Nowa inicjatywa prezydenta RP Karola Nawrockiego. Tusk się wścieknie, a do Polski popłyną miliardy

Co musisz wiedzieć:
-
Rząd Donalda Tuska stara się blokować kluczowe dla Polski inwestycje.
-
Morze Bałtyckie daje państwu polskiemu ogromne możliwości rozwoju.
-
Projekt „Tak! Dla Polskich Portów” to próba strategicznego, szerokiego spojrzenia na polską gospodarkę morską.
Inicjatywa ustawodawcza prezydenta RP „Tak! Dla Polskich Portów” zobowiązuje rząd do szeregu przedsięwzięć inwestycyjnych niezbędnych do zabezpieczenia interesów gospodarczych i strategicznych Polski. Karol Nawrocki podpisał projekt podczas wizyty w BCT – Bałtyckim Terminalu Kontenerowym w Gdyni.
Morze Bałtyckie jest wielkim potencjałem państwa polskiego – gospodarczym, militarnym, wojskowym. Choć jest także wielkim wyzwaniem w zakresie bezpieczeństwa państwa polskiego
– wskazywał.
- Komunikat dla mieszkańców Dolnego Śląska
- Ważny komunikat dla mieszkańców Wrocławia
- Niespokojnie na granicy. Straż Graniczna wydała komunikat
- Komunikat dla mieszkańców woj. śląskiego
- Niemiecki gigant ogłosił upadłość
- UE chce ratować przemysł dofinansowując go z pieniędzy podatników i wprowadzając cenzurę
Strategiczne podejście
Prezydent podkreślił, że projekt, który trafi do parlamentu, to kolejne wypełnianie zobowiązań z kampanii wyborczej. Zaznaczył, że jego plan 21 postulatów będzie konsekwentnie realizowany z pełną determinacją przez najbliższe 5 lat.
I tak jak w czasie kampanii wyborczej mówiłem: „Tak! Dla CPK” – ten projekt ustawy jest już w pracach legislacyjnych polskiego Sejmu – tak samo głośno dzisiaj z Gdyni mówię: „Tak! Dla polskich portów”, więc jest to kolejny punkt, który będę realizował jako prezydent RP
– akcentował.
Karol Nawrocki powiedział, że projekt „Tak! Dla Polskich Portów” to próba strategicznego, szerokiego spojrzenia na polską gospodarkę morską, na zadania, jakie stają przed państwem polskim.
Ale też próba zdyscyplinowania i zobligowania rządu polskiego, aby dokończył inwestycje, które zostały rozpoczęte za czasów Zjednoczonej Prawicy, zmobilizowania, ale też dania możliwości polskiemu rządowi rozwiązywania pewnych problemów, które pojawiają się wokół wielu inwestycji
– zaznaczył.
Do Polski popłyną miliardy
Prezydent zwrócił uwagę, że polskie porty generują 230 tys. miejsc pracy i dają 60 mld zł wpływów do budżetu państwa.
Wskazywał, że rozwój infrastruktury portowej wpływa na bezpieczeństwo energetyczne, a także decyduje o naszym bezpieczeństwie militarnym i współpracy sojuszniczej.
Rozwój polskich portów będzie oznaczał wzrost przychodów do Skarbu Państwa i wzmocnienie potencjału gospodarczego. Polska może skutecznie konkurować z takimi krajami, jak chociażby Niemcy, o ile zrealizuje zapowiadane inwestycje. A są to w prezydenckim projekcie:
-
Budowa głębokowodnego terminala w Świnoujściu
-
Modernizacja Odrzańskiej Drogi Wodnej
-
Uruchomienie terminala zbożowego w Gdańsku i budowa nowego terminala zbożowego (agroportu) w Szczecinie
-
Budowa Portu Zewnętrznego w Gdyni
-
Budowa Drogi Czerwonej w Gdyni
-
Budowa terminala FSRU na Zatoce Gdańskiej
-
Budowa głębokowodnego stanowiska przeładunku paliw płynnych w porcie w Gdańsku
-
Budowa terminala instalacyjnego T5 w Gdańsku
-
Budowa alternatywnego dojazdu kolejowego do portu w Gdańsku wraz z nowym mostem przez Martwą Wisłę.
Powyższy katalog przedsięwzięć nie jest zamknięty. Projekt prezydencki pozostawia rządowi wolną rękę w jego uzupełnianiu o kolejne inicjatywy. Pytanie jednak, czy Donald Tusk i jego współpracownicy będą mieli polityczną wolę zrealizowania tych przedsięwzięć. Nie od dziś wiadomo, że obecna koalicja rządowa blokuje newralgiczne inwestycje i nic nie wskazuje na to, aby ta polityka uległa jakiejkolwiek zmianie.
Prezydent bronił CPK
Pierwszą inicjatywą ustawodawczą prezydenta był projekt ustawy o zapewnieniu realizacji inwestycji CPK. Między innymi o postępach i planach rządu w zakresie realizacji inwestycji rozwojowych, w szczególności budowy CPK, dyskutowano 27 sierpnia 2025 r. w Pałacu Prezydenckim podczas zwołanego przez prezydenta RP posiedzenia Rady Gabinetowej.
Bałtycki Terminal Kontenerowy jest jednym z największych terminali w rejonie Bałtyku i wiodącym terminalem kontenerowym w Polsce – czołowym polskim specjalistycznym terminalem przystosowanym do obsługi ładunków skonteneryzowanych w różnych relacjach transportowych.