Iran zamknie cieśninę Ormuz? Jest decyzja parlamentu

Co musisz wiedzieć?
- Parlament Iranu przyjął ustawę o zamknięciu cieśniny Ormuz. Teraz wszystko w rękach Najwyższej Rady Bezpieczeństwa Narodowego.
- Poseł Esmail Kosari podkreślił, że krok zostanie wykonany "gdy będzie to konieczne".
- Clarksons Research: dzienny koszt czarteru tankowca wzrósł z 20 tys. do 47,6 tys. USD.
- Maersk nadal wysyła statki przez Ormuz, lecz „monitoruje ryzyko i jest gotów reagować”.
Jest decyzja parlamentu Iranu
Irański parlament zatwierdził projekt umożliwiający zamknięcie Cieśniny Ormuz – jedynej morskiej trasy eksportu ropy z Zatoki Perskiej do Morza Arabskiego. Ostateczną decyzję podejmie Najwyższa Rada Bezpieczeństwa Narodowego Iranu.
Zamknięcie cieśniny znajduje się w planach władz kraju, a decyzja ostateczna w tej kwestii zostanie podjęta, gdy będzie to konieczne
– powiedział deputowany Esmail Kosari, członek Korpusu Strażników Rewolucji Islamskiej.
Skok cen frachtu tankowców
Według Clarksons Research od 13 czerwca stawki czarteru tankowców klasy VLCC wzrosły ponad dwukrotnie – około 20 tys. dolarów dziennie do 47,6 tys. dolarów na trasie z Zatoki Perskiej do Chin.
Reakcje przemysłu żeglugowego
Duńska firma Maersk przekazała, że jej jednostki wciąż przepływają przez Ormuz. "Będziemy stale monitorować ryzyko w regionie i w razie potrzeby podejmiemy działania operacyjne" – zaznaczyła spółka.
- Alarm na lotnisku Chopina. Trwa ewakuacja
- Ważny komunikat dla mieszkańców Warszawy
- Pilny komunikat PKP PLK dla mieszkańców woj. pomorskiego
- Komunikat dla mieszkańców Lublina
- Ekspert: Sędzia wytatuowała sobie logo Iustitii. Symbol przynależności do subkultury, czy zagrożenie niezależności? [FOTO]
Znaczenie Cieśniny Ormuz dla rynku ropy
Przez Cieśninę Ormuz codziennie transportuje się około 18 mln baryłek ropy – to 20 proc. światowego popytu. Historyczne groźby Teheranu związane z blokadą cieśniny nie zostały dotąd zrealizowane, jednak obecna eskalacja zwiększa niepewność na globalnych rynkach energii.