Kolejarze Solidarności w Brukseli na debacie o przyszłości europejskiej kolei

26 marca 2025 r. w Brukseli odbyła się kluczowa debata dotycząca przyszłości europejskiego transportu kolejowego. Spotkanie, zorganizowane przez Europejską Federację Pracowników Transportu (ETF), zgromadziło zarówno przedstawicieli kolejarzy, jak i decydentów Unii Europejskiej. Wśród uczestników znaleźli się reprezentanci Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność” – Zdzisław Jasiński i Mieczysław Cykman.
Krajowa Sekcja Kolejarzy NSZZ
Krajowa Sekcja Kolejarzy NSZZ "Solidarność w Brukseli / fot. KSK NSZZ "S"

Debata o przyszłości kolei – kluczowe zagadnienia

Podczas spotkania w Brukseli podjęto dwa główne tematy:

  • Kolej jako usługa publiczna – dyskusja dotyczyła roli kolei w zapewnianiu zrównoważonych, przystępnych cenowo rozwiązań transportowych zarówno dla pasażerów, jak i przewoźników towarowych. Eksperci i pracownicy kolei zastanawiali się, jak utrzymać jej funkcję służby publicznej w obliczu wyzwań finansowych i organizacyjnych.
     
  • Prężna przyszłość europejskich kolei – panel poświęcono problemom kadrowym w sektorze kolejowym, zagadnieniom bezpieczeństwa oraz warunkom pracy. Kluczowe pytania dotyczyły tego, jak przyciągnąć nowych pracowników do branży i utrzymać obecnych oraz czy obowiązujące regulacje gwarantują odpowiedni poziom bezpieczeństwa.

Polski głos w Brukseli – sytuacja w PKP CARGO

W imieniu Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność” głos zabrał Zdzisław Jasiński. W swoim wystąpieniu zwrócił uwagę na trudną sytuację w PKP CARGO SA, największym polskim przewoźniku towarowym. Podkreślił brak dialogu społecznego, brak jasnej strategii restrukturyzacyjnej spółki oraz przypadki łamania praw pracowniczych i związkowych.

Sekretarz generalna ETF Livia Spera wyraziła poważne obawy dotyczące rosnących konfliktów społecznych na kolei w całej Europie.

Liczba i intensywność konfliktów społecznych na kolei w całej Europie rośnie. Wyraźnie widać niepokój społeczny. Dziś rozpoczynamy dialog, który chcemy, aby był znaczący. Jeśli nie spotkamy się z zainteresowaniem ze strony decydentów, konflikty krajowe mogą stać się konfliktami europejskimi

– mówiła.

Czy decydenci wysłuchają kolejarzy?

Debata w Brukseli pokazała, że problemy kolei są wspólne dla całej Europy. Wyzwania związane z finansowaniem, bezpieczeństwem i warunkami pracy wymagają realnych działań, a nie tylko dyskusji. Kolejarze czekają na konkretne rozwiązania, a ich głos powinien być kluczowy w kształtowaniu polityki transportowej UE.

ETF – głos pracowników transportu w Europie

Europejska Federacja Pracowników Transportu (ETF) to organizacja zrzeszająca ponad 5 milionów pracowników sektora transportowego z całej Europy. Jej celem jest ochrona praw zatrudnionych w branży oraz kształtowanie polityki transportowej w sposób uwzględniający potrzeby pracowników. ETF działa na poziomie unijnym, prowadząc dialog z instytucjami europejskimi i dbając o poprawę warunków pracy w sektorze transportu, w tym na kolei.

Krajowa Sekcja Kolejarzy NSZZ „Solidarność” – obrona praw pracowników kolei

Krajowa Sekcja Kolejarzy NSZZ „Solidarność” to organizacja reprezentująca interesy pracowników polskiego sektora kolejowego. Działa na rzecz poprawy warunków pracy, ochrony praw pracowniczych oraz prowadzenia dialogu społecznego. Jej członkowie aktywnie uczestniczą w krajowych i międzynarodowych inicjatywach mających na celu wzmocnienie pozycji kolejarzy w strukturach decyzyjnych.

 


 

POLECANE
Korpus Ochrony Pogranicza w walce z sowiecką V kolumną tylko u nas
Korpus Ochrony Pogranicza w walce z sowiecką V kolumną

12 września 1924 r. decyzją Ministerstwa Spraw Wojskowych utworzono Korpus Ochrony Pogranicza. Stało się to po tym, gdy latem 1924 r. oddział ok. stu bolszewickich bandytów zajął i splądrował przygraniczne miasteczko Stołpce. A nie było to pierwsze wtargnięcie do Polski sowieckiej V kolumny. Przeciwdziałać temu postanowili premier Władysław Grabski i minister spraw wojskowych gen. Władysław Sikorski.

Gwiazdor M jak miłość padł ofiarą oszustwa Wiadomości
Gwiazdor "M jak miłość" padł ofiarą oszustwa

Marcin Mroczek, aktor znany z roli Piotra Zduńskiego w serialu M jak miłość, podzielił się z fanami na Instagramie ważnym apelem. Powodem jest fałszywy profil w aplikacji randkowej, który został założony na jego nazwisko.

Tȟašúŋke Witkó: Dyplomacja sapogowa tylko u nas
Tȟašúŋke Witkó: Dyplomacja sapogowa

3 września 2025 roku, w środę, na oficjalnej stronie ministerstwa spraw zagranicznych Federacji Rosyjskiej ukazała się transkrypcja wywiadu prasowego przeprowadzonego z szefem kremlowskiej dyplomacji, Siergiejem Wiktorowiczem Ławrowem. Rosjanin orzekł w nim, że Moskwa będzie kontynuować negocjacje pokojowe z Kijowem, jednak strona ukraińska musi uznać nowe realia terytorialne oraz dodał, iż musi zostać sformułowany nowy system gwarancji bezpieczeństwa dla obydwu, dziś ścierających się zbrojnie państw.

Komunikat dla mieszkańców woj. śląskiego Wiadomości
Komunikat dla mieszkańców woj. śląskiego

Zakończyła się opóźniona rozbudowa dwóch odcinków drogi krajowej nr 46 na wschód od Częstochowy - przekazał katowicki oddział GDDKiA. Chodzi o trwającą od 2023 r. przebudowę ogółem 15 km tej drogi w rejonie Janowa i Lelowa, łącznym kosztem ponad 100 mln zł.

Incydent w krakowskim urzędzie. Poszkodowane urzędniczki Wiadomości
Incydent w krakowskim urzędzie. Poszkodowane urzędniczki

W piątek w Urzędzie Miasta Krakowa doszło do niebezpiecznej sytuacji - na dzienniku podawczym rozpylono drażniącą substancję, w wyniku czego poszkodowane zostały urzędniczki. Sprawcy mieli mieć na sobie stroje sanitarne.

 To nie tylko strategiczna decyzja. Szef MON o wzmocnieniu wschodniej flanki NATO Wiadomości
"To nie tylko strategiczna decyzja". Szef MON o wzmocnieniu wschodniej flanki NATO

Uruchomienie operacji Wschodnia Straż to nie tylko strategiczna decyzja, to wyraz odpowiedzialności za bezpieczeństwo całej wschodniej flanki NATO - ocenił wicepremier, szef MON Władysław Kosiniak--Kamysz po ogłoszeniu operacji NATO wzmacniającej obronność wschodniej flanki.

O tym nie dowiecie się z oficjalnych biogramów. Taka jest prawda o Walterze Hallsteinie - pierwszym, niemieckim przewodniczącym Komisji Europejskiej tylko u nas
O tym nie dowiecie się z oficjalnych biogramów. Taka jest prawda o Walterze Hallsteinie - pierwszym, niemieckim przewodniczącym Komisji Europejskiej

To postać ze spiżu: niemiecki profesor prawa, człowiek-legenda, pierwszy Przewodniczący Komisji Europejskiej przez dziewięć lat (1958-1967). Na drugim planie za Schumanem i Monnetem, odrobinę „dalszy ojciec” wspólnot europejskich, a tak naprawdę ich mózg założycielski. Postać kluczowa dla integracji europejskiej, negocjator pierwszych traktatów i ich faktyczny autor.

Nowa prognoza pogody. Co nas czeka w najbliższych dniach? z ostatniej chwili
Nowa prognoza pogody. Co nas czeka w najbliższych dniach?

Jak informuje Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej, nad Islandią występuje głęboki niż, który swym zasięgiem obejmuje całą północną i częściowo centralną Europę. Na wschodzie, południu i zachodzie Europy oddziaływają wyże z głównymi centrami nad Atlantykiem i Rosją. Polska pozostanie między niżem z ośrodkiem w rejonie Islandii a wyżem z centrum nad zachodnią Rosją. Od północnego wschodu po południowy zachód kraju rozciągać się będzie strefa frontu atmosferycznego. Nadal napływać będzie dość wilgotne powietrze polarne morskie, na południowym wschodzie cieplejsze.

Strzały pod Krakowem. Policja zatrzymała trzy osoby Wiadomości
Strzały pod Krakowem. Policja zatrzymała trzy osoby

Na parkingu przy autostradzie A4 w Podłężu doszło do niebezpiecznego zdarzenia. Nietrzeźwy 28-latek wyciągnął broń pneumatyczną i oddał kilka strzałów w kierunku innych kierowców.

Dziennikarz wygrał z likwidatorem Radia Poznań Wiadomości
Dziennikarz wygrał z likwidatorem Radia Poznań

Bartosz Garczyński, były dziennikarz Radia Poznań, wraca do pracy po prawomocnym wyroku Sądu Okręgowego w Poznaniu. 5 września 2025 roku sąd oddalił apelację likwidatora spółki i potwierdził, że zwolnienie dziennikarza było nieuzasadnione.

REKLAMA

Kolejarze Solidarności w Brukseli na debacie o przyszłości europejskiej kolei

26 marca 2025 r. w Brukseli odbyła się kluczowa debata dotycząca przyszłości europejskiego transportu kolejowego. Spotkanie, zorganizowane przez Europejską Federację Pracowników Transportu (ETF), zgromadziło zarówno przedstawicieli kolejarzy, jak i decydentów Unii Europejskiej. Wśród uczestników znaleźli się reprezentanci Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność” – Zdzisław Jasiński i Mieczysław Cykman.
Krajowa Sekcja Kolejarzy NSZZ
Krajowa Sekcja Kolejarzy NSZZ "Solidarność w Brukseli / fot. KSK NSZZ "S"

Debata o przyszłości kolei – kluczowe zagadnienia

Podczas spotkania w Brukseli podjęto dwa główne tematy:

  • Kolej jako usługa publiczna – dyskusja dotyczyła roli kolei w zapewnianiu zrównoważonych, przystępnych cenowo rozwiązań transportowych zarówno dla pasażerów, jak i przewoźników towarowych. Eksperci i pracownicy kolei zastanawiali się, jak utrzymać jej funkcję służby publicznej w obliczu wyzwań finansowych i organizacyjnych.
     
  • Prężna przyszłość europejskich kolei – panel poświęcono problemom kadrowym w sektorze kolejowym, zagadnieniom bezpieczeństwa oraz warunkom pracy. Kluczowe pytania dotyczyły tego, jak przyciągnąć nowych pracowników do branży i utrzymać obecnych oraz czy obowiązujące regulacje gwarantują odpowiedni poziom bezpieczeństwa.

Polski głos w Brukseli – sytuacja w PKP CARGO

W imieniu Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność” głos zabrał Zdzisław Jasiński. W swoim wystąpieniu zwrócił uwagę na trudną sytuację w PKP CARGO SA, największym polskim przewoźniku towarowym. Podkreślił brak dialogu społecznego, brak jasnej strategii restrukturyzacyjnej spółki oraz przypadki łamania praw pracowniczych i związkowych.

Sekretarz generalna ETF Livia Spera wyraziła poważne obawy dotyczące rosnących konfliktów społecznych na kolei w całej Europie.

Liczba i intensywność konfliktów społecznych na kolei w całej Europie rośnie. Wyraźnie widać niepokój społeczny. Dziś rozpoczynamy dialog, który chcemy, aby był znaczący. Jeśli nie spotkamy się z zainteresowaniem ze strony decydentów, konflikty krajowe mogą stać się konfliktami europejskimi

– mówiła.

Czy decydenci wysłuchają kolejarzy?

Debata w Brukseli pokazała, że problemy kolei są wspólne dla całej Europy. Wyzwania związane z finansowaniem, bezpieczeństwem i warunkami pracy wymagają realnych działań, a nie tylko dyskusji. Kolejarze czekają na konkretne rozwiązania, a ich głos powinien być kluczowy w kształtowaniu polityki transportowej UE.

ETF – głos pracowników transportu w Europie

Europejska Federacja Pracowników Transportu (ETF) to organizacja zrzeszająca ponad 5 milionów pracowników sektora transportowego z całej Europy. Jej celem jest ochrona praw zatrudnionych w branży oraz kształtowanie polityki transportowej w sposób uwzględniający potrzeby pracowników. ETF działa na poziomie unijnym, prowadząc dialog z instytucjami europejskimi i dbając o poprawę warunków pracy w sektorze transportu, w tym na kolei.

Krajowa Sekcja Kolejarzy NSZZ „Solidarność” – obrona praw pracowników kolei

Krajowa Sekcja Kolejarzy NSZZ „Solidarność” to organizacja reprezentująca interesy pracowników polskiego sektora kolejowego. Działa na rzecz poprawy warunków pracy, ochrony praw pracowniczych oraz prowadzenia dialogu społecznego. Jej członkowie aktywnie uczestniczą w krajowych i międzynarodowych inicjatywach mających na celu wzmocnienie pozycji kolejarzy w strukturach decyzyjnych.

 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe