Solidarność PKP Cargo apeluje do prezydenta i premiera. Chodzi o kolejne zwolnienia grupowe

"Oczekujemy jasnego stanowiska i pilnych działań ze strony Rządu, które będą chronić polskie miejsca pracy i zapewnią stabilność spółki PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji, a także weryfikację zasadności i etyki podnoszenia wynagrodzeń kadry zarządzającej w okresie głębokiej restrukturyzacji" - napisali w liście do premiera Donalda Tuska przedstawiciele Solidarności w PKP Cargo. O interwencję zaapelowali także do prezydenta Andrzeja Dudy.
Protest pracowników PKP Cargo - zdjęcie poglądowe Solidarność PKP Cargo apeluje do prezydenta i premiera. Chodzi o kolejne zwolnienia grupowe
Protest pracowników PKP Cargo - zdjęcie poglądowe / fot. G. Zawadzki

Co musisz wiedzieć:

  • PKP Cargo poinformowało o zamiarze przeprowadzenia kolejnych zwolnień grupowych.
  • Miałyby one objąć do 1041 pracowników w 2025 roku oraz do 1388 pracowników w 2026 roku.
  • Solidarność stanowczo sprzeciwia się tym planowanym działaniom zarządu PKP Cargo

 

"Czy na tym właśnie polega Pańska deklarowana polityka repolonizacji kluczowych spółek państwowych?"

"Zwracamy się do Pana z głębokim zaniepokojeniem w imieniu tysięcy pracowników PKP CARGO S.A., spółki o fundamentalnym znaczeniu dla bezpieczeństwa gospodarczego i obronności Rzeczypospolitej Polskiej, która obecnie znajduje się w procesie restrukturyzacji sanacyjnej"

- napisali przedstawiciele Solidarności w liście do premiera Donalda Tuska. Dodają, że z niepokojem przyjęli informacji Spółki o zwolnieniach grupowych, które miałyby objąć do 1041 pracowników w 2025 roku oraz do 1388 pracowników w 2026 roku. 

"W obliczu tych alarmujących informacji, pragniemy zadać Panu, Panie Premierze, kluczowe pytania dotyczące spójności polityki rządu:

1. Czy na tym właśnie polega Pańska deklarowana polityka repolonizacji kluczowych spółek państwowych – na masowych zwolnieniach doświadczonych pracowników, nierzadko w wieku 50+, dla których znalezienie nowego zatrudnienia graniczy z cudem? Czy budowanie silnych narodowych podmiotów oznacza demontaż ich najcenniejszego kapitału, jakim są pracownicy oraz wyprzedaż majątku, w tym nieruchomości i ruchomości?

2. PKP CARGO S.A. formalnie jest spółką akcyjną, jednakże właśnie to PKP S.A., będąca spółką Skarbu Państwa, sprawuje realny wpływ na jej funkcjonowanie i strategiczne decyzje. Czy Rząd, jako właściciel i podmiot mający decydujący głos poprzez PKP S.A., realnie dąży do odbudowy i wzmocnienia spółki, czy też proponowane rozwiązania restrukturyzacyjne, oparte na masowych zwolnieniach, doprowadzą do jej marginalizacji lub stopniowego zaniku? Jak taka strategia wpłynie na długoterminową zdolność Spółki do konkurowania na rynku i pełnienia swoich strategicznych funkcji?

3. Czy Pan Premier, zgadza się z tak drastyczną wizją restrukturyzacji, która sprowadza się do redukcji zatrudnienia na tak ogromną skalę, zamiast realnego rozwoju i budowania przewagi konkurencyjnej? Czy bierze Pan pod uwagę społeczne koszty tych zwolnień? W obliczu kryzysu w PKP CARGO S.A., czy jest Pan gotów osobiście zainterweniować i wesprzeć spółkę, wzorem działań podejmowanych przez Pana w innych trudnych sytuacjach polskich przedsiębiorstw?

4. Jakie konkretne, alternatywne do masowych zwolnień, rozwiązania restrukturyzacyjne Rząd bierze pod uwagę, aby zapewnić przetrwanie i rozwój PKP CARGO S.A.? Czy analizowane są strategie oparte na inwestycjach, dywersyfikacji usług, czy też aktywnym pozyskiwaniu nowych kontraktów, które pozwoliłyby nie tylko zredukować koszty, ale przede wszystkim utrzymać i tworzyć miejsca pracy?"

- pytali autorzy pisma.

 

Gigantyczne podwyżki dla Zarządu?

Związkowcy piszą także, iż z niepokojem odnoszą się do informacji, które otrzymali na temat nowej polityki wynagrodzeń Członków Zarządu i Rady Nadzorczej PKP CARGO S.A.

"(...) potencjalne maksymalne wynagrodzenie Zarządu może wzrosnąć o około 25 000 zł brutto miesięcznie. W związku z tym rodzi się kluczowe pytanie: Czy w momencie, gdy spółka zwalnia tysiące pracowników, argumentując to trudną sytuacją finansową i koniecznością restrukturyzacji, zwiększanie potencjalnych wynagrodzeń dla kadry zarządzającej jest działaniem właściwym, etycznym i zgodnym z duchem odpowiedzialności społecznej? Czy takie posunięcie nie podważa zaufania do procesu restrukturyzacji i budzi uzasadnione poczucie niesprawiedliwości wśród zwalnianych pracowników?"

- pytali przedstawiciele Solidarności. 

Przypominają także, że PKP CARGO S.A. to strategiczny podmiot, kluczowy dla polskiej gospodarki,
logistyki wojskowej i bezpieczeństwa państwa. Przekonują także, że masowe zwolnienia w tak newralgicznej firmie, w połączeniu z planami podniesienia wynagrodzeń dla Zarządu, budzą uzasadnione obawy nie tylko o
los pracowników, ale także o przyszłą zdolność operacyjną Spółki i stabilność całego systemu transportu kolejowego.

"Oczekujemy jasnego stanowiska i pilnych działań ze strony Rządu, które będą chronić polskie miejsca pracy i zapewnią stabilność spółki PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji, a także weryfikację zasadności i etyki podnoszenia wynagrodzeń kadry zarządzającej w okresie głębokiej restrukturyzacji"

- podkreślali autorzy listu.

 

"To nie tylko przedsiębiorstwo. To krwiobieg polskiej gospodarki"

Przedstawiciele Solidarności w PKP Cargo wystosowali list również do prezydenta Andrzeja Dudy. Napisali w nim m.in.:

"PKP CARGO S.A. to nie tylko przedsiębiorstwo. To krwiobieg polskiej gospodarki, kluczowy element krajowego i międzynarodowego transportu towarów. Jej stabilność jest niezbędna do płynnego funkcjonowania łańcuchów dostaw i ma bezpośredni wpływ na nasze bezpieczeństwo narodowe. W kontekście obecnych, niespokojnych czasów, szczególnie ważne jest, że PKP CARGO S.A. jako narodowy przewoźnik powołany jest do realizacji przewozów wojskowych. Jako Zwierzchnik Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, z pewnością dostrzega Pan, jak ważny jest to element struktury obronnej, niezbędny do wypełniania kluczowych zadań związanych z obronnością naszego kraju".

Zaapelowali także o interwencję i podjęcie wszelkich możliwych kroków, aby zatrzymano proces masowych zwolnień i znaleziono alternatywne rozwiązania, które pozwolą utrzymać tak cenną i doświadczoną kadrę, opracowano i wdrożono skuteczną strategię rozwoju, która zapewni PKP CARGO S.A. finansową stabilność i konkurencyjność na rynku oraz wsparto spółkę w niezbędnych inwestycjach i modernizacji, co jest kluczowe dla jej długoterminowej przyszłości i zdolności do realizacji zadań obronnych.

"Utrata potencjału PKP CARGO S.A. będzie miała dalekosiężne, negatywne skutki dla całej Polski. Liczę na Pańskie zrozumienie powagi sytuacji i zdecydowane działania w interesie naszego państwa"

- przekazują związkowcy.


 

POLECANE
Przewodnicząca Bundestagu nie owija w bawełnę: Niemcy burdelem Europy z ostatniej chwili
Przewodnicząca Bundestagu nie owija w bawełnę: Niemcy burdelem Europy

Przewodnicząca Bundestagu Julia Klöckner domaga się zaostrzenia prawa dotyczącego prostytucji. Twierdzi, że obowiązujące przepisy nie chronią kobiet, a Niemcy stały się „burdelem Europy”. Jej zdaniem konieczny jest zakaz kupowania seksu i zamykanie domów publicznych – na wzór tzw. modelu nordyckiego.

Poseł Marcin Józefaciuk opuszcza Klub Koalicji Obywatelskiej. Ujawnił powody z ostatniej chwili
Poseł Marcin Józefaciuk opuszcza Klub Koalicji Obywatelskiej. Ujawnił powody

Marcin Józefaciuk poinformował, że rezygnuje z członkostwa w Klubie Parlamentarnym Koalicji Obywatelskiej. Decyzję ogłosił w środę wieczorem w serwisie X, podkreślając, że została ona wymuszona sposobem, w jaki odwołano go z sejmowej Komisji Edukacji i Nauki. "Bez rozmowy, bez wcześniejszej informacji, bez możliwości wyjaśnienia" - zaznaczył

Samuel Pereira: „Żelazny” elektorat KO nie ma się czego bać tylko u nas
Samuel Pereira: „Żelazny” elektorat KO nie ma się czego bać

Afera działkowa zatacza coraz szersze kręgi i coraz mocniej uderza w obóz władzy. Rzecznik rządu Adam Szłapka, pytany o dymisję dyrektora Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa Henryka Smolarza, nie krył zdenerwowania. Odpowiadał wymijająco, a zamiast konkretów serwował kolejne oskarżenia wobec poprzedników z PiS.

Trump nie ma wątpliwości: Ludzie będą uciekać z Nowego Jorku z ostatniej chwili
Trump nie ma wątpliwości: Ludzie będą uciekać z Nowego Jorku

Ludzie będą uciekać przed komunizmem w Nowym Jorku - powiedział w środę prezydent USA Donald Trump, odnosząc się do wyników wtorkowych wyborów burmistrza tej metropolii, w których wygrał socjalista Zohran Mamdani.

Niebezpieczny atak na polskie patrole. Komunikat Straży Granicznej Wiadomości
Niebezpieczny atak na polskie patrole. Komunikat Straży Granicznej

Na polsko-białoruskiej granicy znów doszło do agresywnych prób nielegalnego przekroczenia granicy. 4 listopada cudzoziemcy rzucali w polskie patrole kawałkami drutu kolczastego, uszkadzając dwa pojazdy Straży Granicznej. Tylko w ostatni weekend odnotowano ponad 100 takich prób.

Import gazu LNG z USA do Polski. Dalej na Słowację i Ukrainę  Wiadomości
Import gazu LNG z USA do Polski. Dalej na Słowację i Ukrainę

Polska pracuje nad umową z USA ws. importu LNG, który ma trafić na Ukrainę i Słowację – podała Agencja Reutera, powołując się na anonimowe źródła zbliżone do sprawy.

Karolina Opolska zmyśliła przypisy w swojej książce? Jest oświadczenie dziennikarki TVP gorące
Karolina Opolska zmyśliła przypisy w swojej książce? Jest oświadczenie dziennikarki TVP

Dziennikarka TVP Info i była redaktor Onetu Karolina Opolska znalazła się w centrum kontrowersji po tym, jak ujawniono, że w swojej najnowszej książce miała zamieścić… nieistniejące przypisy. Część źródeł, na które się powoływała, miała zostać wymyślona. Karolina Opolska odniosła się do zarzutów.

Nawrocki jasno na Słowacji o Ukrainie: „Pomoc nie zwalnia mnie z obrony polskich interesów” pilne
Nawrocki jasno na Słowacji o Ukrainie: „Pomoc nie zwalnia mnie z obrony polskich interesów”

Prezydent Karol Nawrocki w Bratysławie mówił nie tylko o współpracy ze Słowacją, ale też o relacjach z Ukrainą. Podkreślił, że Polska może wspierać Kijów, ale nie kosztem własnych interesów.

Szalony pościg niemieckiej policji za Polakiem Wiadomości
Szalony pościg niemieckiej policji za Polakiem

Bawarska policja ścigała 31-letniego Polaka, który – będąc pod wpływem środków odurzających – uciekał przed kontrolą drogową. Pościg zakończył się dopiero po przejechaniu ponad 50 kilometrów i postawieniu policyjnych blokad.

Niemiecki pielęgniarz dostał dożywocie. Śledczy: „Zabijał, żeby był spokój” Wiadomości
Niemiecki pielęgniarz dostał dożywocie. Śledczy: „Zabijał, żeby był spokój”

Sąd w Akwizgranie skazał pielęgniarza na dożywocie za zabicie 10 pacjentów i 27 prób morderstwa. Śledczy nie mają wątpliwości – podawał leki uspokajające i przeciwbólowe, by „mieć ciszę” na oddziale.

REKLAMA

Solidarność PKP Cargo apeluje do prezydenta i premiera. Chodzi o kolejne zwolnienia grupowe

"Oczekujemy jasnego stanowiska i pilnych działań ze strony Rządu, które będą chronić polskie miejsca pracy i zapewnią stabilność spółki PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji, a także weryfikację zasadności i etyki podnoszenia wynagrodzeń kadry zarządzającej w okresie głębokiej restrukturyzacji" - napisali w liście do premiera Donalda Tuska przedstawiciele Solidarności w PKP Cargo. O interwencję zaapelowali także do prezydenta Andrzeja Dudy.
Protest pracowników PKP Cargo - zdjęcie poglądowe Solidarność PKP Cargo apeluje do prezydenta i premiera. Chodzi o kolejne zwolnienia grupowe
Protest pracowników PKP Cargo - zdjęcie poglądowe / fot. G. Zawadzki

Co musisz wiedzieć:

  • PKP Cargo poinformowało o zamiarze przeprowadzenia kolejnych zwolnień grupowych.
  • Miałyby one objąć do 1041 pracowników w 2025 roku oraz do 1388 pracowników w 2026 roku.
  • Solidarność stanowczo sprzeciwia się tym planowanym działaniom zarządu PKP Cargo

 

"Czy na tym właśnie polega Pańska deklarowana polityka repolonizacji kluczowych spółek państwowych?"

"Zwracamy się do Pana z głębokim zaniepokojeniem w imieniu tysięcy pracowników PKP CARGO S.A., spółki o fundamentalnym znaczeniu dla bezpieczeństwa gospodarczego i obronności Rzeczypospolitej Polskiej, która obecnie znajduje się w procesie restrukturyzacji sanacyjnej"

- napisali przedstawiciele Solidarności w liście do premiera Donalda Tuska. Dodają, że z niepokojem przyjęli informacji Spółki o zwolnieniach grupowych, które miałyby objąć do 1041 pracowników w 2025 roku oraz do 1388 pracowników w 2026 roku. 

"W obliczu tych alarmujących informacji, pragniemy zadać Panu, Panie Premierze, kluczowe pytania dotyczące spójności polityki rządu:

1. Czy na tym właśnie polega Pańska deklarowana polityka repolonizacji kluczowych spółek państwowych – na masowych zwolnieniach doświadczonych pracowników, nierzadko w wieku 50+, dla których znalezienie nowego zatrudnienia graniczy z cudem? Czy budowanie silnych narodowych podmiotów oznacza demontaż ich najcenniejszego kapitału, jakim są pracownicy oraz wyprzedaż majątku, w tym nieruchomości i ruchomości?

2. PKP CARGO S.A. formalnie jest spółką akcyjną, jednakże właśnie to PKP S.A., będąca spółką Skarbu Państwa, sprawuje realny wpływ na jej funkcjonowanie i strategiczne decyzje. Czy Rząd, jako właściciel i podmiot mający decydujący głos poprzez PKP S.A., realnie dąży do odbudowy i wzmocnienia spółki, czy też proponowane rozwiązania restrukturyzacyjne, oparte na masowych zwolnieniach, doprowadzą do jej marginalizacji lub stopniowego zaniku? Jak taka strategia wpłynie na długoterminową zdolność Spółki do konkurowania na rynku i pełnienia swoich strategicznych funkcji?

3. Czy Pan Premier, zgadza się z tak drastyczną wizją restrukturyzacji, która sprowadza się do redukcji zatrudnienia na tak ogromną skalę, zamiast realnego rozwoju i budowania przewagi konkurencyjnej? Czy bierze Pan pod uwagę społeczne koszty tych zwolnień? W obliczu kryzysu w PKP CARGO S.A., czy jest Pan gotów osobiście zainterweniować i wesprzeć spółkę, wzorem działań podejmowanych przez Pana w innych trudnych sytuacjach polskich przedsiębiorstw?

4. Jakie konkretne, alternatywne do masowych zwolnień, rozwiązania restrukturyzacyjne Rząd bierze pod uwagę, aby zapewnić przetrwanie i rozwój PKP CARGO S.A.? Czy analizowane są strategie oparte na inwestycjach, dywersyfikacji usług, czy też aktywnym pozyskiwaniu nowych kontraktów, które pozwoliłyby nie tylko zredukować koszty, ale przede wszystkim utrzymać i tworzyć miejsca pracy?"

- pytali autorzy pisma.

 

Gigantyczne podwyżki dla Zarządu?

Związkowcy piszą także, iż z niepokojem odnoszą się do informacji, które otrzymali na temat nowej polityki wynagrodzeń Członków Zarządu i Rady Nadzorczej PKP CARGO S.A.

"(...) potencjalne maksymalne wynagrodzenie Zarządu może wzrosnąć o około 25 000 zł brutto miesięcznie. W związku z tym rodzi się kluczowe pytanie: Czy w momencie, gdy spółka zwalnia tysiące pracowników, argumentując to trudną sytuacją finansową i koniecznością restrukturyzacji, zwiększanie potencjalnych wynagrodzeń dla kadry zarządzającej jest działaniem właściwym, etycznym i zgodnym z duchem odpowiedzialności społecznej? Czy takie posunięcie nie podważa zaufania do procesu restrukturyzacji i budzi uzasadnione poczucie niesprawiedliwości wśród zwalnianych pracowników?"

- pytali przedstawiciele Solidarności. 

Przypominają także, że PKP CARGO S.A. to strategiczny podmiot, kluczowy dla polskiej gospodarki,
logistyki wojskowej i bezpieczeństwa państwa. Przekonują także, że masowe zwolnienia w tak newralgicznej firmie, w połączeniu z planami podniesienia wynagrodzeń dla Zarządu, budzą uzasadnione obawy nie tylko o
los pracowników, ale także o przyszłą zdolność operacyjną Spółki i stabilność całego systemu transportu kolejowego.

"Oczekujemy jasnego stanowiska i pilnych działań ze strony Rządu, które będą chronić polskie miejsca pracy i zapewnią stabilność spółki PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji, a także weryfikację zasadności i etyki podnoszenia wynagrodzeń kadry zarządzającej w okresie głębokiej restrukturyzacji"

- podkreślali autorzy listu.

 

"To nie tylko przedsiębiorstwo. To krwiobieg polskiej gospodarki"

Przedstawiciele Solidarności w PKP Cargo wystosowali list również do prezydenta Andrzeja Dudy. Napisali w nim m.in.:

"PKP CARGO S.A. to nie tylko przedsiębiorstwo. To krwiobieg polskiej gospodarki, kluczowy element krajowego i międzynarodowego transportu towarów. Jej stabilność jest niezbędna do płynnego funkcjonowania łańcuchów dostaw i ma bezpośredni wpływ na nasze bezpieczeństwo narodowe. W kontekście obecnych, niespokojnych czasów, szczególnie ważne jest, że PKP CARGO S.A. jako narodowy przewoźnik powołany jest do realizacji przewozów wojskowych. Jako Zwierzchnik Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, z pewnością dostrzega Pan, jak ważny jest to element struktury obronnej, niezbędny do wypełniania kluczowych zadań związanych z obronnością naszego kraju".

Zaapelowali także o interwencję i podjęcie wszelkich możliwych kroków, aby zatrzymano proces masowych zwolnień i znaleziono alternatywne rozwiązania, które pozwolą utrzymać tak cenną i doświadczoną kadrę, opracowano i wdrożono skuteczną strategię rozwoju, która zapewni PKP CARGO S.A. finansową stabilność i konkurencyjność na rynku oraz wsparto spółkę w niezbędnych inwestycjach i modernizacji, co jest kluczowe dla jej długoterminowej przyszłości i zdolności do realizacji zadań obronnych.

"Utrata potencjału PKP CARGO S.A. będzie miała dalekosiężne, negatywne skutki dla całej Polski. Liczę na Pańskie zrozumienie powagi sytuacji i zdecydowane działania w interesie naszego państwa"

- przekazują związkowcy.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe