Piwo bezalkoholowe: alternatywa, która ratuje piwowarów

Branża piwowarska od kilku lat zmaga się z trudną rzeczywistością: kurczący się rynek, zmieniające się nawyki konsumenckie, rosnące koszty produkcji. W takiej sytuacji pojawia się światełko w tunelu: piwo bezalkoholowe. Ten segment, jeszcze kilka lat temu marginalny, dziś rośnie w zawrotnym tempie, stając się nie tylko alternatywą dla konsumentów, ale i szansą dla browarów.
Szyszki chmielu Piwo bezalkoholowe: alternatywa, która ratuje piwowarów
Szyszki chmielu / grafika: Raport „Zerówki” zmieniają rynek piwa. Rewolucja 0,0% trwa”

Artykuł powstał we współpracy ze Związkiem Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie.

Według danych NielsenIQ, wolumen sprzedaży piwa bezalkoholowego w Polsce wzrósł z 194 tys. hektolitrów w 2014 roku do 1,949 mln hektolitrów w roku 2024. Jednocześnie jego udział w rynku piwa ogółem osiągnął w ubiegłym roku 6,42 proc.

To nie tylko sukces handlowy, ale również gospodarczy impuls. Rozwój tej kategorii pozwala bowiem ograniczyć skutki spadków sprzedaży piwa alkoholowego. Dla browarów oznacza to  szansę na utrzymanie zatrudnienia i poziomu zakupów u lokalnych dostawców, w tym rolników. Co ciekawe - piwa bezalkoholowe sprawiają, że branża staje się odbiorcą nowych produktów, na przykład jabłek. Koncentrat jabłkowy wykorzystywany jest do słodzenia piw bezalkoholowych, dzięki czemu już dziś piwowarzy kupują 1% produkcji tego owocu.

Inwestycje w nowoczesne technologie produkcji piwa 0,0%  pozwalają udoskonalać proces warzenia  z zachowaniem oryginalnego piwnego smaku, jak również tworzyć nowe linie produktowe, które dają większy wybór konsumentom.

Efekt substytucji

Jak podkreśla Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie, 1,94 mln hektolitrów „zerówek” kupionych przez polskich konsumentów w 2024 roku to o 1,94 mln hektolitrów mniej wypitego piwa z alkoholem. To przekłada się na 9,7 mln litrów czystego alkoholu mniej, którego w 2024 roku nie wypili polscy konsumenci dzięki spożyciu „zerówek”.

„Piwa 0,0% są alternatywą dla tradycyjnych piw zawierających alkohol, bo konsumenci pijący alkohol zastępują go z własnego wyboru produktami bezalkoholowymi lub zawierającymi jego śladowe ilości. Mamy więc efekt substytucji, który wspiera cele polityki zdrowotnej państwa”.

Potwierdzają to badania konsumenckie. Aż 52 proc. Polaków uważa piwo 0,0% za dobrą alternatywę dla napojów alkoholowych

 

Odpowiedź na potrzeby współczesnego konsumenta

Współcześni konsumenci coraz częściej sięgają po produkty, które pozwalają prowadzić zdrowy styl życia. Piwo 0,0% może towarzyszyć im podczas spotkań, imprez, aktywności fizycznej czy okazji rodzinnych. Jest modne (tak uważa 35 proc. badanych), tworzone z naturalnych składników (27 proc.), a jego smak docenia co trzeci respondent.

Smak, dostępność, cena i marka – to się liczy

Z badań Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu prowadzonych w ramach projektu Gospodarka 5.0: RIGE wynika, że kluczowe czynniki wpływające na decyzje zakupowe w tym segmencie to: smak (86 proc.), dostępność (73 proc.), cena (61 proc.) i marka (59 proc.).

To pokazuje, że na rynku piw bezalkoholowych największe szanse mają rozpoznawalne marki oferujące sprawdzoną jakość, smak i dystrybucję. Dynamiczny rozwój kategorii piw 0,0% był możliwy właśnie dzięki budowaniu „zerówek” na markach, które są Polakom znane i kojarzą się z wysoką jakością. W innym wypadku ten wzrost nie byłby tak znaczący.

NoLo: przyszłość, która dzieje się teraz

Piwa 0,0% były pierwszymi bezalkoholowymi odpowiednikami napojów alkoholowych i to od nich zaczął się globalny trend NoLo (No Alcohol, Low Alcohol). Jeszcze niedawno ich udział w rynku nie przekraczał 1 proc. Dziś to już ponad 6 proc. w Polsce i ponad 3 proc. światowego rynku piwa. World Brewing Alliance prognozuje, że do 2030 roku segment NoLo osiągnie 100 mln hektolitrów globalnie.

Branża piwna w Polsce deklaruje jasno: naszym celem jest dwucyfrowy udział piw bezalkoholowych w rynku do końca dekady. Przy obecnym tempie wzrostu – to jak najbardziej realne.

Piwo 0,0% to nie kompromis, to wybór.

Dziś piwo bezalkoholowe nie jest już tylko kompromisem dla kierowcy czy sportowca. To świadomy wybór tych, którzy cenią smak piwa, ale chcą funkcjonować bez alkoholu.

W ostatnich latach nastąpiły trwałe zmiany w zachowaniach konsumentów i ich modelu konsumpcji piwa. Polacy nie szukają w piwie alkoholu. Starając się żyć w sposób zrównoważany, cenią te właściwości napoju, które pozwalają im na chwilę przyjemności i cieszenie się smakiem bez rezygnacji z codziennych aktywności. Zaspokajanie tych oczekiwań, a co za tym idzie, poszerzanie oferty piw zero, stało się dla browarów rynkową koniecznością – wyjaśnia Bartłomiej Morzycki.

Grafiki pochodzą z najnowszego raportu "Zerówki zmieniają rynek piwa. Rewolucja 0,0% trwa". Raport dostępny na stronie Związku Browary Polskie.

Artykuł powstał we współpracy ze Związkiem Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie.


 

POLECANE
Indie zaatakowały Pakistan. Jest zapowiedź odwetu z ostatniej chwili
Indie zaatakowały Pakistan. Jest zapowiedź odwetu

Indie rozpoczęły Operację Sindoor, atakując, jak twierdzą, "infrastrukturę terrorystyczną" w Pakistanie. Pakistan zapowiada odwet.

Stanowi zagrożenie. Administracja Donalda Trumpa interweniuje ws. nielegalnego imigranta Wiadomości
"Stanowi zagrożenie". Administracja Donalda Trumpa interweniuje ws. nielegalnego imigranta

Administracja Donalda Trumpa interweniowała ws. nielegalnego imigranta z Hondurasu, który został zatrzymany przez służby 2 maja. Według medialnych doniesień sąd w stanie Wirginia miał oddalić przedstawione mężczyźnie zarzuty.

Ukraina: Rosyjski atak rakietowy na Sumy. Nie żyją trzy osoby z ostatniej chwili
Ukraina: Rosyjski atak rakietowy na Sumy. Nie żyją trzy osoby

Liczba ofiar śmiertelnych wtorkowego rosyjskiego ataku na miasto Sumy na północnym wschodzie Ukrainy wzrosła do trzech; rannych jest 11 osób – przekazały władze lokalne. Wcześniej administracja wojskowa obwodu sumskiego informowała o jednej ofierze śmiertelnej i sześciorgu poszkodowanych, głównie dzieciach.

Rumuni mądrzejsi od Polaków. System da się pokonać tylko u nas
Rumuni mądrzejsi od Polaków. System da się pokonać

W Niemczech coraz bliżej delegalizacji AfD, we Francji uniemożliwiają start w wyborach Marine Le Pen. W „starej Europie” układ jest już zamknięty, będzie niezwykle trudno go zniszczyć. Na szczęście jest jeszcze Europa Środkowa i Wschodnia – paradoksalnie, w byłych krajach komunistycznych jest dziś dużo więcej wolności.

Prezydent Brazylii spotka się z Władimirem Putinem. W tle inicjatywa pokojowa Wiadomości
Prezydent Brazylii spotka się z Władimirem Putinem. W tle "inicjatywa pokojowa"

Według medialnych doniesień prezydent Brazylii Luiz Inacio Lula da Silva ma udać się w podróż do Moskwy. Przywódca zamierza spotkać się z prezydentem Rosji Władimirem Putinem. Miałby on przedstawić "inicjatywę pokojową" ws. zakończenia wojny na Ukrainie.

Ważny komunikat dla mieszkańców Wrocławia z ostatniej chwili
Ważny komunikat dla mieszkańców Wrocławia

Dobra wiadomość dla kierowców i mieszkańców Wrocławia – miasto nie będzie musiało wprowadzać strefy czystego transportu w 2025 roku. Główny Inspektorat Ochrony Środowiska poinformował, że poziom dwutlenku azotu w powietrzu nie przekroczył dopuszczalnej normy. Ale czy to koniec tematu? Niekoniecznie.

Sławomir Nitras o opiłowywaniu katolików: To nie jest prawda Wiadomości
Sławomir Nitras o "opiłowywaniu katolików": "To nie jest prawda"

Sławomir Nitras w trakcie rozmowy na antenie Radia Zet został zapytany o kwestię "opiłowywania katolików". - To nie jest prawda - stwierdził w odpowiedzi minister sportu. Przypomnijmy, że chodzi o wypowiedź Nitrasa z 2021 roku z Campusu Polska Przyszłości na temat przyszłości katolików w Polsce.

Polskie wojsko czekają wielkie zmiany? Generałowie chcą nowego systemu dowodzenia z ostatniej chwili
Polskie wojsko czekają wielkie zmiany? Generałowie chcą nowego systemu dowodzenia

– Musimy odejść od obecnego systemu dowodzenia w Wojsku Polskim; potrzebujemy dowództwa, które utrzyma siły zbrojne w gotowości – powiedział we wtorek szef Sztabu Generalnego WP gen. Wiesław Kukuła. – Pytanie nie brzmi, czy zmieniać system, tylko kiedy. Moim zdaniem najwyższa pora – wtórował mu szef BBN gen. Dariusz Łukowski.

Zakaz mediów społecznościowych dla nastolatków? Padła propozycja Wiadomości
Zakaz mediów społecznościowych dla nastolatków? Padła propozycja

Nowa Zelandia planuje wprowadzić zakaz korzystania z mediów społecznościowych dla osób poniżej 16. roku życia. Firmy będą musiały weryfikować wiek użytkowników.

Tusk atakuje Andrzeja Dudę po zawetowaniu ustawy ws. składki zdrowotnej. Prezydent odpowiada z ostatniej chwili
Tusk atakuje Andrzeja Dudę po zawetowaniu ustawy ws. składki zdrowotnej. Prezydent odpowiada

"Denerwują się, bo nie umieją dodać swoim inaczej niż kosztem większości ludzi. A wciąż nie mogą. Nie pozwólcie!" – pisze na platformie X prezydent Andrzej Duda, odpowiadając na wpis premiera Donalda Tuska ws. obniżenia składki zdrowotnej.

REKLAMA

Piwo bezalkoholowe: alternatywa, która ratuje piwowarów

Branża piwowarska od kilku lat zmaga się z trudną rzeczywistością: kurczący się rynek, zmieniające się nawyki konsumenckie, rosnące koszty produkcji. W takiej sytuacji pojawia się światełko w tunelu: piwo bezalkoholowe. Ten segment, jeszcze kilka lat temu marginalny, dziś rośnie w zawrotnym tempie, stając się nie tylko alternatywą dla konsumentów, ale i szansą dla browarów.
Szyszki chmielu Piwo bezalkoholowe: alternatywa, która ratuje piwowarów
Szyszki chmielu / grafika: Raport „Zerówki” zmieniają rynek piwa. Rewolucja 0,0% trwa”

Artykuł powstał we współpracy ze Związkiem Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie.

Według danych NielsenIQ, wolumen sprzedaży piwa bezalkoholowego w Polsce wzrósł z 194 tys. hektolitrów w 2014 roku do 1,949 mln hektolitrów w roku 2024. Jednocześnie jego udział w rynku piwa ogółem osiągnął w ubiegłym roku 6,42 proc.

To nie tylko sukces handlowy, ale również gospodarczy impuls. Rozwój tej kategorii pozwala bowiem ograniczyć skutki spadków sprzedaży piwa alkoholowego. Dla browarów oznacza to  szansę na utrzymanie zatrudnienia i poziomu zakupów u lokalnych dostawców, w tym rolników. Co ciekawe - piwa bezalkoholowe sprawiają, że branża staje się odbiorcą nowych produktów, na przykład jabłek. Koncentrat jabłkowy wykorzystywany jest do słodzenia piw bezalkoholowych, dzięki czemu już dziś piwowarzy kupują 1% produkcji tego owocu.

Inwestycje w nowoczesne technologie produkcji piwa 0,0%  pozwalają udoskonalać proces warzenia  z zachowaniem oryginalnego piwnego smaku, jak również tworzyć nowe linie produktowe, które dają większy wybór konsumentom.

Efekt substytucji

Jak podkreśla Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie, 1,94 mln hektolitrów „zerówek” kupionych przez polskich konsumentów w 2024 roku to o 1,94 mln hektolitrów mniej wypitego piwa z alkoholem. To przekłada się na 9,7 mln litrów czystego alkoholu mniej, którego w 2024 roku nie wypili polscy konsumenci dzięki spożyciu „zerówek”.

„Piwa 0,0% są alternatywą dla tradycyjnych piw zawierających alkohol, bo konsumenci pijący alkohol zastępują go z własnego wyboru produktami bezalkoholowymi lub zawierającymi jego śladowe ilości. Mamy więc efekt substytucji, który wspiera cele polityki zdrowotnej państwa”.

Potwierdzają to badania konsumenckie. Aż 52 proc. Polaków uważa piwo 0,0% za dobrą alternatywę dla napojów alkoholowych

 

Odpowiedź na potrzeby współczesnego konsumenta

Współcześni konsumenci coraz częściej sięgają po produkty, które pozwalają prowadzić zdrowy styl życia. Piwo 0,0% może towarzyszyć im podczas spotkań, imprez, aktywności fizycznej czy okazji rodzinnych. Jest modne (tak uważa 35 proc. badanych), tworzone z naturalnych składników (27 proc.), a jego smak docenia co trzeci respondent.

Smak, dostępność, cena i marka – to się liczy

Z badań Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu prowadzonych w ramach projektu Gospodarka 5.0: RIGE wynika, że kluczowe czynniki wpływające na decyzje zakupowe w tym segmencie to: smak (86 proc.), dostępność (73 proc.), cena (61 proc.) i marka (59 proc.).

To pokazuje, że na rynku piw bezalkoholowych największe szanse mają rozpoznawalne marki oferujące sprawdzoną jakość, smak i dystrybucję. Dynamiczny rozwój kategorii piw 0,0% był możliwy właśnie dzięki budowaniu „zerówek” na markach, które są Polakom znane i kojarzą się z wysoką jakością. W innym wypadku ten wzrost nie byłby tak znaczący.

NoLo: przyszłość, która dzieje się teraz

Piwa 0,0% były pierwszymi bezalkoholowymi odpowiednikami napojów alkoholowych i to od nich zaczął się globalny trend NoLo (No Alcohol, Low Alcohol). Jeszcze niedawno ich udział w rynku nie przekraczał 1 proc. Dziś to już ponad 6 proc. w Polsce i ponad 3 proc. światowego rynku piwa. World Brewing Alliance prognozuje, że do 2030 roku segment NoLo osiągnie 100 mln hektolitrów globalnie.

Branża piwna w Polsce deklaruje jasno: naszym celem jest dwucyfrowy udział piw bezalkoholowych w rynku do końca dekady. Przy obecnym tempie wzrostu – to jak najbardziej realne.

Piwo 0,0% to nie kompromis, to wybór.

Dziś piwo bezalkoholowe nie jest już tylko kompromisem dla kierowcy czy sportowca. To świadomy wybór tych, którzy cenią smak piwa, ale chcą funkcjonować bez alkoholu.

W ostatnich latach nastąpiły trwałe zmiany w zachowaniach konsumentów i ich modelu konsumpcji piwa. Polacy nie szukają w piwie alkoholu. Starając się żyć w sposób zrównoważany, cenią te właściwości napoju, które pozwalają im na chwilę przyjemności i cieszenie się smakiem bez rezygnacji z codziennych aktywności. Zaspokajanie tych oczekiwań, a co za tym idzie, poszerzanie oferty piw zero, stało się dla browarów rynkową koniecznością – wyjaśnia Bartłomiej Morzycki.

Grafiki pochodzą z najnowszego raportu "Zerówki zmieniają rynek piwa. Rewolucja 0,0% trwa". Raport dostępny na stronie Związku Browary Polskie.

Artykuł powstał we współpracy ze Związkiem Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe