"Za ETS 2 zapłacimy wszyscy". Premiera raportu Solidarności pt. "Energia. Transport. Społeczeństwo"

Dziś w Centrum Prasowym Forum Ekonomicznego w Karpaczu zaprezentowano najnowszy raport opracowany na zlecenie NSZZ "Solidarność" dotyczący kosztów systemu ETS 2.
Bartłomiej Mickiewicz
Bartłomiej Mickiewicz / fot. M. Żegliński

Co musisz wiedzieć?

  • Dziś na Forum Ekonomicznym w Karpaczu zaprezentowano nowy raport opracowany na zlecenie NSZZ "Solidarność" pt. "Energia. Transport. Społeczeństwo". 
  • Raport dotyczy wpływu systemu ETS2 na gospodarkę Polski.

 

"Koszty będą ogromne"

Prezentując raport, Bartłomiej Mickiewicz przeanalizował skutki społeczno-gospodarcze wprowadzenia systemu ETS2, zagrożenia dla przedsiębiorstw, spadek dochodów samorządów oraz ryzyko ograniczenia realnej dekarbonizacji, a także wpływ ETS 2 na życie zwykłych obywateli.

Koszty tego systemu, a w szczególności dla obywateli i dla gospodarstw domowych będą ogromne. W raporcie, podobnie jak w przypadku poprzedniego, który prezentowaliśmy tu, w Karpaczu w ubiegłym roku, zwróciliśmy się do ekspertów, aby dokonali stosownych wyliczeń

- powiedział, prezentując raport Bartłomiej Mickiewicz, zastępca przewodniczącego Komisji Krajowej NSZZ "Solidarność". 

W raporcie skupiamy się na tym, jak system ETS2 wpłynie na życie obywateli. Koszty będą gigantyczne szczególnie w  sferze transportu i ciepła. Z naszych obliczeń wynika, oczywiście w zależności od rodzaju paliwa i w zależności od przyjętych założeń, że koszty paliwa mogą wzrosnąć nawet o około złotówkę za litr. A to sprawi, że wzrosną ceny właściwie wszystkiego

- zaznaczył.

Drugim aspektem, który jest w raporcie omówiony, jest aspekt ciepła. Jak wiemy, system ETS objął ciepło systemowe, a system ETS2 ma objąć te gospodarstwa domowe, które same sobie dostarczają ciepło do swoich mieszkań, do swoich domów. Z naszych wyliczeń wynika, że średnie roczne koszty ogrzewania budynków mogą wzrosnąć o co najmniej tysiąc złotych rocznie przy średnim gospodarstwie domowym

- przekonywał.

Konkurencyjność gospodarki europejskiej drastycznie spada. Dzieje się tak właśnie z powodu polityki klimatycznej i wysokich cen energii. W raporcie chcemy więc poinformować o kosztach i konsekwencjach wprowadzania takich rozwiązań

- powiedział Bartłomiej Mickiewicz.

Konferencję prowadził Michał Ossowski, redaktor naczelny "Tygodnika Solidarność". 

"Energia. Transport. Społeczeństwo". Raport Solidarności nt. wpływu systemu ETS 2 na gospodarkę Polski

▪ Koszt wprowadzenia systemów ETS 1 + ETS 2 dla przeciętnego gospodarstwa domowego w Polsce w 2030 roku może sięgnąć aż 8,5 tys. zł rocznie.

▪ Ceny uprawnień w systemie ETS 2 mogą przewyższyć te w systemie ETS i przekroczyć 200 euro za tonę w 2030 roku.

▪ W 2030 roku ceny uprawnienia w ETS 2 mogą wynieść 149 euro, co przełoży się na wzrost kosztów transportu o 22–27% i ogrzewania gospodarstw domowych o 31–41%.

▪ ETS zamiast wspierać dekarbonizację, działa jak ''hamulec realnej dekarbonizacji'' i narzędzie spekulacji.

▪ ETS w obecnym kształcie powinien zostać zreformowany albo zastąpiony innymi mechanizmami, aby nie niszczyć konkurencyjności gospodarki.

To tylko niektóre wnioski, które ujęto w raporcie pt. ''Energia. Transport. Społeczeństwo – wpływ systemu ETS2 na gospodarkę Polski'', opracowanym na zlecenie NSZZ ''Solidarność''. Autorzy raportu prof. Zbigniew Krysiak i Marek Lachowicz przeanalizowali system ETS (system handlu emisjami CO₂) oraz planowane wdrożenie ETS 2 w Unii Europejskiej i ich wpływ na gospodarkę Polski oraz konkurencyjność całej UE.

Autorzy wskazali na wady konstrukcyjne systemu, skutki dla cen energii, ciepła i paliw, a także konsekwencje społeczne i gospodarcze. W dokumencie zestawiono tezy teoretyczne (Porter vs Aiginger – różne rozumienia konkurencyjności) z praktyką polityki klimatycznej UE (Zielony Ład, ''Fit for 55''). Szczególną uwagę poświęcono skutkom finansowym ETS 1 i ETS 2 dla gospodarstw domowych, przedsiębiorstw transportowych i ciepłownictwa w Polsce, a także geopolitycznym i strategicznym różnicom między UE, USA i Chinami.


 

POLECANE
Wraca sprawa Buddy. Jest kluczowa decyzja sądu z ostatniej chwili
Wraca sprawa "Buddy". Jest kluczowa decyzja sądu

3 listopada 2025 r. Sąd Okręgowy w Szczecinie uchylił kluczowe zabezpieczenia w sprawie loterii "7 Aut 2 x Budda". Decyzja otwiera drogę do wypłaty ekwiwalentów nagród laureatom.

Rząd zakaże fajerwerków? Znamienne słowa minister z ostatniej chwili
Rząd zakaże fajerwerków? Znamienne słowa minister

– W Sejmie są dwa projekty ustaw, które dają podstawę do zakazania fajerwerków – powiedziała we wtorek na antenie RMF FM minister klimatu Paulina Hennig-Kloska.

Do Chin nadal bez wiz przynajmniej do końca 2026 roku z ostatniej chwili
Do Chin nadal bez wiz przynajmniej do końca 2026 roku

Departament konsularny ministerstwa spraw zagranicznych Chin zdecydował o przedłużeniu programu jednostronnego ruchu bezwizowego dla obywateli 45 państw, w tym Polski, do 31 grudnia 2026 r. – poinformowały we wtorek państwowe media. Pierwotnie polityka bezwizowa miała obowiązywać do końca 2025 r.

KRUS wydał komunikat dla rolników z ostatniej chwili
KRUS wydał komunikat dla rolników

KRUS upraszcza orzecznictwo: decyzje lekarskie bez wizyty, na podstawie dokumentacji. Szybsze rozstrzygnięcia, mniej kolejek i koszty w dół. Wyjątki tylko przy brakach w dokumentacji.

Niemcy nie mają kontroli nad migrantami. Przestępcy pozostają bezkarni z ostatniej chwili
Niemcy nie mają kontroli nad migrantami. Przestępcy pozostają bezkarni

„Problem przestępczości migrantów w Niemczech wymknął się spod kontroli” – pisze portal European Conservative, wskazując jednocześnie na bezkarność dokonujących przestępstw migrantów.

Matysiak: Nie zmieniam klubu, zostaję w Partii Razem z ostatniej chwili
Matysiak: Nie zmieniam klubu, zostaję w Partii Razem

– Nie zmieniam klubu, zostaję w Partii Razem. Nie rozumiem, dlaczego miałabym opuszczać jej szeregi – powiedziała w poniedziałek na antenie RMF FM poseł Paulina Matysiak, odpowiadając w ten sposób koledze z partii Maciejowi Koniecznemu.

RPP obniży stopy procentowe? Ekspert nie ma złudzeń z ostatniej chwili
RPP obniży stopy procentowe? Ekspert nie ma złudzeń

– Wszystko wskazuje, że Rada Polityki Pieniężnej na rozpoczynającym się we wtorek posiedzeniu obniży stopy procentowe o 25 pkt bazowych – stwierdził ekonomista ING Banku Śląskiego Adam Antoniak. Jego zdaniem w przyszłym roku można się spodziewać kolejnych cięć.

CIA: Rosja i Chiny dokonywały potajemnych prób jądrowych z ostatniej chwili
CIA: Rosja i Chiny dokonywały potajemnych prób jądrowych

Dyrektor Centralnej Agencji Wywiadowczej John Ratcliffe powiedział w poniedziałek, że prezydent Donald Trump miał rację, mówiąc o prowadzeniu przez Rosję i Chiny potajemnych eksplozji jądrowych. Jego głos poparł też szef senackiej komisji ds. wywiadu Tom Cotton.

Komunikat dla mieszkańców Katowic z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców Katowic

We wtorek – 4 listopada 2025 r. – rozpocznie się remont ul. Hadyny – poinformował Miejski Zarząd Ulic i Mostów w Katowicach.

Niemcy zawracają migrantów. Podano liczbę z ostatniej chwili
Niemcy zawracają migrantów. Podano liczbę

Bundespolizei od 8 maja do 31 października 2025 r. odmówiła wjazdu lub zawróciła ponad 18 tys. osób. Łącznie odnotowano 25,3 tys. nielegalnych przekroczeń.

REKLAMA

"Za ETS 2 zapłacimy wszyscy". Premiera raportu Solidarności pt. "Energia. Transport. Społeczeństwo"

Dziś w Centrum Prasowym Forum Ekonomicznego w Karpaczu zaprezentowano najnowszy raport opracowany na zlecenie NSZZ "Solidarność" dotyczący kosztów systemu ETS 2.
Bartłomiej Mickiewicz
Bartłomiej Mickiewicz / fot. M. Żegliński

Co musisz wiedzieć?

  • Dziś na Forum Ekonomicznym w Karpaczu zaprezentowano nowy raport opracowany na zlecenie NSZZ "Solidarność" pt. "Energia. Transport. Społeczeństwo". 
  • Raport dotyczy wpływu systemu ETS2 na gospodarkę Polski.

 

"Koszty będą ogromne"

Prezentując raport, Bartłomiej Mickiewicz przeanalizował skutki społeczno-gospodarcze wprowadzenia systemu ETS2, zagrożenia dla przedsiębiorstw, spadek dochodów samorządów oraz ryzyko ograniczenia realnej dekarbonizacji, a także wpływ ETS 2 na życie zwykłych obywateli.

Koszty tego systemu, a w szczególności dla obywateli i dla gospodarstw domowych będą ogromne. W raporcie, podobnie jak w przypadku poprzedniego, który prezentowaliśmy tu, w Karpaczu w ubiegłym roku, zwróciliśmy się do ekspertów, aby dokonali stosownych wyliczeń

- powiedział, prezentując raport Bartłomiej Mickiewicz, zastępca przewodniczącego Komisji Krajowej NSZZ "Solidarność". 

W raporcie skupiamy się na tym, jak system ETS2 wpłynie na życie obywateli. Koszty będą gigantyczne szczególnie w  sferze transportu i ciepła. Z naszych obliczeń wynika, oczywiście w zależności od rodzaju paliwa i w zależności od przyjętych założeń, że koszty paliwa mogą wzrosnąć nawet o około złotówkę za litr. A to sprawi, że wzrosną ceny właściwie wszystkiego

- zaznaczył.

Drugim aspektem, który jest w raporcie omówiony, jest aspekt ciepła. Jak wiemy, system ETS objął ciepło systemowe, a system ETS2 ma objąć te gospodarstwa domowe, które same sobie dostarczają ciepło do swoich mieszkań, do swoich domów. Z naszych wyliczeń wynika, że średnie roczne koszty ogrzewania budynków mogą wzrosnąć o co najmniej tysiąc złotych rocznie przy średnim gospodarstwie domowym

- przekonywał.

Konkurencyjność gospodarki europejskiej drastycznie spada. Dzieje się tak właśnie z powodu polityki klimatycznej i wysokich cen energii. W raporcie chcemy więc poinformować o kosztach i konsekwencjach wprowadzania takich rozwiązań

- powiedział Bartłomiej Mickiewicz.

Konferencję prowadził Michał Ossowski, redaktor naczelny "Tygodnika Solidarność". 

"Energia. Transport. Społeczeństwo". Raport Solidarności nt. wpływu systemu ETS 2 na gospodarkę Polski

▪ Koszt wprowadzenia systemów ETS 1 + ETS 2 dla przeciętnego gospodarstwa domowego w Polsce w 2030 roku może sięgnąć aż 8,5 tys. zł rocznie.

▪ Ceny uprawnień w systemie ETS 2 mogą przewyższyć te w systemie ETS i przekroczyć 200 euro za tonę w 2030 roku.

▪ W 2030 roku ceny uprawnienia w ETS 2 mogą wynieść 149 euro, co przełoży się na wzrost kosztów transportu o 22–27% i ogrzewania gospodarstw domowych o 31–41%.

▪ ETS zamiast wspierać dekarbonizację, działa jak ''hamulec realnej dekarbonizacji'' i narzędzie spekulacji.

▪ ETS w obecnym kształcie powinien zostać zreformowany albo zastąpiony innymi mechanizmami, aby nie niszczyć konkurencyjności gospodarki.

To tylko niektóre wnioski, które ujęto w raporcie pt. ''Energia. Transport. Społeczeństwo – wpływ systemu ETS2 na gospodarkę Polski'', opracowanym na zlecenie NSZZ ''Solidarność''. Autorzy raportu prof. Zbigniew Krysiak i Marek Lachowicz przeanalizowali system ETS (system handlu emisjami CO₂) oraz planowane wdrożenie ETS 2 w Unii Europejskiej i ich wpływ na gospodarkę Polski oraz konkurencyjność całej UE.

Autorzy wskazali na wady konstrukcyjne systemu, skutki dla cen energii, ciepła i paliw, a także konsekwencje społeczne i gospodarcze. W dokumencie zestawiono tezy teoretyczne (Porter vs Aiginger – różne rozumienia konkurencyjności) z praktyką polityki klimatycznej UE (Zielony Ład, ''Fit for 55''). Szczególną uwagę poświęcono skutkom finansowym ETS 1 i ETS 2 dla gospodarstw domowych, przedsiębiorstw transportowych i ciepłownictwa w Polsce, a także geopolitycznym i strategicznym różnicom między UE, USA i Chinami.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe