Szpiedzy i zimna wojna, czyli klimat noir i kolażowa układanka z Warszawą w tle

"Ukryta gra”, najnowsza produkcja Watchout Studio („Bogowie”, „Sztuka kochania”), z Billem Pullmanem i Robertem Więckiewiczem wejdzie do kin już 8 listopada. Dziś zobaczyć można trzy plakaty artystyczne oddające atmosferę filmu przygotowane przez Olkę Osadzińską.
 Szpiedzy i zimna wojna, czyli klimat noir i kolażowa układanka z Warszawą w tle
/ Materiały prasowe

Olka Osadzińska, polska graficzka, po raz kolejny podejmuje współpracę z Watchout Studio. Wcześniej odpowiadała za identyfikację wizualną filmu „Sztuka kochania. Historia Michaliny Wisłockiej”. Tym razem przygotowała trzy plakaty do nagrodzonego na 44. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni thrillera szpiegowskiego „Ukryta gra” w reżyserii Łukasza Kośmickiego. W produkcji obok Billa Pullmana i Roberta Więckiewicza występuje Lotte Verbeek, James Bloor, Aleksiej Sieriebriakow.


W przypadku tego projektu moja rola była w pewnym sensie odwrotna do poprzedniej – zamiast projektować całość i działać w zgodzie z istniejącymi elementami, mogłam podejść do plakatu od zupełnie innej strony i stworzyć coś, co byłoby komplementem, ale nie kontynuacją, linii wyznaczonej przez Rafała Benedka z Type2, autorów identyfikacji wizualnej filmu – mówi Olka Osadzińska.


Akcja filmu z gwiazdorską obsadą rozgrywa się w latach 60-tych w Pałacu Kultury i Nauki. W czasie zimnej wojny amerykańskie tajne służby porywają genialnego matematyka (Bill Pullman), aby stanął do szachowego pojedynku przeciwko sowieckiemu mistrzowi. Międzynarodowy turniej w warszawskim Pałacu Kultury i Nauki okazuje się jednak tylko przykrywką dla szpiegowskiej gry, w której stawką jest powstrzymanie konfliktu nuklearnego.


Plakaty artystyczne przygotowane przez Olkę Osadzińską oddają klimat szpiegowskiej gry, tajemnicę oraz nawiązują do głównych motywów produkcji. Plakaty zostały zrealizowane techniką kolażu z wykorzystaniem archiwalnych zdjęć Pałacu Kultury i Nauki.


Zaproponowane przeze mnie plakaty – z jednym wyjątkiem – były kolażami – wycinanymi ręcznie i później ponownie fotografowanymi. Wykorzystane w projekcie zdjęcia, poza fotosami z filmu, pochodzą z Narodowego Archiwum Cyfrowego – to oryginalne materiały z okresu 1959-1965, pokazujące Pałac Kultury i Nauki z czasów akcji filmu. Ten jeden wyjątek – plakat wykorzystujący pojedynczy kadr jednego ze starych zdjęć z tarasu widokowego PKiN, który w moim odczuciu wspaniale nawiązywał do jednej z najważniejszych scen filmu – dodaje artystka.


Pałac Kultury i Nauki w Warszawie w filmie  staje się niemym świadkiem wydarzeń toczącej się tytułowej gry. Nieustająca tajemnica tego miejsca, nieodkryte pomieszczenia, tajne przejścia, które rzadko można oglądać w innych produkcjach filmowych, sprawią, że Pałac staje się ikoną swoich czasów. W scenografii Allana Starskiego oraz w obiektywie Pawła Edelmana PKiN jest jednym z głównych bohaterów elektryzującej rozgrywki.


Chciałam, żeby ten plakat miał podobny nastrój. By był związany z epoką, aby stanowił wehikuł czasu, odpowiadał nastrojowi wnętrz z tego okresu i by było w nim coś z zimna – zimnej wojny, zimy w tym regionie Europy i ogólnego chłodu, który każdy kto choć raz przeszedł się zimą lub jesienią przez Plac Defilad, zaznał z pewnością – podkreśla Osadzińska.


Podobnie jak w przypadku „Bogów” i „Sztuki kochania”, warstwa wizualna filmu została zaprojektowana tak, aby wszystkie jej element tworzył spójną całość, oddającą klimat thrillera szpiegowskiego –zaczynając od scenografii i kostiumów, przez napisy w filmie, po plakaty i komunikację w mediach społecznościowych.

--

Partnerami filmu są miasto stołeczne Warszawa oraz Zarząd Pałacu Kultury i Nauki sp. z o.o. Film jest współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej. Międzynarodowym agentem sprzedaży jest Hyde Park International, dystrybucję światową koordynuje K5 Film, a za krajową odpowiada NEXT FILM.

 

Watchout Studio to dom produkcyjny założony przez Piotra Woźniaka-Staraka w 2007 roku, prowadzony przez Krzysztofa Tereja. Na swoim koncie ma sześć filmów fabularnych, serial w produkcji i ponad 100 reklam. Najważniejsze tytuły, „Bogowie” (2,2 miliona widzów) i „Sztuka kochania. Historia Michaliny Wisłockiej” (1,8 miliona widzów), wielokrotnie nagradzane na festiwalach w Gdyni, Camerimage oraz w konkursie Polskich Nagród Filmowych Orły.

 

 

POLECANE
Jest oświadczenie majątkowe prezydenta Karola Nawrockiego z ostatniej chwili
Jest oświadczenie majątkowe prezydenta Karola Nawrockiego

W poniedziałek na stronie internetowej Sądu Najwyższego pojawiło oświadczenie majątkowe prezydenta Karola Nawrockiego.

Awaria we Francji. Pociągi z dużymi opóźnieniami Wiadomości
Awaria we Francji. Pociągi z dużymi opóźnieniami

Ruch pociągów dużej prędkości TGV w południowo-wschodniej Francji jest poważnie zakłócony od poniedziałku rano wskutek „aktu wandalizmu” na odcinku pomiędzy Lyonem a Awinionem - poinformowały francuskie koleje SNCF. Według przewoźnika przywrócenie normalnego ruchu nastąpi we wtorek rano.

Policja potwierdza. Berkowicz tłumaczy się z incydentu w sklepie z ostatniej chwili
Policja potwierdza. Berkowicz tłumaczy się z incydentu w sklepie

Ochrona IKEA w Krakowie zatrzymała mężczyznę za linią kas z nieopłaconymi towarami. Zatrzymanym okazał się Konrad Berkowicz, poseł Konfederacji. Polityk przyznał, że zrobił to przez nieuwagę.

Kultowy serial kryminalny startuje z nowym sezonem Wiadomości
Kultowy serial kryminalny startuje z nowym sezonem

Legendarny duet agentów NCIS powraca po ponad dekadzie. Serial „NCIS: Tony & Ziva” jest już dostępny w SkyShowtime.

Media: Poseł Konrad Berkowicz zatrzymany w sklepie IKEA. Interweniowała policja z ostatniej chwili
Media: Poseł Konrad Berkowicz zatrzymany w sklepie IKEA. Interweniowała policja

Poseł Konfederacji Konrad Berkowicz został w poniedziałek zatrzymany w sklepie IKEA w Krakowie – poinformowała w poniedziałek stacja RMF FM. Jak twierdzi rozgłośnia, "polityk miał nie zapłacić za towary, które chciał wynieść z marketu". Interweniowała policja.

Poważny wypadek na sali zabaw w Lublinie. Poszkodowana 11-latka Wiadomości
Poważny wypadek na sali zabaw w Lublinie. Poszkodowana 11-latka

Dramatyczne zdarzenie miało miejsce w sobotę, 25 października, w jednej z lubelskich sal zabaw. Podczas urodzin kolegi 11-letnia dziewczynka, Anastazja, zeskoczyła z dużej wysokości, oczekując, że wyląduje na dmuchanej poduszce. Niestety poduszka była niewłaściwie przygotowana, a dziewczynka uderzyła plecami w twarde podłoże. Natychmiast przewieziono ją do szpitala z poważnymi złamaniami kręgosłupa, stłuczeniem płuc i problemami z oddychaniem.

KRUS wydał komunikat dla rolników z ostatniej chwili
KRUS wydał komunikat dla rolników

Termin płatności składek KRUS za IV kwartał 2025 r. upływa 31 października 2025 r. Rolnicy powinni uregulować należności za siebie, małżonka i domowników, aby uniknąć odsetek i utraty ciągłości ubezpieczenia.

Kapitan Hołownia schodzi pierwszy z tonącego statku tylko u nas
Kapitan Hołownia schodzi pierwszy z tonącego statku

Według najnowszego sondażu OGB partia Polska 2050 Szymona Hołowni (to jej pełna, oficjalna nazwa) może liczyć na zaledwie 1.61% poparcia. Marszałek Sejmu Szymon Hołownia poinformował już przed miesiącem, że nie będzie ubiegał się ponownie o stanowisko przewodniczącego partii, która sam założył w roku 2020 i w 2023 wprowadził do Sejmu.

Burza w Tańcu z gwiazdami. Finałowy odcinek zakończony skandalem Wiadomości
Burza w "Tańcu z gwiazdami". Finałowy odcinek zakończony skandalem

Finałowy odcinek programu "Taniec z gwiazdami" wywołał nieoczekiwany chaos. Para, która odpadła w finale, zrezygnowała nie tylko z pożegnania się ze studiem, ale też odwołała zaplanowane nagrania w innym programie stacji.

Sprzedaż gruntów pod CPK. Mocne słowa Morawieckiego z ostatniej chwili
Sprzedaż gruntów pod CPK. Mocne słowa Morawieckiego

Wirtualna Polska ujawniła w poniedziałek, że w 2023 r. KOWR sprzedał 160 ha ziemi firmie Dawtona, mimo wcześniejszych zastrzeżeń dotyczących terenu, przez który ma przebiegać linia kolei dużych prędkości do CPK. – Gdzie były służby specjalne za naszych rządów i za rządów PO? – pyta były premier Mateusz Morawiecki.

REKLAMA

Szpiedzy i zimna wojna, czyli klimat noir i kolażowa układanka z Warszawą w tle

"Ukryta gra”, najnowsza produkcja Watchout Studio („Bogowie”, „Sztuka kochania”), z Billem Pullmanem i Robertem Więckiewiczem wejdzie do kin już 8 listopada. Dziś zobaczyć można trzy plakaty artystyczne oddające atmosferę filmu przygotowane przez Olkę Osadzińską.
 Szpiedzy i zimna wojna, czyli klimat noir i kolażowa układanka z Warszawą w tle
/ Materiały prasowe

Olka Osadzińska, polska graficzka, po raz kolejny podejmuje współpracę z Watchout Studio. Wcześniej odpowiadała za identyfikację wizualną filmu „Sztuka kochania. Historia Michaliny Wisłockiej”. Tym razem przygotowała trzy plakaty do nagrodzonego na 44. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni thrillera szpiegowskiego „Ukryta gra” w reżyserii Łukasza Kośmickiego. W produkcji obok Billa Pullmana i Roberta Więckiewicza występuje Lotte Verbeek, James Bloor, Aleksiej Sieriebriakow.


W przypadku tego projektu moja rola była w pewnym sensie odwrotna do poprzedniej – zamiast projektować całość i działać w zgodzie z istniejącymi elementami, mogłam podejść do plakatu od zupełnie innej strony i stworzyć coś, co byłoby komplementem, ale nie kontynuacją, linii wyznaczonej przez Rafała Benedka z Type2, autorów identyfikacji wizualnej filmu – mówi Olka Osadzińska.


Akcja filmu z gwiazdorską obsadą rozgrywa się w latach 60-tych w Pałacu Kultury i Nauki. W czasie zimnej wojny amerykańskie tajne służby porywają genialnego matematyka (Bill Pullman), aby stanął do szachowego pojedynku przeciwko sowieckiemu mistrzowi. Międzynarodowy turniej w warszawskim Pałacu Kultury i Nauki okazuje się jednak tylko przykrywką dla szpiegowskiej gry, w której stawką jest powstrzymanie konfliktu nuklearnego.


Plakaty artystyczne przygotowane przez Olkę Osadzińską oddają klimat szpiegowskiej gry, tajemnicę oraz nawiązują do głównych motywów produkcji. Plakaty zostały zrealizowane techniką kolażu z wykorzystaniem archiwalnych zdjęć Pałacu Kultury i Nauki.


Zaproponowane przeze mnie plakaty – z jednym wyjątkiem – były kolażami – wycinanymi ręcznie i później ponownie fotografowanymi. Wykorzystane w projekcie zdjęcia, poza fotosami z filmu, pochodzą z Narodowego Archiwum Cyfrowego – to oryginalne materiały z okresu 1959-1965, pokazujące Pałac Kultury i Nauki z czasów akcji filmu. Ten jeden wyjątek – plakat wykorzystujący pojedynczy kadr jednego ze starych zdjęć z tarasu widokowego PKiN, który w moim odczuciu wspaniale nawiązywał do jednej z najważniejszych scen filmu – dodaje artystka.


Pałac Kultury i Nauki w Warszawie w filmie  staje się niemym świadkiem wydarzeń toczącej się tytułowej gry. Nieustająca tajemnica tego miejsca, nieodkryte pomieszczenia, tajne przejścia, które rzadko można oglądać w innych produkcjach filmowych, sprawią, że Pałac staje się ikoną swoich czasów. W scenografii Allana Starskiego oraz w obiektywie Pawła Edelmana PKiN jest jednym z głównych bohaterów elektryzującej rozgrywki.


Chciałam, żeby ten plakat miał podobny nastrój. By był związany z epoką, aby stanowił wehikuł czasu, odpowiadał nastrojowi wnętrz z tego okresu i by było w nim coś z zimna – zimnej wojny, zimy w tym regionie Europy i ogólnego chłodu, który każdy kto choć raz przeszedł się zimą lub jesienią przez Plac Defilad, zaznał z pewnością – podkreśla Osadzińska.


Podobnie jak w przypadku „Bogów” i „Sztuki kochania”, warstwa wizualna filmu została zaprojektowana tak, aby wszystkie jej element tworzył spójną całość, oddającą klimat thrillera szpiegowskiego –zaczynając od scenografii i kostiumów, przez napisy w filmie, po plakaty i komunikację w mediach społecznościowych.

--

Partnerami filmu są miasto stołeczne Warszawa oraz Zarząd Pałacu Kultury i Nauki sp. z o.o. Film jest współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej. Międzynarodowym agentem sprzedaży jest Hyde Park International, dystrybucję światową koordynuje K5 Film, a za krajową odpowiada NEXT FILM.

 

Watchout Studio to dom produkcyjny założony przez Piotra Woźniaka-Staraka w 2007 roku, prowadzony przez Krzysztofa Tereja. Na swoim koncie ma sześć filmów fabularnych, serial w produkcji i ponad 100 reklam. Najważniejsze tytuły, „Bogowie” (2,2 miliona widzów) i „Sztuka kochania. Historia Michaliny Wisłockiej” (1,8 miliona widzów), wielokrotnie nagradzane na festiwalach w Gdyni, Camerimage oraz w konkursie Polskich Nagród Filmowych Orły.

 


 

Polecane
Emerytury
Stażowe