Czym jest ESG i jak wpływa na biznes w Polsce?
Przedsiębiorstwa działające w Europie są coraz mocniej zobligowane do działania wg norm i zasad zrównoważonego rozwoju. Karolian Dorula-Mamala na początku rozmowy wyjaśniła, że to nowa odsłona dyrektywy wprowadza wymagane wskaźniki.
ESG powstało na kanwie dyrektywy CSRD (dyrektywa o sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju przyp. red). Weszła w implementację na gruncie polskiego prawa do ustawy o rachunkowości. Jest obowiązkowe, ale nie dla wszystkich. Dotyczy firm, które są na giełdzie. Przygotowanie raportu nie jest obowiązkowe dla każdego w takim łańcuchu wartości każdy kontrahent mający kontakt z firmą, będzie zobowiązany do określenia śladu węglowego.
- mówiła kierowniczka Projektu ESG w firmie Wiśniowski.
Biznes w Polsce musi być konkurencyjny
A jak te wszystkie regulacje odgórne i konieczność prowadzenia zrównoważonego biznesu wpływają na przedsiębiorstwa w Polsce. Ekspertka firmy Wiśniowski wskazuje, że wymusza to dużą konkurencyjność.
Nasi klienci wyznaczają nam trend zrównoważonego rozwoju, stawiają nam coraz większe wymagania jako firmie, aby raportować i informować, by nasza działalność była jak najbardziej przejrzysta. Właśnie ta transparentność jest najważniejszym celem, bo teraz wszystkie firmy raportujące ESG muszą mieć konkretne wskaźniki, które są aktualnie obowiązujące. Mamy obowiązek dostosować się do danych wskaźników, a nie wybierać sobie te, które uważamy za stosowne. Mamy więc przejrzystość i porównywalność, dlatego na rynku konkurencyjność wzrasta.
- stwierdza ekspertka, a jednocześnie podkreśla, że sami klienci zaczynają wymagać zrównoważonego podejścia do biznesu.
To nowy trend klienta, który jest naszym interesariuszem zewnętrznym, szukającym produktów zrównoważonych. Nasza branża przechodzi rozwój środowiskowy. Wdrażane są przepisy CPR (rozporządzenie w sprawie wyrobów budowlanych przyp. red.), deklaracje środowiskowe trzeciego typu EPD (Environmental Product Declaration) gdzie obliczamy cykl życia danych produktów, więc myślę, że idziemy w dobrym kierunku. To jest dzisiejszy trend i myślę, że to bardzo dobry, zielony kierunek.
- stwierdza Karolina Dorula-Mamala.
Wpływ na lokalną społeczność
Firma Wiśniowski to firma rodzinna, która niesamowicie się rozwinęła. Przy dużej skali biznesu nieodzowne jest działanie na lokalne środowisko i społeczność.
Mamy bardzo duży wpływ na środowisko lokalne. Firma zatrudnia ponad 2000 osób, to duża społeczność. Czujemy się zobligowani do tego, by firma dała coś społeczności lokalnej, np. dzieciom. Mamy działającą fundację Horyzont 360, która idealnie wpisuje się w kanwę edukacji ekologicznej. Cyklicznie organizuje wydarzenia, np. bardzo znane RoboChallenge, za które w tamtym roku otrzymaliśmy nagrodę w konkursie „DNA – bo pomaganie mamy w genach” Kongresu Polska Moc Biznesu. Mamy też świąteczne wydarzenia dla dzieci, jak warsztaty na których z odpadów tworzymy ozdoby świąteczne. Mamy też astronoc, gdzie uczymy dzieci co dzieje się hen daleko we wszechświecie. Nasza firma daje wszystko co może.
- podsumowała ekspertka firmy Wiśniowski.
Cała rozmowa do odsłuchania w materiale VIDEO.