Korzystałeś z Booking.com? Decyzją UOKiK możesz odzyskać część pieniędzy

Masz na koncie rezerwację z Booking.com po 23 stycznia 2023 roku? Dzięki decyzji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów możesz otrzymać 40 zł lub dodatkowe korzyści w programie lojalnościowym „Genius”. Wystarczy złożyć prostą reklamację.
Podróżny, zdjęcie poglądowe
Podróżny, zdjęcie poglądowe / Grok / x.com

Co musisz wiedzieć:

  • UOKiK uznał, że Booking.com naruszał zbiorowe interesy konsumentów, nie informując jasno, czy nocleg jest oferowany przez przedsiębiorcę, czy osobę prywatną.
  • Rekompensata obejmie osoby, które dokonały rezerwacji od 1 stycznia 2023 r. do dnia wprowadzenia zmian – w zależności od poziomu programu „Genius” to awans o jeden poziom lub 40 zł do wykorzystania na platformie.
  • Aby otrzymać świadczenie, należy złożyć reklamację przez Centrum Pomocy Booking.com, powołując się na decyzję UOKiK nr RKR-3/2025.
  • Platforma zobowiązała się do wprowadzenia przejrzystych oznaczeń statusu wynajmującego i jasnego podziału obowiązków między sobą a dostawcami usług.

 

Co zarzucono Booking.com?

Kontrola UOKiK wykazała, że platforma nie informowała w sposób jasny, czy rezerwujesz nocleg u przedsiębiorcy, czy u osoby prywatnej. To kluczowa różnica – w przypadku drugiej opcji nie przysługuje pełna ochrona prawna konsumenta.

Nieprecyzyjne były także informacje o tym, kto jest odpowiedzialny za realizację rezerwacji – Booking.com czy właściciel obiektu. Część zapisów była ukryta w regulaminach i dodatkowych linkach, co utrudniało świadome podjęcie decyzji o zakupie.

 

Jakie są rekompensaty?

Zgodnie z decyzją UOKiK osoby, które dokonały rezerwacji między 1 stycznia 2023 r. a dniem wprowadzenia zmian, mogą ubiegać się o rekompensatę:

  • użytkownicy programu Genius na poziomie 1 i 2 – awans o jeden poziom (więcej zniżek na noclegi),
  • użytkownicy poziomu 3 – 40 zł do wykorzystania na Booking.com.

 

Jak złożyć reklamację?

Wejdź na stronę Centrum Pomocy Booking.com, zaloguj się i wybierz opcję „Wyślij wiadomość”.

W treści napisz: 

Składam reklamację dotyczącą nieinformowania przez Booking konsumentów o tym, czy dostawca zakwaterowania jest przedsiębiorcą, czy osobą prywatną, i w związku z decyzją UOKiK nr RKR-3/2025 oczekuję przyznania przysporzenia konsumenckiego.

To wszystko!

 

Działania UOKiK

Booking.com zobowiązał się do wprowadzenia klarownych oznaczeń statusu wynajmującego oraz dokładniejszego podziału obowiązków między platformą a dostawcami usług. Zmiany mają wejść w życie w ciągu miesiąca od uprawomocnienia się decyzji.

Sprawa Booking.com to element szerszych działań UOKiK po wejściu w życie tzw. dyrektywy Omnibus. Podobne decyzje dotyczyły m.in. Zalando i Travelist, a interwencje objęły także Allegro, Amazon, Uber, Bolt czy Pyszne.pl. Celem jest zapewnienie konsumentom jasnych informacji o tym, kto sprzedaje usługę i jakie prawa im przysługują.

 

 


 

POLECANE
Taką pozostanie w naszej pamięci. Żałoba w małopolskiej policji Wiadomości
"Taką pozostanie w naszej pamięci". Żałoba w małopolskiej policji

Małopolska Policja przekazała smutną informację o śmierci Honoraty Domin, pracownicy Komendy Powiatowej Policji w Myślenicach. Kobieta zmarła 5 grudnia, miała 48 lat i przez 26 lat była związana z Policją.

Zełenski zaprosił Karola Nawrockiego na Ukrainę. Jest odpowiedź Pałacu Prezydenckiego z ostatniej chwili
Zełenski zaprosił Karola Nawrockiego na Ukrainę. Jest odpowiedź Pałacu Prezydenckiego

Szef prezydenckiego Biura Polityki Międzynarodowej Marcin Przydacz poinformował w poniedziałek, że ustalana jest data spotkania prezydentów Polski i Ukrainy – Karola Nawrockiego oraz Wołodymyra Zełenskiego – w Warszawie.

Nowa Strategia Bezpieczeństwa Narodowego USA szansą dla Polski tylko u nas
Nowa Strategia Bezpieczeństwa Narodowego USA szansą dla Polski

Stany Zjednoczone ogłosiły nową Strategię Bezpieczeństwa Narodowego. USA są najpotężniejszym ekonomicznie i militarnie państwem świata, trzeba więc poważnie potraktować ten tekst. I odczytywać nie tylko to, co jest tam napisane wprost, ale także to, co jest między wierszami.

Nowe tanie połączenia kolejowe między Holandią a Niemcami Wiadomości
Nowe tanie połączenia kolejowe między Holandią a Niemcami

Holenderski startup GoVolta od marca uruchomi tanie połączenia kolejowe z Amsterdamu do Berlina i Hamburga. Dzięki cenom biletów przewoźnik ma być pierwszą realną konkurencją dla Nederlandse Spoorwegen i Deutsche Bahn na tych trasach.

Prokurator Ewa Wrzosek ukarana dyscyplinarnie z ostatniej chwili
Prokurator Ewa Wrzosek ukarana dyscyplinarnie

Izba Odpowiedzialności Zawodowej Sądu Najwyższego podtrzymała karę dyscyplinarną w postaci upomnienia dla prokurator Ewy Wrzosek za jej dwa wpisy na platformie X z lat 2022-2023.

Dobra wiadomość dla fanów Rancza. To już oficjalne Wiadomości
Dobra wiadomość dla fanów "Rancza". To już oficjalne

Po latach przerw i nieporozumień wiadomo to już oficjalnie: „Ranczo” doczeka się finałowego sezonu. Informację potwierdził producent serialu, Maciej Strzembosz. To właśnie on ogłosił przełom w mediach społecznościowych: „Właśnie dogadaliśmy się z TVP, będzie ostatni sezon 'Rancza', 6 odcinków. Więcej niebawem oficjalnymi kanałami TVP” - napisał na Facebooku.

Wołodymyr Zełenski zaprosił prezydenta Karola Nawrockiego na Ukrainę z ostatniej chwili
Wołodymyr Zełenski zaprosił prezydenta Karola Nawrockiego na Ukrainę

Prezydent Wołodymyr Zełenski poinformował w poniedziałek, że zaprosił prezydenta Polski Karola Nawrockiego do złożenia wizyty na Ukrainie. Wyraził też gotowość do odwiedzenia Polski.

Orban: „Bruksela próbuje zmusić Węgry do płacenia jeszcze więcej” Wiadomości
Orban: „Bruksela próbuje zmusić Węgry do płacenia jeszcze więcej”

Węgry nie przyjmą ani jednego migranta, ani za żadnego nie zapłacą - napisał w poniedziałek na platformie X premier Węgier Viktor Orban, komentując wstępne zatwierdzenie przez szefów MSW państw członkowskich UE planu Komisji Europejskiej, dotyczącego mechanizmu solidarnościowego.

Londyn: Zełenski i liderzy E3 zabierają głos ws. planu pokojowego z ostatniej chwili
Londyn: Zełenski i liderzy E3 zabierają głos ws. planu pokojowego

Pałac Elizejski oświadczył w poniedziałek, że spotkanie liderów europejskich z prezydentem Ukrainy Wołodymyrem Zełenskim w Londynie pozwoliło na kontynuację „wspólnej pracy nad amerykańskim planem” pokojowym dla Ukrainy. Z Zełenskim spotkali się przywódcy Wielkiej Brytanii, Niemiec i Francji.

Jest nowy kandydat w wyścigu o przewodnictwo Polski 2050 z ostatniej chwili
Jest nowy kandydat w wyścigu o przewodnictwo Polski 2050

Poseł Polski 2050 Rafał Kasprzyk przekazał PAP, że zamierza wystartować w styczniowych wyborach na przewodniczącego ugrupowania. Wybory odbędą się w styczniu, czas na rejestrację kandydatów mija 10 grudnia. Przed Kasprzykiem o zamiarze kandydowania poinformowało pięciu polityków tego ugrupowania.

REKLAMA

Korzystałeś z Booking.com? Decyzją UOKiK możesz odzyskać część pieniędzy

Masz na koncie rezerwację z Booking.com po 23 stycznia 2023 roku? Dzięki decyzji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów możesz otrzymać 40 zł lub dodatkowe korzyści w programie lojalnościowym „Genius”. Wystarczy złożyć prostą reklamację.
Podróżny, zdjęcie poglądowe
Podróżny, zdjęcie poglądowe / Grok / x.com

Co musisz wiedzieć:

  • UOKiK uznał, że Booking.com naruszał zbiorowe interesy konsumentów, nie informując jasno, czy nocleg jest oferowany przez przedsiębiorcę, czy osobę prywatną.
  • Rekompensata obejmie osoby, które dokonały rezerwacji od 1 stycznia 2023 r. do dnia wprowadzenia zmian – w zależności od poziomu programu „Genius” to awans o jeden poziom lub 40 zł do wykorzystania na platformie.
  • Aby otrzymać świadczenie, należy złożyć reklamację przez Centrum Pomocy Booking.com, powołując się na decyzję UOKiK nr RKR-3/2025.
  • Platforma zobowiązała się do wprowadzenia przejrzystych oznaczeń statusu wynajmującego i jasnego podziału obowiązków między sobą a dostawcami usług.

 

Co zarzucono Booking.com?

Kontrola UOKiK wykazała, że platforma nie informowała w sposób jasny, czy rezerwujesz nocleg u przedsiębiorcy, czy u osoby prywatnej. To kluczowa różnica – w przypadku drugiej opcji nie przysługuje pełna ochrona prawna konsumenta.

Nieprecyzyjne były także informacje o tym, kto jest odpowiedzialny za realizację rezerwacji – Booking.com czy właściciel obiektu. Część zapisów była ukryta w regulaminach i dodatkowych linkach, co utrudniało świadome podjęcie decyzji o zakupie.

 

Jakie są rekompensaty?

Zgodnie z decyzją UOKiK osoby, które dokonały rezerwacji między 1 stycznia 2023 r. a dniem wprowadzenia zmian, mogą ubiegać się o rekompensatę:

  • użytkownicy programu Genius na poziomie 1 i 2 – awans o jeden poziom (więcej zniżek na noclegi),
  • użytkownicy poziomu 3 – 40 zł do wykorzystania na Booking.com.

 

Jak złożyć reklamację?

Wejdź na stronę Centrum Pomocy Booking.com, zaloguj się i wybierz opcję „Wyślij wiadomość”.

W treści napisz: 

Składam reklamację dotyczącą nieinformowania przez Booking konsumentów o tym, czy dostawca zakwaterowania jest przedsiębiorcą, czy osobą prywatną, i w związku z decyzją UOKiK nr RKR-3/2025 oczekuję przyznania przysporzenia konsumenckiego.

To wszystko!

 

Działania UOKiK

Booking.com zobowiązał się do wprowadzenia klarownych oznaczeń statusu wynajmującego oraz dokładniejszego podziału obowiązków między platformą a dostawcami usług. Zmiany mają wejść w życie w ciągu miesiąca od uprawomocnienia się decyzji.

Sprawa Booking.com to element szerszych działań UOKiK po wejściu w życie tzw. dyrektywy Omnibus. Podobne decyzje dotyczyły m.in. Zalando i Travelist, a interwencje objęły także Allegro, Amazon, Uber, Bolt czy Pyszne.pl. Celem jest zapewnienie konsumentom jasnych informacji o tym, kto sprzedaje usługę i jakie prawa im przysługują.

 

 



 

Polecane