[Tylko u nas] Grzegorz Skawiński [KOMBII] dla Tysol.pl: "Jestem bardzo otwarty na różne trendy w muzyce"

Ważne są czasy, w których żyjemy. Miłość w czasach „zarazy” ma inny kolor. Nabiera innego znaczenia. Ludzie stanęli przed trudnymi wyborami. Sformułowanie „ochronię nas” ma głębokie znaczenie. To opisuje, to co nas otacza, to co się dzieje dookoła nas. Sprowadzenie tego wyłącznie do miłości, byłoby zbyt płytkie. Bardzo jest ważny teledysk, który ilustruje nasz nowy utwór. Pokazuje drugą warstwę tego tekstu. W tekście nie ma bezpośrednich odniesień do ekologii, ale nasz klip jest o ekologii i o ochronie środowiska. Trzeba chronić nie tylko miłość, ale również i świat. – mówi Grzegorz Skawiński,, wokalista, gitarzysta, kompozytor, lider zespołu KOMBII w rozmowie z Bartoszem Boruciakiem.
 [Tylko u nas] Grzegorz Skawiński [KOMBII]  dla Tysol.pl: "Jestem bardzo otwarty na różne trendy w muzyce"
/ Materiały prasowe

Chcesz ochronić muzykę rockową przed degradacją, która zjada własny ogon?

– Trudne pytanie. Chciałbym ochronić w muzyce rockowej, te najlepsze dźwięki, żeby mogły się z nimi zapoznać następne pokolenia. Świat się zmienia. Obecnie promujemy singiel „Ochronię nas” jest bardzo syntetyczny i elektroniczny. W tym utworze prawie nie ma gitar. Jednak przyjęliśmy taką konwencję, a nie inną. Piosenka ma nowoczesne brzmienie i swój, wyjątkowy klimat. Celowo jest jakby zdehumanizowana. Na naszej nadchodzącej płycie będą muzycznie różne rzeczy. W innych utworach będzie zdecydowanie więcej gitar. Chciałbym, żeby młodzi ludzie czerpali inspiracje z rocka. Rock był i jest wspaniały. Nie da się powiedzieć, że rock był zły. Bez niego nie byłoby wielu rzeczy, które obecne są dzisiaj w muzyce.

Muzyka jest zdehumanizowana w 2020 roku?

– Czasami tak. Są różne trendy w muzyce, które preferują brzmienia wyłącznie stworzone przy pomocy komputerów. Jednak w tym też jest zaklęte piękno. W latach 70. XX wieku pierwsi twórcy muzyki elektronicznej jak Kaftwerk specjalnie grali w ten sposób, żeby ich brzmienie było wyłącznie wykreowane przy pomocy syntezatorów. I to jeszcze ich „robotyczne” wykonywanie kompozycji. Dzięki temu powstały nowe gatunki muzyczne. Widzisz, czyli to jednak też ma swoje dobre strony. Najlepsze jest połączenie umiejętności ludzkich i nowoczesnych osiągnięć techniki. Z drugiej strony najważniejszy jest efekt artystyczny utworów, a nie to w jaki sposób powstały.

Idziecie z duchem czasu. Nawiązaliście współpracę z Sir Michem, który głównie jest producentem hiphopowym. Trzeba też podkreślić naszym czytelnikom, że to ty maczałeś palce w utworze „Scyzoryk” Liroya. Widziałem twoje #hot16challange2. Grzegorzu, od kiedy zaczynasz rapować?

– Rap mnie zawsze fascynował. Może cię zaskoczę, ale pierwszy kawałek rapowy wykonał zespół Kombi na płycie „Nowy rozdział”. To jest utwór „Nie poddawaj się”. To był 1983 rok. Byliśmy wtedy w Berlinie na koncercie Grandmaster Flasha i jego muzyka nas zafascynowała. To była dla nas nowość. W późniejszym czasie zostałem zaproszony przez Liroya do udziału w produkcji jego płyty. W utworze „Scyzoryk” wymyśliłem obydwa riffy gitarowe . Podkreślę, że z Liroyem współpracowałem później wielokrotnie. Występowałem również na jubileuszowym koncercie Tedego. Jestem bardzo otwarty na różne trendy w muzyce. Nie lubię się zamykać w szufladzie i stąd moje odległe kolaboracje z różnymi artystami.

To jak Sir Mich znalazł się na waszym muzycznym pokładzie?

– Adam Tkaczyk, nasz perkusista znał Sir Micha. Poznaliśmy się bliżej z Michałem przy produkcji jubileuszowego koncertu Tedego, z którym Michu współpracuje od wielu lat. Okazało się później, że mamy wiele wspólnych zainteresowań. Sir Michu jest świetnym muzykiem. Jest znakomitym trębaczem, świetnie gra na basie i na klawiszach. Uwielbia lata 80. XX wieku, stąd znaleźliśmy natychmiast wspólny język. Później wraz z zespołem pomyśleliśmy, że może Michu powinien wyprodukować nam płytę, która ukaże się na początku przyszłego roku. Album miał się ukazać wcześniej, ale plany pokrzyżował nam koronawirus. Część wyprodukuje Sir Mich, a drugą część Marcin Limek.

– „Ochronię nas” będzie odzwierciedleniem nadchodzącej płyty?

– Będzie 5-6 kompozycji w podobnym klimacie wyprodukowanym przez Sir Micha. Utwory zrobione z Marcinem Limkiem są w innej stylistyce bardziej gitarowe. Nasz nowy album to będzie zderzenie elektroniki z pop rockiem.

Wasz najnowszy singiel jest o miłości. Miłość w muzyce rozrywkowej i klasycznej została wyrażona na ponad milion sposobów. Jak znaleźć coś wyjątkowego w tym uniwersalnym temacie pod względem warstwy lirycznej i muzycznej?

– Ważne są czasy, w których żyjemy. Miłość w czasach „zarazy” ma inny kolor. Nabiera innego znaczenia. Ludzie stanęli przed trudnymi wyborami. Sformułowanie „ochronię nas” ma głębokie znaczenie. To opisuje, to co nas otacza, to co się dzieje dookoła nas. Sprowadzenie tego wyłącznie do miłości, byłoby zbyt płytkie. Bardzo jest ważny teledysk, który ilustruje nasz nowy utwór. Pokazuje drugą warstwę tego tekstu. W tekście nie ma bezpośrednich odniesień do ekologii, ale nasz klip jest o ekologii i o ochronie środowiska. Trzeba chronić nie tylko miłość, ale również i świat.

Jestem włodarzem miasta i mam problem, bo chcę zaprosić zespół, który ma na koncie wielkie przeboje – ale są dwie grupy o zbliżonej nazwie. Jak was rozróżnić?

– Nasza nazwa pisana jest jest przez dwa i, czyli Kombii. Drugiego Kombi jest zespołem Sławka Łosowskiego. Zarówno my jak i Sławek mamy prawa do używania tej nazwy i grania największych hitów Kombi. Nie jest to odosobniony przypadek na polskim rynku muzycznym. Istnieją dwa Oddziały Zamknięte, dwa De Mono. My również moglibyśmy grać jako Kombi przez jedno i, ale to byłaby istna degrengolada i karuzela nieporozumień. Wielu ludzi ma ten problem, o którym mówiłeś w pytaniu. Jednak bardzo prosto nas rozróżnić, jeżeli ktoś chce zaprosić Kombii, to wystarczy powiedzieć, żeby na wokalu był Grzegorz Skawiński. To już jest wszystko jasne . Wybór należy do publiczności, która lubi jeden i drugi zespół. Niech chłopaki grają, jak chcą..

Jakbym był urzędnikiem. Zaprosiłbym dwa. Ot tak po prostu. Do wyboru, do koloru. Zmieniając temat, jest szansa na reaktywację O.N.A.?

– O.N.A. to był mój chyba ulubiony muzyczny okres. Póki żyjemy, wszystko jest możliwe. Na razie się na to nie zanosi, ale życie jest nieprzewidywalne i płata nam różne figle. Jako takiego planu na powrót nie ma, ale ja głęboko wierzę, że kiedyś jeszcze zagramy. Mówię też również w imieniu Waldka i Adama Tkaczyka oraz Wojtka Hornego. Oprócz Adama nasza trójka grała w O.N.A.. Teraz gramy w Kombii. Dla nas zebrać się i zrobić repertuar na trasę, to byłaby dla nas kwestia 2-3 tygodni. Czekamy na ruch z drugiej strony. Niczego nie wykluczam. Oficjalnie nie mogę potwierdzić, ze wracamy. Jednak życie potrafi nas zaskakiwać.

Miałbyś czas uczyć ludzi gry na gitarze. Materiały na Youtubie albo indywidualne zajęcia? W ogóle zdarzają się takie oferty, bo słyszałem, ze gitara odchodzi do lamusa?

– Co ty gadasz, gitara nie odchodzi do lamusa. Przypomnę czytelnikom, że nagrywam płyty solowe. Po premierze płyty Kombii szykuje kolejne solowe wydawnictwo. Tam będzie bardzo dużo gitar. Zachęcam fanów moich gitarowych dźwięków, żeby nie składali broni. Gitarowy materiał wkrótce. Pytałeś mnie również o edukację.

Zgadza się.

– Nie wiem, czy wiesz, ale jestem z wykształcenia nauczycielem. Skończyłem pedagogikę specjalną dla osób z niepełnosprawnościami umysłowymi na Uniwersytecie Gdańskim. Jeśli chodzi o nauczanie muzyki, to przyznam ci się szczerze, brakuje mi cierpliwości i analitycznego podejścia do rzeczy. Musiałbym się temu poświęcić na 200 procent. Wolę być praktykiem niż teoretykiem. Wolę grać. Kiedyś wydałem jedną szkolę gry legato na gitarze, teraz nie miałbym czasu na taką działalność edukacyjną. Skupiam się na działalności koncertowej, mam nadzieję, że wrócimy jak najszybciej na scenę. Ze zdziwieniem patrzę np. na wiece wyborcze gdzie przychodzą tłumy , to jestem zaskoczony dlaczego my nie występujemy na plenerach. To taka mała kropka nad i na koniec (śmiech).


Rozmawiał: Bartosz Boruciak





 

POLECANE
Czy Unia Europejska będzie mogła zrzec się części terytorium Polski? gorące
Czy Unia Europejska będzie mogła zrzec się części terytorium Polski?

- Jeżeli mielibyśmy popatrzeć na mechanizmy wyłaniania elit i projektowania głównych wektorów, to w UE od lat jest podnoszone zarówno w środowiskach akademickich, eksperckich, wszelakich innych, i dziennikarskich również, że istnieje bardzo wyraźny i dotkliwy deficyt mechanizmów demokratycznych - mówi w rozmowie z Anna Wiejak prof. Jacek Reginia-Zacharski, polski historyk, politolog, ekspert w zakresie historii najnowszej, historii stosunków międzynarodowych i nauk politycznych prodziekan Wydziału Studiów Międzynarodowych i Politologicznych Uniwersytetu Łódzkiego

Karol Nawrocki przeciwko planom cenzury internetu pilne
Karol Nawrocki przeciwko planom cenzury internetu

Unijni urzędnicy są coraz bardziej zaniepokojeni swobodą wypowiedzi, jaką dopuszcza platforma X, jak również sympatiami politycznymi Elona Muska wyrażanymi przez niego na własnym profilu, który jest obserwowany przez 212 mln użytkowników.

Nadchodzi atak zimy. IMGW wydało komunikat z ostatniej chwili
Nadchodzi atak zimy. IMGW wydało komunikat

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej ostrzega przed niebezpiecznymi warunkami atmosferycznymi w całym kraju: pojawią się intensywne opady śniegu, zawieje i zamiecie śnieżne, silny wiatr i oblodzenie.

Kto prowadzi w Niemczech? Najnowszy sondaż przedwyborczy Wiadomości
Kto prowadzi w Niemczech? Najnowszy sondaż przedwyborczy

Przedterminowe wybory parlamentarne w Niemczech odbędą się 23 lutego. Jak obecnie kształtuje się podział głosów?

Były komisarz UE o unieważnieniu wyborów: „Zrobiliśmy to w Rumunii i zrobimy to w Niemczech polityka
Były komisarz UE o unieważnieniu wyborów: „Zrobiliśmy to w Rumunii i zrobimy to w Niemczech"

Jak donosi portal Daily Romania, były komisarz UE Thierry Breton przyznaje, że UE była odpowiedzialna za odwołanie wyborów w Rumunii

Katastrofa koreańskiego samolotu: czarne skrzynki przestały działać zanim doszło do tragedii pilne
Katastrofa koreańskiego samolotu: czarne skrzynki przestały działać zanim doszło do tragedii

Do katastrofy doszło o godz. 9.03 czasu lokalnego 29 grudnia, kiedy samolot lądujący bez otworzonego podwozia uderzył w betonową konstrukcję na końcu pasa startowego na lotnisku, gdzie zainstalowano lokalizatory. Samolot natychmiast stanął w płomieniach. Spośród 181 osób znajdujących się na pokładzie uratowano dwie.

Co dalej z Grenlandią? Premier zabrał głos polityka
Co dalej z Grenlandią? Premier zabrał głos

"Wiele osób zapomina, że prezydent Andrew Johnson (rządził w latach 1865-1869) próbował kupić Grenlandię, a pod koniec II wojny światowej prezydent Harry Truman zaoferował 100 mln dolarów za sprzedaż wyspy. To stary pomysł, który teraz odżył" - powiedział Keith Kellogg, który ma zostać specjalnym wysłannikiem USA ds. Ukrainy i Rosji.

Washington Post: Musk dezinformuje, bo potępia inkluzywność w straży pożarnej LA pilne
Washington Post: Musk dezinformuje, bo potępia inkluzywność w straży pożarnej LA

Według „WP”, współpracujący z prezydentem elektem USA Elon Musk bagatelizował rolę zmian klimatycznych, obwiniając liberałów o „nadmierną regulację” i „złe zarządzanie”, a także zrzucając winę na poszczególne funkcjonariuszki straży pożarnej, w tym publikując ich zdjęcia.

Tadeusz Płużański: Stalinowcy z sędziowskim immunitetem tylko u nas
Tadeusz Płużański: Stalinowcy z sędziowskim immunitetem

Pamiętają Państwo stalinowca Stefana Michnika i sędziów III RP, którzy uznali, że tego mordercę sądowego nadal chroni… sędziowski immunitet? Pobodnie było w przypadku Tadeusza Nizielskiego. Choć jako jedyny komunistyczny sędzia został po 1989 r. skazany, skutecznie się odwołał.

gorące
Barbara Nowak ostrzega przed manipulacjami wyborczymi: potrzebny silny Ruch Kontroli Wyborów

Barbara Nowak, koordynatorka Ruchu Kontroli Wyborów z ramienia PiS, alarmuje: władza ma różne możliwości manipulowania wyborami. Jej zdaniem konieczne jest stworzenie skutecznego systemu społecznej kontroli, aby zagwarantować uczciwość nadchodzących wyborów prezydenckich w maju.

REKLAMA

[Tylko u nas] Grzegorz Skawiński [KOMBII] dla Tysol.pl: "Jestem bardzo otwarty na różne trendy w muzyce"

Ważne są czasy, w których żyjemy. Miłość w czasach „zarazy” ma inny kolor. Nabiera innego znaczenia. Ludzie stanęli przed trudnymi wyborami. Sformułowanie „ochronię nas” ma głębokie znaczenie. To opisuje, to co nas otacza, to co się dzieje dookoła nas. Sprowadzenie tego wyłącznie do miłości, byłoby zbyt płytkie. Bardzo jest ważny teledysk, który ilustruje nasz nowy utwór. Pokazuje drugą warstwę tego tekstu. W tekście nie ma bezpośrednich odniesień do ekologii, ale nasz klip jest o ekologii i o ochronie środowiska. Trzeba chronić nie tylko miłość, ale również i świat. – mówi Grzegorz Skawiński,, wokalista, gitarzysta, kompozytor, lider zespołu KOMBII w rozmowie z Bartoszem Boruciakiem.
 [Tylko u nas] Grzegorz Skawiński [KOMBII]  dla Tysol.pl: "Jestem bardzo otwarty na różne trendy w muzyce"
/ Materiały prasowe

Chcesz ochronić muzykę rockową przed degradacją, która zjada własny ogon?

– Trudne pytanie. Chciałbym ochronić w muzyce rockowej, te najlepsze dźwięki, żeby mogły się z nimi zapoznać następne pokolenia. Świat się zmienia. Obecnie promujemy singiel „Ochronię nas” jest bardzo syntetyczny i elektroniczny. W tym utworze prawie nie ma gitar. Jednak przyjęliśmy taką konwencję, a nie inną. Piosenka ma nowoczesne brzmienie i swój, wyjątkowy klimat. Celowo jest jakby zdehumanizowana. Na naszej nadchodzącej płycie będą muzycznie różne rzeczy. W innych utworach będzie zdecydowanie więcej gitar. Chciałbym, żeby młodzi ludzie czerpali inspiracje z rocka. Rock był i jest wspaniały. Nie da się powiedzieć, że rock był zły. Bez niego nie byłoby wielu rzeczy, które obecne są dzisiaj w muzyce.

Muzyka jest zdehumanizowana w 2020 roku?

– Czasami tak. Są różne trendy w muzyce, które preferują brzmienia wyłącznie stworzone przy pomocy komputerów. Jednak w tym też jest zaklęte piękno. W latach 70. XX wieku pierwsi twórcy muzyki elektronicznej jak Kaftwerk specjalnie grali w ten sposób, żeby ich brzmienie było wyłącznie wykreowane przy pomocy syntezatorów. I to jeszcze ich „robotyczne” wykonywanie kompozycji. Dzięki temu powstały nowe gatunki muzyczne. Widzisz, czyli to jednak też ma swoje dobre strony. Najlepsze jest połączenie umiejętności ludzkich i nowoczesnych osiągnięć techniki. Z drugiej strony najważniejszy jest efekt artystyczny utworów, a nie to w jaki sposób powstały.

Idziecie z duchem czasu. Nawiązaliście współpracę z Sir Michem, który głównie jest producentem hiphopowym. Trzeba też podkreślić naszym czytelnikom, że to ty maczałeś palce w utworze „Scyzoryk” Liroya. Widziałem twoje #hot16challange2. Grzegorzu, od kiedy zaczynasz rapować?

– Rap mnie zawsze fascynował. Może cię zaskoczę, ale pierwszy kawałek rapowy wykonał zespół Kombi na płycie „Nowy rozdział”. To jest utwór „Nie poddawaj się”. To był 1983 rok. Byliśmy wtedy w Berlinie na koncercie Grandmaster Flasha i jego muzyka nas zafascynowała. To była dla nas nowość. W późniejszym czasie zostałem zaproszony przez Liroya do udziału w produkcji jego płyty. W utworze „Scyzoryk” wymyśliłem obydwa riffy gitarowe . Podkreślę, że z Liroyem współpracowałem później wielokrotnie. Występowałem również na jubileuszowym koncercie Tedego. Jestem bardzo otwarty na różne trendy w muzyce. Nie lubię się zamykać w szufladzie i stąd moje odległe kolaboracje z różnymi artystami.

To jak Sir Mich znalazł się na waszym muzycznym pokładzie?

– Adam Tkaczyk, nasz perkusista znał Sir Micha. Poznaliśmy się bliżej z Michałem przy produkcji jubileuszowego koncertu Tedego, z którym Michu współpracuje od wielu lat. Okazało się później, że mamy wiele wspólnych zainteresowań. Sir Michu jest świetnym muzykiem. Jest znakomitym trębaczem, świetnie gra na basie i na klawiszach. Uwielbia lata 80. XX wieku, stąd znaleźliśmy natychmiast wspólny język. Później wraz z zespołem pomyśleliśmy, że może Michu powinien wyprodukować nam płytę, która ukaże się na początku przyszłego roku. Album miał się ukazać wcześniej, ale plany pokrzyżował nam koronawirus. Część wyprodukuje Sir Mich, a drugą część Marcin Limek.

– „Ochronię nas” będzie odzwierciedleniem nadchodzącej płyty?

– Będzie 5-6 kompozycji w podobnym klimacie wyprodukowanym przez Sir Micha. Utwory zrobione z Marcinem Limkiem są w innej stylistyce bardziej gitarowe. Nasz nowy album to będzie zderzenie elektroniki z pop rockiem.

Wasz najnowszy singiel jest o miłości. Miłość w muzyce rozrywkowej i klasycznej została wyrażona na ponad milion sposobów. Jak znaleźć coś wyjątkowego w tym uniwersalnym temacie pod względem warstwy lirycznej i muzycznej?

– Ważne są czasy, w których żyjemy. Miłość w czasach „zarazy” ma inny kolor. Nabiera innego znaczenia. Ludzie stanęli przed trudnymi wyborami. Sformułowanie „ochronię nas” ma głębokie znaczenie. To opisuje, to co nas otacza, to co się dzieje dookoła nas. Sprowadzenie tego wyłącznie do miłości, byłoby zbyt płytkie. Bardzo jest ważny teledysk, który ilustruje nasz nowy utwór. Pokazuje drugą warstwę tego tekstu. W tekście nie ma bezpośrednich odniesień do ekologii, ale nasz klip jest o ekologii i o ochronie środowiska. Trzeba chronić nie tylko miłość, ale również i świat.

Jestem włodarzem miasta i mam problem, bo chcę zaprosić zespół, który ma na koncie wielkie przeboje – ale są dwie grupy o zbliżonej nazwie. Jak was rozróżnić?

– Nasza nazwa pisana jest jest przez dwa i, czyli Kombii. Drugiego Kombi jest zespołem Sławka Łosowskiego. Zarówno my jak i Sławek mamy prawa do używania tej nazwy i grania największych hitów Kombi. Nie jest to odosobniony przypadek na polskim rynku muzycznym. Istnieją dwa Oddziały Zamknięte, dwa De Mono. My również moglibyśmy grać jako Kombi przez jedno i, ale to byłaby istna degrengolada i karuzela nieporozumień. Wielu ludzi ma ten problem, o którym mówiłeś w pytaniu. Jednak bardzo prosto nas rozróżnić, jeżeli ktoś chce zaprosić Kombii, to wystarczy powiedzieć, żeby na wokalu był Grzegorz Skawiński. To już jest wszystko jasne . Wybór należy do publiczności, która lubi jeden i drugi zespół. Niech chłopaki grają, jak chcą..

Jakbym był urzędnikiem. Zaprosiłbym dwa. Ot tak po prostu. Do wyboru, do koloru. Zmieniając temat, jest szansa na reaktywację O.N.A.?

– O.N.A. to był mój chyba ulubiony muzyczny okres. Póki żyjemy, wszystko jest możliwe. Na razie się na to nie zanosi, ale życie jest nieprzewidywalne i płata nam różne figle. Jako takiego planu na powrót nie ma, ale ja głęboko wierzę, że kiedyś jeszcze zagramy. Mówię też również w imieniu Waldka i Adama Tkaczyka oraz Wojtka Hornego. Oprócz Adama nasza trójka grała w O.N.A.. Teraz gramy w Kombii. Dla nas zebrać się i zrobić repertuar na trasę, to byłaby dla nas kwestia 2-3 tygodni. Czekamy na ruch z drugiej strony. Niczego nie wykluczam. Oficjalnie nie mogę potwierdzić, ze wracamy. Jednak życie potrafi nas zaskakiwać.

Miałbyś czas uczyć ludzi gry na gitarze. Materiały na Youtubie albo indywidualne zajęcia? W ogóle zdarzają się takie oferty, bo słyszałem, ze gitara odchodzi do lamusa?

– Co ty gadasz, gitara nie odchodzi do lamusa. Przypomnę czytelnikom, że nagrywam płyty solowe. Po premierze płyty Kombii szykuje kolejne solowe wydawnictwo. Tam będzie bardzo dużo gitar. Zachęcam fanów moich gitarowych dźwięków, żeby nie składali broni. Gitarowy materiał wkrótce. Pytałeś mnie również o edukację.

Zgadza się.

– Nie wiem, czy wiesz, ale jestem z wykształcenia nauczycielem. Skończyłem pedagogikę specjalną dla osób z niepełnosprawnościami umysłowymi na Uniwersytecie Gdańskim. Jeśli chodzi o nauczanie muzyki, to przyznam ci się szczerze, brakuje mi cierpliwości i analitycznego podejścia do rzeczy. Musiałbym się temu poświęcić na 200 procent. Wolę być praktykiem niż teoretykiem. Wolę grać. Kiedyś wydałem jedną szkolę gry legato na gitarze, teraz nie miałbym czasu na taką działalność edukacyjną. Skupiam się na działalności koncertowej, mam nadzieję, że wrócimy jak najszybciej na scenę. Ze zdziwieniem patrzę np. na wiece wyborcze gdzie przychodzą tłumy , to jestem zaskoczony dlaczego my nie występujemy na plenerach. To taka mała kropka nad i na koniec (śmiech).


Rozmawiał: Bartosz Boruciak






 

Polecane
Emerytury
Stażowe