Krach na rynku elektryków w Polsce. Polacy nie chcą aut na prąd

Rynek samochodów elektrycznych w Polsce w 2024 roku przeżywa kryzys. Choć w porównaniu do poprzednich lat sprzedaż elektryków wzrosła nieznacznie, to liczby nadal dalekie są od oczekiwań. W listopadzie sytuacja jeszcze bardziej się pogorszyła, a branża motoryzacyjna obawia się, że rok zakończy się na minusie.
Samochód elektryczny / zdjęcie poglądowe Krach na rynku elektryków w Polsce. Polacy nie chcą aut na prąd
Samochód elektryczny / zdjęcie poglądowe / pixabay.com

Polacy nie chcą aut na prąd? Liczby mówią same za siebie

W Polsce do tej pory zarejestrowano 145 tys. elektrycznych samochodów osobowych, ale połowa z nich to hybrydy plug-in. Oznacza to, że w praktyce nadal są samochodami spalinowymi. Biorąc pod uwagę cele z przeszłości, które zakładały milion samochodów elektrycznych na polskich drogach, dane te nie wprawiają w zachwyt. Jak dotąd, w najlepszym przypadku, można liczyć na 100 tysięcy.

Z danych Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności wynika, że w Polsce zarejestrowano na ten moment 70 tys. elektrycznych samochodów osobowych, 66 tys. hybryd plug-in oraz kilka tysięcy elektrycznych pojazdów dostawczych, autobusów i motocykli. Kryzys rynku elektryków dodatkowo pogłębia brak dopłat, które zostały chwilowo zawieszone. Z kolei nowy program „Mój elektryk 2.0”, który miał przyciągnąć osoby fizyczne i jednoosobowe działalności gospodarcze, nie przynosi oczekiwanych efektów. Jak wskazuje Jakub Faryś z PSPM, rezygnacja z dopłat dla dużych firm spowodowała spadek rejestracji elektryków o 37% w listopadzie w porównaniu z ubiegłym rokiem.

Oczekiwania były bardzo duże - w 2025 roku na polskich drogach miało jeździć milion elektryków. Tymczasem, patrząc na obecne tempo, możemy zapomnieć o tej liczbie. Bez wsparcia dla dużych firm rynek samochodów elektrycznych w Polsce będzie w stagnacji, a wielu ekspertów obawia się, że nawet te niewielkie wzrosty mogą zaniknąć.

Branża motoryzacyjna zwraca uwagę, że wprowadzenie dopłat tylko dla osób fizycznych i jednoosobowych działalności gospodarczych może doprowadzić do dalszego spowolnienia rynku. Duże firmy, które miałyby kluczowe znaczenie dla rozwoju elektromobilności, zostaną, jak wiele na to wskazuje pominięte. Bez wsparcia dla tych przedsiębiorstw rozwój rynku elektryków w Polsce może zostać zatrzymany na dłużej.

Plan neutralności klimatycznej i wymóg samochodów elektrycznych

Pomysł wprowadzenia na drogi samochodów elektrycznych to jeden z elementów Zielonego Ładu. Plan neutralności klimatycznej wiąże się z kilkoma etapami: pierwszy z nich, który ma być osiągnięty w 2030 roku, zakłada, że emisja dwutlenku węgla dzięki m.in. nowoczesnym samochodom spadnie o 55 proc. W 2035 roku ma to już być spadek o 100 proc., co znacząco przełoży się na dobro środowiska. Natomiast do roku 2050 zgodnie z oczekiwaniami unijnych wizjonerów sytuacja ma być już całkowicie czysta i klarowna. Na pojawiających się przykładach z życia widzimy jednak, że auta elektryczne przynoszą więcej szkody niż pożytku. Chociaż samochody elektryczne oferują pewne zalety, posiadają również poważne wady. Najczęściej wymienia się: długi czas ładowania, wysoką cenę, ograniczony zasięg na jednym ładowaniu, szybką degradację baterii, czułość na temperaturę, gdzie wydajność auta znacząca spada przy tej niższej, czy ograniczoną dostępność modeli.

 


 

POLECANE
Brutalny napad na Podkarpaciu. Ofiara oferuje ogromną nagrodę: Nie spocznę, póki nie zostaną ukarani Wiadomości
Brutalny napad na Podkarpaciu. Ofiara oferuje ogromną nagrodę: "Nie spocznę, póki nie zostaną ukarani"

Pięciu zamaskowanych mężczyzn móiwiących po ukraińsku nożem i młotkiem groziło 49-latkowi w Soninie na Podkarpaciu. – Nie spocznę, póki nie zostaną ukarani. To, co zrobili, jest nieludzkie. Zrobię wszystko, by nikogo więcej nie spotkał taki los – mówi pokrzywdzony mężczyzna.

Jarosław Kaczyński: W tej chwili prawo w Polsce po prostu przestało obowiązywać z ostatniej chwili
Jarosław Kaczyński: W tej chwili prawo w Polsce po prostu przestało obowiązywać

W tej chwili prawo w Polsce po prostu przestało obowiązywać - ocenił prezes PiS Jarosław Kaczyński, odnosząc się do sprawy sprawozdania finansowego swojej partii z wyborów z 2023 r. Ponownie zaapelował też o wsparcie finansowe dla PiS.

Tragedia na Podlasiu. Nie żyje żołnierz WOT Wiadomości
Tragedia na Podlasiu. Nie żyje żołnierz WOT

1 stycznia 2025 roku w wyniku nieszczęśliwego wypadku we wsi Barszczewo (woj. podlaskie), do którego doszło poza służbą, życie stracił żołnierz 1 Podlaskiej Brygady Obrony Terytorialnej.

Doradca Zełenskiego o końcu wojny: Rosja nie zapłaciła wystarczająco wysokiej ceny Wiadomości
Doradca Zełenskiego o końcu wojny: Rosja nie zapłaciła wystarczająco wysokiej ceny

– Rosja nie zapłaciła wystarczająco wysokiej ceny za wojnę – powiedział doradca prezydenta Ukrainy Mychajło Podolak zapytany o zakończenie wojny. Wyjaśnił również, że rozmowy pokojowe z Kremlem "są iluzją".

Tak wygląda pomoc powodzianom. Reportaż Zakaz wstępu Moniki Rutke o 16.30 w TV Republika z ostatniej chwili
Tak wygląda pomoc powodzianom. Reportaż "Zakaz wstępu" Moniki Rutke o 16.30 w TV Republika

"Zakaz wstępu". Reportaż Moniki Rutke nt. rzeczywistej sytuacji powodzian i tego, jak naprawdę wyglądają programy pomocowe rządu, już dziś do obejrzenia w Telewizji Republika o godzinie 16.30.

To będą najlepsze życzenia urodzinowe dla Stepana Bandery. Mer Lwowa zachęca Ukraińców z ostatniej chwili
"To będą najlepsze życzenia urodzinowe dla Stepana Bandery". Mer Lwowa zachęca Ukraińców

We Lwowie zostanie odbudowane muzeum ukraińskiego zbrodniarza wojennego Romana Szuchewycza. Mer Lwowa Andrij Sadowy zachęca w mediach społecznościowych do wpłat na ten cel. 

Muszę państwa przeprosić. Tomasz Sakiewicz podał nowe wyniki oglądalności z ostatniej chwili
"Muszę państwa przeprosić". Tomasz Sakiewicz podał nowe wyniki oglądalności

W środę portal blaskonline.pl informował, że "Wystrzałowy Sylwester na Lubelszczyźnie z Telewizją Republika" obejrzało średnio 3 mln widzów. Statystyki zostały jednak szybko zrewidowane. Szef Telewizji Republika Tomasz Sakiewicz przyznał w czwartek, że wyniki okazały się jeszcze lepsze.

Posłowie PiS uderzają w rząd Tuska: Nie jest to władza, która dba o interesy społeczeństwa polityka
Posłowie PiS uderzają w rząd Tuska: Nie jest to władza, która dba o interesy społeczeństwa

– Nie jest to władza, która dba o interesy społeczeństwa – powiedział prezes PiS Jarosław Kaczyński podczas czwartkowej konferencji prasowej. Wraz z nim wystąpili europoseł Beata Szydło oraz poseł Mariusz Błaszczak. Politycy opozycji zaprezentowali również lodówkę oklejoną symbolami Koalicji Obywatelskiej.

Czerwone serduszko blaknie? WOŚP przechodzi najpoważniejszy kryzys wizerunkowy w historii gorące
Czerwone serduszko blaknie? WOŚP przechodzi "najpoważniejszy kryzys wizerunkowy w historii"

WOŚP zmaga się z poważnym kryzysem w mediach społecznościowych – wynika z analizy "Polityki w sieci". Internauci coraz częściej zarzucają fundacji brak transparentności i upolitycznienie.

Makabra pod Wągrowcem. Nie żyje 15-miesięczna dziewczynka z ostatniej chwili
Makabra pod Wągrowcem. Nie żyje 15-miesięczna dziewczynka

Tragiczna śmierć dziecka w sylwestrową noc. Nie żyje 15-miesięczna dziewczynka, którą w sylwestra nieprzytomną znaleziono w skrzyni łóżka.

REKLAMA

Krach na rynku elektryków w Polsce. Polacy nie chcą aut na prąd

Rynek samochodów elektrycznych w Polsce w 2024 roku przeżywa kryzys. Choć w porównaniu do poprzednich lat sprzedaż elektryków wzrosła nieznacznie, to liczby nadal dalekie są od oczekiwań. W listopadzie sytuacja jeszcze bardziej się pogorszyła, a branża motoryzacyjna obawia się, że rok zakończy się na minusie.
Samochód elektryczny / zdjęcie poglądowe Krach na rynku elektryków w Polsce. Polacy nie chcą aut na prąd
Samochód elektryczny / zdjęcie poglądowe / pixabay.com

Polacy nie chcą aut na prąd? Liczby mówią same za siebie

W Polsce do tej pory zarejestrowano 145 tys. elektrycznych samochodów osobowych, ale połowa z nich to hybrydy plug-in. Oznacza to, że w praktyce nadal są samochodami spalinowymi. Biorąc pod uwagę cele z przeszłości, które zakładały milion samochodów elektrycznych na polskich drogach, dane te nie wprawiają w zachwyt. Jak dotąd, w najlepszym przypadku, można liczyć na 100 tysięcy.

Z danych Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności wynika, że w Polsce zarejestrowano na ten moment 70 tys. elektrycznych samochodów osobowych, 66 tys. hybryd plug-in oraz kilka tysięcy elektrycznych pojazdów dostawczych, autobusów i motocykli. Kryzys rynku elektryków dodatkowo pogłębia brak dopłat, które zostały chwilowo zawieszone. Z kolei nowy program „Mój elektryk 2.0”, który miał przyciągnąć osoby fizyczne i jednoosobowe działalności gospodarcze, nie przynosi oczekiwanych efektów. Jak wskazuje Jakub Faryś z PSPM, rezygnacja z dopłat dla dużych firm spowodowała spadek rejestracji elektryków o 37% w listopadzie w porównaniu z ubiegłym rokiem.

Oczekiwania były bardzo duże - w 2025 roku na polskich drogach miało jeździć milion elektryków. Tymczasem, patrząc na obecne tempo, możemy zapomnieć o tej liczbie. Bez wsparcia dla dużych firm rynek samochodów elektrycznych w Polsce będzie w stagnacji, a wielu ekspertów obawia się, że nawet te niewielkie wzrosty mogą zaniknąć.

Branża motoryzacyjna zwraca uwagę, że wprowadzenie dopłat tylko dla osób fizycznych i jednoosobowych działalności gospodarczych może doprowadzić do dalszego spowolnienia rynku. Duże firmy, które miałyby kluczowe znaczenie dla rozwoju elektromobilności, zostaną, jak wiele na to wskazuje pominięte. Bez wsparcia dla tych przedsiębiorstw rozwój rynku elektryków w Polsce może zostać zatrzymany na dłużej.

Plan neutralności klimatycznej i wymóg samochodów elektrycznych

Pomysł wprowadzenia na drogi samochodów elektrycznych to jeden z elementów Zielonego Ładu. Plan neutralności klimatycznej wiąże się z kilkoma etapami: pierwszy z nich, który ma być osiągnięty w 2030 roku, zakłada, że emisja dwutlenku węgla dzięki m.in. nowoczesnym samochodom spadnie o 55 proc. W 2035 roku ma to już być spadek o 100 proc., co znacząco przełoży się na dobro środowiska. Natomiast do roku 2050 zgodnie z oczekiwaniami unijnych wizjonerów sytuacja ma być już całkowicie czysta i klarowna. Na pojawiających się przykładach z życia widzimy jednak, że auta elektryczne przynoszą więcej szkody niż pożytku. Chociaż samochody elektryczne oferują pewne zalety, posiadają również poważne wady. Najczęściej wymienia się: długi czas ładowania, wysoką cenę, ograniczony zasięg na jednym ładowaniu, szybką degradację baterii, czułość na temperaturę, gdzie wydajność auta znacząca spada przy tej niższej, czy ograniczoną dostępność modeli.

 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe