Premier: Stawiamy na kolej przyszłości. Inwestycje kolejowe zwiększają możliwości biznesowe w Polsce

Stawiamy na kolej przyszłości; inwestycje kolejowe poprawiają jakość środowiska naturalnego, bezpieczeństwo przemieszczania się, zwiększają możliwości biznesowe, gospodarcze w Polsce - powiedział w poniedziałek premier Mateusz Morawiecki na modernizowanej stacji Warszawa Zachodnia.
 Premier: Stawiamy na kolej przyszłości. Inwestycje kolejowe zwiększają możliwości biznesowe w Polsce
/ PAP/Marcin Obara

Przebudowę dworca Warszawa Zachodnia prowadzą PKP Polskie Linie Kolejowe; tu zacznie swój bieg linia Kolei Dużych Prędkości (KDP) prowadząca w stronę CPK, Łodzi, Poznania i Wrocławia.

Premier odwiedził plac budowy w związku z podpisaniem kontraktu przez spółkę CPK z konsorcjum firm: IDOM, Multiconsult, Transprojekt Gdański i Arcadis na prace przygotowawcze do budowy pierwszego odcinka Kolei Dużych Prędkości. Podpisana umowa dotyczy prawie 140-kilometrowego fragmentu nowych torów kolejowych na trasie Warszawa Zachodnia – CPK – Łódź.

"Jesteśmy na jednym z największych kolejowych placów budowy w Polsce" - zauważył premier. Jak wskazał, "kolej była oczkiem w głowie największych, najbardziej nowoczesnych państw." "To jednak, niestety, przez pierwsze 25 lat III RP nie miało miejsca" - powiedział.

Dodał, że ten plac budowy jest też swego rodzaju symbolem - symbolem przełamania niemożności. "To w perspektywie kilku najbliższych lat na pewno ponad 200 mld zł inwestycji w całym kraju" - powiedział.

Wspominając o nowych inwestycjach kolejowych Morawiecki zadeklarował, że "tu stawiamy na kolej przyszłości, tu chcemy przezwyciężyć niemożność poprzednich lat poprzez zaangażowanie ogromnych środków, także krajowych, także z budżetu państwa polskiego i także wspólnotowych na budowę planu inwestycji nowoczesnych kolei".

Według szefa rządu podróż z centrum Warszawy do Centrum Łodzi skróci się dzięki temu do 45 minut. "To coś, co niedawno przekraczało wyobraźnię nas, Polaków, że taka inwestycja może być zrealizowana" - powiedział premier. W jego ocenie inwestycje kolejowe poprawiają jakość środowiska naturalnego, bezpieczeństwo przemieszczania się i komfort, ale także zwiększają możliwości biznesowe, gospodarcze i inwestycyjne w Polsce. Premier dodał, że inwestycje w kolej wpisują się w filozofię jego rządu.

"Kolej i inwestycje kolejowe wymagają podejścia biznesowego, ale także odpowiedzialnego państwa, które wejdzie w tę przestrzeń, w której nie da się wykonać inwestycji siłami wolnego rynku. To jest filozofia działania naszego rządu, naszego państwa – tak, wolny rynek, tak, efektywność, przedsiębiorczość, ale w wielu miejscach przedsiębiorcze państwo jest potrzebne do wykonania inwestycji” – powiedział Morawiecki. Zwrócił uwagę, że z inwestycji w koleje Polacy będą korzystać przez wiele lat.

Obecny podczas podpisania kontraktu minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podkreślił, że rząd premiera Mateusza Morawieckiego podjął decyzję o budowie nowego dworca Warszawa Zachodnia.

"Bo przecież nie dalej jak jeszcze przed dziesięcioma laty ekipy rządowe PO obiecywały mieszkańcom Warszawy, obiecywały mieszkańcom Polski, że Warszawa Zachodnia, wielki dworzec kolejowy, jeden z największych w Polsce będzie wybudowany. Problemem było to, że to były tylko słowa" - powiedział minister.

Na korzyści płynące z nowego systemu transportowego Polski wskazał także wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała. Jak mówił, budowa nowych linii kolejowych to rdzeń programu inwestycyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego.

"Dzisiaj tutaj, w tym miejscu rozpoczynamy nowy etap w historii kolei w Polsce, w historii transportu kolejowego w Polsce" - powiedział Horała. Zaznaczył, że polska kolej przez wiele lat była zaniedbywana.

"Budowa nowych linii kolejowych to jest rdzeń programu inwestycyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Bardzo często jest on kojarzony tylko z samym lotniskiem, z dużym hubowym lotniskiem. Ale, jak spojrzymy chociażby na wielkość nakładów, to głównym jego elementem jest budowa nowych linii kolejowych, prawie 1800 km całkowicie nowych linii" - powiedział.

Horała wskazał, że zbudowanie nowego systemu transportowego Polski pozwoli "dodać dodatkowej dynamiki naszemu rozwojowi gospodarczemu, naszej gospodarce". Jego zdaniem realizacja programu inwestycyjnego w rozbudowę infrastruktury kolejowej przełoży się m.in. na udogodnienia dla osób szukających w Polsce lepszego zatrudnienia.

Jak przekazała w poniedziałkowej informacji prasowej spółka CPK, między Warszawą, CPK i Łodzią pociągi będą jeździły w pierwszym etapie z prędkością do 250 km/h. Przyjęte przez spółkę CPK założenia projektowe umożliwią jej podniesienie w przyszłości prędkości do 350 km/h – jeśli będzie takie zapotrzebowanie.

Dzięki tej inwestycji pasażerowie dojadą do nowego lotniska: z Warszawy w ok. 15 min, z Łodzi w ok. pół godziny, a z Warszawy do Łodzi w ok. 45 minut (prawie dwa razy szybciej niż obecnie).

Według spółki, zgodnie z harmonogramem, linia dużych prędkości między Warszawą Zachodnią a Łodzią Fabryczną zostanie uruchomiona równocześnie z Portem Solidarność, czyli w 2027 r.

W ramach kontraktu konsorcjum firm wykona dla spółki CPK tzw. STEŚ (studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe). Na realizacje prac, w skład których wchodzą m.in. analizy przebiegów, a także specjalistyczne opracowania: techniczne, środowiskowe i ekonomiczne, wykonawca będzie miał ok. 10 miesięcy.

Jak przekazała spółka, finalnym efektem umowy będzie wskazanie rekomendowanego przebiegu linii kolejowej między Warszawą a Łodzią w zakresie koniecznym do prowadzenia działań inwestycyjnych. Przygotowanie STEŚ jest kolejnym krokiem na drodze do pozyskania wymaganych pozwoleń i rozpoczęcia prac budowlanych.

Według CPK, w dalszej kolejności nowa trasa Warszawa-Łódź zostanie wydłużona. Dzięki temu powstanie szybkie połączenie kolejowe miedzy Warszawą, CPK i Łodzią a Wrocławiem i Poznaniem, którego koncepcja od swojego kształtu bywa nazywane "igrekiem".

Spółka przekazała, że na Mazowszu w ramach programu kolejowego CPK powstanie łącznie ok. 344 km nowych linii kolejowych, których inwestorem jest spółka CPK, a kolejne ok. 654 km zostanie zmodernizowane przez PKP PLK. W Łódzkiem będzie wybudowanych ok. 219 km nowych linii kolejowych, a kolejnych ok. 305 km zostanie zmodernizowanych.

Inwestycje kolejowe CPK to łącznie prawie 1800 km nowych linii (plus ok. 200 km w ramach węzła kolejowego w rejonie Portu Solidarność). Na Program Kolejowy CPK składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. Łącznie to 30 zadań inwestycyjnych, których inwestorem jest spółka CPK.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Na ok. 3 000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. CPK ma być wybudowany do 2027 r. wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej. (PAP)


 

POLECANE
Odmowa Interpolu ws. Romanowskiego może oznaczać poważny zarzut wobec polskich władz z ostatniej chwili
"Odmowa Interpolu ws. Romanowskiego może oznaczać poważny zarzut wobec polskich władz"

"Odmowa Interpolu ścigania Marcina Romanowskiego czerwoną notą może oznaczać poważny zarzut wobec polskich władz" - pisze w mediach społecznościowych poseł PiS Marcin Warchoł.

Tylna furtka do eutanazji. Niepokojące zmiany w przepisach Wiadomości
"Tylna furtka do eutanazji". Niepokojące zmiany w przepisach

Zmiany przyjęte w tym roku w Kodeksie etyki lekarskiej budzą wątpliwości części ekspertów. Wprowadzają one zakaz stosowania terapii daremnej, podczas gdy we wcześniej obowiązujących przepisach mowa była o braku obowiązku stosowania takiej terapii. Specjaliści uważają, że może to być "furtka" do eutanazji. 

Nawrocki zyskuje w wewnętrznych sondażach PiS–u. W sztabie wzrasta optymizm polityka
"Nawrocki zyskuje w wewnętrznych sondażach PiS–u. W sztabie wzrasta optymizm"

W rozmowie na antenie podcastu "Stan Wyjątkowy" dziennikarz Jacek Gądek przekazał ciekawe informacje nt. Karola Nawrockiego.

Rosną szanse na papieża spoza Europy. Na tych kontynentach jest centrum Kościoła   Wiadomości
Rosną szanse na papieża spoza Europy. Na tych kontynentach jest centrum Kościoła

Potrzebujemy papieża "budowniczego mostów", kogoś, kto będzie umacniał jedność w Kościele i bronił przed jego upolitycznieniem - ocenił biskup Sztokholmu kardynał Anders Arborelius przed wyjazdem do Watykanu

Komunikat dla mieszkańców Gdyni  Wiadomości
Komunikat dla mieszkańców Gdyni 

Miasto nie przejmie budynku najstarszego kina w Gdyni. Chodzi o kino "Fala", dawniej nazywanego "Zorzą". Filmów nie można tam już oglądać od 25 lat, ale część mieszkańców i radnych miasta chciało wskrzesić działalność w budynku

Czy Putin przybędzie na pogrzeb Franciszka? Jest oficjalny komunikat z ostatniej chwili
Czy Putin przybędzie na pogrzeb Franciszka? Jest oficjalny komunikat

Władimir Putin nie pojawi się na pogrzebie papieża Franciszka – taką informację oficjalnie przekazał rzecznik Kremla, Dmitrij Pieskow. „Prezydent nie ma takich planów” – powiedział dziennikarzom, ucinając tym samym spekulacje na temat ewentualnej obecności rosyjskiego przywódcy w Watykanie.

Rozmowy USA-Rosja. Steve Witkoff ma przybyć do Moskwy Wiadomości
Rozmowy USA-Rosja. Steve Witkoff ma przybyć do Moskwy

- Wysłannik prezydenta USA Steve Witkoff złoży w tym tygodniu wizytę w Rosji - poinformował we wtorek Jurij Uszakow, doradca Władimira Putina. Witkoff przeprowadził już trzy spotkania z prezydentem Rosji. Ich rozmowy dotyczyły wojny w Ukrainie.

Vance: Jeśli nie uda nam się współpracować z Indiami, XXI wiek będzie dla świata mrocznym czasem z ostatniej chwili
Vance: Jeśli nie uda nam się współpracować z Indiami, XXI wiek będzie dla świata mrocznym czasem

Jeśli Indiom i USA nie uda się współpracować, XXI wiek będzie dla świata mrocznym czasem - ostrzegł we wtorek amerykański wiceprezydent J.D. Vance, który składa wizytę w Indiach.

Rosja zmienia zdanie ws. rozmów z Ukrainą Wiadomości
Rosja zmienia zdanie ws. rozmów z Ukrainą

Prezydent Rosji Władimir Putin stwierdził w państwowej telewizji, że Kreml jest otwarty na bezpośrednie rozmowy z Ukrainą.

W książce Trzaskowskiego padła ważna data dotycząca CPK z ostatniej chwili
W książce Trzaskowskiego padła ważna data dotycząca CPK

"Najpierw trzeba rozbudować Okęcie, tzn. zbudować bazę i inwestować w LOT. Po 2035 roku można się zastanawiać, czy Okęcie powinno zostać portem lokalnym, czy lotniskiem cargo, czy dla mniejszych jednostek" – mówi kandydat KO na prezydenta Rafał Trzaskowski w swojej książce. 

REKLAMA

Premier: Stawiamy na kolej przyszłości. Inwestycje kolejowe zwiększają możliwości biznesowe w Polsce

Stawiamy na kolej przyszłości; inwestycje kolejowe poprawiają jakość środowiska naturalnego, bezpieczeństwo przemieszczania się, zwiększają możliwości biznesowe, gospodarcze w Polsce - powiedział w poniedziałek premier Mateusz Morawiecki na modernizowanej stacji Warszawa Zachodnia.
 Premier: Stawiamy na kolej przyszłości. Inwestycje kolejowe zwiększają możliwości biznesowe w Polsce
/ PAP/Marcin Obara

Przebudowę dworca Warszawa Zachodnia prowadzą PKP Polskie Linie Kolejowe; tu zacznie swój bieg linia Kolei Dużych Prędkości (KDP) prowadząca w stronę CPK, Łodzi, Poznania i Wrocławia.

Premier odwiedził plac budowy w związku z podpisaniem kontraktu przez spółkę CPK z konsorcjum firm: IDOM, Multiconsult, Transprojekt Gdański i Arcadis na prace przygotowawcze do budowy pierwszego odcinka Kolei Dużych Prędkości. Podpisana umowa dotyczy prawie 140-kilometrowego fragmentu nowych torów kolejowych na trasie Warszawa Zachodnia – CPK – Łódź.

"Jesteśmy na jednym z największych kolejowych placów budowy w Polsce" - zauważył premier. Jak wskazał, "kolej była oczkiem w głowie największych, najbardziej nowoczesnych państw." "To jednak, niestety, przez pierwsze 25 lat III RP nie miało miejsca" - powiedział.

Dodał, że ten plac budowy jest też swego rodzaju symbolem - symbolem przełamania niemożności. "To w perspektywie kilku najbliższych lat na pewno ponad 200 mld zł inwestycji w całym kraju" - powiedział.

Wspominając o nowych inwestycjach kolejowych Morawiecki zadeklarował, że "tu stawiamy na kolej przyszłości, tu chcemy przezwyciężyć niemożność poprzednich lat poprzez zaangażowanie ogromnych środków, także krajowych, także z budżetu państwa polskiego i także wspólnotowych na budowę planu inwestycji nowoczesnych kolei".

Według szefa rządu podróż z centrum Warszawy do Centrum Łodzi skróci się dzięki temu do 45 minut. "To coś, co niedawno przekraczało wyobraźnię nas, Polaków, że taka inwestycja może być zrealizowana" - powiedział premier. W jego ocenie inwestycje kolejowe poprawiają jakość środowiska naturalnego, bezpieczeństwo przemieszczania się i komfort, ale także zwiększają możliwości biznesowe, gospodarcze i inwestycyjne w Polsce. Premier dodał, że inwestycje w kolej wpisują się w filozofię jego rządu.

"Kolej i inwestycje kolejowe wymagają podejścia biznesowego, ale także odpowiedzialnego państwa, które wejdzie w tę przestrzeń, w której nie da się wykonać inwestycji siłami wolnego rynku. To jest filozofia działania naszego rządu, naszego państwa – tak, wolny rynek, tak, efektywność, przedsiębiorczość, ale w wielu miejscach przedsiębiorcze państwo jest potrzebne do wykonania inwestycji” – powiedział Morawiecki. Zwrócił uwagę, że z inwestycji w koleje Polacy będą korzystać przez wiele lat.

Obecny podczas podpisania kontraktu minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podkreślił, że rząd premiera Mateusza Morawieckiego podjął decyzję o budowie nowego dworca Warszawa Zachodnia.

"Bo przecież nie dalej jak jeszcze przed dziesięcioma laty ekipy rządowe PO obiecywały mieszkańcom Warszawy, obiecywały mieszkańcom Polski, że Warszawa Zachodnia, wielki dworzec kolejowy, jeden z największych w Polsce będzie wybudowany. Problemem było to, że to były tylko słowa" - powiedział minister.

Na korzyści płynące z nowego systemu transportowego Polski wskazał także wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała. Jak mówił, budowa nowych linii kolejowych to rdzeń programu inwestycyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego.

"Dzisiaj tutaj, w tym miejscu rozpoczynamy nowy etap w historii kolei w Polsce, w historii transportu kolejowego w Polsce" - powiedział Horała. Zaznaczył, że polska kolej przez wiele lat była zaniedbywana.

"Budowa nowych linii kolejowych to jest rdzeń programu inwestycyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Bardzo często jest on kojarzony tylko z samym lotniskiem, z dużym hubowym lotniskiem. Ale, jak spojrzymy chociażby na wielkość nakładów, to głównym jego elementem jest budowa nowych linii kolejowych, prawie 1800 km całkowicie nowych linii" - powiedział.

Horała wskazał, że zbudowanie nowego systemu transportowego Polski pozwoli "dodać dodatkowej dynamiki naszemu rozwojowi gospodarczemu, naszej gospodarce". Jego zdaniem realizacja programu inwestycyjnego w rozbudowę infrastruktury kolejowej przełoży się m.in. na udogodnienia dla osób szukających w Polsce lepszego zatrudnienia.

Jak przekazała w poniedziałkowej informacji prasowej spółka CPK, między Warszawą, CPK i Łodzią pociągi będą jeździły w pierwszym etapie z prędkością do 250 km/h. Przyjęte przez spółkę CPK założenia projektowe umożliwią jej podniesienie w przyszłości prędkości do 350 km/h – jeśli będzie takie zapotrzebowanie.

Dzięki tej inwestycji pasażerowie dojadą do nowego lotniska: z Warszawy w ok. 15 min, z Łodzi w ok. pół godziny, a z Warszawy do Łodzi w ok. 45 minut (prawie dwa razy szybciej niż obecnie).

Według spółki, zgodnie z harmonogramem, linia dużych prędkości między Warszawą Zachodnią a Łodzią Fabryczną zostanie uruchomiona równocześnie z Portem Solidarność, czyli w 2027 r.

W ramach kontraktu konsorcjum firm wykona dla spółki CPK tzw. STEŚ (studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe). Na realizacje prac, w skład których wchodzą m.in. analizy przebiegów, a także specjalistyczne opracowania: techniczne, środowiskowe i ekonomiczne, wykonawca będzie miał ok. 10 miesięcy.

Jak przekazała spółka, finalnym efektem umowy będzie wskazanie rekomendowanego przebiegu linii kolejowej między Warszawą a Łodzią w zakresie koniecznym do prowadzenia działań inwestycyjnych. Przygotowanie STEŚ jest kolejnym krokiem na drodze do pozyskania wymaganych pozwoleń i rozpoczęcia prac budowlanych.

Według CPK, w dalszej kolejności nowa trasa Warszawa-Łódź zostanie wydłużona. Dzięki temu powstanie szybkie połączenie kolejowe miedzy Warszawą, CPK i Łodzią a Wrocławiem i Poznaniem, którego koncepcja od swojego kształtu bywa nazywane "igrekiem".

Spółka przekazała, że na Mazowszu w ramach programu kolejowego CPK powstanie łącznie ok. 344 km nowych linii kolejowych, których inwestorem jest spółka CPK, a kolejne ok. 654 km zostanie zmodernizowane przez PKP PLK. W Łódzkiem będzie wybudowanych ok. 219 km nowych linii kolejowych, a kolejnych ok. 305 km zostanie zmodernizowanych.

Inwestycje kolejowe CPK to łącznie prawie 1800 km nowych linii (plus ok. 200 km w ramach węzła kolejowego w rejonie Portu Solidarność). Na Program Kolejowy CPK składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. Łącznie to 30 zadań inwestycyjnych, których inwestorem jest spółka CPK.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Na ok. 3 000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. CPK ma być wybudowany do 2027 r. wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej. (PAP)



 

Polecane
Emerytury
Stażowe