Premier: Stawiamy na kolej przyszłości. Inwestycje kolejowe zwiększają możliwości biznesowe w Polsce

Stawiamy na kolej przyszłości; inwestycje kolejowe poprawiają jakość środowiska naturalnego, bezpieczeństwo przemieszczania się, zwiększają możliwości biznesowe, gospodarcze w Polsce - powiedział w poniedziałek premier Mateusz Morawiecki na modernizowanej stacji Warszawa Zachodnia.
 Premier: Stawiamy na kolej przyszłości. Inwestycje kolejowe zwiększają możliwości biznesowe w Polsce
/ PAP/Marcin Obara

Przebudowę dworca Warszawa Zachodnia prowadzą PKP Polskie Linie Kolejowe; tu zacznie swój bieg linia Kolei Dużych Prędkości (KDP) prowadząca w stronę CPK, Łodzi, Poznania i Wrocławia.

Premier odwiedził plac budowy w związku z podpisaniem kontraktu przez spółkę CPK z konsorcjum firm: IDOM, Multiconsult, Transprojekt Gdański i Arcadis na prace przygotowawcze do budowy pierwszego odcinka Kolei Dużych Prędkości. Podpisana umowa dotyczy prawie 140-kilometrowego fragmentu nowych torów kolejowych na trasie Warszawa Zachodnia – CPK – Łódź.

"Jesteśmy na jednym z największych kolejowych placów budowy w Polsce" - zauważył premier. Jak wskazał, "kolej była oczkiem w głowie największych, najbardziej nowoczesnych państw." "To jednak, niestety, przez pierwsze 25 lat III RP nie miało miejsca" - powiedział.

Dodał, że ten plac budowy jest też swego rodzaju symbolem - symbolem przełamania niemożności. "To w perspektywie kilku najbliższych lat na pewno ponad 200 mld zł inwestycji w całym kraju" - powiedział.

Wspominając o nowych inwestycjach kolejowych Morawiecki zadeklarował, że "tu stawiamy na kolej przyszłości, tu chcemy przezwyciężyć niemożność poprzednich lat poprzez zaangażowanie ogromnych środków, także krajowych, także z budżetu państwa polskiego i także wspólnotowych na budowę planu inwestycji nowoczesnych kolei".

Według szefa rządu podróż z centrum Warszawy do Centrum Łodzi skróci się dzięki temu do 45 minut. "To coś, co niedawno przekraczało wyobraźnię nas, Polaków, że taka inwestycja może być zrealizowana" - powiedział premier. W jego ocenie inwestycje kolejowe poprawiają jakość środowiska naturalnego, bezpieczeństwo przemieszczania się i komfort, ale także zwiększają możliwości biznesowe, gospodarcze i inwestycyjne w Polsce. Premier dodał, że inwestycje w kolej wpisują się w filozofię jego rządu.

"Kolej i inwestycje kolejowe wymagają podejścia biznesowego, ale także odpowiedzialnego państwa, które wejdzie w tę przestrzeń, w której nie da się wykonać inwestycji siłami wolnego rynku. To jest filozofia działania naszego rządu, naszego państwa – tak, wolny rynek, tak, efektywność, przedsiębiorczość, ale w wielu miejscach przedsiębiorcze państwo jest potrzebne do wykonania inwestycji” – powiedział Morawiecki. Zwrócił uwagę, że z inwestycji w koleje Polacy będą korzystać przez wiele lat.

Obecny podczas podpisania kontraktu minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podkreślił, że rząd premiera Mateusza Morawieckiego podjął decyzję o budowie nowego dworca Warszawa Zachodnia.

"Bo przecież nie dalej jak jeszcze przed dziesięcioma laty ekipy rządowe PO obiecywały mieszkańcom Warszawy, obiecywały mieszkańcom Polski, że Warszawa Zachodnia, wielki dworzec kolejowy, jeden z największych w Polsce będzie wybudowany. Problemem było to, że to były tylko słowa" - powiedział minister.

Na korzyści płynące z nowego systemu transportowego Polski wskazał także wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała. Jak mówił, budowa nowych linii kolejowych to rdzeń programu inwestycyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego.

"Dzisiaj tutaj, w tym miejscu rozpoczynamy nowy etap w historii kolei w Polsce, w historii transportu kolejowego w Polsce" - powiedział Horała. Zaznaczył, że polska kolej przez wiele lat była zaniedbywana.

"Budowa nowych linii kolejowych to jest rdzeń programu inwestycyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Bardzo często jest on kojarzony tylko z samym lotniskiem, z dużym hubowym lotniskiem. Ale, jak spojrzymy chociażby na wielkość nakładów, to głównym jego elementem jest budowa nowych linii kolejowych, prawie 1800 km całkowicie nowych linii" - powiedział.

Horała wskazał, że zbudowanie nowego systemu transportowego Polski pozwoli "dodać dodatkowej dynamiki naszemu rozwojowi gospodarczemu, naszej gospodarce". Jego zdaniem realizacja programu inwestycyjnego w rozbudowę infrastruktury kolejowej przełoży się m.in. na udogodnienia dla osób szukających w Polsce lepszego zatrudnienia.

Jak przekazała w poniedziałkowej informacji prasowej spółka CPK, między Warszawą, CPK i Łodzią pociągi będą jeździły w pierwszym etapie z prędkością do 250 km/h. Przyjęte przez spółkę CPK założenia projektowe umożliwią jej podniesienie w przyszłości prędkości do 350 km/h – jeśli będzie takie zapotrzebowanie.

Dzięki tej inwestycji pasażerowie dojadą do nowego lotniska: z Warszawy w ok. 15 min, z Łodzi w ok. pół godziny, a z Warszawy do Łodzi w ok. 45 minut (prawie dwa razy szybciej niż obecnie).

Według spółki, zgodnie z harmonogramem, linia dużych prędkości między Warszawą Zachodnią a Łodzią Fabryczną zostanie uruchomiona równocześnie z Portem Solidarność, czyli w 2027 r.

W ramach kontraktu konsorcjum firm wykona dla spółki CPK tzw. STEŚ (studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe). Na realizacje prac, w skład których wchodzą m.in. analizy przebiegów, a także specjalistyczne opracowania: techniczne, środowiskowe i ekonomiczne, wykonawca będzie miał ok. 10 miesięcy.

Jak przekazała spółka, finalnym efektem umowy będzie wskazanie rekomendowanego przebiegu linii kolejowej między Warszawą a Łodzią w zakresie koniecznym do prowadzenia działań inwestycyjnych. Przygotowanie STEŚ jest kolejnym krokiem na drodze do pozyskania wymaganych pozwoleń i rozpoczęcia prac budowlanych.

Według CPK, w dalszej kolejności nowa trasa Warszawa-Łódź zostanie wydłużona. Dzięki temu powstanie szybkie połączenie kolejowe miedzy Warszawą, CPK i Łodzią a Wrocławiem i Poznaniem, którego koncepcja od swojego kształtu bywa nazywane "igrekiem".

Spółka przekazała, że na Mazowszu w ramach programu kolejowego CPK powstanie łącznie ok. 344 km nowych linii kolejowych, których inwestorem jest spółka CPK, a kolejne ok. 654 km zostanie zmodernizowane przez PKP PLK. W Łódzkiem będzie wybudowanych ok. 219 km nowych linii kolejowych, a kolejnych ok. 305 km zostanie zmodernizowanych.

Inwestycje kolejowe CPK to łącznie prawie 1800 km nowych linii (plus ok. 200 km w ramach węzła kolejowego w rejonie Portu Solidarność). Na Program Kolejowy CPK składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. Łącznie to 30 zadań inwestycyjnych, których inwestorem jest spółka CPK.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Na ok. 3 000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. CPK ma być wybudowany do 2027 r. wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej. (PAP)


 

POLECANE
Zmiana na stanowisku marszałka Senatu? Grodzki zdradził stanowisko KO z ostatniej chwili
Zmiana na stanowisku marszałka Senatu? Grodzki zdradził stanowisko KO

Jeśli nie zajdzie nic nieprzewidzianego w negocjacjach koalicyjnych, marszałek Senatu Małgorzata Kidawa-Błońska zachowa swoje stanowisko także w drugiej połowie kadencji - powiedział PAP szef klubu senackiego KO i były marszałek Senatu Tomasz Grodzki.

ZUS wydał komunikat ws. rzekomej pracownicy z Ukrainy z ostatniej chwili
ZUS wydał komunikat ws. rzekomej pracownicy z Ukrainy

ZUS zdementował krążącą w sieci historię o rzekomej Ukraince z oddziału, która miała celowo przeciągać sprawy Polaków. Instytucja wyjaśnia, że to nieprawda, a terminy zależą od złożoności wniosku i wymaganych dokumentów.

Niezidentyfikowany obiekt na Dolnym Śląsku? Służby przeszukują pola w okolicach A4 z ostatniej chwili
Niezidentyfikowany obiekt na Dolnym Śląsku? Służby przeszukują pola w okolicach A4

Służby na Dolnym Śląsku od czwartkowego wieczora szukają obiektu, który według świadka spadł w rejonie Stróży pod Wrocławiem. Rano doszło do drugiego zgłoszenia z okolic Bystrzycy Kłodzkiej. Do tej pory nic nie odnaleziono – informuje w piątek rano "Gazeta Wrocławska".

Zbigniew Ziobro zabiera głos ws. azylu na Węgrzech z ostatniej chwili
Zbigniew Ziobro zabiera głos ws. azylu na Węgrzech

Były minister sprawiedliwości Zbigniew Ziobro odniósł się do spekulacji dotyczących jego rzekomego ubiegania się o azyl polityczny na Węgrzech. W rozmowie z Telewizją Republika polityk jednoznacznie zaprzeczył tym doniesieniom, podkreślając, że jego pobyt za granicą ma związek z udziałem w konferencji o praworządności w Unii Europejskiej.

Nie żyje raper Pono. Podano nieoficjalne informacje z ostatniej chwili
Nie żyje raper Pono. Podano nieoficjalne informacje

Rafał "Pono" Poniedzielski zmarł 6 listopada w Warszawie po zawale serca. 49-letniego rapera reanimowano przez około godzinę, jednak nie udało się go uratować – informuje serwis GlamRap.pl.

Premier Szwecji: Jesteśmy gotowi wnieść wkład w bezpieczeństwo wschodniej flanki NATO z ostatniej chwili
Premier Szwecji: Jesteśmy gotowi wnieść wkład w bezpieczeństwo wschodniej flanki NATO

Nie jesteśmy naiwni co do Rosji, a raczej co do jej intencji - jesteśmy gotowi wnieść wkład w bezpieczeństwo wschodnich regionów Europy, w tym poprzez udział w misji NATO Wschodnia Straż (Eastern Sentry) - oświadczył premier Szwecji Ulf Kristersson.

Kanadyjski Sąd Najwyższy uznał minimalne kary za pornografię dziecięcą za niezgodne z konstytucją tylko u nas
Kanadyjski Sąd Najwyższy uznał minimalne kary za pornografię dziecięcą za "niezgodne z konstytucją"

Kanadyjski Sąd Najwyższy zdecydował, że minimalne kary za pornografię dziecięcą są niezgodne z konstytucją. Według niego, trzeba w niektórych przypadkach wydawać wyroki lżejsze, które „sprawiedliwiej” traktują pedofila.

Dzieci na rowerach i hulajnogach obowiązkowo w kaskach. Senat przyjął nowe przepisy pilne
Dzieci na rowerach i hulajnogach obowiązkowo w kaskach. Senat przyjął nowe przepisy

Senat przyjął zmiany w Prawie o ruchu drogowym. Nowe przepisy wprowadzają obowiązek jazdy w kasku dla osób do 16. roku życia korzystających z rowerów i elektrycznych hulajnóg. Przywracają też możliwość uzyskania prawa jazdy w wieku 17 lat.

Karol Nawrocki podpisał dwie ustawy, ale trzecią zawetował. „Chronię obywateli” z ostatniej chwili
Karol Nawrocki podpisał dwie ustawy, ale trzecią zawetował. „Chronię obywateli”

Prezydent Karol Nawrocki sprzeciwił się zmianom w prawie, które – jak ocenił – mogłyby osłabić ochronę Polaków przed nieuczciwymi działaniami ubezpieczycieli. Jednocześnie podpisał dwie inne ustawy: zdrowotną i wspierającą polskich rybaków.

Kongres USA wezwał byłego księcia Andrzeja na przesłuchanie w sprawie Epsteina z ostatniej chwili
Kongres USA wezwał byłego księcia Andrzeja na przesłuchanie w sprawie Epsteina

Komisja działająca w amerykańskim Kongresie, badająca sprawę przestępcy seksualnego Jeffreya Epsteina, zwróciła się w czwartek do Andrzeja Mountbattena Windsora, byłego brytyjskiego księcia Yorku, z prośbą o poddanie się przesłuchaniu w sprawie prowadzonego śledztwa.

REKLAMA

Premier: Stawiamy na kolej przyszłości. Inwestycje kolejowe zwiększają możliwości biznesowe w Polsce

Stawiamy na kolej przyszłości; inwestycje kolejowe poprawiają jakość środowiska naturalnego, bezpieczeństwo przemieszczania się, zwiększają możliwości biznesowe, gospodarcze w Polsce - powiedział w poniedziałek premier Mateusz Morawiecki na modernizowanej stacji Warszawa Zachodnia.
 Premier: Stawiamy na kolej przyszłości. Inwestycje kolejowe zwiększają możliwości biznesowe w Polsce
/ PAP/Marcin Obara

Przebudowę dworca Warszawa Zachodnia prowadzą PKP Polskie Linie Kolejowe; tu zacznie swój bieg linia Kolei Dużych Prędkości (KDP) prowadząca w stronę CPK, Łodzi, Poznania i Wrocławia.

Premier odwiedził plac budowy w związku z podpisaniem kontraktu przez spółkę CPK z konsorcjum firm: IDOM, Multiconsult, Transprojekt Gdański i Arcadis na prace przygotowawcze do budowy pierwszego odcinka Kolei Dużych Prędkości. Podpisana umowa dotyczy prawie 140-kilometrowego fragmentu nowych torów kolejowych na trasie Warszawa Zachodnia – CPK – Łódź.

"Jesteśmy na jednym z największych kolejowych placów budowy w Polsce" - zauważył premier. Jak wskazał, "kolej była oczkiem w głowie największych, najbardziej nowoczesnych państw." "To jednak, niestety, przez pierwsze 25 lat III RP nie miało miejsca" - powiedział.

Dodał, że ten plac budowy jest też swego rodzaju symbolem - symbolem przełamania niemożności. "To w perspektywie kilku najbliższych lat na pewno ponad 200 mld zł inwestycji w całym kraju" - powiedział.

Wspominając o nowych inwestycjach kolejowych Morawiecki zadeklarował, że "tu stawiamy na kolej przyszłości, tu chcemy przezwyciężyć niemożność poprzednich lat poprzez zaangażowanie ogromnych środków, także krajowych, także z budżetu państwa polskiego i także wspólnotowych na budowę planu inwestycji nowoczesnych kolei".

Według szefa rządu podróż z centrum Warszawy do Centrum Łodzi skróci się dzięki temu do 45 minut. "To coś, co niedawno przekraczało wyobraźnię nas, Polaków, że taka inwestycja może być zrealizowana" - powiedział premier. W jego ocenie inwestycje kolejowe poprawiają jakość środowiska naturalnego, bezpieczeństwo przemieszczania się i komfort, ale także zwiększają możliwości biznesowe, gospodarcze i inwestycyjne w Polsce. Premier dodał, że inwestycje w kolej wpisują się w filozofię jego rządu.

"Kolej i inwestycje kolejowe wymagają podejścia biznesowego, ale także odpowiedzialnego państwa, które wejdzie w tę przestrzeń, w której nie da się wykonać inwestycji siłami wolnego rynku. To jest filozofia działania naszego rządu, naszego państwa – tak, wolny rynek, tak, efektywność, przedsiębiorczość, ale w wielu miejscach przedsiębiorcze państwo jest potrzebne do wykonania inwestycji” – powiedział Morawiecki. Zwrócił uwagę, że z inwestycji w koleje Polacy będą korzystać przez wiele lat.

Obecny podczas podpisania kontraktu minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podkreślił, że rząd premiera Mateusza Morawieckiego podjął decyzję o budowie nowego dworca Warszawa Zachodnia.

"Bo przecież nie dalej jak jeszcze przed dziesięcioma laty ekipy rządowe PO obiecywały mieszkańcom Warszawy, obiecywały mieszkańcom Polski, że Warszawa Zachodnia, wielki dworzec kolejowy, jeden z największych w Polsce będzie wybudowany. Problemem było to, że to były tylko słowa" - powiedział minister.

Na korzyści płynące z nowego systemu transportowego Polski wskazał także wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała. Jak mówił, budowa nowych linii kolejowych to rdzeń programu inwestycyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego.

"Dzisiaj tutaj, w tym miejscu rozpoczynamy nowy etap w historii kolei w Polsce, w historii transportu kolejowego w Polsce" - powiedział Horała. Zaznaczył, że polska kolej przez wiele lat była zaniedbywana.

"Budowa nowych linii kolejowych to jest rdzeń programu inwestycyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Bardzo często jest on kojarzony tylko z samym lotniskiem, z dużym hubowym lotniskiem. Ale, jak spojrzymy chociażby na wielkość nakładów, to głównym jego elementem jest budowa nowych linii kolejowych, prawie 1800 km całkowicie nowych linii" - powiedział.

Horała wskazał, że zbudowanie nowego systemu transportowego Polski pozwoli "dodać dodatkowej dynamiki naszemu rozwojowi gospodarczemu, naszej gospodarce". Jego zdaniem realizacja programu inwestycyjnego w rozbudowę infrastruktury kolejowej przełoży się m.in. na udogodnienia dla osób szukających w Polsce lepszego zatrudnienia.

Jak przekazała w poniedziałkowej informacji prasowej spółka CPK, między Warszawą, CPK i Łodzią pociągi będą jeździły w pierwszym etapie z prędkością do 250 km/h. Przyjęte przez spółkę CPK założenia projektowe umożliwią jej podniesienie w przyszłości prędkości do 350 km/h – jeśli będzie takie zapotrzebowanie.

Dzięki tej inwestycji pasażerowie dojadą do nowego lotniska: z Warszawy w ok. 15 min, z Łodzi w ok. pół godziny, a z Warszawy do Łodzi w ok. 45 minut (prawie dwa razy szybciej niż obecnie).

Według spółki, zgodnie z harmonogramem, linia dużych prędkości między Warszawą Zachodnią a Łodzią Fabryczną zostanie uruchomiona równocześnie z Portem Solidarność, czyli w 2027 r.

W ramach kontraktu konsorcjum firm wykona dla spółki CPK tzw. STEŚ (studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe). Na realizacje prac, w skład których wchodzą m.in. analizy przebiegów, a także specjalistyczne opracowania: techniczne, środowiskowe i ekonomiczne, wykonawca będzie miał ok. 10 miesięcy.

Jak przekazała spółka, finalnym efektem umowy będzie wskazanie rekomendowanego przebiegu linii kolejowej między Warszawą a Łodzią w zakresie koniecznym do prowadzenia działań inwestycyjnych. Przygotowanie STEŚ jest kolejnym krokiem na drodze do pozyskania wymaganych pozwoleń i rozpoczęcia prac budowlanych.

Według CPK, w dalszej kolejności nowa trasa Warszawa-Łódź zostanie wydłużona. Dzięki temu powstanie szybkie połączenie kolejowe miedzy Warszawą, CPK i Łodzią a Wrocławiem i Poznaniem, którego koncepcja od swojego kształtu bywa nazywane "igrekiem".

Spółka przekazała, że na Mazowszu w ramach programu kolejowego CPK powstanie łącznie ok. 344 km nowych linii kolejowych, których inwestorem jest spółka CPK, a kolejne ok. 654 km zostanie zmodernizowane przez PKP PLK. W Łódzkiem będzie wybudowanych ok. 219 km nowych linii kolejowych, a kolejnych ok. 305 km zostanie zmodernizowanych.

Inwestycje kolejowe CPK to łącznie prawie 1800 km nowych linii (plus ok. 200 km w ramach węzła kolejowego w rejonie Portu Solidarność). Na Program Kolejowy CPK składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. Łącznie to 30 zadań inwestycyjnych, których inwestorem jest spółka CPK.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Na ok. 3 000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. CPK ma być wybudowany do 2027 r. wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej. (PAP)



 

Polecane
Emerytury
Stażowe