Kontrola poselska w UTK. „Należy zawiesić licencję ukraińskiemu przewoźnikowi kolejowemu”

Posłowie Prawa i Sprawiedliwości Kacper Płażyński i Jerzy Polaczek przeprowadzili kontrolę poselską w Urzędzie Transportu Kolejowego.
Wagony należące do ukraińskiego przewoźnika kolejowego
Wagony należące do ukraińskiego przewoźnika kolejowego / https://dia.dp.gov.ua

Co musisz wiedzieć:

 

Brak symetrii

„Jak to możliwe, że ukraińska spółka-córka Ukraińskich Kolei Państwowych prowadzi w Polsce przewozy towarowe, a polscy przewoźnicy są tego prawa na Ukrainie pozbawieni?”

- pytał na platformie X poseł Kacper Płażyński.

„To niezgodne z europejskim i polskim prawem oraz naszym narodowym interesem. Tutaj potrzebna jest zdecydowana reakcja rządu i prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. Zawiesić licencję dla UZ Cargo Poland, wyznaczyć termin na dopuszczenie naszych przewoźników, a jeśli nie zostanie spełniony - to licencję należy cofnąć!”

- stwierdził.

Poinformował, że razem z posłem Jerzym Polaczkiem udali się w tej sprawie do prezesa Urzędu Transportu Kolejowego.

 

Ukraina nie wywiązała się z umowy

„Spółka UZ Cargo Poland czyli spółka-córka ukraińskich kolei państwowych dostała w Polsce licencję na prowadzenie działalności gospodarczej, ale jednocześnie strona ukraińska wtedy zobowiązała się do tego, że otworzy swój rynek kolejowy przewozów towarowych na podmioty z Polski, na Orlen Paliwa, na PKP Cargo i na innych przewoźników europejskich, bo tak naprawdę nasz europejski to jest jeden wspólny rynek kolejowy. Ale niestety drodzy państwo w ostatnim czasie zamiast przeprowadzić odpowiednią legislację w ukraińskim parlamencie, to nie tylko jej nie przeprowadzono, tylko projekt, na którym podobno pracowano przez ostatnie dwa lata został w zasadzie wyrzucony do kosza i z komunikatów wysyłanych między innymi do Orlenu, który jak wiecie prowadzi duże dostawy ropy, benzyny na Ukrainę właśnie drogą kolejową wynika, że oni w ogóle przez najbliższe lata nie planują tego rynku otworzyć”

- mówił Płażyński podczas piątkowej konferencji prasowej.

 

Kontrola poselska w UTK

„Czyli znowu jesteśmy w sytuacji, w której my otwieramy rynek, może tutaj powstawać sobie podmiot gospodarczy, który siłą rzeczy jest dla nas konkurencją – on konkuruje z naszymi spółkami – gdzie każdy procent tego rynku może znaczyć być albo nie być dla rentowności naszych spółek skarbu państwa, ale też podmiotów prywatnych. Dlatego dzisiaj idziemy na tę kontrolę do pana prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, żeby podjął odpowiednie kroki”

- poinformował.

 

„Zawiesić licencję”

„Skoro Ukraińcy nie chcą wpuszczać naszych spółek kolejowych, to należy zawiesić licencję, wyznaczyć termin, do kiedy oczekuje nasz urząd, żeby Ukraińcy przeprowadzili taką legislację, żeby nasze spółki mogły też działać na ich terytorium, a jeżeli tego w tym terminie nie zrobią to tę licencję po prostu trzeba cofnąć”

- stwierdził poseł PiS.

 

„Potrzeba zasady wzajemności”

„Wspierać Ukrainę w wojnie z Rosją – oczywiście, że tak, ale jednocześnie to nie znaczy, że my mamy prowadzić jakąś nierównoważną politykę, gdzie po prostu oddajemy swój rynek, a z drugiej strony jest monopol, który w ogóle swoim rynkiem się nie chce podzielić. Nie na tym polega zdrowe, normalne partnerstwo. Po prostu mówimy temu zdecydowanie 'nie'. To trzeba zmienić. Musimy prowadzić bardziej asertywną politykę. Ale nawet czy można to nazwać asertywną polityką? To jest po prostu polityka zdroworozsądkowa i polityka oparta o zasadę wzajemności, czyli naczelną zasadę, która reguluje stosunki między państwami”

- wyjaśniał Płażyński.

 

 

Licencja dla ukraińskiego przewoźnika

Urząd Transportu Kolejowego przyznał w zeszłym roku Ukrainian Railways Cargo Poland licencję na przewozy na terenie Unii Europejskiej. Ministerstwo Infrastruktury przekonywało, że spółka-córka Kolei Ukraińskich, która korzysta z liberalizacji polskiego rynku, nie zagrozi pozycji PKP Cargo, mimo że już wtedy spółka ta była w kryzysie.


 

POLECANE
Klęska Tuska w Sejmie. Tak to skomentował z ostatniej chwili
Klęska Tuska w Sejmie. Tak to skomentował

W piątkowym głosowaniu Sejm nie uzyskał wystarczającej liczby głosów, aby odrzucić weto prezydenta Karola Nawrockiego ws. ustawy dotyczącej kryptoaktywów. Co na to premier Donald Tusk?

Sejm uchwalił budżet na 2026 r. z ostatniej chwili
Sejm uchwalił budżet na 2026 r.

Dochody wyniosą 647,2 mld zł, wydatki 918,9 mld zł a deficyt 271,7 mld zł.

Wojewoda wyraził zgodę na usunięcie nazw „Radziłów” i „Jedwabne” w Treblince. IPN protestuje Wiadomości
Wojewoda wyraził zgodę na usunięcie nazw „Radziłów” i „Jedwabne” w Treblince. IPN protestuje

Decyzja wojewody mazowieckiego dotycząca zmian na terenie Muzeum Treblinka wywołała poważny spór. Chodzi o zgodę na usunięcie nazw „Radziłów” i „Jedwabne” z kamieni tworzących upamiętnienie Żydów deportowanych do obozu zagłady Treblinka II. Głazy te od lat stanowią element symbolicznego miejsca pamięci, które przypomina o wysiedleniach mieszkańców różnych miejscowości podczas okupacji niemieckiej.

Kontrola poselska w UTK. „Należy zawiesić licencję ukraińskiemu przewoźnikowi kolejowemu” wideo
Kontrola poselska w UTK. „Należy zawiesić licencję ukraińskiemu przewoźnikowi kolejowemu”

Posłowie Prawa i Sprawiedliwości Kacper Płażyński i Jerzy Polaczek przeprowadzili kontrolę poselską w Urzędzie Transportu Kolejowego.

Rośnie przewaga lidera. Nowy sondaż z ostatniej chwili
Rośnie przewaga lidera. Nowy sondaż

Koalicja Obywatelska utrzymuje wyraźną przewagę nad Prawem i Sprawiedliwością – wynika z najnowszego badania CBOS.

Zaskakujące kosmiczne odkrycie. Naukowcy mówią o wyjątkowym zjawisku Wiadomości
Zaskakujące kosmiczne odkrycie. Naukowcy mówią o wyjątkowym zjawisku

Naukowcy zaobserwowali niezwykłą formację w kosmicznej sieci galaktyk. Chodzi o wydłużone włókno, w którym całe galaktyki zdają się wykonywać ruch obrotowy wokół wspólnej osi. Według badaczy może to być jedna z największych wirujących struktur, jakie kiedykolwiek wykryto.

Komunikat dla mieszkańców woj. kujawsko-pomorskiego z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców woj. kujawsko-pomorskiego

Nowy rozkład jazdy POLREGIO w Kujawsko-Pomorskiem przywraca po kilkunastu latach pociągi do Ciechocinka i zwiększa liczbę codziennych połączeń m.in. do Bydgoszczy, Olsztyna, Kołobrzegu i Piły.

Nie żyje muzyk znanego zespołu Wiadomości
Nie żyje muzyk znanego zespołu

Nie żyje Justin Baren, współzałożyciel i basista amerykańskiej grupy Redwalls. Artysta zmarł 28 listopada w wieku 40 lat. Informację potwierdził zespół. Jego ojciec, Martin Baren, poinformował jedynie, że syn „zmarł spokojnie”.

Bundestag przegłosował przywrócenie dobrowolnej służby wojskowej gorące
Bundestag przegłosował przywrócenie dobrowolnej służby wojskowej

Większością 323 do 272 niemieccy parlamentarzyści opowiedzieli się za przywróceniem dobrowolnej służby wojskowej dla osiemnastolatków.

Przełom w sprawie Mai z Mławy. Grecki sąd wydał decyzję Wiadomości
Przełom w sprawie Mai z Mławy. Grecki sąd wydał decyzję

Sąd Najwyższy w Grecji podjął decyzję, na którą od miesięcy czekała rodzina zamordowanej Mai z Mławy. Jak poinformował „SE” pełnomocnik bliskich nastolatki, dr Wojciech Marek Kasprzyk, zapadło ostateczne postanowienie o przekazaniu Bartosza G. polskim organom ścigania.

REKLAMA

Kontrola poselska w UTK. „Należy zawiesić licencję ukraińskiemu przewoźnikowi kolejowemu”

Posłowie Prawa i Sprawiedliwości Kacper Płażyński i Jerzy Polaczek przeprowadzili kontrolę poselską w Urzędzie Transportu Kolejowego.
Wagony należące do ukraińskiego przewoźnika kolejowego
Wagony należące do ukraińskiego przewoźnika kolejowego / https://dia.dp.gov.ua

Co musisz wiedzieć:

 

Brak symetrii

„Jak to możliwe, że ukraińska spółka-córka Ukraińskich Kolei Państwowych prowadzi w Polsce przewozy towarowe, a polscy przewoźnicy są tego prawa na Ukrainie pozbawieni?”

- pytał na platformie X poseł Kacper Płażyński.

„To niezgodne z europejskim i polskim prawem oraz naszym narodowym interesem. Tutaj potrzebna jest zdecydowana reakcja rządu i prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. Zawiesić licencję dla UZ Cargo Poland, wyznaczyć termin na dopuszczenie naszych przewoźników, a jeśli nie zostanie spełniony - to licencję należy cofnąć!”

- stwierdził.

Poinformował, że razem z posłem Jerzym Polaczkiem udali się w tej sprawie do prezesa Urzędu Transportu Kolejowego.

 

Ukraina nie wywiązała się z umowy

„Spółka UZ Cargo Poland czyli spółka-córka ukraińskich kolei państwowych dostała w Polsce licencję na prowadzenie działalności gospodarczej, ale jednocześnie strona ukraińska wtedy zobowiązała się do tego, że otworzy swój rynek kolejowy przewozów towarowych na podmioty z Polski, na Orlen Paliwa, na PKP Cargo i na innych przewoźników europejskich, bo tak naprawdę nasz europejski to jest jeden wspólny rynek kolejowy. Ale niestety drodzy państwo w ostatnim czasie zamiast przeprowadzić odpowiednią legislację w ukraińskim parlamencie, to nie tylko jej nie przeprowadzono, tylko projekt, na którym podobno pracowano przez ostatnie dwa lata został w zasadzie wyrzucony do kosza i z komunikatów wysyłanych między innymi do Orlenu, który jak wiecie prowadzi duże dostawy ropy, benzyny na Ukrainę właśnie drogą kolejową wynika, że oni w ogóle przez najbliższe lata nie planują tego rynku otworzyć”

- mówił Płażyński podczas piątkowej konferencji prasowej.

 

Kontrola poselska w UTK

„Czyli znowu jesteśmy w sytuacji, w której my otwieramy rynek, może tutaj powstawać sobie podmiot gospodarczy, który siłą rzeczy jest dla nas konkurencją – on konkuruje z naszymi spółkami – gdzie każdy procent tego rynku może znaczyć być albo nie być dla rentowności naszych spółek skarbu państwa, ale też podmiotów prywatnych. Dlatego dzisiaj idziemy na tę kontrolę do pana prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, żeby podjął odpowiednie kroki”

- poinformował.

 

„Zawiesić licencję”

„Skoro Ukraińcy nie chcą wpuszczać naszych spółek kolejowych, to należy zawiesić licencję, wyznaczyć termin, do kiedy oczekuje nasz urząd, żeby Ukraińcy przeprowadzili taką legislację, żeby nasze spółki mogły też działać na ich terytorium, a jeżeli tego w tym terminie nie zrobią to tę licencję po prostu trzeba cofnąć”

- stwierdził poseł PiS.

 

„Potrzeba zasady wzajemności”

„Wspierać Ukrainę w wojnie z Rosją – oczywiście, że tak, ale jednocześnie to nie znaczy, że my mamy prowadzić jakąś nierównoważną politykę, gdzie po prostu oddajemy swój rynek, a z drugiej strony jest monopol, który w ogóle swoim rynkiem się nie chce podzielić. Nie na tym polega zdrowe, normalne partnerstwo. Po prostu mówimy temu zdecydowanie 'nie'. To trzeba zmienić. Musimy prowadzić bardziej asertywną politykę. Ale nawet czy można to nazwać asertywną polityką? To jest po prostu polityka zdroworozsądkowa i polityka oparta o zasadę wzajemności, czyli naczelną zasadę, która reguluje stosunki między państwami”

- wyjaśniał Płażyński.

 

 

Licencja dla ukraińskiego przewoźnika

Urząd Transportu Kolejowego przyznał w zeszłym roku Ukrainian Railways Cargo Poland licencję na przewozy na terenie Unii Europejskiej. Ministerstwo Infrastruktury przekonywało, że spółka-córka Kolei Ukraińskich, która korzysta z liberalizacji polskiego rynku, nie zagrozi pozycji PKP Cargo, mimo że już wtedy spółka ta była w kryzysie.



 

Polecane