Eurodeputowani poparli nowe środki na wzmocnienie gotowości obronnej UE
Co musisz wiedzieć:
- Celem jest ułatwienie inwestycji obronnych w UE o wartości do 800 miliardów euro w ciągu czterech lat.
- Wprowadzono ogólnounijny termin wydawania pozwoleń na projekty obronne.
- Uproszczono procedury dotyczące transferów i zamówień wewnątrzunijnych.
- Uproszczono procedury kwalifikowalności do Europejskiego Funduszu Obronnego i szczególne środki testowania projektów i działań na Ukrainie.
Zestaw akt prawnych, będący częścią tzw. pakietu Omnibus V środków upraszczających w ramach UE, ma na celu przyspieszenie zatwierdzania pozwoleń na projekty obronne i eksport sprzętu obronnego między krajami UE, uproszczenie zamówień w zakresie bezpieczeństwa i obrony oraz współpracy UE w zakresie kontraktów obronnych, zapewnienie, że unijne przepisy chemiczne uwzględniają potrzeby obronne oraz uproszczenie wdrażania Europejskiego Funduszu Obronnego.
- Komunikat Straży Granicznej. Pilne doniesienia z granicy
- Komunikat dla mieszkańców woj. małopolskiego
- NFZ wydał pilny komunikat
- Ważny komunikat dla mieszkańców Krakowa
- Komunikat dla mieszkańców woj. warmińsko-mazurskiego
- Marek Jakubiak wziął ślub. Zdjęcie obiegło sieć
- GPC: Rząd planuje rozszczelnienie zapory na granicy z Białorusią
800 miliardów euro w ciągu najbliższych czterech lat
Propozycje te mają również na celu ułatwienie inwestycji obronnych o wartości do 800 miliardów euro w ciągu najbliższych czterech lat w ramach planu ReArm Europe/Readiness 2030, umożliwiając państwom członkowskim i przemysłowi skuteczniejsze reagowanie w odpowiedzi na eskalację wyzwań związanych z bezpieczeństwem.
Przyspieszenie wydawania pozwoleń na projekty gotowości obronnej
Zgadzając się co do konieczności przyspieszenia procedur wydawania pozwoleń na projekty obronne, takie jak budowa nowych zakładów przemysłowych lub rozbudowa istniejących obiektów, eurodeputowani chcą, aby w całej UE domyślny termin podejmowania decyzji o pozwoleniach został ustalony na 50 dni roboczych. Twierdzą jednak, że państwa członkowskie muszą mieć możliwość przyznania przedłużenia do 25 dni roboczych w przypadku dużych projektów i o 50 dni roboczych, jeśli projekt ma wyjątkową złożoność, stwarza wyjątkowe ryzyko dla zdrowia, bezpieczeństwa lub środowiska lub wymagane jest specjalne poświadczenie bezpieczeństwa narodowego. Takie przedłużenia zostaną przekazane promotorowi projektu wraz z wyjaśnieniem ich uzasadnienia i przewidywaną datą podjęcia decyzji. Europosłowie argumentują, że jeżeli władze krajowe nie dotrzymają obowiązujących terminów, powinna mieć zastosowanie zasada milczącej zgody
– czytamy w wydanym komunikacie.
W sprawozdaniu wzywa się również kraje UE do utworzenia pojedynczych punktów kontaktowych dla promotorów projektów obronnych, obejmujących cyfrowe śledzenie wniosków, roczne sprawozdania dla Komisji na temat działalności związanej z pozwoleniami i wsparcia dla MŚP oraz monitorowanie przez UE milczących zatwierdzeń w celu zapewnienia przejrzystości i spójnego wdrażania.
Wewnątrzunijne transfery produktów związanych z obronnością
Eurodeputowani poparli podejście Komisji mające na celu uproszczenie wewnątrzunijnych transferów i zamówień na produkty związane z obronnością.
Aby przyspieszyć wewnątrzunijne transfery produktów obronnych, kraje UE powinny wprowadzić więcej zwolnień z często skomplikowanych systemów licencjonowania transferów, w szczególności transferów dotyczących tej samej firmy, a także stosować prostsze ustalenia licencyjne (tzw. ogólne licencje transferowe) w celu wspierania innowacji i powstawania przełomowych technologii
– napisano w komunikacie.
Eurodeputowani podkreślili także znaczenie ułatwiania transferów produktów obronnych niezbędnych do realizacji projektów finansowanych przez UE.
Uproszczenie procedur
Członkowie popierają propozycję zastosowania prostszej tzw. procedury negocjacyjnej (bezpośrednie rozmowy z dostawcami, często z pominięciem przetargów otwartych, w przypadku pilnych potrzeb) w przypadku niektórych wspólnych zamówień oraz innowacyjnych produktów i usług, np. szybszego uzupełniania wyczerpanych zapasów. Jeśli chodzi o tę procedurę, posłowie chcą, aby wykorzystanie komponentów pochodzących spoza UE, krajów EOG-EFTA, Ukrainy i krajów będących częścią partnerstwa w dziedzinie bezpieczeństwa i obrony z UE było ograniczone do 35% szacunkowego kosztu produktu końcowego. Opowiadają się także za zmianą przepisów w taki sposób, aby jedynie większe zamówienia podlegały istniejącym unijnym przepisom dotyczącym zamówień publicznych, umożliwienie krajom skoncentrowania swoich zasobów na najważniejszych umowach oraz złagodzenie przepisów, tak aby instytucja zamawiająca z jednego państwa członkowskiego UE mogła przyłączyć się do procesu udzielania zamówień w innym państwie.
Ułatwianie inwestycji obronnych
W tekście posłowie zgadzają się z propozycjami uproszczenia zarządzania Europejskim Funduszem Obronnym (EFR) i jego wdrażania. Komitety poparły zmniejszenie wymogów w zakresie sprawozdawczości i dokumentacji, aby zwiększyć udział MŚP i średnich przedsiębiorstw w funduszu. Proponują także uproszczenie wykazu działań, które mogą kwalifikować się do finansowania UE, oraz wyjaśniają, że projekty i działania finansowane z EFR mogą być testowane na Ukrainie.
Posłowie do Parlamentu Europejskiego wyjaśniają ponadto, w jaki sposób unijne przepisy dotyczące ochrony środowiska i chemikaliów, takie jak REACH, mogą mieć zastosowanie do działań obronnych, stwierdzając, że kraje UE cieszą się już elastycznością w stosowaniu istniejących wyłączeń w celu osiągnięcia celów gotowości obronnej. Dodano także przepisy dotyczące projektów, w których linie produkcyjne wykorzystywane są zarówno do celów obronnych, jak i cywilnych.
Wyniki głosowania
- Tekst dotyczący przyspieszenia wydawania pozwoleń na projekty gotowości obronnej został zatwierdzony 62 głosami za, przy 6 głosach przeciw i 11 wstrzymujących się.
- Tekst dotyczący wewnątrzunijnych transferów produktów związanych z obronnością i uproszczonych zamówień został zatwierdzony 59 głosami za, przy 13 głosach przeciw i 7 wstrzymujących się.
- Tekst dotyczący ułatwienia inwestycji obronnych i warunków dla przemysłu obronnego został przyjęty 137 głosami za, przy 30 głosach przeciw i 21 wstrzymujących się.
Następne kroki
Plenarne posiedzenie Parlamentu będzie musiało zatwierdzić przyjęte stanowiska podczas nadchodzącej sesji, zanim będą mogły rozpocząć się negocjacje z nową cypryjską prezydencją Rady w sprawie ostatecznego kształtu ustawodawstwa.
Obronność UE
W czerwcu 2025 r. Komisja przedstawiła zbiorczy pakiet wniosków UE dotyczący gotowości obronnej. Ma na celu uproszczenie przepisów i usunięcie przeszkód administracyjnych w celu pobudzenia europejskiego przemysłu obronnego oraz przyspieszenie inwestycji obronnych, wzmocnienie współpracy i wzmocnienie europejskiej bazy technologicznej i przemysłowej w dziedzinie obronności (EDTIB) poprzez ustanowienie zasad zamówień publicznych, finansowania, współpracy transgranicznej oraz umożliwienie większej elastyczności i efektywności. Zawiera propozycje dwóch rozporządzeń i jednej dyrektywy, a także projekty rozporządzeń delegowanych.
Fundusze przeznaczone na obronność są obłożone mechanizmem warunkowości, co oznacza, że Komisja Europejska w każdej chwili będzie mogła wstrzymać wypłatę środków, czego Polska doświadczyła w przypadku pieniędzy z Funduszu Odbudowy na KPO. Ponadto każdy projekt obronny będzie musiał uzyskać zatwierdzenie ze strony unijnych urzędników, co oznacza, że to nie sztabowcy i Ministerstwo Obrony będą ostatecznie decydowali o zakupowanym sprzęcie, ale osoby w tym obszarze zupełnie niekompetentne, pracujące dla ponadnarodowej instytucji.




