PERN przeznaczy w tym roku na Program Megainwestycji blisko 340 mln zł

Nakłady inwestycyjne PERN w latach 2016-20 wyniosły ponad 1,5 mld zł. Zdecydowana większość tych środków obejmowała priorytetowe projekty, w tym w ramach realizowanego tam Programu Megainwestycji. Według spółki, nakłady związane z Programem Megainwestycji wyniosą w tym roku blisko 340 mln zł.
Nowe zbiorniki surowcowe w Terminalu Naftowym w Gdańsku PERN przeznaczy w tym roku na Program Megainwestycji blisko 340 mln zł
Nowe zbiorniki surowcowe w Terminalu Naftowym w Gdańsku / fot. PERN

PERN, odpowiadając na pytania PAP, dotyczące m.in. realizowanych tam kluczowych przedsięwzięć, poinformował, że w przypadku tegorocznych wydatków w ramach Programu Megainwestycji chodzi m.in. o dokończenie prac związanych z budową zbiornika na ropę naftową w Terminalu Naftowym w Gdańsku, dalszą rozbudowę pojemności magazynowych na paliwa, a także o projekty obejmujące inwestycje liniowe, rurociągowe.

340 mln zł na Program Megainwestycji

„Nakłady inwestycyjne na ten rok, związane z Programem Megainwestycji, wyniosą blisko 340 mln zł” – przekazał PERN. Spółka zaznaczyła, iż priorytetem jest każda inwestycja, której oczekują jej klienci. „Dlatego tak dużą wagę przykładamy do terminowej realizacji naszych projektów, bo one pozwalają naszym klientom na rozwój i sprawne prowadzenie biznesu” - podkreślono w informacji.

Jak przypomniał PERN, jego nakłady inwestycyjne w latach 2016-20 wyniosły ponad 1,5 mld zł, przy czym „zdecydowana większość tych środków dotyczy właśnie kluczowych i strategicznych projektów”. Spółka zapewniła, iż „skutecznie realizuje swój Program Megainwestycji, oddając kolejne projekty do eksploatacji, mimo epidemii koronawirusa”.

„Podejmowane przez nas działania odpowiadają na potrzeby rynku, ale także stanowią niezbędny element wzmacniania bezpieczeństwa energetycznego Polski w zakresie ropy naftowej i paliw” – oświadczył PERN.

Spółka wspomniała, że w ramach Programu Megainwestycji ukończyła w tym roku drugi etap rozbudowy pojemności magazynowych swych baz paliw i w sumie w ciągu czterech lat oddała aż 13 nowych zbiorników na paliwa o pojemności 350 tys. metrów sześc. „Oznacza to wzrost pojemności na paliwa o 17 proc. Jeśli weźmiemy pod uwagę tylko tzw. bazy obrotowe PERN, wzrost wynosi 20 proc.” – przekazano w informacji. Podkreślono zarazem, że jesienią ubiegłego roku do eksploatacji trafiło także blisko 550 tys. metrów sześc. nowych pojemności na ropę naftową, co oznacza wzrost o 13 proc.

Plany inwestycyjne

„Przed spółką jest realizacja rozpoczętego już trzeciego etapu rozbudowy pojemności na paliwa i oddanie ostatniego zbiornika na ropę o pojemności 45 tys. metrów sześc. w Terminalu Naftowym w Gdańsku oraz dwie inwestycje liniowe” – oznajmił PERN.

Jak podał, w przypadku Terminalu Naftowego w Gdańsku przeprowadzono już z pozytywnym wynikiem odbiór techniczny oraz rozruch „na sucho” ostatniego zbiornika drugiego etapu rozbudowy tego obiektu - trwa obecnie proces uzyskiwania pozwolenia na użytkowanie. „Planujemy, że trafi on do eksploatacji w trzecim kwartale tego roku” – zapowiedziała spółka.

PERN przypomniał też, że rozpoczął już budowę rurociągu paliwowego z bazy w Boronowie do terminala paliw w Trzebini. „Obecnie przygotowujemy teren, prowadzimy prace spawalnicze oraz prace w obiektach związane z przebudową i rozbudową infrastruktury. Zamierzamy ukończyć tę magistralę w trzecim kwartale przyszłego roku” – przekazała spółka.

W przypadku projektu budowy drugiej nitki rurociągu naftowego łączącego Gdańsk z Płockiem, PERN podał, że obecnie stara się o „ostatnie decyzje administracyjne”. Spółka zaznaczyła, iż uruchomienie procesu wyboru głównego wykonawcy inwestycji i przejście do fazy realizacji będzie uzależnione od kierunku procesu połączenia PKN Orlen i Grupy Lotos. „Chodzi o to, by finalny rurociąg najlepiej odpowiadał na potrzeby nowej struktury rynku” – wyjaśniono w informacji.

Efekty realizowanych przedsięwzięć

Odnosząc się do efektów realizowanych przedsięwzięć, w tym w ramach Programu Megainwestycji, PERN podał, że obecnie posiada ok. 4,1 mln metrów sześc. pojemności magazynowych na ropę naftową i ok. 2,2 mln metrów sześc. na paliwa.

„Dużą wagę przykładamy do rozwoju naszego morskiego hubu paliwowego w Dębogórzu. Terminal produktów naftowych w Dębogórzu stanowi aktualnie jeden z filarów zdywersyfikowanego systemu zaopatrywania Polski w paliwa płynne. Jest jedynym w kraju terminalem przeładunkowym, który umożliwia na znaczną skalę import paliwa drogą morską z dowolnego regionu świata” – podkreśliła spółka.

Jak przekazał PERN, baza paliw w Dębogórzu niedawno powiększyła się o dwa nowe zbiorniki po 32 tys. metrów sześc. każdy, a dzięki dotychczasowej rozbudowie jej nominalna pojemość magazynowa wzrosła ze 159 tys. do prawie 260 tys. metrów sześc. „Niedługo ruszy tam także budowa kolejnego, podobnego zbiornika, który zostanie oddany do użytku w przyszłym roku. Kompleksowy plan rozwoju bazy i stworzenie paliwowego hubu morskiego obejmuje nie tylko rozbudowę pojemności magazynowych, ale i instalacji transportu rurociągowego, modernizację frontu kolejowego” – zaznaczyła spółka.

PERN wskazał, iż modernizuje swoje bazy paliw „by umożliwić klientom realizację Narodowego Celu Wskaźnikowego, czyli osiągnięcia 14 proc. udziału energii odnawialnej w transporcie w perspektywie 2030 r. Spółka zapewniła, że „program rozbudowy instalacji biokomponentów jest w zaawansowanej fazie realizacji”.

„Aż w siedmiu naszych bazach zakończyły się lub trwają intensywne prace związane z rozbudową infrastruktury technicznej przeznaczonej biokomponentom” – podał PERN. Spółka wspomniała przy tym, iż po zakończeniu inwestycji np. baza paliw w Emilianowie będzie dysponowała pojemnością 1500 metrów sześc. do magazynowania estrów – „prace przebiegają zgodnie z harmonogramem, a ich zakończenie zaplanowane jest jeszcze w tym roku”.

„Dzięki inwestycjom w siedmiu lokalizacjach pojemności na biokomponenty w PERN zwiększą się o 4350 metrów sześc., czyli aż o dwie trzecie, a estry będzie można dostarczać transportem kolejowym już do trzech baz paliw” – podkreślono w informacji.

Podsumowując realizację swych przedsięwzięć, PERN oświadczył, że epidemia koronawirusa nie wpłynęła tam na zmniejszenie planów inwestycyjnych, które zakładają w tym roku podobny poziom wydatków do rekordowego tam pod tym względem 2020 r. Spółka wskazała, że konieczne przesunięcia niektórych zadań nie objęły tam nakładów inwestycyjnych na strategiczne projekty, które wyniosły w ubiegłym roku ponad 720 mln zł. (PAP)
 

 

 

 


 

POLECANE
Incydent w krakowskim urzędzie. Poszkodowane urzędniczki Wiadomości
Incydent w krakowskim urzędzie. Poszkodowane urzędniczki

W piątek w Urzędzie Miasta Krakowa doszło do niebezpiecznej sytuacji - na dzienniku podawczym rozpylono drażniącą substancję, w wyniku czego poszkodowane zostały urzędniczki. Sprawcy mieli mieć na sobie stroje sanitarne.

 To nie tylko strategiczna decyzja. Szef MON o wzmocnieniu wschodniej flanki NATO Wiadomości
"To nie tylko strategiczna decyzja". Szef MON o wzmocnieniu wschodniej flanki NATO

Uruchomienie operacji Wschodnia Straż to nie tylko strategiczna decyzja, to wyraz odpowiedzialności za bezpieczeństwo całej wschodniej flanki NATO - ocenił wicepremier, szef MON Władysław Kosiniak--Kamysz po ogłoszeniu operacji NATO wzmacniającej obronność wschodniej flanki.

O tym nie dowiecie się z oficjalnych biogramów. Taka jest prawda o Walterze Hallsteinie - pierwszym, niemieckim przewodniczącym Komisji Europejskiej tylko u nas
O tym nie dowiecie się z oficjalnych biogramów. Taka jest prawda o Walterze Hallsteinie - pierwszym, niemieckim przewodniczącym Komisji Europejskiej

To postać ze spiżu: niemiecki profesor prawa, człowiek-legenda, pierwszy Przewodniczący Komisji Europejskiej przez dziewięć lat (1958-1967). Na drugim planie za Schumanem i Monnetem, odrobinę „dalszy ojciec” wspólnot europejskich, a tak naprawdę ich mózg założycielski. Postać kluczowa dla integracji europejskiej, negocjator pierwszych traktatów i ich faktyczny autor.

Nowa prognoza pogody. Co nas czeka w najbliższych dniach? z ostatniej chwili
Nowa prognoza pogody. Co nas czeka w najbliższych dniach?

Jak informuje Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej, nad Islandią występuje głęboki niż, który swym zasięgiem obejmuje całą północną i częściowo centralną Europę. Na wschodzie, południu i zachodzie Europy oddziaływają wyże z głównymi centrami nad Atlantykiem i Rosją. Polska pozostanie między niżem z ośrodkiem w rejonie Islandii a wyżem z centrum nad zachodnią Rosją. Od północnego wschodu po południowy zachód kraju rozciągać się będzie strefa frontu atmosferycznego. Nadal napływać będzie dość wilgotne powietrze polarne morskie, na południowym wschodzie cieplejsze.

Strzały pod Krakowem. Policja zatrzymała trzy osoby Wiadomości
Strzały pod Krakowem. Policja zatrzymała trzy osoby

Na parkingu przy autostradzie A4 w Podłężu doszło do niebezpiecznego zdarzenia. Nietrzeźwy 28-latek wyciągnął broń pneumatyczną i oddał kilka strzałów w kierunku innych kierowców.

Dziennikarz wygrał z likwidatorem Radia Poznań Wiadomości
Dziennikarz wygrał z likwidatorem Radia Poznań

Bartosz Garczyński, były dziennikarz Radia Poznań, wraca do pracy po prawomocnym wyroku Sądu Okręgowego w Poznaniu. 5 września 2025 roku sąd oddalił apelację likwidatora spółki i potwierdził, że zwolnienie dziennikarza było nieuzasadnione.

Rosyjskie drony nad Polską. Jest reakcja NATO z ostatniej chwili
Rosyjskie drony nad Polską. Jest reakcja NATO

Po wtargnięciu rosyjskich dronów do Polski sekretarz generalny NATO Mark Rutte zapowiedział wzmocnienie Sojuszu na wschodniej flance.

Nasz felietonista skazany z niesławnego artykułu 212. Jest zbiórka Wiadomości
Nasz felietonista skazany z niesławnego artykułu 212. Jest zbiórka

Felietonista portalu Tysol.pl, Samuel Pereira, został skazany na podstawie art. 212 kodeksu karnego, znanego od lat jako „bat na dziennikarzy”. Wyrok jest prawomocny i oznacza dla niego konieczność zapłaty wysokiej grzywny oraz sfinansowania kosztownych przeprosin w mediach.

Co planują Niemcy i Rosjanie? Niejasności wokół prac przy gazociągach Nord Stream z ostatniej chwili
Co planują Niemcy i Rosjanie? Niejasności wokół prac przy gazociągach Nord Stream

Trzy lata po sabotażu rurociągów Nord Stream 1 i 2, miejsca wybuchów wciąż nie zostały oczyszczone. Zlecono prace duńskiej firmie, ale stan prac jest niejasny - donosi serwis internetowy niemieckiej sieci radiowej NDR.

Trump: skończyła się cierpliwość do Putina polityka
Trump: skończyła się cierpliwość do Putina

Donald Trump powiedział w piątek w wywiadzie udzielonym telewizji Fox News w jej nowojorskim studiu, że „cierpliwość do Putina skończyła się”. Dodał, że cierpliwość ta „wyczerpuje się i wyczerpuje się szybko”. Jak pisze Reuters, prezydent USA odniósł się w ten sposób do wojny Rosji przeciw Ukrainie.

REKLAMA

PERN przeznaczy w tym roku na Program Megainwestycji blisko 340 mln zł

Nakłady inwestycyjne PERN w latach 2016-20 wyniosły ponad 1,5 mld zł. Zdecydowana większość tych środków obejmowała priorytetowe projekty, w tym w ramach realizowanego tam Programu Megainwestycji. Według spółki, nakłady związane z Programem Megainwestycji wyniosą w tym roku blisko 340 mln zł.
Nowe zbiorniki surowcowe w Terminalu Naftowym w Gdańsku PERN przeznaczy w tym roku na Program Megainwestycji blisko 340 mln zł
Nowe zbiorniki surowcowe w Terminalu Naftowym w Gdańsku / fot. PERN

PERN, odpowiadając na pytania PAP, dotyczące m.in. realizowanych tam kluczowych przedsięwzięć, poinformował, że w przypadku tegorocznych wydatków w ramach Programu Megainwestycji chodzi m.in. o dokończenie prac związanych z budową zbiornika na ropę naftową w Terminalu Naftowym w Gdańsku, dalszą rozbudowę pojemności magazynowych na paliwa, a także o projekty obejmujące inwestycje liniowe, rurociągowe.

340 mln zł na Program Megainwestycji

„Nakłady inwestycyjne na ten rok, związane z Programem Megainwestycji, wyniosą blisko 340 mln zł” – przekazał PERN. Spółka zaznaczyła, iż priorytetem jest każda inwestycja, której oczekują jej klienci. „Dlatego tak dużą wagę przykładamy do terminowej realizacji naszych projektów, bo one pozwalają naszym klientom na rozwój i sprawne prowadzenie biznesu” - podkreślono w informacji.

Jak przypomniał PERN, jego nakłady inwestycyjne w latach 2016-20 wyniosły ponad 1,5 mld zł, przy czym „zdecydowana większość tych środków dotyczy właśnie kluczowych i strategicznych projektów”. Spółka zapewniła, iż „skutecznie realizuje swój Program Megainwestycji, oddając kolejne projekty do eksploatacji, mimo epidemii koronawirusa”.

„Podejmowane przez nas działania odpowiadają na potrzeby rynku, ale także stanowią niezbędny element wzmacniania bezpieczeństwa energetycznego Polski w zakresie ropy naftowej i paliw” – oświadczył PERN.

Spółka wspomniała, że w ramach Programu Megainwestycji ukończyła w tym roku drugi etap rozbudowy pojemności magazynowych swych baz paliw i w sumie w ciągu czterech lat oddała aż 13 nowych zbiorników na paliwa o pojemności 350 tys. metrów sześc. „Oznacza to wzrost pojemności na paliwa o 17 proc. Jeśli weźmiemy pod uwagę tylko tzw. bazy obrotowe PERN, wzrost wynosi 20 proc.” – przekazano w informacji. Podkreślono zarazem, że jesienią ubiegłego roku do eksploatacji trafiło także blisko 550 tys. metrów sześc. nowych pojemności na ropę naftową, co oznacza wzrost o 13 proc.

Plany inwestycyjne

„Przed spółką jest realizacja rozpoczętego już trzeciego etapu rozbudowy pojemności na paliwa i oddanie ostatniego zbiornika na ropę o pojemności 45 tys. metrów sześc. w Terminalu Naftowym w Gdańsku oraz dwie inwestycje liniowe” – oznajmił PERN.

Jak podał, w przypadku Terminalu Naftowego w Gdańsku przeprowadzono już z pozytywnym wynikiem odbiór techniczny oraz rozruch „na sucho” ostatniego zbiornika drugiego etapu rozbudowy tego obiektu - trwa obecnie proces uzyskiwania pozwolenia na użytkowanie. „Planujemy, że trafi on do eksploatacji w trzecim kwartale tego roku” – zapowiedziała spółka.

PERN przypomniał też, że rozpoczął już budowę rurociągu paliwowego z bazy w Boronowie do terminala paliw w Trzebini. „Obecnie przygotowujemy teren, prowadzimy prace spawalnicze oraz prace w obiektach związane z przebudową i rozbudową infrastruktury. Zamierzamy ukończyć tę magistralę w trzecim kwartale przyszłego roku” – przekazała spółka.

W przypadku projektu budowy drugiej nitki rurociągu naftowego łączącego Gdańsk z Płockiem, PERN podał, że obecnie stara się o „ostatnie decyzje administracyjne”. Spółka zaznaczyła, iż uruchomienie procesu wyboru głównego wykonawcy inwestycji i przejście do fazy realizacji będzie uzależnione od kierunku procesu połączenia PKN Orlen i Grupy Lotos. „Chodzi o to, by finalny rurociąg najlepiej odpowiadał na potrzeby nowej struktury rynku” – wyjaśniono w informacji.

Efekty realizowanych przedsięwzięć

Odnosząc się do efektów realizowanych przedsięwzięć, w tym w ramach Programu Megainwestycji, PERN podał, że obecnie posiada ok. 4,1 mln metrów sześc. pojemności magazynowych na ropę naftową i ok. 2,2 mln metrów sześc. na paliwa.

„Dużą wagę przykładamy do rozwoju naszego morskiego hubu paliwowego w Dębogórzu. Terminal produktów naftowych w Dębogórzu stanowi aktualnie jeden z filarów zdywersyfikowanego systemu zaopatrywania Polski w paliwa płynne. Jest jedynym w kraju terminalem przeładunkowym, który umożliwia na znaczną skalę import paliwa drogą morską z dowolnego regionu świata” – podkreśliła spółka.

Jak przekazał PERN, baza paliw w Dębogórzu niedawno powiększyła się o dwa nowe zbiorniki po 32 tys. metrów sześc. każdy, a dzięki dotychczasowej rozbudowie jej nominalna pojemość magazynowa wzrosła ze 159 tys. do prawie 260 tys. metrów sześc. „Niedługo ruszy tam także budowa kolejnego, podobnego zbiornika, który zostanie oddany do użytku w przyszłym roku. Kompleksowy plan rozwoju bazy i stworzenie paliwowego hubu morskiego obejmuje nie tylko rozbudowę pojemności magazynowych, ale i instalacji transportu rurociągowego, modernizację frontu kolejowego” – zaznaczyła spółka.

PERN wskazał, iż modernizuje swoje bazy paliw „by umożliwić klientom realizację Narodowego Celu Wskaźnikowego, czyli osiągnięcia 14 proc. udziału energii odnawialnej w transporcie w perspektywie 2030 r. Spółka zapewniła, że „program rozbudowy instalacji biokomponentów jest w zaawansowanej fazie realizacji”.

„Aż w siedmiu naszych bazach zakończyły się lub trwają intensywne prace związane z rozbudową infrastruktury technicznej przeznaczonej biokomponentom” – podał PERN. Spółka wspomniała przy tym, iż po zakończeniu inwestycji np. baza paliw w Emilianowie będzie dysponowała pojemnością 1500 metrów sześc. do magazynowania estrów – „prace przebiegają zgodnie z harmonogramem, a ich zakończenie zaplanowane jest jeszcze w tym roku”.

„Dzięki inwestycjom w siedmiu lokalizacjach pojemności na biokomponenty w PERN zwiększą się o 4350 metrów sześc., czyli aż o dwie trzecie, a estry będzie można dostarczać transportem kolejowym już do trzech baz paliw” – podkreślono w informacji.

Podsumowując realizację swych przedsięwzięć, PERN oświadczył, że epidemia koronawirusa nie wpłynęła tam na zmniejszenie planów inwestycyjnych, które zakładają w tym roku podobny poziom wydatków do rekordowego tam pod tym względem 2020 r. Spółka wskazała, że konieczne przesunięcia niektórych zadań nie objęły tam nakładów inwestycyjnych na strategiczne projekty, które wyniosły w ubiegłym roku ponad 720 mln zł. (PAP)
 

 

 

 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe