Komunikat dla mieszkańców woj. małopolskiego
Co musisz wiedzieć?
- Burmistrz Miasta Limanowa wydała decyzję środowiskową, która wyznacza przebieg obwodnicy w wariancie 1A.
- Nowa obwodnica o długości 5,6 km pobiegnie na południe od drogi krajowej nr 28, z rondami na obu krańcach trasy.
- W ramach inwestycji powstaną mosty, estakady, wiadukty, nowe skrzyżowania oraz drogi lokalne poprawiające dojazd do terenów przy obwodnicy.
- Obwodnica ma wyprowadzić z centrum Limanowej ruch tranzytowy, który dziś sięga prawie 21 tysięcy pojazdów na dobę.
Decyzja środowiskowa dla obwodnicy Limanowej
Burmistrz Miasta Limanowa Jolanta Juszkiewicz wydała decyzję środowiskową, która formalnie wyznacza trasę planowanej obwodnicy miasta. To kluczowy dokument pozwalający przejść do kolejnego etapu przygotowań inwestycji, czyli ogłoszenia przetargu na projekt i budowę obwodnicy. Przetarg ma zostać ogłoszony jeszcze w tym roku.
Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej został złożony wiosną 2023 roku. Wskazano w nim trzy możliwe przebiegi obwodnicy, z których jako preferowany wybrano wariant 1A. To właśnie on został zatwierdzony w decyzji i będzie realizowany. W dużym stopniu jego przebieg pokrywa się z korytarzem przewidzianym pod obwodnicę w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego. Inwestycja realizowana jest w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic.
Wariant 1A zgodny z planem miejscowym
Wariant 1A został zaprojektowany tak, aby możliwie jak najlepiej wykorzystać korytarz już wcześniej zarezerwowany w dokumentach planistycznych miasta pod przyszłą obwodnicę. Dzięki temu ograniczone zostanie ingerowanie w nowe tereny i łatwiej będzie skoordynować inwestycję z istniejącą i planowaną zabudową oraz lokalnymi drogami.
Przebieg trasy na południe od drogi krajowej nr 28
Nowa trasa obwodnicy drogi krajowej nr 28 rozpocznie się w rejonie skrzyżowania ul. Krakowskiej z ul. Łokietka, przed mostem na Sowlince. W tym miejscu powstanie rondo, z którego ruch zostanie poprowadzony na południe.
Koniec obwodnicy zaplanowano przy skrzyżowaniu ul. Kościuszki z ul. Agrestową, gdzie również zbudowane będzie rondo, spinające nową trasę z istniejącym układem drogowym. Cała obwodnica będzie miała 5,6 km długości i będzie drogą jednojezdniową, z jednym pasem ruchu w każdym kierunku oraz pasem awaryjnym.
Mosty, estakady, wiadukty i przejazdy pod obwodnicą
W ramach inwestycji powstaną dwa mosty nad Suchą Sowliną i Sowlinką. Projekt przewiduje także budowę dwóch estakad o długości ponad 300 metrów każda. Pierwsza z nich przejdzie nad Sowlinką oraz ulicami Piastowską, Sikorskiego i Józefa Marka, a druga nad potokiem Jabłoniec i ul. Wiejską.
Na trasie zaplanowano dwa skrzyżowania: z ul. Biedronia i ul. Grunwaldzką oraz osobne skrzyżowanie z ul. Żwirki i Wigury. Dwa wiadukty zapewnią bezkolizyjny przejazd nad obwodnicą ulicom Lipowej i Łokietka.
Powstaną również cztery przejazdy pod obwodnicą – dla ulic Piastowskiej, Sikorskiego, Józefa Marka i Wiejskiej. Dodatkowo zaprojektowano nowe drogi lokalne, które mają poprawić dostępność terenów położonych w pobliżu obwodnicy. Rozwiązania te zostały wypracowane we współpracy z przedstawicielami miasta.
- Wyłączenia prądu. Ważny komunikat dla mieszkańców Pomorza
- Uważaj! Ta wiadomość na WhatsApp to pułapka – zareaguj od razu
- Krzysztof Stanowski zagroził Elizie Michalik procesem, usunęła wpis, ale w sieci nic nie ginie
- Trybunał Konstytucyjny: Minister Sprawiedliwości nie może zmieniać zasad losowego przydziału spraw sędziom
- Demagog.org.pl wykazał, że Donald Tusk kłamał ws. zwolnienia Polski z paktu migracyjnego
- „Podczas pracy nad tym tekstem zadzwonił Sławomir Nitras”. Nowe doniesienia ws. sprzedaży działki koniecznej do budowy CPK
Piłsudskiego, Jana Pawła i Kościuszki dla mieszkańców
Droga krajowa nr 28, biegnąca przez centrum Limanowej ulicami m.in. Piłsudskiego, Jana Pawła II i Kościuszki, jest jednym z najbardziej obciążonych ruchem odcinków tej trasy w Małopolsce poza Nowym Sączem. Według ostatniego pomiaru ruchu z lat 2020–2021 codziennie przejeżdża tędy prawie 21 tysięcy samochodów.
Tak intensywny ruch tranzytowy jest uciążliwy zarówno dla mieszkańców miasta, jak i całej Limanowszczyzny – oznacza korki, hałas i gorszą jakość życia w centrum. Obwodnica ma to zmienić, wyprowadzając ruch ciężki i tranzytowy poza zabudowę miejską. Dzięki temu centralna arteria Limanowej ma zostać w większym stopniu oddana do dyspozycji mieszkańców, poprawi się bezpieczeństwo na drogach i komfort poruszania się po mieście.




