Jakie są najczęstsze powody manipulacji danymi w historii pojazdu?

Rynek pojazdów używanych cieszy się dużą popularnością. Zarówno kupujący, jak i sprzedawcy chcą dokonać jak najlepszych pod względem finansowym transakcji. Doprowadza to jednak często do manipulacji danymi w historii samochodu, celem „poprawy jakości” auta i podwyższenia ceny. Jakie są najczęstsze powody manipulacji danymi w historii pojazdu? Jakie dane są podkręcane? Szczegóły wyjaśniamy poniżej.
 Jakie są najczęstsze powody manipulacji danymi w historii pojazdu?

Z czym wiąże się manipulacja danymi historii pojazdu?

Manipulacja danymi historii pojazdu to praktyka, która wiąże się z nieuczciwością na rynku samochodów używanych. Dla wielu ludzi zakup używanego pojazdu to inwestycja, która ma wpływ na ich codzienne życie, a nawet bezpieczeństwo. Niestety następstwa manipulacji to nie tylko korzyści, ale też przykre konsekwencje. Wśród najważniejszych konsekwencji należy wyróżnić:

  • ryzyko przepłacenia – zakup samochodu ze sfałszowaną historią może prowadzić do przepłacenia za pojazd o niższej wartości,
  • nieprzewidziane koszty napraw – samochód z ukrytymi wadami lub uszkodzeniami może generować dodatkowe koszty napraw w przyszłości.

Czy korzyści przeważają wady takiego postępowania? Niekoniecznie. Wielu kierowców, mając dużą wiedzę na temat potencjalnych manipulacji, dokładniej weryfikuje stan pojazdu, stąd też ich zakup jest bardziej świadomy i przemyślany.  Kluczowe jest jednak zrozumienie motywu oszustów, bo to dzięki temu nowi właściciele wiedzą, jakie zagrożenia wiążą się z zakupem auta używanego i na co powinni szczególnie zwrócić uwagę.

Jak manipulacja danymi, takimi jak przebieg, wpływa na wartość samochodu?

Manipulacja danymi, szczególnie takimi jak przebieg samochodu, znacząco wpływa na wartość pojazdu. Dlaczego? Otóż, przedstawiając samochód z zaniżonym licznikiem, sprzedawcy chcą uzyskać wyższą cenę, przyciągając potencjalnych nabywców obietnicą mniejszej ilości przejechanych kilometrów. Dla wielu niski przebieg to mało wyeksploatowane auto, a to z kolei oznacza dla nich, że znajduje się w dobrym stanie technicznym. Takie działanie niestety wprowadza klientów w błąd, gdyż przepłacają oni za samochód. Ten sam pojazd o wyższym przebiegu mogliby bowiem kupić po niższej cenie.

Warto również pamiętać, że pojazdy z fałszywym przebiegiem mogą generować wyższe koszty konserwacji i napraw, co znacząco zwiększa koszt zakupu auta. Co więcej, w przypadku chęci późniejszej odsprzedaży jego wartość będzie znacznie niższa, niż pierwotnie zakładano.

Wykrycie procederu manipulacji danymi samochodu, szczególnie w przypadku firm zajmujących się ich sprzedażą na dużą skalę, powoduje również zmniejszenie wiarygodności i utratę reputacji sprzedawcy, a to z kolei nie tylko odstraszy klientów, ale też narazi firmę na poniesienie konsekwencji prawnych.

Dlaczego niektórzy sprzedawcy ukrywają informacje o wypadkach i uszkodzeniach?

Niektórzy sprzedawcy ukrywają informacje o wypadkach i uszkodzeniach samochodu. Zastanawiasz się, dlaczego decydują się na taki proceder? Wśród najważniejszych powodów można wymienić:

  • zwiększenie wartości pojazdu – ukrycie informacji o wypadku lub poważnym uszkodzeniu pozwala na przedstawienie pojazdu w lepszym stanie technicznym, niż jest w rzeczywistości, a to z kolei podwyższa jego wartość,
  • szybsza sprzedaż – samochody, w których historii znajdują się wypadki bądź poważne uszkodzenia, są znacznie trudniejsze do sprzedania.

To jednak nie wszystkie powody, dla których sprzedawcy zatajają informację o wypadkach czy zdarzeniach, w których brało auto. Dużym problemem są manipulacje pozwalające osiągnąć korzyści w zakresie ubezpieczeń. Kiedy właściciel pojazdu chce uniknąć wyższych składek ubezpieczeniowych lub uzyskać rekompensatę za nieistniejące uszkodzenia, może próbować oszukać firmę ubezpieczeniową, udając, że pojazd nie miał wcześniej żadnych problemów. Jak to działa?

Właściciel pojazdu ukrywając informacje o wcześniejszych wypadkach lub uszkodzeniach, może uzyskać korzystniejsze warunki ubezpieczenia lub rekompensatę za ewentualne przyszłe uszkodzenia. Wielu z nich decyduje się również na ukrycie faktycznych uszkodzeń, zwłaszcza jeśli naprawy są widoczne. Wówczas działania sprzedawców mają przekonać ubezpieczyciela, że naprawy były jedynie kosmetycznymi zmianami.

Dlaczego jeszcze sprzedawcy decydują się na manipulację przebiegu auta?

Istnieje wiele powodów, dla których sprzedawcy podejmują takie kroki. Główne, jak już wspomniano, to kwestie finansowe, pozwalające zwiększyć wartość pojazdu, a tym samym osiągnąć wyższe zyski. Niższy przebieg auta to też niższe składki ubezpieczeniowe, co pozwala obniżyć koszty eksploatacyjne. Ale to nie wszystko. Obniżając przebieg pojazdu, można uniknąć kosztów konserwacji i napraw, wynikających z planowych przeglądów i napraw. Dodatkowo proceder ten pozwala wydłużyć okres gwarancji na samochód, co pozwala na korzystanie z gwarancji na kolejne lata.

Fałszowanie przebiegu samochodu jest nielegalne i może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych, w tym nałożenia kar finansowych czy nawet nałożenie kary pozbawienia wolności. Jest to też nieetyczna praktyka, która naraża kupujących na ryzyko zakupu uszkodzonego lub niewłaściwie utrzymanego pojazdu. Dlatego zawsze przed zakupem warto dokładnie sprawdzać historię pojazdu, pobierając raport historii pojazdu z autoDNA bądź historiapojazdu.gov.pl, i unikać samochodów, których przebieg wydaje się podejrzanie niski lub sfałszowany.

Sprawdzając VIN w autoDNA można poznać całą historię pojazdu. Oprócz odczytów przebiegu można dowiedzieć się również, jakie było wcześniejsze przeznaczenie pojazdu, czy auto brało udział w wypadkach, do kiedy są ważne badania techniczne oraz wiele więcej przydatnych informacji.


 

POLECANE
Drony nad Polską. Jest komunikat Sztabu Generalnego z ostatniej chwili
Drony nad Polską. Jest komunikat Sztabu Generalnego

Oficjalnie potwierdzono naruszenie polskiej przestrzeni powietrznej przez wojskowe drony. Jest nowy komunikat Sztabu Generalnego

MSWiA: Nie było konieczności wysyłania alertów RCB z ostatniej chwili
MSWiA: Nie było konieczności wysyłania alertów RCB

Państwo w nocy czuwało, czuwało wojsko, MON, MSWiA i wszystkie służby, żeby obywatele mogli spać. Wysłanie komunikatu RCB w nocy lub rankiem, gdy nie było bezpośredniego zagrożenia zdrowia lub życia, spowodowałoby niebywałą panikę - stwierdziła podczas spotkania z dziennikarzami rzecznik MSWiA Karolina Gałecka.

Jeden z dronów uderzył w budynek mieszkalny. Trwa akcja służb z ostatniej chwili
Jeden z dronów uderzył w budynek mieszkalny. Trwa akcja służb

Jeden z dronów, które naruszyły dzisiaj polską przestrzeń powietrzną, uderzył w dom mieszkalny w miejscowości Wyryki w woj. lubelskim. Maszyna uszkodziła dach budynku i samochód stojący nieopodal domu.

Drony nad Polską i uruchomienie art. 4 NATO. Co to oznacza dla Polski? z ostatniej chwili
Drony nad Polską i uruchomienie art. 4 NATO. Co to oznacza dla Polski?

Nocny atak dronów, które naruszyły polską przestrzeń powietrzną, może mieć poważne konsekwencje polityczne i wojskowe. Premier Donald Tusk poinformował w Sejmie, że Polska uruchamia artykuł 4 Traktatu Północnoatlantyckiego. Co to właściwie oznacza i jak może wpłynąć na nasze bezpieczeństwo?

Tusk: Uruchamiamy art. 4 Traktatu NATO pilne
Tusk: Uruchamiamy art. 4 Traktatu NATO

Premier Donald Tusk poinformował w Sejmie, że Polska uruchamia artykuł 4 Traktatu Północnoatlantyckiego. Szef rządu zaznaczył, że decyzja została podjęta wspólnie z prezydentem.

Drony nad Polską. Jest stanowisko Białorusi z ostatniej chwili
Drony nad Polską. Jest stanowisko Białorusi

Po bezprecedensowych naruszeniach polskiej przestrzeni powietrznej głos zabrała Białoruś. Szef tamtejszego Sztabu Generalnego, generał major Paweł Murawiejko, opublikował oświadczenie, w którym odniósł się do zdarzeń z nocy z wtorku na środę, gdy polskie i sojusznicze siły NATO zestrzeliły drony nad terytorium naszego kraju, których część nadleciała z Białorusi.

Donald Tusk: Atak był od strony Białorusi pilne
Donald Tusk: Atak był od strony Białorusi

Polska znalazła się w centrum niebezpiecznej eskalacji. W nocy naszą przestrzeń powietrzną wielokrotnie naruszyły rosyjskie drony. Donald Tusk potwierdził, że trzy z nich zostały zestrzelone, a aż 19 odnotowano jako bezpośrednie wtargnięcia.

Agencja Reutera: Według wstępnych danych wtargnięcie rosyjskich dronów do Polski było celowe z ostatniej chwili
Agencja Reutera: Według wstępnych danych wtargnięcie rosyjskich dronów do Polski było celowe

Wstępne dane wskazują, że wtargnięcie rosyjskich dronów w przestrzeń powietrzną Polski było celowe – poinformowało Agencję Reutera źródło w NATO. Jak dodało, Sojusz nie traktuje tego zdarzenia jako ataku. Według źródła było to 6–10 bezzałogowych statków powietrznych.

Konferencja prasowa Karola Nawrockiego: Dyskutowaliśmy o uruchomieniu art. 4 NATO z ostatniej chwili
Konferencja prasowa Karola Nawrockiego: "Dyskutowaliśmy o uruchomieniu art. 4 NATO"

– W dowództwie operacyjnym spotkałem się także z panem premierem Donaldem Tuskiem. Tam podjąłem decyzję o zorganizowaniu specjalnej narady w Biurze Bezpieczeństwa Narodowego. (…) W czasie tego spotkania dyskutowaliśmy o możliwości uruchomienia artykułu 4 Traktatu Północnoatlantyckiego – powiedział prezydent podczas konferencji prasowej związanej z bezprecedensowym naruszeniem polskiej przestrzeni powietrznej.

Drony nad Polską. Jest komunikat MSWiA pilne
Drony nad Polską. Jest komunikat MSWiA

Operowanie polskiego i sojuszniczego lotnictwa związane z naruszeniami polskiej przestrzeni powietrznej zakończyło się – poinformowało Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych.

REKLAMA

Jakie są najczęstsze powody manipulacji danymi w historii pojazdu?

Rynek pojazdów używanych cieszy się dużą popularnością. Zarówno kupujący, jak i sprzedawcy chcą dokonać jak najlepszych pod względem finansowym transakcji. Doprowadza to jednak często do manipulacji danymi w historii samochodu, celem „poprawy jakości” auta i podwyższenia ceny. Jakie są najczęstsze powody manipulacji danymi w historii pojazdu? Jakie dane są podkręcane? Szczegóły wyjaśniamy poniżej.
 Jakie są najczęstsze powody manipulacji danymi w historii pojazdu?

Z czym wiąże się manipulacja danymi historii pojazdu?

Manipulacja danymi historii pojazdu to praktyka, która wiąże się z nieuczciwością na rynku samochodów używanych. Dla wielu ludzi zakup używanego pojazdu to inwestycja, która ma wpływ na ich codzienne życie, a nawet bezpieczeństwo. Niestety następstwa manipulacji to nie tylko korzyści, ale też przykre konsekwencje. Wśród najważniejszych konsekwencji należy wyróżnić:

  • ryzyko przepłacenia – zakup samochodu ze sfałszowaną historią może prowadzić do przepłacenia za pojazd o niższej wartości,
  • nieprzewidziane koszty napraw – samochód z ukrytymi wadami lub uszkodzeniami może generować dodatkowe koszty napraw w przyszłości.

Czy korzyści przeważają wady takiego postępowania? Niekoniecznie. Wielu kierowców, mając dużą wiedzę na temat potencjalnych manipulacji, dokładniej weryfikuje stan pojazdu, stąd też ich zakup jest bardziej świadomy i przemyślany.  Kluczowe jest jednak zrozumienie motywu oszustów, bo to dzięki temu nowi właściciele wiedzą, jakie zagrożenia wiążą się z zakupem auta używanego i na co powinni szczególnie zwrócić uwagę.

Jak manipulacja danymi, takimi jak przebieg, wpływa na wartość samochodu?

Manipulacja danymi, szczególnie takimi jak przebieg samochodu, znacząco wpływa na wartość pojazdu. Dlaczego? Otóż, przedstawiając samochód z zaniżonym licznikiem, sprzedawcy chcą uzyskać wyższą cenę, przyciągając potencjalnych nabywców obietnicą mniejszej ilości przejechanych kilometrów. Dla wielu niski przebieg to mało wyeksploatowane auto, a to z kolei oznacza dla nich, że znajduje się w dobrym stanie technicznym. Takie działanie niestety wprowadza klientów w błąd, gdyż przepłacają oni za samochód. Ten sam pojazd o wyższym przebiegu mogliby bowiem kupić po niższej cenie.

Warto również pamiętać, że pojazdy z fałszywym przebiegiem mogą generować wyższe koszty konserwacji i napraw, co znacząco zwiększa koszt zakupu auta. Co więcej, w przypadku chęci późniejszej odsprzedaży jego wartość będzie znacznie niższa, niż pierwotnie zakładano.

Wykrycie procederu manipulacji danymi samochodu, szczególnie w przypadku firm zajmujących się ich sprzedażą na dużą skalę, powoduje również zmniejszenie wiarygodności i utratę reputacji sprzedawcy, a to z kolei nie tylko odstraszy klientów, ale też narazi firmę na poniesienie konsekwencji prawnych.

Dlaczego niektórzy sprzedawcy ukrywają informacje o wypadkach i uszkodzeniach?

Niektórzy sprzedawcy ukrywają informacje o wypadkach i uszkodzeniach samochodu. Zastanawiasz się, dlaczego decydują się na taki proceder? Wśród najważniejszych powodów można wymienić:

  • zwiększenie wartości pojazdu – ukrycie informacji o wypadku lub poważnym uszkodzeniu pozwala na przedstawienie pojazdu w lepszym stanie technicznym, niż jest w rzeczywistości, a to z kolei podwyższa jego wartość,
  • szybsza sprzedaż – samochody, w których historii znajdują się wypadki bądź poważne uszkodzenia, są znacznie trudniejsze do sprzedania.

To jednak nie wszystkie powody, dla których sprzedawcy zatajają informację o wypadkach czy zdarzeniach, w których brało auto. Dużym problemem są manipulacje pozwalające osiągnąć korzyści w zakresie ubezpieczeń. Kiedy właściciel pojazdu chce uniknąć wyższych składek ubezpieczeniowych lub uzyskać rekompensatę za nieistniejące uszkodzenia, może próbować oszukać firmę ubezpieczeniową, udając, że pojazd nie miał wcześniej żadnych problemów. Jak to działa?

Właściciel pojazdu ukrywając informacje o wcześniejszych wypadkach lub uszkodzeniach, może uzyskać korzystniejsze warunki ubezpieczenia lub rekompensatę za ewentualne przyszłe uszkodzenia. Wielu z nich decyduje się również na ukrycie faktycznych uszkodzeń, zwłaszcza jeśli naprawy są widoczne. Wówczas działania sprzedawców mają przekonać ubezpieczyciela, że naprawy były jedynie kosmetycznymi zmianami.

Dlaczego jeszcze sprzedawcy decydują się na manipulację przebiegu auta?

Istnieje wiele powodów, dla których sprzedawcy podejmują takie kroki. Główne, jak już wspomniano, to kwestie finansowe, pozwalające zwiększyć wartość pojazdu, a tym samym osiągnąć wyższe zyski. Niższy przebieg auta to też niższe składki ubezpieczeniowe, co pozwala obniżyć koszty eksploatacyjne. Ale to nie wszystko. Obniżając przebieg pojazdu, można uniknąć kosztów konserwacji i napraw, wynikających z planowych przeglądów i napraw. Dodatkowo proceder ten pozwala wydłużyć okres gwarancji na samochód, co pozwala na korzystanie z gwarancji na kolejne lata.

Fałszowanie przebiegu samochodu jest nielegalne i może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych, w tym nałożenia kar finansowych czy nawet nałożenie kary pozbawienia wolności. Jest to też nieetyczna praktyka, która naraża kupujących na ryzyko zakupu uszkodzonego lub niewłaściwie utrzymanego pojazdu. Dlatego zawsze przed zakupem warto dokładnie sprawdzać historię pojazdu, pobierając raport historii pojazdu z autoDNA bądź historiapojazdu.gov.pl, i unikać samochodów, których przebieg wydaje się podejrzanie niski lub sfałszowany.

Sprawdzając VIN w autoDNA można poznać całą historię pojazdu. Oprócz odczytów przebiegu można dowiedzieć się również, jakie było wcześniejsze przeznaczenie pojazdu, czy auto brało udział w wypadkach, do kiedy są ważne badania techniczne oraz wiele więcej przydatnych informacji.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe