Czechy nie poddają się presji. Wracają do budowy zapory na Łabie

Czeskie Ministerstwo Transportu realizuje plan budowy zapór na Łabie. Chce w ten sposób zapewnić żeglowność rzeki przez cały rok. Wcześniejszą procedurę zarzucono kilka lat temu. Czesi nie poddają się krytyce ekologów i realizują inwestycję stosunkowo blisko granicy z Niemcami. 
Czeski rząd chce zmienić Łabę w rzekę żeglowną niemal przez cały rok Czechy nie poddają się presji. Wracają do budowy zapory na Łabie
Czeski rząd chce zmienić Łabę w rzekę żeglowną niemal przez cały rok / Pixabay

Ekolodzy protestują, rząd Czech robi swoje

Rozwiązanie preferowane przez czeskie Ministerstwo Transportu to budowa zapory na obrzeżach Decina. Gwarantowałoby to głębokość toru wodnego dla statków towarowych i pasażerskich przez ponad 345 dni w roku. Dzięki tamie przez ponad 180 dni w roku przeciętnie poziom wody ma osiągnąć 220 centymetrów. 

Rzecznik resortu poinformował, że zlecono przygotowanie nowego raportu mającego na celu zbadanie wpływu na środowisko. Inwestycja spotyka się tradycyjnie w takich przypadkach z krytyką ekologów. Jednak rząd czeski wydaje się być odporny na tę presję. Do 2027 r., ma zostać przeprowadzona ocena wykonalności odcinka między Uściem nad Łabą a granicą z Niemcami. Dyrekcja Dróg Wodnych w Pradze oświadczyła, że ​​realizacja planów powinna rozpocząć się w 2032 roku.

Polski rząd nie potrzebuje żeglownej Odry 

W Polsce podobne inwestycje były planowane podczas rządów Prawa i Sprawiedliwości. Projekt żeglownej Odry spotkał się jednak z dużym oporem m.in. ekologów z Niemiec. A w grudniu 2022 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie nakazał wstrzymanie prac na Odrze po skargach ekologów i Brandenburgii. 

W lipcu zeszłego roku Urszula Zielińska, wiceminister klimatu i środowiska koalicji 13 grudnia zaznaczyła nawet, że pomysł poprzedniego rządu był tylko "mirażem z piasku". – Transport rzeczny jest dzisiaj kompletnie nieopłacalny. Są inne środki transportu wykorzystywane. To były kompletne miraże z piasku, to się nie spinało finansowo i doprowadziło do katastrofy, to jest technika z lat 70. – narzekała. Nie potrafiła jednak wytłumaczyć, dlaczego m.in. Niemcy ochoczo inwestują w żeglowność swoich rzek. 

W unijnych planach jest projekt „zrównoważonej transeuropejskiej sieci transportowej”. Należą do nich śródlądowe drogi wodne w obszarze Europy Środkowo-Wschodniej i Niemiec, a wśród nich śródlądowy szlak wodny biegnący przez czeską oraz niemiecką Łabę oraz krótki odcinek Odry do jej ujścia w Zalewie Szczecińskim.  
 


 

POLECANE
Spadki notowań spółek energetycznych po zapowiedziach premiera Wiadomości
Spadki notowań spółek energetycznych po zapowiedziach premiera

Premier Donald Tusk powiedział we wtorek, że spółki skarbu państwa, także notowane na giełdzie, niekoniecznie mają maksymalizować zysk, ale mają służyć obywatelom. Po tej wypowiedzi istotnie spadły indeksy największych spółek energetycznych.

Próbny egzamin ósmoklasistów. Duże kłopoty z językiem polskim  Wiadomości
Próbny egzamin ósmoklasistów. Duże kłopoty z językiem polskim

Ósmoklasiści mają kłopoty z ortografią i interpunkcją języka polskiego. Popełniają poważne błędy językowe, które często zakłócają przekaz pisanej informacji, czyniąc ją niejasną lub dwuznaczną. Nastolatkowie mają też problemy matematyką, m.in z geometrią - to w skrócie wnioski Centralnej Komisji Egzaminacyjnej po sprawdzeniu egzaminów próbnych uczniów kończących podstawówkę.

Prezydent Andrzej Duda o współpracy z USA: Zimnowojennym Ramstein powinien być polski Fort Trump Wiadomości
Prezydent Andrzej Duda o współpracy z USA: Zimnowojennym Ramstein powinien być polski "Fort Trump"

Prezydent Andrzej Duda wraz z małżonką Agatą Kornhauser-Dudą rozpoczęli wczoraj wieczorem dwudniową wizytę oficjalną w Chorwacji. Polski przywódca spotka się m.in. z prezydentem Chorwacji Zoranem Milanoviciem.

Francja: Frontalny atak na wymiar sprawiedliwości gorące
Francja: "Frontalny atak" na wymiar sprawiedliwości

We Francji doszło w nocy z poniedziałku na wtorek do incydentów przed kilkoma więzieniami – wejścia do nich zostały podpalone, a w jednym przypadku ostrzelane z broni automatycznej. Celem ataków były też samochody na parkingach, w tym auta funkcjonariuszy służb więziennych. Jak komentują władze, wzrost przestępczości związany jest z "białym tsunami", które ogarnęło Francję.

Prowadził samochód, jadąc na dachu, po kolizji nago szedł wzdłuż S8. Szokujący incydent w Warszawie [WIDEO] z ostatniej chwili
"Prowadził" samochód, jadąc na dachu, po kolizji nago szedł wzdłuż S8. Szokujący incydent w Warszawie [WIDEO]

We wtorek przed południem w Warszawie doszło do zaskakującego incydentu z udziałem 35-letniego obywatela Białorusi.

 Alarm w podstawówce. Pięcioro dzieci zasłabło Wiadomości
Alarm w podstawówce. Pięcioro dzieci zasłabło

W szkole podstawowej w Starej Wsi, w powiecie otwockim pod Warszawą zasłabło pięcioro uczniów. Na miejscu są już strażacy oraz ratownicy medyczni. Nie wiadomo na razie, co było przyczyną zasłabnięcia.

Jak będę chciał wystąpić w cyrku, to pojadę do Julinka. Maciej Wąsik odpowiada komisji ds. Pegasusa Wiadomości
"Jak będę chciał wystąpić w cyrku, to pojadę do Julinka". Maciej Wąsik odpowiada "komisji ds. Pegasusa"

- Jak będę chciał wystąpić w cyrku, to pojadę do Julinka - napisał na platformie X europoseł Maciej Wąsik, informując, że nie przybędzie na wtorkowe posiedzenie "komisji ds. Pegasusa".

Skandal w Auschwitz. Młodzi Niemcy pokazali gest białej siły Wiadomości
Skandal w Auschwitz. Młodzi Niemcy pokazali "gest białej siły"

Do skandalu doszło podczas wycieczki szkolnej do obozu koncentracyjnego w Auschwitz z udziałem uczniów szkoły w Goerlitz, którzy przed bramą obozu zapozowali z "gestem białej siły".

Komunikat dla pacjentów. Wstrzymana sprzedaż leku z ostatniej chwili
Komunikat dla pacjentów. Wstrzymana sprzedaż leku

Główny Inspektorat Farmaceutyczny wstrzymał sprzedaż leku o nazwie Axonalgin. To silny środek przeciwbólowy wydawany bez recepty.

GDOŚ zaskarżył do WSA decyzję środowiskową ws. elektrowni jądrowej z ostatniej chwili
GDOŚ zaskarżył do WSA decyzję środowiskową ws. elektrowni jądrowej

Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska poinformował w poniedziałek o przekazaniu do WSA w Warszawie skargi na decyzję środowiskową GDOŚ ze stycznia br. Resort klimatu zapewnił, że nie wstrzymuje to inwestycji w pierwszą elektrownię jądrową.

REKLAMA

Czechy nie poddają się presji. Wracają do budowy zapory na Łabie

Czeskie Ministerstwo Transportu realizuje plan budowy zapór na Łabie. Chce w ten sposób zapewnić żeglowność rzeki przez cały rok. Wcześniejszą procedurę zarzucono kilka lat temu. Czesi nie poddają się krytyce ekologów i realizują inwestycję stosunkowo blisko granicy z Niemcami. 
Czeski rząd chce zmienić Łabę w rzekę żeglowną niemal przez cały rok Czechy nie poddają się presji. Wracają do budowy zapory na Łabie
Czeski rząd chce zmienić Łabę w rzekę żeglowną niemal przez cały rok / Pixabay

Ekolodzy protestują, rząd Czech robi swoje

Rozwiązanie preferowane przez czeskie Ministerstwo Transportu to budowa zapory na obrzeżach Decina. Gwarantowałoby to głębokość toru wodnego dla statków towarowych i pasażerskich przez ponad 345 dni w roku. Dzięki tamie przez ponad 180 dni w roku przeciętnie poziom wody ma osiągnąć 220 centymetrów. 

Rzecznik resortu poinformował, że zlecono przygotowanie nowego raportu mającego na celu zbadanie wpływu na środowisko. Inwestycja spotyka się tradycyjnie w takich przypadkach z krytyką ekologów. Jednak rząd czeski wydaje się być odporny na tę presję. Do 2027 r., ma zostać przeprowadzona ocena wykonalności odcinka między Uściem nad Łabą a granicą z Niemcami. Dyrekcja Dróg Wodnych w Pradze oświadczyła, że ​​realizacja planów powinna rozpocząć się w 2032 roku.

Polski rząd nie potrzebuje żeglownej Odry 

W Polsce podobne inwestycje były planowane podczas rządów Prawa i Sprawiedliwości. Projekt żeglownej Odry spotkał się jednak z dużym oporem m.in. ekologów z Niemiec. A w grudniu 2022 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie nakazał wstrzymanie prac na Odrze po skargach ekologów i Brandenburgii. 

W lipcu zeszłego roku Urszula Zielińska, wiceminister klimatu i środowiska koalicji 13 grudnia zaznaczyła nawet, że pomysł poprzedniego rządu był tylko "mirażem z piasku". – Transport rzeczny jest dzisiaj kompletnie nieopłacalny. Są inne środki transportu wykorzystywane. To były kompletne miraże z piasku, to się nie spinało finansowo i doprowadziło do katastrofy, to jest technika z lat 70. – narzekała. Nie potrafiła jednak wytłumaczyć, dlaczego m.in. Niemcy ochoczo inwestują w żeglowność swoich rzek. 

W unijnych planach jest projekt „zrównoważonej transeuropejskiej sieci transportowej”. Należą do nich śródlądowe drogi wodne w obszarze Europy Środkowo-Wschodniej i Niemiec, a wśród nich śródlądowy szlak wodny biegnący przez czeską oraz niemiecką Łabę oraz krótki odcinek Odry do jej ujścia w Zalewie Szczecińskim.  
 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe