowane całodobowo do nadzorowania punktów w odległości kilkudziesięciu/kilkuset metrów od pasa granicznego.

Co Polacy sądzą nt. działań PKW? [SONDAŻ] z ostatniej chwili
Co Polacy sądzą nt. działań PKW? [SONDAŻ]

Zdaniem większości ankietowanych, Państwowa Komisja Wyborcza powinna uwzględnić orzeczenie Izby Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych Sądu Najwyższego ws. odrzucenia przez Państwową Komisję Wyborczą sprawozdania finansowego PiS. 

REKLAMA

IKO – bezpieczna bankowość w smartfonie

Bankowość elektroniczna stała się naszą codziennością. Aby bezpiecznie z niej korzystać, nie trzeba już przechodzić skomplikowanych procesów weryfikacji. Z internetowych kont można korzystać w prosty i bezpieczny sposób, i na smartfonie, i na komputerze, jeśli sami też będziemy pamiętać o przestrzeganiu zasad bezpiecznego bankowania.
 IKO – bezpieczna bankowość w smartfonie
/ grafika: PKO BP

Dodatkowym wsparciem i ochroną naszych pieniędzy jest też możliwość zweryfikowania w aplikacji mobilnej IKO PKO Banku Polskiego tożsamości dzwoniącego pracownika banku. Dzięki temu użytkownik aplikacji łatwo i szybko sprawdzi, czy nie telefonuje do niego oszust podszywający się pod bankowego doradcę.

Masz wpływ na bezpieczeństwo

Sami klienci mają duży wpływ na to, czy obsługa finansów na telefonie będzie bezpieczna. Aby mieć pewność, że nie padniemy ofiarą oszustwa, powinniśmy pobierać aplikację IKO wyłącznie ze sklepów Google Play, App Store, Huawei AppGallery i aktualizować ją na bieżąco, ograniczyć operacje w IKO limitami, które można dowolnie zmieniać w serwisie internetowym iPKO, a także w razie zmiany numeru telefonu usunąć przypisaną do niego aplikację IKO. Jeśli jednak tego nie zrobimy oraz nie będziemy korzystać na tym numerze telefonu z IKO dłużej niż 12 miesięcy, aplikacja może zostać po tym czasie automatycznie usunięta ze względów bezpieczeństwa.
Największy bank na swojej stronie internetowej pkobp.pl oraz na profilach banku w mediach społecznościowych często informuje o zasadach bezpiecznego bankowania i aktualnych zagrożeniach czyhających na klientów . W przypadku pytań i wątpliwości zawsze można skontaktować się z infolinią PKO Banku Polskiego: 800 302 302.

 

Łatwe logowanie

Jest kilka sposobów, by zalogować się bezpiecznie do konta IKO. Tradycyjnie można to zrobić, wpisując PIN. Nowoczesnym i wygodnym sposobem jest logowanie się za pomocą odcisku palca. Aby to zrobić, nie trzeba wpisywać PIN-u, wystarczy, że przyłoży się swój palec do czytnika. W ten sposób mogą zalogować się użytkownicy wybranych telefonów z systemem Android w wersji 6.0 lub wyższej, jeśli czytnik linii papilarnych jest zgodny ze standardem określonym przez Google oraz na wybranych telefonach z systemem iOS (iPhone) z funkcją Touch IDJeśli włączysz logowanie biometryczne na Androidzie, aplikacja wykorzysta funkcje twojego telefonu do logowania się do aplikacji IKO. Wtedy zalogujesz się odciskiem palca lub skanem twarzy. Odpowiednikiem logowania biometrycznego na systemie iOS są zaś funkcje Touch ID i Face ID. Również ten sposób logowania jest w pełni bezpieczny – masz pewność, że tylko ty możesz odblokować swoją aplikację.

 

Przyjazny login

W przypadku serwisu internetowego iPKO (i Inteligo) na komputery stacjonarne i laptopy nie musisz pamiętać swojego numeru klienta do logowania– możesz go zamienić na przyjazny login. Możesz to zrobić w  aplikacji IKO - taki login powinien mieć od 8 do 50 znaków, w tym co najmniej jedną literę (jej wielkość nie ma znaczenia, ale nie można używać polskich znaków). Dozwolone jest stosowanie znaków specjalnych. Przyjazny login nie może być jednak taki sam jak hasło.

 

Aktualne dane pomagają

Warto raz na jakiś czas sprawdzić w aplikacji IKO, czy dane podane w banku są aktualne. Niektóre z nich, np. PESEL, nr dokumentu tożsamości, nr telefonu, ze względów bezpieczeństwa prezentowane są w formie zamaskowanej. Żeby je zobaczyć, wystarczy podać PIN do aplikacji. W aplikacji IKO możesz zmienić swój adres e-mail oraz włączyć albo wyłączyć zgodę marketingową. Jeżeli zechcesz zmodyfikować inne dane, zaloguj się do serwisu internetowego iPKO i kliknij zakładkę „Moje dane” znajdującą się w lewym górnym rogu ekranu. Tylko jeśli twoje dane są aktualne, możesz korzystać ze wszystkich możliwości swojego konta, a bank może w pełni zadbać o bezpieczeństwo twoich finansów.

 

Uważaj na fałszywych pracowników banku

W ostatnim czasie dużo słyszymy o oszustach telefonicznych podszywających się pod pracowników banku lub innych instytucji (tzw. spoofing). Przestępcy dzwonią z numeru telefonu, który wyświetla się jako prawidłowy numer z np. banku i podają się za jego pracownika. W takich rozmowach często, aby wyłudzić poufne dane, wykorzystują pretekst zabezpieczenia konta i informują o zablokowaniu rzekomego przelewu na dużą kwotę lub podejrzanej płatności kartą. Wykorzystując zdenerwowanie ofiary wyłudzają dane dostępowe do bankowości elektronicznej, dane kart płatniczych, kody BLIK, nalegają na zainstalowanie aplikacji lub przelanie pieniędzy na „konto techniczne”. W istocie dane uzyskane w trakcie rozmowy pozwalają im okraść ofiarę, a zainstalowana na jej telefonie aplikacja służy wykradaniu np. kodów autoryzacyjnych.

Dlatego warto pamiętać o kilku zasadach: pracownik banku nigdy nie poprosi o zainstalowanie dodatkowego oprogramowania czy aplikacji ani też o zdalny dostęp do komputera. Nie poprosi też o podanie danych do logowania do bankowości elektronicznej, kodów autoryzacyjnych, pełnego numeru karty i kodu CVV/CVC czy kodów BLIK. Jeśli w trakcie rozmowy padnie taka prośba to powinna zapalić się nam „czerwona lampka”, że masz do czynienia z oszustem. Wtedy należy jak najszybciej rozłączyć i skontaktować się z infolinią swoje banku. Tam dowiesz się czy naprawdę dzwonił do ciebie pracownik banku i w jakiej sprawie. Jeśli okaże się, że takiego kontaktu z banku nie było to znaczy, że była to próba oszustwa.

W aplikacji IKO możesz sprawdzić mechanizmy potwierdzenia tożsamości dzwoniących pracowników infolinii przez klienta tak, by była pewność, że rozmowa telefoniczna jest bezpiecznie prowadzona z właściwą osobą . Jak to zrobić? Podczas rozmowy z pracownikiem banku powiedz, że chcesz zweryfikować jego tożsamość w aplikacji IKO. Po chwili dostaniesz powiadomienie push w aplikacji z danymi pracownika. Poproś go o imię, nazwisko, jego stanowisko oraz miejsce, z którego dzwoni. Jeśli dane są poprawne, potwierdź je w aplikacji i kontynuuj rozmowę. Jeśli pracownik banku odmówi weryfikacji lub poda błędne dane – rozłącz się i zadzwoń na infolinię banku.

 

Artykuł powstał we współpracy z PKO Bankiem Polskim S.A.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe