401. Zebranie Plenarne KEP. katecheza parafialna powinna prowadzić do liturgii

Aby katecheza parafialna była skuteczna, potrzebni do jej prowadzenia są charyzmatyczni duszpasterze i katecheci. Trzeba szukać takich ludzi, którzy świadectwem swojego życia będą budzić zaufanie w młodym pokoleniu - powiedział KAI w Katowicach bp Marek Mendyk, były przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP.
401. Zebranie Plenarne KEP w Katowicach 401. Zebranie Plenarne KEP. katecheza parafialna powinna prowadzić do liturgii
401. Zebranie Plenarne KEP w Katowicach / PAP/Jarek Praszkiewicz

Stan prac nad wytycznymi w sprawie katechezy parafialnej jest jednym z tematów 401. zebrania plenarnego Episkopatu w Katowicach. Powstające opracowanie zakłada objęcie katechezą zarówno dzieci, jak i młodzieży oraz dorosłych.

Katecheza parafialna

Biskupi rozmawiali na te tematy w grupach, a po zakończeniu dyskusji o jej efektach opowiedział KAI bp Marek Mendyk, były przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP.

Zespół ds. katechezy parafialnej pod przewodnictwem bp. Artura Ważnego chce zaproponować pięć podstawowych typów katechezy parafialnej. Pierwsze trzy są związane z sakramentami: chrztu, pierwszej komunii i bierzmowania, dotyczą więc dzieci i młodzieży. Dwa pozostałe to katechezy dorosłych. Pierwszy typ obejmowałby wymiar liturgiczny, moralny, duchowy, doktrynalny, społeczny, kulturalny i biblijny. Drugi to katecheza kerygmatyczna, która byłaby szczególnie adresowana do tych, którzy jeszcze nie doszli do osobistego przeżycia wiary.

- Katechezę parafialną trzeba rozumieć jako integralną część tego, co robimy w szkole. Nie mogą to być różne od siebie rzeczywistości. O ile nauczanie religii w szkole ma charakter preewangelizacyjny, gdzie głosimy kerygmat, a więc to pierwsze, podstawowe nauczanie wiary, o tyle katecheza parafialna powinna prowadzić do liturgii - powiedział KAI bp Marek Mendyk.

Jak dodał, jeśli katecheza parafialna będzie związana tylko z przekazem treści, to siłą rzeczy nie będzie skuteczna, a więc nie poprowadzi do liturgii, a tym samym nie będzie wprowadzać do pełnego udziału w życiu Kościoła.

Katecheza parafialna od strony organizacyjnej, metodycznej i treściowej nie może być prowadzona w taki sam sposób jak lekcje religii w szkole - przypomniał bp Mendyk. Cele tej katechezy - wyznaczone w dokumentach Kościoła - są konkretne: wychowanie do poznania wiary, wprowadzenie we wspólnotę Kościoła, kształtowanie poczucia odpowiedzialności za wspólnotę, wychowanie moralne, wiedza o liturgii oraz kształtowanie ducha misji.

Biskupi stwierdzili też, że aby katecheza parafialna była skuteczna, potrzebni do jej prowadzenia są charyzmatyczni duszpasterze i katecheci. Trzeba szukać takich ludzi, którzy świadectwem swojego życia będą budzić zaufanie, a przy tym będą dla młodego pokolenia przewodnikami wiary - dodał biskup świdnicki.

Takich charyzmatycznych postaci można i trzeba szukać m.in. w różnych katolickich wspólnotach, jak Droga Neokatechumenalna, Domowy Kościół czy Ruch Światło-Życie. - Trzeba sięgać po tych, którzy są już w Kościele ugruntowani i odkryli już w nim swoje miejsce a są gotowi się zaangażować - powiedział bp Mendyk.

Religia w szkole

Zespół ds. katechezy parafialnej prowadzi swoje prace w ścisłym porozumieniu z zespołem roboczym ds. kontaktów z rządem w sprawie lekcji religii w szkole, który tworzy ramy programowe lekcji religii w szkole. Zespołem tym kieruje bp Wojciech Osial, przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP.

- Nie wiemy co będzie za pół roku czy rok, obecna rzeczywistość jest bardzo zmienna, ale jako nauczyciele wiary musimy umieć się w niej odnaleźć. Musimy też umieć motywować uczniów, młodzież. Wybrzmiała zatem potrzeba, aby lekcja religii była bardziej atrakcyjna. Ponawiamy stale apel do nauczycieli religii, aby nie szczędzili swoich talentów, zaangażowania i sił, żeby te lekcje miały rzeczywiście swój blask i urok. Tu też potrzeba charyzmatycznych nauczycieli i jest ich sporo - powiedział bp Mendyk.

Jak dodał, jeśli gdzieś jeszcze młodzież zostaje specjalnie na ostatnią, siódmą czy ósmą godzinę lekcyjną, aby wziąć udział w lekcji religii, to "tylko dlatego, że spotykają się z życzliwością, otwartością i zrozumieniem swoich nauczycieli i przewodników wiary".

Biskupi zauważyli też problem dotyczący uczniów, którzy nie chodzą na lekcje religii dlatego, że nie mają już w szkole takiej możliwości - jest ona organizowana najczęściej na ostatniej godzinie lekcyjnej, a oni muszą zdążyć na powrotny transport do domu. Dotyczy to zwłaszcza małych miejscowości i terenów wiejskich. - W związku z tym jest zachęta, aby organizować dla nich w parafiach jakąś formę pomocy w duchowym wzrastaniu - dodał bp Mendyk.

Biskupi podczas pracy w grupach na tematach katechezy i lekcji religii rozmawiali też o wspieraniu samych katechetów świeckich, którzy od początku zmian dokonywanych przez MEN przeciwko nim protestowali. - Czynimy to, co możliwe, aby ich ochronić i umożliwić kontynuację pracy. Ten ruch powszechnego wsparcia dla nauczycieli religii jest bardzo widoczny. Chcemy, aby w katechezie zostawali najlepsi i nie rozgraniczamy ich tu na duchownych i świeckich. Patrzymy natomiast na ich zaangażowanie, kompetencje i wrażliwość wiary oraz zdolność budowania relacji - zapewnił bp Marek Mendyk.

lk


 

POLECANE
Tego młodego człowieka powinna znać cała Polska. Polski licealista zdobył złoty medal na olimpiadzie matematycznej w Boliwii z ostatniej chwili
"Tego młodego człowieka powinna znać cała Polska". Polski licealista zdobył złoty medal na olimpiadzie matematycznej w Boliwii

Tego młodego człowieka powinna poznać cała Polska! Drodzy Państwo, uczeń XIV LO im. Stanisława Staszica w Warszawie, Michał Wolny dziś odebrał złoty medal na Międzynarodowej Olimpiadzie Informatycznej w Boliwii.

Burza w Pałacu Buckingham. Książę William zdecydował Wiadomości
Burza w Pałacu Buckingham. Książę William zdecydował

Książę William postanowił wprowadzić zmiany, które mogą zaskoczyć rodzinę królewską. Następca tronu zgodził się, aby na terenie należącym do księstwa Kornwalii powstały mieszkania dla młodych ludzi zmagających się z trudną sytuacją życiową. Choć inwestycja ma szczytny cel, może ona zmniejszyć dochody rodziny królewskiej.

Seria pożarów na niemieckiej kolei. Trzeci incydent w ciągu tygodnia Wiadomości
Seria pożarów na niemieckiej kolei. Trzeci incydent w ciągu tygodnia

W Niemczech doszło do trzeciego w ciągu tygodnia pożaru na linii kolejowej, który prawdopodobnie był rezultatem podpalenia. W piątek wieczorem spłonęły kable trakcji na linii transportu towarowego, zwłaszcza węgla, w miejscowości Hohenmoelsen w Saksonii- Anhalcie - poinformowała w sobotę firma Deutsche Bahn.

Tropikalna wyspa szykuje bezwizową rewolucję. Polacy na liście z ostatniej chwili
Tropikalna wyspa szykuje bezwizową rewolucję. Polacy na liście

Sri Lanka zapowiedziała rewolucję w systemie wizowym. Tym razem zmiany mają objąć obywateli aż 40 krajów, w tym Polaków. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, wjazd na wyspę ma być możliwy bez konieczności ubiegania się o wizę.

NASA: Czteroosobowa „Załoga 11” dotarła na stację ISS Wiadomości
NASA: Czteroosobowa „Załoga 11” dotarła na stację ISS

Czworo astronautów dotarło w sobotę na Międzynarodową Stację Kosmiczną (ISS) - podała amerykańska agencja kosmiczna NASA. Tzw. „Załoga 11” wystartowała w piątek w rakiecie Falcon 9 z kosmodromu Cape Canaveral w amerykańskim stanie Floryda.

Australijscy naukowcy odkryli gigantycznego owada. Jest nagranie gorące
Australijscy naukowcy odkryli gigantycznego owada. Jest nagranie

Poruszającego odkrycia dokonali australijscy naukowcy. Otóż w australijskich wilgotnych lasach tropikalnych odkryli oni gatunek gigantycznego patyczaka.

Komunikat dla mieszkańców woj. dolnośląskiego z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców woj. dolnośląskiego

Proces odbudowy po powodzi trwa i będzie trwał do momentu, w którym będziemy pewni, że odbudowaliśmy wszystkie kluczowe inwestycje - powiedziała w Przyłęku (Dolnośląskie) wiceminister MSWiA Magdalena Roguska. Jak mówiła, skala środków finansowych zaangażowanych w odbudowę po powodzi jest do tej pory niespotykana - to ponad 8 mln zł.

Niepokojąca fala utonięć w Wiśle. Policja bada kolejne zgłoszenie z ostatniej chwili
Niepokojąca fala utonięć w Wiśle. Policja bada kolejne zgłoszenie

W piątkowy wieczór, 1 sierpnia 2025 r., w Wiśle odnaleziono ciało kolejnej osoby. Około godziny 21:40 makabrycznego odkrycia dokonał wędkarz przebywający nad rzeką w okolicach Wybrzeża Gdyńskiego, na warszawskich Bielanach. To już kolejny przypadek utonięcia w Warszawie i okolicach w ostatnich tygodniach.

Jest nowy raport poświęcony zagrożeniom praworządności w Polsce z ostatniej chwili
Jest nowy raport poświęcony zagrożeniom praworządności w Polsce

Stowarzyszenie Prawnicy dla Polski poinformowało o powstaniu obszernego raportu, który ma ujawniać kulisy naruszeń praworządności podczas ostatnich wyborów prezydenckich. Prawnicy twierdzą, że doszło do celowego działania aparatu państwa w celu wypaczenia demokratycznych standardów.

To miał być hit Netflixa. Serial nie wróci z trzecim sezonem Wiadomości
To miał być hit Netflixa. Serial nie wróci z trzecim sezonem

Serial „Fubar” z Arnoldem Schwarzeneggerem zakończył się na dwóch sezonach. Netflix ogłosił decyzję o kasacji półtora miesiąca po premierze drugiej serii. Choć pierwszy sezon spotkał się z dobrym przyjęciem, kontynuacja nie wzbudziła większego zainteresowania.

REKLAMA

401. Zebranie Plenarne KEP. katecheza parafialna powinna prowadzić do liturgii

Aby katecheza parafialna była skuteczna, potrzebni do jej prowadzenia są charyzmatyczni duszpasterze i katecheci. Trzeba szukać takich ludzi, którzy świadectwem swojego życia będą budzić zaufanie w młodym pokoleniu - powiedział KAI w Katowicach bp Marek Mendyk, były przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP.
401. Zebranie Plenarne KEP w Katowicach 401. Zebranie Plenarne KEP. katecheza parafialna powinna prowadzić do liturgii
401. Zebranie Plenarne KEP w Katowicach / PAP/Jarek Praszkiewicz

Stan prac nad wytycznymi w sprawie katechezy parafialnej jest jednym z tematów 401. zebrania plenarnego Episkopatu w Katowicach. Powstające opracowanie zakłada objęcie katechezą zarówno dzieci, jak i młodzieży oraz dorosłych.

Katecheza parafialna

Biskupi rozmawiali na te tematy w grupach, a po zakończeniu dyskusji o jej efektach opowiedział KAI bp Marek Mendyk, były przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP.

Zespół ds. katechezy parafialnej pod przewodnictwem bp. Artura Ważnego chce zaproponować pięć podstawowych typów katechezy parafialnej. Pierwsze trzy są związane z sakramentami: chrztu, pierwszej komunii i bierzmowania, dotyczą więc dzieci i młodzieży. Dwa pozostałe to katechezy dorosłych. Pierwszy typ obejmowałby wymiar liturgiczny, moralny, duchowy, doktrynalny, społeczny, kulturalny i biblijny. Drugi to katecheza kerygmatyczna, która byłaby szczególnie adresowana do tych, którzy jeszcze nie doszli do osobistego przeżycia wiary.

- Katechezę parafialną trzeba rozumieć jako integralną część tego, co robimy w szkole. Nie mogą to być różne od siebie rzeczywistości. O ile nauczanie religii w szkole ma charakter preewangelizacyjny, gdzie głosimy kerygmat, a więc to pierwsze, podstawowe nauczanie wiary, o tyle katecheza parafialna powinna prowadzić do liturgii - powiedział KAI bp Marek Mendyk.

Jak dodał, jeśli katecheza parafialna będzie związana tylko z przekazem treści, to siłą rzeczy nie będzie skuteczna, a więc nie poprowadzi do liturgii, a tym samym nie będzie wprowadzać do pełnego udziału w życiu Kościoła.

Katecheza parafialna od strony organizacyjnej, metodycznej i treściowej nie może być prowadzona w taki sam sposób jak lekcje religii w szkole - przypomniał bp Mendyk. Cele tej katechezy - wyznaczone w dokumentach Kościoła - są konkretne: wychowanie do poznania wiary, wprowadzenie we wspólnotę Kościoła, kształtowanie poczucia odpowiedzialności za wspólnotę, wychowanie moralne, wiedza o liturgii oraz kształtowanie ducha misji.

Biskupi stwierdzili też, że aby katecheza parafialna była skuteczna, potrzebni do jej prowadzenia są charyzmatyczni duszpasterze i katecheci. Trzeba szukać takich ludzi, którzy świadectwem swojego życia będą budzić zaufanie, a przy tym będą dla młodego pokolenia przewodnikami wiary - dodał biskup świdnicki.

Takich charyzmatycznych postaci można i trzeba szukać m.in. w różnych katolickich wspólnotach, jak Droga Neokatechumenalna, Domowy Kościół czy Ruch Światło-Życie. - Trzeba sięgać po tych, którzy są już w Kościele ugruntowani i odkryli już w nim swoje miejsce a są gotowi się zaangażować - powiedział bp Mendyk.

Religia w szkole

Zespół ds. katechezy parafialnej prowadzi swoje prace w ścisłym porozumieniu z zespołem roboczym ds. kontaktów z rządem w sprawie lekcji religii w szkole, który tworzy ramy programowe lekcji religii w szkole. Zespołem tym kieruje bp Wojciech Osial, przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP.

- Nie wiemy co będzie za pół roku czy rok, obecna rzeczywistość jest bardzo zmienna, ale jako nauczyciele wiary musimy umieć się w niej odnaleźć. Musimy też umieć motywować uczniów, młodzież. Wybrzmiała zatem potrzeba, aby lekcja religii była bardziej atrakcyjna. Ponawiamy stale apel do nauczycieli religii, aby nie szczędzili swoich talentów, zaangażowania i sił, żeby te lekcje miały rzeczywiście swój blask i urok. Tu też potrzeba charyzmatycznych nauczycieli i jest ich sporo - powiedział bp Mendyk.

Jak dodał, jeśli gdzieś jeszcze młodzież zostaje specjalnie na ostatnią, siódmą czy ósmą godzinę lekcyjną, aby wziąć udział w lekcji religii, to "tylko dlatego, że spotykają się z życzliwością, otwartością i zrozumieniem swoich nauczycieli i przewodników wiary".

Biskupi zauważyli też problem dotyczący uczniów, którzy nie chodzą na lekcje religii dlatego, że nie mają już w szkole takiej możliwości - jest ona organizowana najczęściej na ostatniej godzinie lekcyjnej, a oni muszą zdążyć na powrotny transport do domu. Dotyczy to zwłaszcza małych miejscowości i terenów wiejskich. - W związku z tym jest zachęta, aby organizować dla nich w parafiach jakąś formę pomocy w duchowym wzrastaniu - dodał bp Mendyk.

Biskupi podczas pracy w grupach na tematach katechezy i lekcji religii rozmawiali też o wspieraniu samych katechetów świeckich, którzy od początku zmian dokonywanych przez MEN przeciwko nim protestowali. - Czynimy to, co możliwe, aby ich ochronić i umożliwić kontynuację pracy. Ten ruch powszechnego wsparcia dla nauczycieli religii jest bardzo widoczny. Chcemy, aby w katechezie zostawali najlepsi i nie rozgraniczamy ich tu na duchownych i świeckich. Patrzymy natomiast na ich zaangażowanie, kompetencje i wrażliwość wiary oraz zdolność budowania relacji - zapewnił bp Marek Mendyk.

lk



 

Polecane
Emerytury
Stażowe