Nieoficjalnie: Po sabotażu na kolei Polska uruchomiła specjalne kanały kontaktowe z USA
Co musisz wiedzieć:
- Według ustaleń RMF FM Polska zwróciła się do Stanów Zjednoczonych o wsparcie po aktach dywersji na infrastrukturze kolejowej.
- Amerykanie potraktowali sprawę bardzo poważnie; w działania zaangażowano m.in. Narodową Agencję Bezpieczeństwa (NSA) oraz inne instytucje odpowiedzialne za bezpieczeństwo USA.
- Szef senackiej komisji ds. sił zbrojnych Roger Wicker podkreślił, że sabotaż wymaga zdecydowanej reakcji również ze strony Stanów Zjednoczonych.
- W miniony weekend doszło do dwóch aktów dywersji na trasie kolejowej Warszawa–Dorohusk. Rząd wprowadził trzeci stopień alarmowy CHARLIE na całej sieci PKP PLK i LHS.
RMF FM: Polska uruchomiła kanały kontaktowe z USA
Korespondent RMF FM w USA Paweł Żuchowski poinformował, że w kilku źródłach potwierdził rozmowy między polskimi a amerykańskimi służbami. Według jego ustaleń Polska poprosiła o pomoc po atakach, które miały miejsce na polskich torach.
Polska w sprawie ataku na kolei poprosiła o pomoc Amerykanów. Uruchomiono kanały kontaktowe
– informuje Żuchowski.
- Szokujący list episkopatów Polski i Niemiec: „Należy oprzeć się pokusie podążania własną narodową drogą”
- Niepokojące informacje z granicy. Komunikat MSWiA i Straży Granicznej
- Komunikat dla mieszkańców woj. podlaskiego
- Komunikat dla woj. małopolskiego
- ZUS wydał pilny komunikat. To ostatni moment
- Upadek Pokrowska jest kwestią czasu. Dlaczego Ukraina przegrywa?
Taka była reakcja Amerykanów
RMF FM informuje, że Amerykanie potraktowali sprawę bardzo poważnie. W kontaktach z Polską uczestniczą m.in. przedstawiciele Narodowej Agencji Bezpieczeństwa (NSA) – organu odpowiedzialnego za wywiad elektroniczny i bezpieczeństwo komunikacji.
Według doniesień nie jest to jednak jedyna amerykańska instytucja zaangażowana w analizę sytuacji. Głos zabrał Roger Wicker, szef senackiej komisji ds. sił zbrojnych.
Sabotaż ten wymaga zdecydowanej odpowiedzi również ze strony Stanów Zjednoczonych
– podkreślił Roger Wicker.
Akty dywersji w Polsce
Na trasie Warszawa–Dorohusk doszło 15–17 listopada do dwóch aktów dywersji. Podczas pierwszego, w miejscowości Mika (woj. mazowieckie, pow. garwoliński), eksplozja ładunku wybuchowego zniszczyła tor kolejowy. W innym miejscu, niedaleko stacji kolejowej Gołąb (pow. puławski, woj. lubelskie) w niedzielę, pociąg z 475 pasażerami musiał nagle hamować z powodu uszkodzonej linii kolejowej.
Premier Donald Tusk poinformował we wtorek w Sejmie, że udało się ustalić osoby odpowiedzialne za akt dywersji na infrastrukturę linii kolejowej nr 7 – to dwóch obywateli Ukrainy współpracujących od dłuższego czasu z rosyjskimi służbami.
Po incydentach rząd uruchomił trzeci stopień alarmowy CHARLIE, którym objęto:
- wszystkie linie zarządzane przez PKP Polskie Linie Kolejowe,
- oraz PKP Linię Hutniczą Szerokotorową.
To jeden z najwyższych poziomów zabezpieczenia infrastruktury krytycznej i jest stosowany w sytuacjach realnego ryzyka działań o charakterze terrorystycznym lub sabotażowym.




