[Tylko u nas] Dr Beata Szebesczyk dla Tysol.pl: "Każdy jest w stanie zaśpiewać jeden dźwięk czysto"

W operze barokowej znaczącą pozycję zajmowali kastraci, wiele partii bohaterskich było pisanych dla nich , po zniknięciu kastratów zaczęto  wykorzystywać głosy kontratenorowe.  A w muzyce współczesnej kontratenor jest wykorzystywany, bo jest to bardzo oryginalny głos – mówi Beata Szebesczyk, pianistka, kameralistka oraz wykładowca akademicki.
 [Tylko u nas] Dr Beata Szebesczyk dla Tysol.pl: "Każdy jest w stanie zaśpiewać jeden dźwięk czysto"
/ Materiały prasowe
– Pracujesz na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina czym dokładnie się tam zajmujesz?

– Pracuję na wydziale Wydziale Wokalno -Aktorskim,  jako pianista-korepetytor oraz na Wydziale Fortepianu, Klawesynu i Organów prowadzę zajęcia ze studentami z czytania a'vista i podstaw kameralistyki. Jestem również szefem studiów podyplomowych „Coaching wokalny dla pianistów”.

– Masz słuch absolutny?

– Nie.

– Jak chcesz nakłonić słuchaczy do posłuchania sonetów, które nie są łatwe?

– Jest całe grono osób, które chciałoby posłuchać takiej muzyki. Wiele zależy od wrażliwości i osłuchania z muzyką. Trzeba być ciekawym świata i poznawania nowych rzeczy. Dużo ludzi jest zafascynowanych poezją, łączeniem różnych sztuk. Warto stawiać sobie wyzwania. Otrzymałam dużo pozytywnych opinii od osób, które nie są związane z muzyką poważną.

– Pokutuje opinia, że społeczność związana z muzyką poważną to klub wzajemnej adoracji…

– Nie zgadzam się z tobą. Nie będę odnosiła się do stereotypów.

– Jakiej muzyki słuchają twoje dzieci?

– Zwykle mają słuchawki na uszach (śmiech). Co do ich gustu, to pytałam ich o opinię na temat mojej najnowszej płyty.

– Dzieci są wykształcone muzycznie tak jak ty?

– Nie. Niech idą własnymi śladami, a nie utartymi ścieżkami przez rodziców.

– Co zdecydowało, że nagrałaś płytę z Janem Jakubem Monowidem, kontratenorem?

– Znakomicie dogadywaliśmy się na płaszczyźnie artystycznej. Od samego początku chcieliśmy nagrać płytę i grać koncerty. Kontratenor jest głosem wykorzystywanym głównie w muzyce barokowej i we współczesnej.

– Dlaczego akurat w tych okresach?

– W operze barokowej znaczącą pozycję zajmowali kastraci, wiele partii bohaterskich było pisanych dla nich , po zniknięciu kastratów zaczęto  wykorzystywać głosy kontratenorowe.  A w muzyce współczesnej kontratenor jest wykorzystywany, bo jest to bardzo oryginalny głos.

– Nie potrafiłbym wydobyć takich dźwięków, nawet po wieloletnich treningach.

– Tu cię zaskoczę, bo każdy mężczyzna obdarzony barytonem ma w wyposażeniu kontratenor.

– Czy byłaby szansa, żeby naturszczyk zaśpiewał sonety?

– Nie (śmiech). To nie jest możliwe. To są lata pracy. To jest kształcenie od dziecka wrażliwości, muzykalności.

– To może inaczej. Każdy potrafi śpiewać?

– Jeżeli chodzi o jeden dźwięk, to każdy jest w stanie zaśpiewać jeden dźwięk czysto (śmiech).

– Sonety mają rację bytu w czasach współczesnych?

– Sztuka jest ciągłością. Nowe wyrasta na starym.

Rozmawiał: Bartosz Boruciak
 


 

 

POLECANE
Szwecja zakupiła polski system obrony powietrznej Piorun z ostatniej chwili
Szwecja zakupiła polski system obrony powietrznej Piorun

Szwecja kupuje od polskiej firmy Mesko przenośne przeciwlotnicze zestawy rakietowe krótkiego zasięgu Piorun – poinformował we wtorek szwedzki minister obrony Pal Jonson. Wartość zamówienia to 3 mln koron (ok 270 mln euro), a dostawy mają rozpocząć się w pierwszym kwartale 2026, a zakończyć w 2027 r.

Przedterminowe wybory we Francji wygrałaby prawica z ostatniej chwili
Przedterminowe wybory we Francji wygrałaby prawica

Francja stoi na politycznym zakręcie. Jak wynika z sondażu Toluna Harris Interactive, opublikowanego przez portal Challenges, w przypadku przedterminowych wyborów parlamentarnych zwyciężyłoby skrajnie prawicowe Zjednoczenie Narodowe (RN) wraz z sojusznikami, zdobywając około 33 proc. głosów. Tymczasem obóz prezydenta Emmanuela Macrona mógłby liczyć jedynie na 15 proc. poparcia.

Upadek rządu we Francji. Premier przybył do Pałacu Elizejskiego złożyć dymisję z ostatniej chwili
Upadek rządu we Francji. Premier przybył do Pałacu Elizejskiego złożyć dymisję

Premier Francji Francois Bayrou przybył we wtorek do Pałacu Elizejskiego, by złożyć dymisję na ręce prezydenta Emmanuela Macrona. Szef rządu musi podać się do dymisji wraz ze swoim gabinetem, ponieważ przegrał w poniedziałek głosowanie nad wotum zaufania w parlamencie.

Stanowski wygrywa wśród internautów w starciu z Wysocką-Schnepf Wiadomości
Stanowski wygrywa wśród internautów w starciu z Wysocką-Schnepf

Starcie dziennikarki TVP Doroty Wysockiej-Schnepf z Krzysztofem Stanowskim elektryzuje opinię publiczną. Najnowsza analiza Data House Res Futura nie pozostawia wątpliwości – w sieci dominują zwolennicy twórcy Kanału Zero.

tylko u nas
Ryszard Czarnecki: MEGA chce powrotu Europy Ojczyzn

- Chodzi o powrót do idei Unii Europejskiej jako Europy Ojczyzn i prymatu państw narodowych. To ruch, który mając do wyboru partnerstwo z Trumpem lub Sorosem, wybiera Trumpa. Uważamy, że tradycyjne wartości są drogowskazem, a nowoczesność można pogodzić z wiernością zasadom - mówi Ryszard Czarnecki, wieloletni europoseł, zaangażowany w nowy europejski ruch polityczny MEGA w rozmowie z Konradem Wernickim.

Rząd zamyka granice z Białorusią. Przyczyną agresywne ćwiczenia Zapad 2025 z ostatniej chwili
Rząd zamyka granice z Białorusią. Przyczyną agresywne ćwiczenia Zapad 2025

– W piątek zaczynają się agresywne ćwiczenia rosyjsko-białoruskie Zapad; w związku z tym w nocy z czwartku na piątek zamkniemy granice z Białorusią, w tym przejścia kolejowe – poinformował we wtorek premier Donald Tusk.

tylko u nas
Marcin Horała: Jest źle, jeśli społeczną mobilizacją projekt CPK trzeba wydzierać rządowi z gardła

– Jednym ze „100 konkretów” rządu było zatrzymanie programu CPK. To ogromne poparcie społeczne zmusiło ich do zmiany kursu. To optymistyczny sygnał, że społeczeństwo obywatelskie potrafi wywrzeć skuteczną presję na władzę. Z drugiej strony, jest bardzo źle, że tak ważny projekt rozwojowy trzeba rządowi wydzierać z gardła za pomocą nadzwyczajnej mobilizacji społecznej – mówi Marcin Horała, poseł na Sejm RP, współprzewodniczący stowarzyszenia „Tak dla Rozwoju”, w rozmowie z Konradem Wernickim.

Od przyszłego roku nowe kwalifikacje wojskowe. Obejmą nawet 50-latków Wiadomości
Od przyszłego roku nowe kwalifikacje wojskowe. Obejmą nawet 50-latków

Do kwalifikacji wojskowej w 2026 roku stanie aż 235 tysięcy Polaków. MON w najnowszym rozporządzeniu wprost wskazuje, że obowiązek obejmie nie tylko 19-latków, ale nawet osoby po pięćdziesiątce. Wielka mobilizacja startuje już od lutego.

Proces Sebastiana M. ws tragedii na A1. Obrona wystąpiła o mediacje, sąd się zgodził z ostatniej chwili
Proces Sebastiana M. ws tragedii na A1. Obrona wystąpiła o mediacje, sąd się zgodził

Tragiczny wypadek na autostradzie A1, w którym zginęła trzyosobowa rodzina, wciąż czeka na finał przed sądem. Tymczasem w sprawie Sebastiana M., sprowadzonego do Polski ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, zapadła zaskakująca decyzja. Jak ustalono, Sąd Rejonowy w Piotrkowie Trybunalskim skierował sprawę do mediacji.

Do Polski zmierza ponad sto amerykańskich Bradleyów pilne
Do Polski zmierza ponad sto amerykańskich Bradleyów

Potężne wsparcie logistyczne USA dla Polski. Żołnierze 1. Dywizji Kawalerii i 405. Brygady Wsparcia Polowego dostarczyli dziesiątki bojowych wozów piechoty Bradley, które już wkrótce trafią do naszych baz. Według portalu us.army proces przygotowań trwał miesiącami i wymagał ogromnej mobilizacji całego zaplecza logistycznego.

REKLAMA

[Tylko u nas] Dr Beata Szebesczyk dla Tysol.pl: "Każdy jest w stanie zaśpiewać jeden dźwięk czysto"

W operze barokowej znaczącą pozycję zajmowali kastraci, wiele partii bohaterskich było pisanych dla nich , po zniknięciu kastratów zaczęto  wykorzystywać głosy kontratenorowe.  A w muzyce współczesnej kontratenor jest wykorzystywany, bo jest to bardzo oryginalny głos – mówi Beata Szebesczyk, pianistka, kameralistka oraz wykładowca akademicki.
 [Tylko u nas] Dr Beata Szebesczyk dla Tysol.pl: "Każdy jest w stanie zaśpiewać jeden dźwięk czysto"
/ Materiały prasowe
– Pracujesz na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina czym dokładnie się tam zajmujesz?

– Pracuję na wydziale Wydziale Wokalno -Aktorskim,  jako pianista-korepetytor oraz na Wydziale Fortepianu, Klawesynu i Organów prowadzę zajęcia ze studentami z czytania a'vista i podstaw kameralistyki. Jestem również szefem studiów podyplomowych „Coaching wokalny dla pianistów”.

– Masz słuch absolutny?

– Nie.

– Jak chcesz nakłonić słuchaczy do posłuchania sonetów, które nie są łatwe?

– Jest całe grono osób, które chciałoby posłuchać takiej muzyki. Wiele zależy od wrażliwości i osłuchania z muzyką. Trzeba być ciekawym świata i poznawania nowych rzeczy. Dużo ludzi jest zafascynowanych poezją, łączeniem różnych sztuk. Warto stawiać sobie wyzwania. Otrzymałam dużo pozytywnych opinii od osób, które nie są związane z muzyką poważną.

– Pokutuje opinia, że społeczność związana z muzyką poważną to klub wzajemnej adoracji…

– Nie zgadzam się z tobą. Nie będę odnosiła się do stereotypów.

– Jakiej muzyki słuchają twoje dzieci?

– Zwykle mają słuchawki na uszach (śmiech). Co do ich gustu, to pytałam ich o opinię na temat mojej najnowszej płyty.

– Dzieci są wykształcone muzycznie tak jak ty?

– Nie. Niech idą własnymi śladami, a nie utartymi ścieżkami przez rodziców.

– Co zdecydowało, że nagrałaś płytę z Janem Jakubem Monowidem, kontratenorem?

– Znakomicie dogadywaliśmy się na płaszczyźnie artystycznej. Od samego początku chcieliśmy nagrać płytę i grać koncerty. Kontratenor jest głosem wykorzystywanym głównie w muzyce barokowej i we współczesnej.

– Dlaczego akurat w tych okresach?

– W operze barokowej znaczącą pozycję zajmowali kastraci, wiele partii bohaterskich było pisanych dla nich , po zniknięciu kastratów zaczęto  wykorzystywać głosy kontratenorowe.  A w muzyce współczesnej kontratenor jest wykorzystywany, bo jest to bardzo oryginalny głos.

– Nie potrafiłbym wydobyć takich dźwięków, nawet po wieloletnich treningach.

– Tu cię zaskoczę, bo każdy mężczyzna obdarzony barytonem ma w wyposażeniu kontratenor.

– Czy byłaby szansa, żeby naturszczyk zaśpiewał sonety?

– Nie (śmiech). To nie jest możliwe. To są lata pracy. To jest kształcenie od dziecka wrażliwości, muzykalności.

– To może inaczej. Każdy potrafi śpiewać?

– Jeżeli chodzi o jeden dźwięk, to każdy jest w stanie zaśpiewać jeden dźwięk czysto (śmiech).

– Sonety mają rację bytu w czasach współczesnych?

– Sztuka jest ciągłością. Nowe wyrasta na starym.

Rozmawiał: Bartosz Boruciak
 


 


 

Polecane
Emerytury
Stażowe