Problemy na niemieckiej kolei. Deutsche Bahn zmienia plany

Planowana przez Deutsche Bahn (DB) modernizacja 42 kluczowych tras kolejowych w Niemczech nie zostanie ukończona do 2030 roku, jak wcześniej zakładano. Według najnowszych informacji prace mogą potrwać nawet do 2035 roku. Powodem są ograniczenia w możliwościach budowlanych oraz potrzeba dostosowania harmonogramu do realiów branży kolejowej i budowlanej.
Tory kolejowe Problemy na niemieckiej kolei. Deutsche Bahn zmienia plany
Tory kolejowe / pixabay.com

Co musisz wiedzieć?

  • Deutsche Bahn (DB) planowała zmodernizować 42 główne trasy kolejowe do 2030 roku
  • Modernizacja potrwa jednak co najmniej do 2035 roku
  • Spółka DB InfraGo ogłosiła ograniczenie liczby rocznych remontów do 4–5 tras
  • Remonty oznaczają całkowite zamknięcie tras na około 6 miesięcy.

Zmiany w modernizacji tras kolejowych

Jak wynika z pisma spółki DB InfraGo - odpowiedzialnej za infrastrukturę - do firm transportowych, liczba modernizowanych tras zostanie ograniczona. „W porozumieniu z nowym rządem Niemiec planujemy zatem dostosować liczbę generalnych remontów do czterech, pięciu rocznie” - podano w dokumencie.

Celem jest zachowanie równowagi pomiędzy przepustowością sieci a potrzebą pilnych inwestycji. W praktyce oznacza to, że całkowite remonty 42 tras zakończą się najwcześniej w połowie lat 30. XXI wieku.

Modernizacja zakładała całkowite zamknięcie każdej z tras na około sześć miesięcy w celu gruntownej przebudowy. Prace rozpoczęły się już m.in. na odcinku Frankfurt nad Menem - Mannheim, a w tym roku remontowana jest trasa Hamburg - Berlin.

Nie wszystko poszło zgodnie z planem

Początkowo planowano, że rocznie modernizowanych będzie do dziewięciu tras, a wszystkie prace zakończą się do 2031 roku. Taki harmonogram od początku budził wątpliwości, zwłaszcza ze strony CDU/CSU, współrządzącej z SPD. Zgodnie z umową koalicyjną ustalono, że plan będzie poddawany analizie i w razie potrzeby modyfikowany. Rzecznik niemieckiego ministerstwa transportu przyznał, że rząd „uważnie przygląda się koncepcji modernizacji DB i w razie potrzeby ją zaostrza”. Dodał również, że spółka InfraGo aktualizuje harmonogram na podstawie danych z sektora budowlanego i kolejowego, co może wpłynąć na wydłużenie realizacji całego projektu.

Kilka faktów o DB

Deutsche Bahn AG to niemiecki gigant transportowy działający zarówno w kraju, jak i za granicą. Zajmuje się przewozem pasażerów, transportem towarów, logistyką i wsparciem technicznym dla kolei. W Niemczech działa łącznie około 350 przewoźników kolejowych, z czego 26 to spółki państwowe, a reszta to firmy prywatne. Historia niemieckiej kolei sięga 1835 roku, kiedy to uruchomiono pierwszą linię parową między Norymbergą a Fürth (6 km). Po zjednoczeniu kolei krajowych w 1920 r., powołano Deutsche Reichsbahn. W okresie Republiki Weimarskiej był to największy pracodawca w kraju - zatrudniał aż 700 tysięcy osób. Po II wojnie światowej kolej została podzielona - w RFN działała Deutsche Bundesbahn, a w NRD zachowano nazwę Deutsche Reichsbahn. Obecna Deutsche Bahn AG powstała po zjednoczeniu Niemiec.


 

POLECANE
Ministerstwo Sprawiedliwości mianowało nowego rzecznika dyscyplinarnego sędziów. Pierwsze zadanie: usunąć rzeczników z ostatniej chwili
Ministerstwo Sprawiedliwości mianowało nowego rzecznika dyscyplinarnego sędziów. Pierwsze zadanie: usunąć rzeczników

Nowym rzecznikiem dyscyplinarnym sędziów sądów powszechnych została Joanna Raczkowska - przekazało PAP w poniedziałek Ministerstwo Sprawiedliwości. Raczkowska jest sędzią Sądu Rejonowego dla Warszawy-Mokotowa; pracuje w Wydziale Karnym.

Premier: zneutralizowano drona nad budynkami rządu i Belwederem. Zatrzymano Białorusinów z ostatniej chwili
Premier: zneutralizowano drona nad budynkami rządu i Belwederem. Zatrzymano Białorusinów

Premier Donald Tusk poinformował w poniedziałek wieczorem, że Służba Ochrony Państwa zneutralizowała drona operującego nad budynkami rządowymi (Parkowa) i Belwederem. Jak przekazał, zatrzymano dwóch obywateli Białorusi. Policja bada okoliczności incydentu - dodał.

Tego nie mogli mu wybaczyć, dlatego Charlie Kirk musiał umrzeć tylko u nas
Tego nie mogli mu wybaczyć, dlatego Charlie Kirk musiał umrzeć

W chwili, gdy trafiła go kula, stał pod namiotem z napisem-mottem jego działalności "udowodnij mi, że się mylę". Zamachowiec mu tego nie udowodnił. Wręcz przeciwnie.

Prawica po wyborach szykuje bombę. Będzie sanacja sądownictwa? z ostatniej chwili
"Prawica po wyborach szykuje bombę". Będzie "sanacja sądownictwa"?

Na polskiej scenie politycznej szykuje się uderzenie, które może zmienić oblicze wymiaru sprawiedliwości na długie lata - czytamy we wpisie komentatora platformy X, znanego jako Jack Strong. Chodzi o nowy projekt ustawy, który, jak twierdzi autor wpisu, "rodzi się w kręgach prawicy". "Jego celem jest przeciwdziałanie anarchizacji polskiego wymiaru sprawiedliwości". Projekt ten miałby być już nazywany „sanacją sądownictwa”.

Ani żona Cezara ani bezstronna Temida. Wątpliwa reputacja TSUE tylko u nas
Ani żona Cezara ani bezstronna Temida. Wątpliwa reputacja TSUE

Po raz kolejny Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej próbuje ingerować w polski system sądowniczy. Przypomnijmy, też po raz kolejny, że nie ma on do tego żadnych uprawnień, ponieważ „wszelkie kompetencje nieprzyznane Unii w traktatach należą do państw członkowskich” (artykuł 5 Traktatu o Unii Europejskiej), a w zakresie sądownictwa państwa członkowskie nie przyznały Unii żadnych kompetencji.

Nowe informacje ws. ostrzelania auta polskiego europosła w Brukseli. Wygląda na zaplanowane działania Wiadomości
Nowe informacje ws. ostrzelania auta polskiego europosła w Brukseli. "Wygląda na zaplanowane działania"

Waldemar Buda napisał o ostrzelaniu swojego samochodu w Brukseli: "9 precyzyjnych strzałów, w momencie ataku nie byłem w aucie". Europoseł PiS zaznaczył, że tylko jego samochód został potraktowany w ten sposób. Jego zdaniem zatem, atak wygląda na zaplanowane działanie. Sprawę badają belgijskie służby.    

Karol Nawrocki w Niemczech. Deutsche Welle: wróci kwestia reparacji Wiadomości
Karol Nawrocki w Niemczech. Deutsche Welle: "wróci kwestia reparacji"

Prezydent Polski Karol Nawrocki przybywa do Berlina z pierwszą wizytą zagraniczną. Niemiecki rząd podkreśla wagę utrzymywania bliskich relacji z Polską, wskazując na wspólne interesy w zakresie bezpieczeństwa. Niemieckie media podkreślają też temat reparacji, do których ma wrócić Karol Nawrocki z prezydentem Frankiem-Walterem Steinmeierem

Komunikat dla mieszkańców województwa świętokrzyskiego pilne
Komunikat dla mieszkańców województwa świętokrzyskiego

Ważna informacja dla mieszkańców województwa świętokrzyskiego. W związku z budową obwodnicy Opatowa muszą się liczyć z poważnymi utrudnieniami na drogach.

Von der Leyen broni Zielonego Ładu: Świat puka się w głowę. Co zrobi polski rząd? z ostatniej chwili
Von der Leyen broni Zielonego Ładu: "Świat puka się w głowę". Co zrobi polski rząd?

Dzisiejszy kurs Komisji Europejskiej jest nieodpowiedzialny - ocenili europosłowie PiS odnosząc się do wystąpienia szefowej KE Ursuli von der Leyen w PE . Świat puka się po głowie, kiedy to wszystko słyszy; żądamy weta polskiego - mówiła Anna Zalewska.

Zła wiadomość dla pana ministra. Waldemar Żurek odwołał sędziów wbrew negatywnym opiniom pilne
"Zła wiadomość dla pana ministra". Waldemar Żurek odwołał sędziów wbrew negatywnym opiniom

Ministerstwo Sprawiedliwości poinformowało, że minister Waldemar Żurek odwołał 25 prezesów i wiceprezesów sądów, mimo że kolegia sądów wydały negatywne opinie wobec wniosków o ich odwołanie. Żurek pominął też KRS, której nie uznaje. "To  nie wywołuje jakichkolwiek skutków prawnych" - skomentował na platformie X mec. Bartosz Lewandowski.

REKLAMA

Problemy na niemieckiej kolei. Deutsche Bahn zmienia plany

Planowana przez Deutsche Bahn (DB) modernizacja 42 kluczowych tras kolejowych w Niemczech nie zostanie ukończona do 2030 roku, jak wcześniej zakładano. Według najnowszych informacji prace mogą potrwać nawet do 2035 roku. Powodem są ograniczenia w możliwościach budowlanych oraz potrzeba dostosowania harmonogramu do realiów branży kolejowej i budowlanej.
Tory kolejowe Problemy na niemieckiej kolei. Deutsche Bahn zmienia plany
Tory kolejowe / pixabay.com

Co musisz wiedzieć?

  • Deutsche Bahn (DB) planowała zmodernizować 42 główne trasy kolejowe do 2030 roku
  • Modernizacja potrwa jednak co najmniej do 2035 roku
  • Spółka DB InfraGo ogłosiła ograniczenie liczby rocznych remontów do 4–5 tras
  • Remonty oznaczają całkowite zamknięcie tras na około 6 miesięcy.

Zmiany w modernizacji tras kolejowych

Jak wynika z pisma spółki DB InfraGo - odpowiedzialnej za infrastrukturę - do firm transportowych, liczba modernizowanych tras zostanie ograniczona. „W porozumieniu z nowym rządem Niemiec planujemy zatem dostosować liczbę generalnych remontów do czterech, pięciu rocznie” - podano w dokumencie.

Celem jest zachowanie równowagi pomiędzy przepustowością sieci a potrzebą pilnych inwestycji. W praktyce oznacza to, że całkowite remonty 42 tras zakończą się najwcześniej w połowie lat 30. XXI wieku.

Modernizacja zakładała całkowite zamknięcie każdej z tras na około sześć miesięcy w celu gruntownej przebudowy. Prace rozpoczęły się już m.in. na odcinku Frankfurt nad Menem - Mannheim, a w tym roku remontowana jest trasa Hamburg - Berlin.

Nie wszystko poszło zgodnie z planem

Początkowo planowano, że rocznie modernizowanych będzie do dziewięciu tras, a wszystkie prace zakończą się do 2031 roku. Taki harmonogram od początku budził wątpliwości, zwłaszcza ze strony CDU/CSU, współrządzącej z SPD. Zgodnie z umową koalicyjną ustalono, że plan będzie poddawany analizie i w razie potrzeby modyfikowany. Rzecznik niemieckiego ministerstwa transportu przyznał, że rząd „uważnie przygląda się koncepcji modernizacji DB i w razie potrzeby ją zaostrza”. Dodał również, że spółka InfraGo aktualizuje harmonogram na podstawie danych z sektora budowlanego i kolejowego, co może wpłynąć na wydłużenie realizacji całego projektu.

Kilka faktów o DB

Deutsche Bahn AG to niemiecki gigant transportowy działający zarówno w kraju, jak i za granicą. Zajmuje się przewozem pasażerów, transportem towarów, logistyką i wsparciem technicznym dla kolei. W Niemczech działa łącznie około 350 przewoźników kolejowych, z czego 26 to spółki państwowe, a reszta to firmy prywatne. Historia niemieckiej kolei sięga 1835 roku, kiedy to uruchomiono pierwszą linię parową między Norymbergą a Fürth (6 km). Po zjednoczeniu kolei krajowych w 1920 r., powołano Deutsche Reichsbahn. W okresie Republiki Weimarskiej był to największy pracodawca w kraju - zatrudniał aż 700 tysięcy osób. Po II wojnie światowej kolej została podzielona - w RFN działała Deutsche Bundesbahn, a w NRD zachowano nazwę Deutsche Reichsbahn. Obecna Deutsche Bahn AG powstała po zjednoczeniu Niemiec.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe