Psalm na Wszystkich Świętych - hymn o wstępowaniu

Psalm 24 to hymn o wstępowaniu, czyli o drodze człowieka, który pragnie wejść w przestrzeń Boga. Nie chodzi tu jednak tylko o świątynię z kamienia, ale o wewnętrzne sanktuarium serca – wskazuje o. Piotr Kwiatek, kapucyn, doktor psychologii, inicjator psalmoterapii w komentarzu Centrum Heschela KUL do śpiewanego w kościołach w Uroczystość Wszystkich Świętych Psalmu 24.
Psalm
Psalm / pixabay.com/FaithGiant

Co musisz wiedzieć: 

  • Centrum Heschela KUL opublikowało dziś rozważanie o. Piotra Kwiatka do Psalmu 24;
  • Psalm 24 dotyka tematu autentyczności. "Czy moje serce jest spójne z moimi dłońmi?", pyta kapucyn;
  • Psalm 24 jest pieśnią o przynależności i tożsamości;
  • Jak zaznacza inicjator psalmoterapii, Psalm 24 mówi „o człowieku, którego działania są spójne z jego wnętrzem".

 

O. Kwiatek zaznacza, że psalmista „Dawid śpiewa o ziemi należącej do Pana, o czystych rękach i sercu, o pokoleniu, które szuka Jego oblicza. To psalm graniczny: między materią a duchem, ziemią a niebem, posiadaniem a oddaniem".

Psalm 24 dotyka tematu autentyczności. "Czy moje serce jest spójne z moimi dłońmi?", pyta kapucyn. "Współczesny człowiek, zagubiony w natłoku bodźców, pragnień i lęków, potrzebuje dziś tej mapy bardziej niż kiedykolwiek. Psalm staje się lustrem: pyta, co wypełnia nasze dłonie, serca i marzenia".

 

Między własnością a darem

Psalm 24 jest pieśnią o przynależności i tożsamości. Według rabinów jego początkowe słowa „Do Pana należy ziemia i wszystko, co ją napełnia" - powinny być przypominane przed każdym posiłkiem jako wyznanie, że „nic naprawdę nie jest nasze, że wszystko jest darem". O. Kwiatek pisze, że „świadomość tego faktu zmienia perspektywę życia. Gdy wiem, że świat nie należy do mnie, lecz do Boga, przestaję być właścicielem, a staję się powiernikiem gościem w domu, który nie jest mój, ale w którym mogę zamieszkać z wdzięcznością. Te słowa uderzają w samo sedno naszej iluzji kontroli". 

W myśl psalmu dojrzałość duchowa człowieka nie skupia się na panowaniu nad światem. "W świecie, który nieustannie każe nam zdobywać, panować i gromadzić, psalm przypomina, że jesteśmy gośćmi w rzeczywistości, która nas przekracza", wskazuje komentator psalmu. "Uznanie Bożego źródła daru uwalnia od lęku przed utratą", dodaje.

Podobną prawdę znajdujemy w tradycji chrześcijańskiej, gdy mówimy o „zasłudze w zasłudze". "Nasze dobre czyny są owocem ludzkiego wysiłku, ale ich źródłem pozostaje łaska Boga. Człowiek współdziała z tą łaską, czyniąc ją widzialną w świecie. Z takiej świadomości rodzi się wdzięczność i odpowiedzialność za ziemię, która jest darem, i za wszystko, co zostało nam powierzone", pisze o. Piotr Kwiatek.

 

Czyste ręce i serce

Jak zaznacza inicjator psalmoterapii, psalm 24 mówi „o człowieku, którego działania są spójne z jego wnętrzem. Czystość w Biblii nie oznacza moralnej sterylności, lecz brak wewnętrznego rozdwojenia. Czyste serce to serce prawdziwe, wolne od fałszu, nie targane lękiem ani próżnością".

Jezus nawiązał do tematu czystości w Kazaniu na Górze: „Błogosławieni czystego serca, albowiem oni Boga oglądać będą" (Mt 5, 8). "To echo psalmu, które brzmi jak przypomnienie, że droga do transcendencji prowadzi przez uczciwość codziennych wyborów. Rabin Malbim dodaje, że czyste serce to takie, które boi się tylko Boga, a nie ludzi. Lęk przed oceną, uzależnienie od opinii to współczesne 'marności', które odbierają nam wolność. Człowiek, który staje przed Bogiem z prawdą o sobie, staje naprawdę".

 

Wspólnota w różnorodności

"W miejscu, gdzie spotykają się ci, którzy szukają Boga, wiele dróg staje się jedną", pisze o. Kwiatek. "Dawid pisał ten psalm, przygotowując miejsce dla Arki Przymierza, znaku Bożej obecności pośród ludzi. Współczesny człowiek, tak często samotny w tłumie, potrzebuje dziś podobnej przestrzeni: wspólnoty, w której indywidualne poszukiwanie nie znika, ale dojrzewa. Wspólnoty, w której 'ja' nie ginie w 'my', lecz odnajduje swoją pełnię".

 

Od ogromu kosmosu ku intymności serca

Jak zaznacza komentator psalm 24 „prowadzi od ogromu kosmosu ku intymności serca, a potem ku wspólnocie, która razem wędruje". Psalm „pokazuje, że pełnia życia rodzi się z trzech źródeł: uznania Bożej własności świata, czystości intencji i wspólnoty opartej na poszukiwaniu".

 

Jezus Górą Pana

Kapucyn podkreśla, że „w tradycji biblijnej Góra Pana była miejscem objawienia czyli punktem, w którym ziemia stykała się z niebem. To tam człowiek wchodził w przestrzeń Bożej obecności, doświadczał prawdy i sądu, jak na Syjonie". Tymczasem w Nowym Testamencie sens tej symboliki jest inny. Jak pisze o. Kwiatek, „nie chodzi już o kamienny szczyt, lecz o osobę. Jezus Chrystus staje się nową, żywą Górą Pana - miejscem, w którym Bóg spotyka człowieka twarzą w twarz".

"To nie człowiek wspina się ku Bogu, lecz Bóg schodzi do człowieka. Chrystus sam staje się drogą, po której można wejść w obecność Ojca", dodaje. Psalm jest zaproszeniem „do pełni i do życia, które nie ucieka od świata, ale przenika go światłem obecności Boga".

Centrum Heschela KUL


 

POLECANE
Znany polski deweloper ofiarą cyberataku. Pilny komunikat z ostatniej chwili
Znany polski deweloper ofiarą cyberataku. Pilny komunikat

Dom Development potwierdza atak hakerski i ryzyko kradzieży danych. W ręce sprawców mogły trafić m.in. numery PESEL i numery dowodów osobistych

Wigilia z politykiem? Karol Nawrocki faworytem Polaków z ostatniej chwili
Wigilia z politykiem? Karol Nawrocki faworytem Polaków

Z którym politykiem Polacy najchętniej spędziliby wigilię? Sondaż SW Research dla Onetu wskazuje, że zdecydowanym faworytem jest prezydent Karol Nawrocki.

Komunikat Straży Granicznej. Pilne doniesienia z granicy z ostatniej chwili
Komunikat Straży Granicznej. Pilne doniesienia z granicy

Straż Graniczna publikuje raporty dotyczące wydarzeń na polskiej granicy z Białorusią. Ponadto zaraportowano także o sytuacji na granicy z Litwą i Niemcami w związku z przywróceniem na nich tymczasowych kontroli.

Niemieckie media komentują wyrok TSUE ws. Polski: Kto nie chce być w UE, może odejść z ostatniej chwili
Niemieckie media komentują wyrok TSUE ws. Polski: "Kto nie chce być w UE, może odejść"

Komentując czwartkowy wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE ws. polskiego Trybunału Konstytucyjnego, niemiecki dziennik "Frankfurter Allgemeine Zeitung" stwierdził, że kraj, który nie chce pozostać w Unii, może z niej wystąpić.

Warszawskie zoo przekazało radosną nowinę z ostatniej chwili
Warszawskie zoo przekazało radosną nowinę

Warszawskie zoo poinformowało w piątek 19 grudnia, że urodzone latem góralki skalne rosną zdrowo i dobrze odnajdują się w stadzie. Te zwinne zwierzęta mają zaskakujących krewnych. Są to… słonie.

Pożar hotelu we Wrocławiu z ostatniej chwili
Pożar hotelu we Wrocławiu

W hotelu Park Plaza we Wrocławiu doszło do pożaru, w wyniku którego zmarła jedna osoba, a druga trafiła do szpitala – wynika z informacji podanych przez Radio Wrocław.

Prezydent reaguje na szokujący wpis. Wystarczyły dwa słowa z ostatniej chwili
Prezydent reaguje na szokujący wpis. Wystarczyły dwa słowa

Europoseł Platformy Obywatelskiej i była prezydent Warszawy chciała uderzyć w prezydenta po decyzji w sprawie demontażu Okrągłego Stołu. Karol Nawrocki odpowiedział krótko.

Szokujące słowa Zełenskiego. Ukraiński deputowany: „Oświadczył, że czeka na śmierć Donalda Trumpa” wideo
Szokujące słowa Zełenskiego. Ukraiński deputowany: „Oświadczył, że czeka na śmierć Donalda Trumpa”

„Zełenski oświadczył, że czeka na śmierć Donalda Trumpa. Na konferencji prasowej powiedział, że stanowisko USA w sprawie członkostwa Ukrainy w NATO może się zmienić, gdy «politycy się zmienią lub ktoś umrze»” – alarmuje na platformie X deputowany do ukraińskiego parlamentu Artem Dmytruk, dołączając nagranie z telewizji SkyNews.

CNN: Rosja wykorzystuje flotę cieni do działań szpiegowskich z ostatniej chwili
CNN: Rosja wykorzystuje flotę cieni do działań szpiegowskich

Rosja wykorzystuje flotę cieni do szpiegowania – podała w czwartek CNN, powołując się na zachodnie i ukraińskie źródła wywiadowcze. Na pokładach tankowców obecni są Rosjanie powiązani ze służbami, w tym byli najemnicy z tzw. grupy Wagnera.

Prezydent zawetował nowe prawo oświatowe: To chaos, ideologizacja i eksperymentowanie z ostatniej chwili
Prezydent zawetował nowe prawo oświatowe: "To chaos, ideologizacja i eksperymentowanie"

Po konsultacjach z nauczycielami, ekspertami i rodzicami prezydent Karol Nawrocki zdecydował o zawetowaniu nowelizacji Prawa oświatowego. Jak podkreślił, proponowane zmiany prowadziłyby do chaosu, ideologizacji szkoły i eksperymentowania na dzieciach.

REKLAMA

Psalm na Wszystkich Świętych - hymn o wstępowaniu

Psalm 24 to hymn o wstępowaniu, czyli o drodze człowieka, który pragnie wejść w przestrzeń Boga. Nie chodzi tu jednak tylko o świątynię z kamienia, ale o wewnętrzne sanktuarium serca – wskazuje o. Piotr Kwiatek, kapucyn, doktor psychologii, inicjator psalmoterapii w komentarzu Centrum Heschela KUL do śpiewanego w kościołach w Uroczystość Wszystkich Świętych Psalmu 24.
Psalm
Psalm / pixabay.com/FaithGiant

Co musisz wiedzieć: 

  • Centrum Heschela KUL opublikowało dziś rozważanie o. Piotra Kwiatka do Psalmu 24;
  • Psalm 24 dotyka tematu autentyczności. "Czy moje serce jest spójne z moimi dłońmi?", pyta kapucyn;
  • Psalm 24 jest pieśnią o przynależności i tożsamości;
  • Jak zaznacza inicjator psalmoterapii, Psalm 24 mówi „o człowieku, którego działania są spójne z jego wnętrzem".

 

O. Kwiatek zaznacza, że psalmista „Dawid śpiewa o ziemi należącej do Pana, o czystych rękach i sercu, o pokoleniu, które szuka Jego oblicza. To psalm graniczny: między materią a duchem, ziemią a niebem, posiadaniem a oddaniem".

Psalm 24 dotyka tematu autentyczności. "Czy moje serce jest spójne z moimi dłońmi?", pyta kapucyn. "Współczesny człowiek, zagubiony w natłoku bodźców, pragnień i lęków, potrzebuje dziś tej mapy bardziej niż kiedykolwiek. Psalm staje się lustrem: pyta, co wypełnia nasze dłonie, serca i marzenia".

 

Między własnością a darem

Psalm 24 jest pieśnią o przynależności i tożsamości. Według rabinów jego początkowe słowa „Do Pana należy ziemia i wszystko, co ją napełnia" - powinny być przypominane przed każdym posiłkiem jako wyznanie, że „nic naprawdę nie jest nasze, że wszystko jest darem". O. Kwiatek pisze, że „świadomość tego faktu zmienia perspektywę życia. Gdy wiem, że świat nie należy do mnie, lecz do Boga, przestaję być właścicielem, a staję się powiernikiem gościem w domu, który nie jest mój, ale w którym mogę zamieszkać z wdzięcznością. Te słowa uderzają w samo sedno naszej iluzji kontroli". 

W myśl psalmu dojrzałość duchowa człowieka nie skupia się na panowaniu nad światem. "W świecie, który nieustannie każe nam zdobywać, panować i gromadzić, psalm przypomina, że jesteśmy gośćmi w rzeczywistości, która nas przekracza", wskazuje komentator psalmu. "Uznanie Bożego źródła daru uwalnia od lęku przed utratą", dodaje.

Podobną prawdę znajdujemy w tradycji chrześcijańskiej, gdy mówimy o „zasłudze w zasłudze". "Nasze dobre czyny są owocem ludzkiego wysiłku, ale ich źródłem pozostaje łaska Boga. Człowiek współdziała z tą łaską, czyniąc ją widzialną w świecie. Z takiej świadomości rodzi się wdzięczność i odpowiedzialność za ziemię, która jest darem, i za wszystko, co zostało nam powierzone", pisze o. Piotr Kwiatek.

 

Czyste ręce i serce

Jak zaznacza inicjator psalmoterapii, psalm 24 mówi „o człowieku, którego działania są spójne z jego wnętrzem. Czystość w Biblii nie oznacza moralnej sterylności, lecz brak wewnętrznego rozdwojenia. Czyste serce to serce prawdziwe, wolne od fałszu, nie targane lękiem ani próżnością".

Jezus nawiązał do tematu czystości w Kazaniu na Górze: „Błogosławieni czystego serca, albowiem oni Boga oglądać będą" (Mt 5, 8). "To echo psalmu, które brzmi jak przypomnienie, że droga do transcendencji prowadzi przez uczciwość codziennych wyborów. Rabin Malbim dodaje, że czyste serce to takie, które boi się tylko Boga, a nie ludzi. Lęk przed oceną, uzależnienie od opinii to współczesne 'marności', które odbierają nam wolność. Człowiek, który staje przed Bogiem z prawdą o sobie, staje naprawdę".

 

Wspólnota w różnorodności

"W miejscu, gdzie spotykają się ci, którzy szukają Boga, wiele dróg staje się jedną", pisze o. Kwiatek. "Dawid pisał ten psalm, przygotowując miejsce dla Arki Przymierza, znaku Bożej obecności pośród ludzi. Współczesny człowiek, tak często samotny w tłumie, potrzebuje dziś podobnej przestrzeni: wspólnoty, w której indywidualne poszukiwanie nie znika, ale dojrzewa. Wspólnoty, w której 'ja' nie ginie w 'my', lecz odnajduje swoją pełnię".

 

Od ogromu kosmosu ku intymności serca

Jak zaznacza komentator psalm 24 „prowadzi od ogromu kosmosu ku intymności serca, a potem ku wspólnocie, która razem wędruje". Psalm „pokazuje, że pełnia życia rodzi się z trzech źródeł: uznania Bożej własności świata, czystości intencji i wspólnoty opartej na poszukiwaniu".

 

Jezus Górą Pana

Kapucyn podkreśla, że „w tradycji biblijnej Góra Pana była miejscem objawienia czyli punktem, w którym ziemia stykała się z niebem. To tam człowiek wchodził w przestrzeń Bożej obecności, doświadczał prawdy i sądu, jak na Syjonie". Tymczasem w Nowym Testamencie sens tej symboliki jest inny. Jak pisze o. Kwiatek, „nie chodzi już o kamienny szczyt, lecz o osobę. Jezus Chrystus staje się nową, żywą Górą Pana - miejscem, w którym Bóg spotyka człowieka twarzą w twarz".

"To nie człowiek wspina się ku Bogu, lecz Bóg schodzi do człowieka. Chrystus sam staje się drogą, po której można wejść w obecność Ojca", dodaje. Psalm jest zaproszeniem „do pełni i do życia, które nie ucieka od świata, ale przenika go światłem obecności Boga".

Centrum Heschela KUL



 

Polecane