Ważny komunikat dla mieszkańców Krakowa
Co musisz wiedzieć:
- Kraków planuje znaczące podwyżki cen biletów Komunikacji Miejskiej, tłumacząc decyzję rosnącymi kosztami funkcjonowania transportu i potrzebą utrzymania inwestycji.
- Nowe ceny biletów okresowych, jednorazowych i krótkookresowych mają wejść w życie 2 marca 2026 r., a w 2027 r. miasto wprowadzi taryfę dynamiczną opartą na pokonanym dystansie.
- Wprowadzony zostanie m.in. roczny bilet studencki, nowe stawki biletów socjalnych, 70-minutowe bilety wspólne oraz wyższa opłata za brak biletu.
- Miasto podkreśla, że mimo podwyżek miesięczne bilety pozostaną tańsze niż w wielu dużych miastach, a inwestycje w tabor i infrastrukturę mają zwiększać jakość transportu.
Kiedy wejdą zmiany?
Po przyjęciu uchwały pierwsza część zmian miałaby wejść w życie od 2 marca 2026 r.. Wtedy pojawią się nowe ceny biletów okresowych, jednorazowych oraz bilet roczny dla studentów zapowiedziany przez prezydenta Aleksandra Miszalskiego. Rok później, w 2027 r., uruchomiona zostałaby taryfa dynamiczna.
Miasto wskazuje dwa główne powody zmian: rosnące koszty funkcjonowania komunikacji, oraz chęć wzmocnienia oferty bez ograniczania inwestycji w transport.
- Pilne doniesienia z granicy. Jest komunikat Straży Granicznej
- KRUS wydał komunikat dla rolników
- PKP Intercity wydało komunikat
- Kancelaria Premiera opublikowała nagranie z Tuskiem. W sieci zawrzało
- Długie przerwy w dostawie prądu. Ważny komunikat dla mieszkańców Wielkopolski
- Komunikat Straży Granicznej. Pilne doniesienia z granicy
- Komunikat dla mieszkańców Gdańska
- Niepokojące informacje z granicy. Komunikat Straży Granicznej
- „Wojskowa strefa Schengen” zagrożeniem
Nowe ceny biletów okresowych od 2026 r.
Bilety miesięczne imienne dla mieszkańców
- jedna linia: 90 zł normalny / 45 zł ulgowy
- I strefa: 109 zł normalny / 54,50 zł ulgowy / 98 zł dla firm
- bilet półroczny: 565 zł normalny / 282,50 zł ulgowy
- półroczny 5+1: 565 zł normalny / 282,50 zł ulgowy
- Nowość: roczny bilet studencki dla osób ze statusem Karty Krakowskiej – 470 zł.
Bilety metropolitalne: I, II i III strefa
- I strefa: 193 zł normalny / 96,50 zł ulgowy / 164 zł dla firm
- II strefa: 132 zł normalny / 66 zł ulgowy
- III strefa: 132 zł normalny / 66 zł ulgowy
- I+II strefa: 204 zł normalny / 102 zł ulgowy / 173 zł dla firm
- II+III strefa: 204 zł normalny / 102 zł ulgowy
- I+II+III strefa: 241 zł normalny / 120,50 zł ulgowy / 205 zł dla firm
Bilety socjalne i aktywizujące
- socjalny – od 30 zł (I strefa) do 70 zł (I+II+III)
- aktywizujący dla bezrobotnych – od 50 zł (I strefa) do 140 zł (I+II+III)
Nowe ceny biletów jednorazowych i czasowych od 2026 r.
Jednorazowe
- 1 przejazd: 6 zł normalny / 3 zł ulgowy
Czasowe
- 15-minutowy: 4 zł normalny / 2 zł ulgowy
- 30-minutowy: 6 zł normalny / 3 zł ulgowy
- 60-minutowy: 8 zł normalny / 4 zł ulgowy
- 90-minutowy: 9 zł normalny / 4,50 zł ulgowy
Krótkookresowe
- 24 h (I strefa): 17 zł normalny / 8,50 zł ulgowy
- 24 h (I–III strefa): 22 zł / 11 zł
- 48 h: 35 zł / 17,50 zł
- 72 h: 50 zł / 25 zł
- 7 dni (I strefa): 56 zł / 28 zł
- 7 dni (I–III): 68 zł / 34 zł
- weekendowy rodzinny: 25 zł
Taryfa dynamiczna od 2027 r. – jak ma działać?
Miasto chce wprowadzić elastyczne naliczanie opłat zależnie od pokonanego dystansu. Najważniejsze zasady:
- do 3,5 km: 4 zł normalny / 2 zł ulgowy
- powyżej 3,5 km – każdy rozpoczęty 500 m: 0,50 zł / 0,25 zł
- maksymalnie za podróż: 9 zł normalny / 4,50 zł ulgowy
- dzienny limit: 20 zł normalny / 10 zł ulgowy
Po osiągnięciu limitu dalsze przejazdy tego dnia będą bezpłatne.
Co jeszcze ma się zmienić od 2026 r.?
- nowe ceny biletów wspólnych 70-minutowych: 10 zł / 5 zł
- podniesienie opłaty dodatkowej za brak biletu: 400 zł
- bezpłatne przejazdy dla absolwentów szkół podstawowych w okresie wakacji do czasu wydania legitymacji szkoły średniej
- ulgi dla dawców przeszczepu
- możliwość kupowania biletów aktywizujących nie tylko w Punktach Obsługi Pasażerów
Dlaczego ceny biletów rosną?
Kraków wskazuje, że koszty transportu publicznego wyraźnie wzrosły w ciągu ostatnich lat. Droższa jest energia elektryczna, paliwo, części zamienne, serwis, modernizacja infrastruktury oraz wynagrodzenia pracowników komunikacji.
Jednocześnie miasto inwestuje w nowoczesny tabor – co piąty autobus MPK jest zeroemisyjny, trwają także wymiany ostatnich wysokopodłogowych tramwajów na niskopodłogowe.




