Anastazja Maciąg: W tym roku doświadczyłam, że branża muzyczna jest fałszywa

Anastazja Maciąg to 20-letnia wokalistka i autorka tekstów, która nie boi się eksperymentować z muzyką i wyznaczać własnej ścieżki w polskim R&B. W rozmowie z Bartoszem Boruciakiem opowiada o swojej artystycznej drodze, pasji do muzyki filmowej i marzeniu o międzynarodowej karierze. Mówiła także o swoich doświadczeniach w branży muzycznej oraz o planach na przyszłość.
Anastazja Maciąg Anastazja Maciąg: W tym roku doświadczyłam, że branża muzyczna jest fałszywa
Anastazja Maciąg / fot. Adrian Mossakowski

– Trafiam na Twoją twórczość w nietypowych okolicznościach.

– Co masz na myśli?

– Zawsze gdy wracam taksówką, słyszę Twoje hity w radiu.

– To musisz wracać bardzo późno do domu.

– Zgadza się. I „Moment” do teraz gra mi w głowie. Wciąż chcesz podbijać rozgłośnie radiowe?

– Po prostu chcę robić dobrą muzę. Jaram się samym procesem kreatywnym. Czasami stworzysz utwór, który zostanie klasykiem albo hitem radiowym. Nie określam się. 

– Po prostu wychodzi!

– Zgadza się. 

Budowa nowego wizerunku muzyki R&B w Polsce

– Chcesz na nowo budować wizerunek muzyki R&B i elektronicznej w Polsce?

To R&B siedzi we mnie. Wiem, że ten gatunek na ten moment niezbyt dobrze przyjmuje się w Polsce. A czy się odbuduje? Na ten moment ciężko to stwierdzić

– I dlatego takie brzmienia nie trafiają do głównego nurtu.

– Według rynkowych obliczeń R&B powinno wrócić. 

– Za ile?

– 2–3 lata. Coraz więcej osób ma odwagę próbować tworzyć w tej stylistyce. Alicja Szemplińska opublikowała świetną płytę. Duże nazwiska też się wyłamują i idą w tym kierunku, który zmierza do szczerości i autentyczności w muzyce. Przejadł nam się już wyidealizowany świat.

 

Anastazja Maciąg eksperymentach z różnymi stylami muzycznymi

– Pamiętasz, jak próbowałaś zmierzyć się z trapem. Co się stało, że odpuściłaś?

Cały czas próbuję. Mam dużo numerów, które przechowuję w szufladzie. Trapowe, R&B, elektroniczne – dla każdego coś miłego. Jeżdżę po świecie, łączę się z różnymi producentami. Kocham pracować z ludźmi, którzy mnie inspirują i mają zupełnie inne podejście do muzyki niż ja

Dlatego też powstają numery w zupełnie różnych stylach. Staram się dobierać utwory pod polskiego słuchacza, żeby on je zaakceptował. Nie zamykam się na różnorodność. Obecnie odbijam od elektroniki. Już mnie to zmęczyło. Teraz poruszają mnie żywe instrumenty. 

– Rock?

– Nie. Wolę funkcjonować na wielu płaszczyznach w urban music.

– Czym jest dla Ciebie urban music? Bo funkcjonują różne definicje tego głębokiego muzycznego worka.

– To są wszelkie mieszanki. Mieszamy trap z R&B, pop z rapem. Wielu raperów robi popową muzykę. Zacierają się muzyczne granice. 

– Dałabyś radę w disco polo?

– Nie. Kiedyś dostałam taką propozycję, ale odmówiłam.

– Skąd u Ciebie taka dojrzałość w wypowiedziach i w muzyce? Masz dopiero 20 lat.

– Trochę przejechała mnie muzyczna branża, musiałam dorosnąć. 

 

"Doświadczyłam tego, że branża muzyczna jest fałszywa"

– Ubiegły rok był dla Ciebie bardzo intensywny.

– Zgadza się. 2024 był rokiem weryfikacji. Odsunięcie złych ludzi, znalezienie dobrych. 

– Postawiłaś granice?

Tak. Znalazłam osoby, które mają w sobie spokój, które sporo w życiu przeżyły. Nie muszą nieustannie udowadniać innym, że są wartościowi. W tym roku doświadczyłam, że branża muzyczna jest fałszywa. Muzyka jest piękna, ale to, co ją otacza, jest bardzo trudne. Cieszę się, że w moim życiu zawitał spokój i już się nie szarpię

– Masz czas czytać książki?

– Staram się, przecież piszę teksty [śmiech]. Bardzo dużo słucham. Uwielbiam podcasty

– O jakiej tematyce?

– Głównie muzycznej. 

– Po prostu kochasz muzykę.

– Kocham. 

– I wypełnisz deficyt energii w branży.

– Dziękuję bardzo. A wracając, miałbyś pozytywną energię, gdyby każdy życzył Ci źle?

– Nie. Kto może tak młodej osobie życzyć źle?

Różni ludzie. Jednak patrząc na teraźniejszość, jestem dumna z osób, którymi się otaczam. Jestem dumna z muzyki, którą tworzę. Jestem dumna z tego, nad jakimi projektami pracuję. Mam w sobie radość życia, bo mam się z czego cieszyć. Dużo osób w moim wieku chciałoby robić to, co kocha. A przy okazji móc się z tego utrzymać, a przy okazji nieustannie się rozwijać i poznawać nowych ludzi

Jedno marzenie odhaczyłam. Chociaż chcę piąć się coraz wyżej, żeby było coraz lepiej. Ale pułap, do którego zawsze dążyłam, już osiągnęłam, dlatego jestem z siebie dumna i szczęśliwa.

 

Anastazja Maciąg o planach na przyszłość

– Jaki jest obecnie Twój cel?

– Chciałabym być w gronie artystów szerzej znanych, bo chcę, żeby moja muzyka docierała do większej publiczności. Wiem, że to jest proces. Z czasem przy każdym nowym numerze dochodzą dodatkowi słuchacze. Potem oni z tobą zostają i sprawdzają, co się z tobą dzieje. Buduję swoją grupę odbiorców, która zna mnie od mojej pierwszej piosenki, kiedy miałam szesnaście lat i bardzo mocno podróżowałam muzycznie. 

– Jesteś bardzo pracowitą dziewczyną.

– Tak. Nieustannie pracuję w studiu nad swoimi piosenkami i nad utworami dla innych wykonawców. Bardzo mocno wkręciłam się w tematy na styku muzyki i filmu.

– Chcesz tworzyć muzykę filmową?

– Chciałabym. Uwielbiam muzykę filmową. Bardzo mi się podobała muzyka w serialu „Euforia”. 

– Kiedy wyjdziesz poza Polskę? Wiem, że często odwiedzasz Wielką Brytanię.

– Powoli buduję drogi. To jest skok na głęboką wodę, chcę być przygotowana. 

 

Piosenkarka o funkcjonowaniu w branży muzycznej

– Jak dwudziestolatka funkcjonuje w tak trudnym biznesie?

Nie jest lekko. Ciężko jest wyrażać swoje poglądy. Każdy ma inne, musisz uważać, czy kogoś nie urazisz. Trzeba bardzo walczyć o siebie. Trzeba tworzyć różne możliwości zawodowe, żeby ludzie Cię zobaczyli. Nie każdy twój projekt rozbije bank, ale dzięki tym projektom, ktoś może cię dojrzeć i usłyszeć

Zrobiłam utwór do nowego filmu o Kleksie, nie dlatego że jestem Anastazją Maciąg. Po prostu był potrzebny ktoś, kto jest w stanie napisać piosenkę bardzo szybko. Zrobiłam to w dwa dni, bo potrzebowali tego na wczoraj. Kiedy trzeba zrobić piosenkę w dwa dni, to dzwoni się do mnie [śmiech]. Tworzenie utworu do filmu dla dzieci było bardzo dużym wyzwaniem.

– Zauważyłem, że w przestrzeni internetowej nie masz negatywnych komentarzy.

– Trochę mam.

– Jakie?

– Że zdjęcie nie takie, piosenka nie taka, wizerunek nie taki. Liczę się z tym, że im większy sukces, tym będzie więcej negatywnych komentarzy. 

– Słyszałem, że współtworzysz nowe studio nagraniowe, dom pracy twórczej.

– Tak we współpracy z Kevinem Mglejem, Roksaną Węgiel i Weroniką Gabryelczyk. Od razu między nami kliknęło. Wszyscy szukamy i nie chcemy zjadać własnego ogona. 

– Przybliżmy naszym Czytelnikom, komu pisałaś piosenki.

Roxie Węgiel, Mai Hyży, Marinie, Bryskiej i wielu influencerom. Wkrótce nawiążę współpracę z kolejnymi doświadczonymi artystami, będzie na co czekać.

– Która Twoja piosenka byłaby odpowiednia na pierwszy taniec pary młodej na weselu?

– Obecnie ciężko powiedzieć, może wkrótce taki powstanie [śmiech].

– A śpiewałaś na weselach?

– Nie. Nigdy mnie to nie interesowało, bo źle się odnajduję w coverach. Raczej śpiewałam w kościołach niż na weselach.

– Dlaczego gospel nie jest popularny w Polsce?

– Nie wychowujemy się w tej estetyce. 

– Obecnie czujesz się mocniej jako artystka solowa czy twórczyni tekstów i muzyki dla innych wykonawców?

To jednocześnie bardzo prosta i skomplikowana sytuacja. Zaczynałam jako artystka solowa, to zawsze była moja główna aktywność. Pamiętam, jak przyjechałam do Warszawy w wieku szesnastu lat, mając pięćset złotych na koncie. Trzeba wynająć mieszkanie, kontynuować edukację, zrobić zakupy. Jako nastolatka grałam w weekendy w restauracjach, żeby zarobić na utrzymanie. W międzyczasie pisałam dużo numerów dla siebie i pomyślałam, żeby dzielić się swoją twórczością z innymi 

– Na koniec. Jak Ciebie określić?

– Wokalistka, autorka tekstów, kompozytorka.

– I tak zrobię .

– Dziękuję bardzo. 


 

POLECANE
Niemcy walczą z Tapinoma magnum. To może być przełom z ostatniej chwili
Niemcy walczą z Tapinoma magnum. To może być przełom

Specjalny żel z Zurychu zatrzymuje ekspansję "super-mrówki" Tapinoma magnum. Pierwsze miasta w Niemczech zgłaszają pozytywne efekty – informuje niemiecki serwis t-online.de.

Nie żyje Katarzyna Stoparczyk. Znana dziennikarka zginęła w wypadku z ostatniej chwili
Nie żyje Katarzyna Stoparczyk. Znana dziennikarka zginęła w wypadku

Nie żyje Katarzyna Stoparczyk, znana dziennikarka radiowa i telewizyjna, autorka książek, reżyserka spektakli teatralnych.

Google zapłaci miliardy euro kary. Jest decyzja z ostatniej chwili
Google zapłaci miliardy euro kary. Jest decyzja

Komisja Europejska ogłosiła w piątek nałożenie 2,95 mld euro kary na amerykańską firmę technologiczną Google w związku z naruszeniem prawa antymonopolowego UE.

Skandaliczne stanowisko Iustitii po wyroku TSUE: To akt buntu, nigdy dotąd nie posunęli się tak daleko tylko u nas
Skandaliczne stanowisko Iustitii po wyroku TSUE: "To akt buntu, nigdy dotąd nie posunęli się tak daleko"

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał orzeczenie ws. Izby Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych SN. TSUE stwierdził w czwartek, że "sąd krajowy jest zobowiązany uznać za niebyły wyrok wydany przez sąd wyższej instancji, który nie jest niezawisłym i bezstronnym sądem". Po wyroku swoje stanowisko opublikowało Stowarzyszenie Sędziów "Iustitia".

Dobre wieści dla PiS. Nowy sondaż CBOS z ostatniej chwili
Dobre wieści dla PiS. Nowy sondaż CBOS

Prawo i Sprawiedliwość jest najchętniej wybieraną partią polityczną w Polsce – wynika z wrześniowego badania CBOS.

Prezydent zareagował na słowa Tuska: To nie przystoi z ostatniej chwili
Prezydent zareagował na słowa Tuska: To nie przystoi

W piątek w Watykanie prezydent Karol Nawrocki został zapytany przez dziennikarzy o wypowiedź premiera Donalda Tuska.

Porażka prokuratury Żurka. Oskarżony ws. RARS Dominik B. wyjdzie na wolność z ostatniej chwili
Porażka prokuratury Żurka. Oskarżony ws. RARS Dominik B. wyjdzie na wolność

Ciężko chory Dominik B. trzymany w areszcie od czerwca 2025 r. wyjdzie na wolność – poinformował w piatek piątek po godz. 14 mec. Filip Wołoszczak.

Niemcy muszą przygotować się na trudności – niemieckie media komentują spotkanie Nawrocki–Trump pilne
"Niemcy muszą przygotować się na trudności" – niemieckie media komentują spotkanie Nawrocki–Trump

Wizyta prezydenta Karola Nawrockiego w Waszyngtonie wywołała w Niemczech falę komentarzy. „Berliner Zeitung” ostrzega, że Polska zyskała w Trumpie potężnego sojusznika, a Berlin musi przygotować się na trudne czasy.

Holandia – Polska. Wymowny transparent polskich kibiców z ostatniej chwili
Holandia – Polska. Wymowny transparent polskich kibiców

Polscy kibice podczas czwartkowego meczu w Rotterdamie wywiesili transparent "#rechtopdenath" odnoszący się do głośnej sprawy zabójstwa 17-letniej kobiety w Holandii.

PKO BP wydał pilny komunikat z ostatniej chwili
PKO BP wydał pilny komunikat

W najbliższą niedzielę w godz. 00:00–04:00 nastąpi przerwa w działaniu aplikacji IKO i iPKO biznes mobile, a w godz. 00:00–09:00 w obsłudze kart kredytowych – informuje PKO Bank Polski.

REKLAMA

Anastazja Maciąg: W tym roku doświadczyłam, że branża muzyczna jest fałszywa

Anastazja Maciąg to 20-letnia wokalistka i autorka tekstów, która nie boi się eksperymentować z muzyką i wyznaczać własnej ścieżki w polskim R&B. W rozmowie z Bartoszem Boruciakiem opowiada o swojej artystycznej drodze, pasji do muzyki filmowej i marzeniu o międzynarodowej karierze. Mówiła także o swoich doświadczeniach w branży muzycznej oraz o planach na przyszłość.
Anastazja Maciąg Anastazja Maciąg: W tym roku doświadczyłam, że branża muzyczna jest fałszywa
Anastazja Maciąg / fot. Adrian Mossakowski

– Trafiam na Twoją twórczość w nietypowych okolicznościach.

– Co masz na myśli?

– Zawsze gdy wracam taksówką, słyszę Twoje hity w radiu.

– To musisz wracać bardzo późno do domu.

– Zgadza się. I „Moment” do teraz gra mi w głowie. Wciąż chcesz podbijać rozgłośnie radiowe?

– Po prostu chcę robić dobrą muzę. Jaram się samym procesem kreatywnym. Czasami stworzysz utwór, który zostanie klasykiem albo hitem radiowym. Nie określam się. 

– Po prostu wychodzi!

– Zgadza się. 

Budowa nowego wizerunku muzyki R&B w Polsce

– Chcesz na nowo budować wizerunek muzyki R&B i elektronicznej w Polsce?

To R&B siedzi we mnie. Wiem, że ten gatunek na ten moment niezbyt dobrze przyjmuje się w Polsce. A czy się odbuduje? Na ten moment ciężko to stwierdzić

– I dlatego takie brzmienia nie trafiają do głównego nurtu.

– Według rynkowych obliczeń R&B powinno wrócić. 

– Za ile?

– 2–3 lata. Coraz więcej osób ma odwagę próbować tworzyć w tej stylistyce. Alicja Szemplińska opublikowała świetną płytę. Duże nazwiska też się wyłamują i idą w tym kierunku, który zmierza do szczerości i autentyczności w muzyce. Przejadł nam się już wyidealizowany świat.

 

Anastazja Maciąg eksperymentach z różnymi stylami muzycznymi

– Pamiętasz, jak próbowałaś zmierzyć się z trapem. Co się stało, że odpuściłaś?

Cały czas próbuję. Mam dużo numerów, które przechowuję w szufladzie. Trapowe, R&B, elektroniczne – dla każdego coś miłego. Jeżdżę po świecie, łączę się z różnymi producentami. Kocham pracować z ludźmi, którzy mnie inspirują i mają zupełnie inne podejście do muzyki niż ja

Dlatego też powstają numery w zupełnie różnych stylach. Staram się dobierać utwory pod polskiego słuchacza, żeby on je zaakceptował. Nie zamykam się na różnorodność. Obecnie odbijam od elektroniki. Już mnie to zmęczyło. Teraz poruszają mnie żywe instrumenty. 

– Rock?

– Nie. Wolę funkcjonować na wielu płaszczyznach w urban music.

– Czym jest dla Ciebie urban music? Bo funkcjonują różne definicje tego głębokiego muzycznego worka.

– To są wszelkie mieszanki. Mieszamy trap z R&B, pop z rapem. Wielu raperów robi popową muzykę. Zacierają się muzyczne granice. 

– Dałabyś radę w disco polo?

– Nie. Kiedyś dostałam taką propozycję, ale odmówiłam.

– Skąd u Ciebie taka dojrzałość w wypowiedziach i w muzyce? Masz dopiero 20 lat.

– Trochę przejechała mnie muzyczna branża, musiałam dorosnąć. 

 

"Doświadczyłam tego, że branża muzyczna jest fałszywa"

– Ubiegły rok był dla Ciebie bardzo intensywny.

– Zgadza się. 2024 był rokiem weryfikacji. Odsunięcie złych ludzi, znalezienie dobrych. 

– Postawiłaś granice?

Tak. Znalazłam osoby, które mają w sobie spokój, które sporo w życiu przeżyły. Nie muszą nieustannie udowadniać innym, że są wartościowi. W tym roku doświadczyłam, że branża muzyczna jest fałszywa. Muzyka jest piękna, ale to, co ją otacza, jest bardzo trudne. Cieszę się, że w moim życiu zawitał spokój i już się nie szarpię

– Masz czas czytać książki?

– Staram się, przecież piszę teksty [śmiech]. Bardzo dużo słucham. Uwielbiam podcasty

– O jakiej tematyce?

– Głównie muzycznej. 

– Po prostu kochasz muzykę.

– Kocham. 

– I wypełnisz deficyt energii w branży.

– Dziękuję bardzo. A wracając, miałbyś pozytywną energię, gdyby każdy życzył Ci źle?

– Nie. Kto może tak młodej osobie życzyć źle?

Różni ludzie. Jednak patrząc na teraźniejszość, jestem dumna z osób, którymi się otaczam. Jestem dumna z muzyki, którą tworzę. Jestem dumna z tego, nad jakimi projektami pracuję. Mam w sobie radość życia, bo mam się z czego cieszyć. Dużo osób w moim wieku chciałoby robić to, co kocha. A przy okazji móc się z tego utrzymać, a przy okazji nieustannie się rozwijać i poznawać nowych ludzi

Jedno marzenie odhaczyłam. Chociaż chcę piąć się coraz wyżej, żeby było coraz lepiej. Ale pułap, do którego zawsze dążyłam, już osiągnęłam, dlatego jestem z siebie dumna i szczęśliwa.

 

Anastazja Maciąg o planach na przyszłość

– Jaki jest obecnie Twój cel?

– Chciałabym być w gronie artystów szerzej znanych, bo chcę, żeby moja muzyka docierała do większej publiczności. Wiem, że to jest proces. Z czasem przy każdym nowym numerze dochodzą dodatkowi słuchacze. Potem oni z tobą zostają i sprawdzają, co się z tobą dzieje. Buduję swoją grupę odbiorców, która zna mnie od mojej pierwszej piosenki, kiedy miałam szesnaście lat i bardzo mocno podróżowałam muzycznie. 

– Jesteś bardzo pracowitą dziewczyną.

– Tak. Nieustannie pracuję w studiu nad swoimi piosenkami i nad utworami dla innych wykonawców. Bardzo mocno wkręciłam się w tematy na styku muzyki i filmu.

– Chcesz tworzyć muzykę filmową?

– Chciałabym. Uwielbiam muzykę filmową. Bardzo mi się podobała muzyka w serialu „Euforia”. 

– Kiedy wyjdziesz poza Polskę? Wiem, że często odwiedzasz Wielką Brytanię.

– Powoli buduję drogi. To jest skok na głęboką wodę, chcę być przygotowana. 

 

Piosenkarka o funkcjonowaniu w branży muzycznej

– Jak dwudziestolatka funkcjonuje w tak trudnym biznesie?

Nie jest lekko. Ciężko jest wyrażać swoje poglądy. Każdy ma inne, musisz uważać, czy kogoś nie urazisz. Trzeba bardzo walczyć o siebie. Trzeba tworzyć różne możliwości zawodowe, żeby ludzie Cię zobaczyli. Nie każdy twój projekt rozbije bank, ale dzięki tym projektom, ktoś może cię dojrzeć i usłyszeć

Zrobiłam utwór do nowego filmu o Kleksie, nie dlatego że jestem Anastazją Maciąg. Po prostu był potrzebny ktoś, kto jest w stanie napisać piosenkę bardzo szybko. Zrobiłam to w dwa dni, bo potrzebowali tego na wczoraj. Kiedy trzeba zrobić piosenkę w dwa dni, to dzwoni się do mnie [śmiech]. Tworzenie utworu do filmu dla dzieci było bardzo dużym wyzwaniem.

– Zauważyłem, że w przestrzeni internetowej nie masz negatywnych komentarzy.

– Trochę mam.

– Jakie?

– Że zdjęcie nie takie, piosenka nie taka, wizerunek nie taki. Liczę się z tym, że im większy sukces, tym będzie więcej negatywnych komentarzy. 

– Słyszałem, że współtworzysz nowe studio nagraniowe, dom pracy twórczej.

– Tak we współpracy z Kevinem Mglejem, Roksaną Węgiel i Weroniką Gabryelczyk. Od razu między nami kliknęło. Wszyscy szukamy i nie chcemy zjadać własnego ogona. 

– Przybliżmy naszym Czytelnikom, komu pisałaś piosenki.

Roxie Węgiel, Mai Hyży, Marinie, Bryskiej i wielu influencerom. Wkrótce nawiążę współpracę z kolejnymi doświadczonymi artystami, będzie na co czekać.

– Która Twoja piosenka byłaby odpowiednia na pierwszy taniec pary młodej na weselu?

– Obecnie ciężko powiedzieć, może wkrótce taki powstanie [śmiech].

– A śpiewałaś na weselach?

– Nie. Nigdy mnie to nie interesowało, bo źle się odnajduję w coverach. Raczej śpiewałam w kościołach niż na weselach.

– Dlaczego gospel nie jest popularny w Polsce?

– Nie wychowujemy się w tej estetyce. 

– Obecnie czujesz się mocniej jako artystka solowa czy twórczyni tekstów i muzyki dla innych wykonawców?

To jednocześnie bardzo prosta i skomplikowana sytuacja. Zaczynałam jako artystka solowa, to zawsze była moja główna aktywność. Pamiętam, jak przyjechałam do Warszawy w wieku szesnastu lat, mając pięćset złotych na koncie. Trzeba wynająć mieszkanie, kontynuować edukację, zrobić zakupy. Jako nastolatka grałam w weekendy w restauracjach, żeby zarobić na utrzymanie. W międzyczasie pisałam dużo numerów dla siebie i pomyślałam, żeby dzielić się swoją twórczością z innymi 

– Na koniec. Jak Ciebie określić?

– Wokalistka, autorka tekstów, kompozytorka.

– I tak zrobię .

– Dziękuję bardzo. 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe