Komunikat dla mieszkańców woj. małopolskiego

Burmistrz Limanowej wydała decyzję środowiskową dla obwodnicy miasta w ciągu drogi krajowej nr 28. Wybrano wariant 1A o długości 5,6 km, co otwiera drogę do przetargu na projekt i budowę jeszcze w tym roku.
Komunikat dla mieszkańców woj. małopolskiego Komunikat dla mieszkańców woj. małopolskiego
Komunikat dla mieszkańców woj. małopolskiego / fot. tysol.pl

Co musisz wiedzieć?

  • Burmistrz Miasta Limanowa wydała decyzję środowiskową, która wyznacza przebieg obwodnicy w wariancie 1A.
  • Nowa obwodnica o długości 5,6 km pobiegnie na południe od drogi krajowej nr 28, z rondami na obu krańcach trasy.
  • W ramach inwestycji powstaną mosty, estakady, wiadukty, nowe skrzyżowania oraz drogi lokalne poprawiające dojazd do terenów przy obwodnicy.
  • Obwodnica ma wyprowadzić z centrum Limanowej ruch tranzytowy, który dziś sięga prawie 21 tysięcy pojazdów na dobę.

 

Decyzja środowiskowa dla obwodnicy Limanowej

Burmistrz Miasta Limanowa Jolanta Juszkiewicz wydała decyzję środowiskową, która formalnie wyznacza trasę planowanej obwodnicy miasta. To kluczowy dokument pozwalający przejść do kolejnego etapu przygotowań inwestycji, czyli ogłoszenia przetargu na projekt i budowę obwodnicy. Przetarg ma zostać ogłoszony jeszcze w tym roku.

Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej został złożony wiosną 2023 roku. Wskazano w nim trzy możliwe przebiegi obwodnicy, z których jako preferowany wybrano wariant 1A. To właśnie on został zatwierdzony w decyzji i będzie realizowany. W dużym stopniu jego przebieg pokrywa się z korytarzem przewidzianym pod obwodnicę w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego. Inwestycja realizowana jest w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic.

Wariant 1A zgodny z planem miejscowym

Wariant 1A został zaprojektowany tak, aby możliwie jak najlepiej wykorzystać korytarz już wcześniej zarezerwowany w dokumentach planistycznych miasta pod przyszłą obwodnicę. Dzięki temu ograniczone zostanie ingerowanie w nowe tereny i łatwiej będzie skoordynować inwestycję z istniejącą i planowaną zabudową oraz lokalnymi drogami.

 

Przebieg trasy na południe od drogi krajowej nr 28

Nowa trasa obwodnicy drogi krajowej nr 28 rozpocznie się w rejonie skrzyżowania ul. Krakowskiej z ul. Łokietka, przed mostem na Sowlince. W tym miejscu powstanie rondo, z którego ruch zostanie poprowadzony na południe.

Koniec obwodnicy zaplanowano przy skrzyżowaniu ul. Kościuszki z ul. Agrestową, gdzie również zbudowane będzie rondo, spinające nową trasę z istniejącym układem drogowym. Cała obwodnica będzie miała 5,6 km długości i będzie drogą jednojezdniową, z jednym pasem ruchu w każdym kierunku oraz pasem awaryjnym.

Mosty, estakady, wiadukty i przejazdy pod obwodnicą

W ramach inwestycji powstaną dwa mosty nad Suchą Sowliną i Sowlinką. Projekt przewiduje także budowę dwóch estakad o długości ponad 300 metrów każda. Pierwsza z nich przejdzie nad Sowlinką oraz ulicami Piastowską, Sikorskiego i Józefa Marka, a druga nad potokiem Jabłoniec i ul. Wiejską.

Na trasie zaplanowano dwa skrzyżowania: z ul. Biedronia i ul. Grunwaldzką oraz osobne skrzyżowanie z ul. Żwirki i Wigury. Dwa wiadukty zapewnią bezkolizyjny przejazd nad obwodnicą ulicom Lipowej i Łokietka.

Powstaną również cztery przejazdy pod obwodnicą – dla ulic Piastowskiej, Sikorskiego, Józefa Marka i Wiejskiej. Dodatkowo zaprojektowano nowe drogi lokalne, które mają poprawić dostępność terenów położonych w pobliżu obwodnicy. Rozwiązania te zostały wypracowane we współpracy z przedstawicielami miasta.

 

Piłsudskiego, Jana Pawła i Kościuszki dla mieszkańców

Droga krajowa nr 28, biegnąca przez centrum Limanowej ulicami m.in. Piłsudskiego, Jana Pawła II i Kościuszki, jest jednym z najbardziej obciążonych ruchem odcinków tej trasy w Małopolsce poza Nowym Sączem. Według ostatniego pomiaru ruchu z lat 2020–2021 codziennie przejeżdża tędy prawie 21 tysięcy samochodów.

Tak intensywny ruch tranzytowy jest uciążliwy zarówno dla mieszkańców miasta, jak i całej Limanowszczyzny – oznacza korki, hałas i gorszą jakość życia w centrum. Obwodnica ma to zmienić, wyprowadzając ruch ciężki i tranzytowy poza zabudowę miejską. Dzięki temu centralna arteria Limanowej ma zostać w większym stopniu oddana do dyspozycji mieszkańców, poprawi się bezpieczeństwo na drogach i komfort poruszania się po mieście.


 

POLECANE
Groźny wypadek w Łodzi. Jest wielu rannych z ostatniej chwili
Groźny wypadek w Łodzi. Jest wielu rannych

12 osób odniosło obrażenia w wyniku zderzenia dwóch tramwajów w centrum Łodzi. Ich życiu nie zagraża niebezpieczeństwo. Ruch tramwajów na ul. Piotrkowskiej przy al. Mickiewicza jest wstrzymany w obu kierunkach. Tramwaje kierowane są objazdem i mogą być opóźnione.

Furtka do mordowania w Polsce nienarodzonych została otwarta. ETPCz wydał precedensowy wyrok z ostatniej chwili
Furtka do mordowania w Polsce nienarodzonych została otwarta. ETPCz wydał precedensowy wyrok

aborcji, uznał naruszenie art. 8 Europejskiej Konwencji Praw Człowieka, mówiącego o prawie do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego. Trybunał wydał orzeczenie w tej sprawie w czwartek.

Hołownia podpisał rezygnację ze stanowiska marszałka Sejmu z ostatniej chwili
Hołownia podpisał rezygnację ze stanowiska marszałka Sejmu

W czwartek 13 listopada 2025 r. Szymon Hołownia oficjalnie podpisał rezygnację z funkcji marszałka Sejmu. – Podpisałem zgodną z umową koalicyjną rezygnację – powiedział.

Przerażenie, bo polska prawica jest młoda, piękna i wykształcona. Jak Niemcy relacjonowali Marsz Niepodległości? z ostatniej chwili
"Przerażenie, bo polska prawica jest młoda, piękna i wykształcona". Jak Niemcy relacjonowali Marsz Niepodległości?

"Jak niemiecko-francuski program telewizyjny ARTE relacjonował Marsz Niepodległości. Przerażenie, bo polska prawica jest młoda, piękna i wykształcona" – pisze dziennikarka i publicystka Aleksandra Fedorska, współpracująca z portalem tysol.pl, i publikuje nagranie.

Powstanie Dolnośląska Grupa Zbrojeniowa z ostatniej chwili
Powstanie Dolnośląska Grupa Zbrojeniowa

Powołanie Dolnośląskiej Grupy Zbrojeniowej, zrzeszającej firmy chcące inwestować w przemysł obronny, zapowiedział w czwartek we Wrocławiu wicepremier, szef MON Władysław Kosiniak-Kamysz.

Gospodarka przegrała z ideologią. PE przyjął nowe cele klimatyczne z ostatniej chwili
"Gospodarka przegrała z ideologią". PE przyjął nowe cele klimatyczne

Parlament Europejski chce osiągnąć cel redukcji emisji o 90% do 2040 r. w porównaniu z poziomami z 1990 r., aby do 2050 r. UE była „neutralna dla klimatu”.

Komunikat dla mieszkańców woj. małopolskiego z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców woj. małopolskiego

Burmistrz Limanowej wydała decyzję środowiskową dla obwodnicy miasta w ciągu drogi krajowej nr 28. Wybrano wariant 1A o długości 5,6 km, co otwiera drogę do przetargu na projekt i budowę jeszcze w tym roku.

PE przyjął mandat do negocjacji w sprawie opóźnienia wejścia w życie podatku ETS2 z ostatniej chwili
PE przyjął mandat do negocjacji w sprawie opóźnienia wejścia w życie podatku ETS2

Parlament Europejski przyjął w czwartek mandat do negocjacji w sprawie opóźnienia wejścia w życie systemu handlu emisjami ETS2. Zgodnie z przyjętym przez PE mandatem UE ma również zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych o 90 proc. do 2040 r., w porównaniu z poziomami z 1990 r.

Prezydent ostro o Żurku: Zaczął zjadać swój ogon z ostatniej chwili
Prezydent ostro o Żurku: Zaczął zjadać swój ogon

Prezydent Karol Nawrocki powiedział w czwartek, że odmowa przez niego 46 nominacji sędziowskich nie wymaga formalnego uzasadnienia. Zdaniem prezydenta uzasadnieniem jest to, że sędziowie powinni zajmować się wydawaniem orzeczeń i wyroków, a nie "zamienianiem sal sądowych w salę sejmową".

Andrzej Gwiazda o Komunistycznej Partii Polski: Stajemy na granicy, kiedy wolność słowa już jest szkodliwa tylko u nas
Andrzej Gwiazda o Komunistycznej Partii Polski: Stajemy na granicy, kiedy wolność słowa już jest szkodliwa

– Mam naprawdę bardzo duże zaufanie do decyzji Nawrockiego – powiedział portalowi Tysol.pl Andrzej Gwiazda, działacz opozycyjny z okresu PRL i legenda Solidarności.

REKLAMA

Komunikat dla mieszkańców woj. małopolskiego

Burmistrz Limanowej wydała decyzję środowiskową dla obwodnicy miasta w ciągu drogi krajowej nr 28. Wybrano wariant 1A o długości 5,6 km, co otwiera drogę do przetargu na projekt i budowę jeszcze w tym roku.
Komunikat dla mieszkańców woj. małopolskiego Komunikat dla mieszkańców woj. małopolskiego
Komunikat dla mieszkańców woj. małopolskiego / fot. tysol.pl

Co musisz wiedzieć?

  • Burmistrz Miasta Limanowa wydała decyzję środowiskową, która wyznacza przebieg obwodnicy w wariancie 1A.
  • Nowa obwodnica o długości 5,6 km pobiegnie na południe od drogi krajowej nr 28, z rondami na obu krańcach trasy.
  • W ramach inwestycji powstaną mosty, estakady, wiadukty, nowe skrzyżowania oraz drogi lokalne poprawiające dojazd do terenów przy obwodnicy.
  • Obwodnica ma wyprowadzić z centrum Limanowej ruch tranzytowy, który dziś sięga prawie 21 tysięcy pojazdów na dobę.

 

Decyzja środowiskowa dla obwodnicy Limanowej

Burmistrz Miasta Limanowa Jolanta Juszkiewicz wydała decyzję środowiskową, która formalnie wyznacza trasę planowanej obwodnicy miasta. To kluczowy dokument pozwalający przejść do kolejnego etapu przygotowań inwestycji, czyli ogłoszenia przetargu na projekt i budowę obwodnicy. Przetarg ma zostać ogłoszony jeszcze w tym roku.

Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej został złożony wiosną 2023 roku. Wskazano w nim trzy możliwe przebiegi obwodnicy, z których jako preferowany wybrano wariant 1A. To właśnie on został zatwierdzony w decyzji i będzie realizowany. W dużym stopniu jego przebieg pokrywa się z korytarzem przewidzianym pod obwodnicę w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego. Inwestycja realizowana jest w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic.

Wariant 1A zgodny z planem miejscowym

Wariant 1A został zaprojektowany tak, aby możliwie jak najlepiej wykorzystać korytarz już wcześniej zarezerwowany w dokumentach planistycznych miasta pod przyszłą obwodnicę. Dzięki temu ograniczone zostanie ingerowanie w nowe tereny i łatwiej będzie skoordynować inwestycję z istniejącą i planowaną zabudową oraz lokalnymi drogami.

 

Przebieg trasy na południe od drogi krajowej nr 28

Nowa trasa obwodnicy drogi krajowej nr 28 rozpocznie się w rejonie skrzyżowania ul. Krakowskiej z ul. Łokietka, przed mostem na Sowlince. W tym miejscu powstanie rondo, z którego ruch zostanie poprowadzony na południe.

Koniec obwodnicy zaplanowano przy skrzyżowaniu ul. Kościuszki z ul. Agrestową, gdzie również zbudowane będzie rondo, spinające nową trasę z istniejącym układem drogowym. Cała obwodnica będzie miała 5,6 km długości i będzie drogą jednojezdniową, z jednym pasem ruchu w każdym kierunku oraz pasem awaryjnym.

Mosty, estakady, wiadukty i przejazdy pod obwodnicą

W ramach inwestycji powstaną dwa mosty nad Suchą Sowliną i Sowlinką. Projekt przewiduje także budowę dwóch estakad o długości ponad 300 metrów każda. Pierwsza z nich przejdzie nad Sowlinką oraz ulicami Piastowską, Sikorskiego i Józefa Marka, a druga nad potokiem Jabłoniec i ul. Wiejską.

Na trasie zaplanowano dwa skrzyżowania: z ul. Biedronia i ul. Grunwaldzką oraz osobne skrzyżowanie z ul. Żwirki i Wigury. Dwa wiadukty zapewnią bezkolizyjny przejazd nad obwodnicą ulicom Lipowej i Łokietka.

Powstaną również cztery przejazdy pod obwodnicą – dla ulic Piastowskiej, Sikorskiego, Józefa Marka i Wiejskiej. Dodatkowo zaprojektowano nowe drogi lokalne, które mają poprawić dostępność terenów położonych w pobliżu obwodnicy. Rozwiązania te zostały wypracowane we współpracy z przedstawicielami miasta.

 

Piłsudskiego, Jana Pawła i Kościuszki dla mieszkańców

Droga krajowa nr 28, biegnąca przez centrum Limanowej ulicami m.in. Piłsudskiego, Jana Pawła II i Kościuszki, jest jednym z najbardziej obciążonych ruchem odcinków tej trasy w Małopolsce poza Nowym Sączem. Według ostatniego pomiaru ruchu z lat 2020–2021 codziennie przejeżdża tędy prawie 21 tysięcy samochodów.

Tak intensywny ruch tranzytowy jest uciążliwy zarówno dla mieszkańców miasta, jak i całej Limanowszczyzny – oznacza korki, hałas i gorszą jakość życia w centrum. Obwodnica ma to zmienić, wyprowadzając ruch ciężki i tranzytowy poza zabudowę miejską. Dzięki temu centralna arteria Limanowej ma zostać w większym stopniu oddana do dyspozycji mieszkańców, poprawi się bezpieczeństwo na drogach i komfort poruszania się po mieście.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe