Krytyczna sytuacja niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego. 70 tys. pracowników na bruk?
Niemieckie firmy w potężnym kryzysie
O sprawie pisze poczytny niemieckojęzyczny szwajcarski dziennik "Neue Zürcher Zeitung".
Epicentrum samochodowego trzęsienia ziemi znajduje się w Niemczech: producenci i dostawcy chcą zlikwidować ponad 70 000 miejsc pracy
– obwieszcza hucznie dziennik. Jak podano w publikacji, niemieckie firmy są w potężnym kryzysie, a rok 2025 nie zapowiada się optymistycznie. Przyczyną problemów jest duży opór konsumentów podczas prób przejścia na e-mobilność i cyfryzację i związany z tym słaby popyt, surowe regulacje związane ze zmianami klimatycznymi, czy konkurencja z Chin.
Rok 2024 był ponury dla niemieckiej gospodarki, a zwłaszcza dla bardzo ważnego przemysłu motoryzacyjnego. Gospodarka wahała się między stagnacją a łagodną recesją, a oczekiwane ożywienie nie zmaterializowało się i nadal nie jest widoczne. W branży motoryzacyjnej Grupa Volkswagen, Mercedes-Benz i BMW poniosły znaczne utraty zysków, a wielu dostawców radzi sobie jeszcze gorzej
– podaje "Neue Zürcher Zeitung".
- Członek PKW: Na miejscu ministra finansów nie wypłaciłbym pieniędzy PiS-owi
- Kontrole graniczne w Niemczech. Jest decyzja Berlina
- Nie żyje ikona polskiej sceny muzycznej
- Ekspert o decyzji PKW: W tym momencie Domański jest tylko księgowym
70 tys. osób bez pracy?
Z niektórych prognoz wynika, że ciągu nadchodzących miesięcy Niemczech pracę może stracić nawet 50 tysięcy osób, szczególnie w branży motoryzacyjnej i sektorach z nią powiązanych. Z kolei inne źródła wskazują, że liczba ta może sięgnąć 70 tysięcy. Przykładowo, koncern ZF, dostawca podzespołów motoryzacyjnych, ogłosił plany zamknięcia dwóch fabryk i likwidacji 12 tysięcy miejsc pracy. Z kolei firma Bosch planuje redukcję zatrudnienia o ponad 8 tysięcy osób. Gigant motoryzacyjny Audi zamierza zwolnić nawet 4,5 tysiąca pracowników. Z kolei Stowarzyszenie Przemysłu Samochodowego VDA w październiku opublikowało raport, z którego wynika, że przemysł motoryzacyjny w Niemczech zredukuje liczbę miejsc pracy o 186 tys. do 2035 roku.
Obecnie w niemieckim przemyśle motoryzacyjnym pracuje ok. 800 tys. pracowników. W minionych 4 latach zredukowano już około 50 tys. etatów.
70 000 miejsc pracy widzi na włosku w niemieckiej branży samochodowej https://t.co/SxyWpIUXvs
— Aleksandra Fedorska (@a_fedorska) December 31, 2024