Żużel w Wielkopolsce

Żużel w Wielkopolsce

Właśnie obejrzałem zawody żużlowe w Pile(Challenge Mistrzostw🇵🇱)oraz mecz ligowy Startu Gniezno z klubem z Niemiec. Dziś wybieram się na żużel do Ostrowa Wlkp. Z tego powodu publikuję wywiad o "czarnym sporcie" ,jakiego udzieliłem ukazującemu się w Lesznie tygodnikowi ABC.

 

Rozmowa z Ryszardem Czarneckim – europosłem, kibicem sportu żużlowego

Prezesi klubów powinni się obawiać po tym co dzieje się choćby w Orlenie czy Enei?
           Tak. A dzieje się to, co przewidywałem i o czym mówiłem na łamach „Tygodnika Żużlowego”. Ostrzegałem, że nadchodzi dekoniunktura i mamy teraz tego potwierdzenie.
          To, że spółki wycofują się z żużla to jest wyłącznie decyzja ekonomiczna, czy jednak w grę wchodzi po prostu polityka?
          Myślę, że to co jest problemem to brak decyzji systemowych. Brak jasnego modelu, co i w jakim zakresie, jeśli chodzi o polski żużel, będzie sponsorowane przez spółki Skarbu Państwa.  Efekt jest taki, że Enea rezygnuje ze sponsorowania dwóch klubów żużlowych, ale dwa inne będzie jednak wspierać dalej.
         Dlaczego?
      To jest dobre pytanie. Działacze dwóch klubów cieszą się, że im się poszczęściło. Może po prostu mieli lepsze … chody? Działacze tych dwóch klubów, które nie będą już dostawać pieniędzy z Enei mają za to wielki problem, bo te środki były już zapisane w klubowych budżetach. I teraz pewnie zachodzą w głowę, dlaczego to ich odstawiono na boczny tor i zrzucono z sań. Ale taka uznaniowość spowoduje  poczucie krzywdy, dyskryminacji i bardzo psuje atmosferę w naszym środowisku żużlowym.
       A wymiar polityczny?
Na pewno nie przynosi to splendoru i poklasku dla obecnie rządzących naszym krajem.
            Skoro spółka Skarbu Państwa z jakiegoś powodu rezygnuje ze wspierania jednego klubu, a dla innych jednak ma pieniądze, to raczej chyba nie chodzi o jej trudną sytuację ekonomiczną?
         Do tego właśnie zmierzam. Sytuacja, w której jedni dostają, a innym w tym samym czasie się odbiera i nie wiadomo dlaczego tak się dzieje -  nie jest dobra. To będzie skłócać  środowisko żużlowe i powodować niepotrzebne napięcia. Ale też może przełożyć się na wzrastającą niechęć ze strony sponsorów prywatnych. Żeby było jasne : ja absolutnie rozumiem, że strategia państwa względem sportu, strategia firm państwowych może ulec zmianie. To jest normalne. Tak, obawiałem się, że firmy państwowe będą zmieniać swój stosunek do żużla i tak się stało. To co jest niedopuszczalne, nie do przyjęcia i naprawdę naganne to jest zmiana zasad i reguł w trakcie , kiedy mecz trwa. Liga ruszyła, wszystko jest zaplanowane i w tym momencie demoluje się budżety klubowe poprzez zabieranie im pieniędzy.
        Mówimy o spółkach Orlen i Enea. Pytanie czy za chwilę nie pójdą za nimi kolejne, które wspierają nasze kluby.   
           Tak, bo już mówi się o Tauronie, który zrezygnował ze wspierania Częstochowy. Słyszałem też o kilku innych firmach państwowych. Nie liczy się to, że jakiś podmiot przez szereg lat sponsorował i wspierał dany klub. Dziś to już nie ma znaczenia. Ktoś zdecydował, żeby bez żadnego uzasadnienia z tego zrezygnować. Nie buduje to autorytetu instytucji państwowych.
           A może nazywajmy rzeczy po imieniu :  prezesi niektórych klubów byli po prostu zbyt mocno związani z poprzednią władzą? I dzisiaj przyszedł czas zapłaty.
       I dlatego trzeba karać żużel. Ja tak nie uważam. Ci prezesi potrafili po prostu zmobilizować i wykorzystać lokalnych polityków, senatorów, europosłów czy ministrów do tego, żeby ci umiejętnie lobbowali i żeby skutecznie próbowali „załatwiać” pieniądze dla klubów. To nie chodzi o to, że prezesi są politycznie powiązani ! Po prostu są obrotni i potrafią uruchomić znaczących ludzi i lokalne aktywa. Bywało, że są z różnej strony sceny politycznej, a łączy ich żużel. Polityk Platformy może się spierać i kłócić z politykiem PiS, ale jeżeli obaj są np. z Zielonej Góry, to są za Falubazem i grają do jednej bramki. I tak ,moim zdaniem,  powinno to wyglądać z korzyścią dla klubów i dyscypliny sportu.          Tymczasem raczej władza stosuje taką zasadę, że na "złość mamie odmrożę sobie uszy". Skoro tamci dawali, to my im zabieramy. Tylko, że w tym momencie, wylewa się żużlowe dziecko z kąpielą.
         To co się dzieje to tylko taki chwilowy powyborczy efekt, że kluby mogą stracić sponsorów?
       Obawiam się, że to nie jest jakiś chwilowy kryzys i emocjonalna powyborcza reakcja. Mamy już prawie czerwiec, trwa to wszystko już parę miesięcy i wcale nie jest lepiej. I nie ma zbyt dobrych widoków na utrzymanie tego poważnego sponsoringu żużla. Wiem, że w ostatnim czasie blisko 9 milionów złotych zabrano polskiemu żużlowi. Tendencja jest zła. Nie, że się poprawia, nie, że te emocje opadają, tylko ta cała sytuacja jeszcze się pogarsza.
        Zbliżamy się do połowy sezonu, ale nie ma co ukrywać, że kluby myślą już o składach na przyszły rok. Jako prezes Sparty Wrocław zostawiłby pan w drużynie Taia Woffindena?
       Absolutnie nie. To jest prawdziwy dramat dla Wrocławia, co prezentuje ten zawodnik. „Tajski” nie umie i nie chce odejść u szczytu kariery, tak, żeby kibice go wspominali z szacunkiem i pamiętali jego wielkie sukcesy. Z drugiej strony klub z Wrocławia wstrzymuje się z męską decyzją ze względów sentymentalno- marketingowych. Mieli nadzieję, że Tai się przełamie, ale jak widać nie przełamał się.
      Czy Leon Madsen to były odpowiedni następca Woffindena?
        Bardzo dobry zawodnik, bardzo regularnie jeżdżący, zawsze na podium Mistrzostw Europy. Jest w czołówce Grand Prix, choć i on miewa kryzys i słabsze występy. O ile Woffindenowi bardzo zaszkodziła przeprowadzka z Polski na Wyspy Brytyjskie, to Madsenowi analogiczna przeprowadzka do Danii nie przeszkodziła. Nie chcę sugerować czegokolwiek włodarzom Sparty Wrocław, ale na pewno byłaby to jedna z ciekawszych opcji.
       Nie zaskakuje pana postawa Jacka Holdera? Toruń niedawno się go pozbył, a teraz podobno chętnie chcieliby go znów zatrudnić.
       To jest lekcja pokory dla tych wszystkich, którzy chcieli przedwcześnie skreślać zawodników, który mają papiery na jeżdżenie. Na pewno nie pierwsza i chyba nie ostatnia w polskim speedwayu. Czy zostanie na kolejny sezon w Lublinie? To zależy przede wszystkim od możliwości budżetowych Motoru w przyszłym sezonie. Czy one się dużo zmniejszą czy zmniejszą się nieznacznie ? Bo, że się zmniejszą to jestem w stanie się założyć.
        Włókniarz Częstochowa to nie jest wcale drużyna do walki o medale?
Prawdę mówiąc ja nie typowałem Włókniarza Częstochowa do podium w tym sezonie, więc nie jestem jakoś specjalnie zaskoczony postawą tego zespołu. Na pewno drużynę z Częstochowy stać na lepszą jazdę i lepsze wyniki.
        Bartek Zmarzlik znów mistrzem świata?
     Nie oczekujmy tego, że Bartek będzie wygrywał każdy wyścig i każdy turniej Grand Prix. To jest niemożliwe. Początek cyklu to nie były „jego” tory, a i tak był w ścisłej czołówce. Teraz prowadzi w klasyfikacji generalnej i wierzę, że tak już pozostanie do końca roku. Uważam, że jest zdecydowanym faworytem do zdobycia mistrzostwa świata, ale na pewno nikt z konkurentów tego złotego medalu mu nie podaruje. Musi jechać tak, jak to robi zawsze czyli na maksa w każdym turnieju Grand Prix.
        Co z cyklem SEC, który Pan wspiera? Finansowo i organizacyjnie wszystko zapięte?
         SEC jest sportowo mocny, jak nigdy. Głupie decyzje promotorów cyklu Grand Prix odnośnie składu SGP  tylko wzmocniły SEC. Maciej Janowski wygrał Challenge i będzie stałym uczestnikiem, z czego bardzo się cieszę. To jest dowód, że polityka personalna władz cyklu Grand Prix jest kompletnie niezrozumiała. SEC umiejętnie z tego korzysta i cały czas się rozwija.
Tomasz Zalewa

 

*tekst ukazał się w leszno24.pl (29.05.2024)


 

POLECANE
Wielka Brytania wprowadza nowe sankcje na Rosję z ostatniej chwili
Wielka Brytania wprowadza nowe sankcje na Rosję

Brytyjski rząd ogłosił w piątek nałożenie 100 nowych sankcji, ograniczających źródła dochodów oraz dostawy wojskowe do Rosji, w odpowiedzi na rosyjskie naloty, które naruszyły przestrzeń powietrzną nad Polską i uszkodziły budynek ukraińskiego rządu w Kijowie.

Ważny komunikat dla mieszkańców Gdańska z ostatniej chwili
Ważny komunikat dla mieszkańców Gdańska

Od 11 września kierowców i pasażerów komunikacji miejskiej w Gdańsku czekają spore utrudnienia. Rozpoczyna się remont ul. Hynka, który wiąże się z objazdami i zmianami tras autobusów.

Warszawa: Ewakuacja pasażerów ze stacji metra z ostatniej chwili
Warszawa: Ewakuacja pasażerów ze stacji metra

W piątek doszło do niebezpiecznej sytuacji na stacji metra Młociny w Warszawie. W jednym ze składów pojawiło się silne zadymienie; z peronów trzeba było ewakuować pasażerów, a na miejsce wezwano strażaków.

PiS wyprzedza Koalicję Obywatelską. Zobacz najnowszy sondaż z ostatniej chwili
PiS wyprzedza Koalicję Obywatelską. Zobacz najnowszy sondaż

Prawo i Sprawiedliwość ponownie na prowadzeniu – wynika z najnowszego sondażu Instytutu Badań Pollster dla „Super Expressu”. Z kolei Polska 2050 Szymona Hołowni balansuje na granicy progu wyborczego, a PSL wciąż tkwi w poważnym kryzysie.

Polska zamknęła do odwołania przejścia graniczne z Białorusią z ostatniej chwili
Polska zamknęła do odwołania przejścia graniczne z Białorusią

Od północy w czwartek wszystkie przejścia graniczne z Białorusią są zamknięte do odwołania. Zawieszony jest ruch w obu kierunkach. Szef MSWiA Marcin Kierwiński w Terespolu podkreślił, że ruch zostanie wznowiony tylko wtedy, gdy bezpieczeństwo Polaków będzie w pełni zagwarantowane.

Trump o dronach nad Polską: To mógł być błąd, ale niezależnie od tego nie jestem zadowolony z ostatniej chwili
Trump o dronach nad Polską: To mógł być błąd, ale niezależnie od tego nie jestem zadowolony

Prezydent USA Donald Trump powiedział w czwartek, że pogwałcenie polskiej przestrzeni powietrznej przez rosyjskie drony mogło być wynikiem błędu. Przyznał jednak, że jest niezadowolony z całej sytuacji.

Trans. Antifa. Charlie Kirk nie żyje tylko u nas
Trans. Antifa. Charlie Kirk nie żyje

Charlie Kirk nie żyje. FBI już opublikowało wizerunek mężczyzny podejrzanego o morderstwo prawicowego działacza. W ostatnich godzinach do sieci przedostała się też informacja, że na broni zamachowca znaleziono hasła charakterystyczne dla tzn. Trantify, czyli aktywistów gender działających w szeregach „antyfaszystów”. Co dokładnie morderca naniósł na swoją broń?

Woś do Tuska i Kierwińskiego: „Dręczycie moją rodzinę, jestem w Sejmie, a szukacie mnie na Śląsku” pilne
Woś do Tuska i Kierwińskiego: „Dręczycie moją rodzinę, jestem w Sejmie, a szukacie mnie na Śląsku”

Poseł PiS Michał Woś w mocnych słowach uderzył w premiera Donalda Tuska i szefa MSWiA Marcina Kierwińskiego. Polityk nie kryje oburzenia po tym, jak funkcjonariusze policji nachodzili jego rodzinę, gdy on sam był na obradach Sejmu w Warszawie.

Awantura w Europarlamencie. Ostro między Śmiszkiem a Zajączkowską-Hernik: „Zabieraj partnera i idź na front!” Wiadomości
Awantura w Europarlamencie. Ostro między Śmiszkiem a Zajączkowską-Hernik: „Zabieraj partnera i idź na front!”

W Parlamencie Europejskim w Strasburgu doszło do ostrego starcia między Krzysztofem Śmiszkiem z Lewicy a Ewą Zajączkowską-Hernik z Konfederacji. Dyskusja o bezpieczeństwie Polski i rosyjskich dronach przerodziła się w personalny atak i mocną ripostę.

Polska zirytowała Rosję. Moskwa żąda cofnięcia decyzji o zamknięciu granicy z Białorusią z ostatniej chwili
Polska zirytowała Rosję. Moskwa żąda cofnięcia decyzji o zamknięciu granicy z Białorusią

Rosja zaatakowała decyzję rządu Donalda Tuska o zamknięciu wszystkich przejść granicznych z Białorusią. Kreml w oficjalnym komunikacie wezwał Polskę do zmiany stanowiska, nazywając działania Warszawy „krokiem destrukcyjnym”.

REKLAMA

Żużel w Wielkopolsce

Żużel w Wielkopolsce

Właśnie obejrzałem zawody żużlowe w Pile(Challenge Mistrzostw🇵🇱)oraz mecz ligowy Startu Gniezno z klubem z Niemiec. Dziś wybieram się na żużel do Ostrowa Wlkp. Z tego powodu publikuję wywiad o "czarnym sporcie" ,jakiego udzieliłem ukazującemu się w Lesznie tygodnikowi ABC.

 

Rozmowa z Ryszardem Czarneckim – europosłem, kibicem sportu żużlowego

Prezesi klubów powinni się obawiać po tym co dzieje się choćby w Orlenie czy Enei?
           Tak. A dzieje się to, co przewidywałem i o czym mówiłem na łamach „Tygodnika Żużlowego”. Ostrzegałem, że nadchodzi dekoniunktura i mamy teraz tego potwierdzenie.
          To, że spółki wycofują się z żużla to jest wyłącznie decyzja ekonomiczna, czy jednak w grę wchodzi po prostu polityka?
          Myślę, że to co jest problemem to brak decyzji systemowych. Brak jasnego modelu, co i w jakim zakresie, jeśli chodzi o polski żużel, będzie sponsorowane przez spółki Skarbu Państwa.  Efekt jest taki, że Enea rezygnuje ze sponsorowania dwóch klubów żużlowych, ale dwa inne będzie jednak wspierać dalej.
         Dlaczego?
      To jest dobre pytanie. Działacze dwóch klubów cieszą się, że im się poszczęściło. Może po prostu mieli lepsze … chody? Działacze tych dwóch klubów, które nie będą już dostawać pieniędzy z Enei mają za to wielki problem, bo te środki były już zapisane w klubowych budżetach. I teraz pewnie zachodzą w głowę, dlaczego to ich odstawiono na boczny tor i zrzucono z sań. Ale taka uznaniowość spowoduje  poczucie krzywdy, dyskryminacji i bardzo psuje atmosferę w naszym środowisku żużlowym.
       A wymiar polityczny?
Na pewno nie przynosi to splendoru i poklasku dla obecnie rządzących naszym krajem.
            Skoro spółka Skarbu Państwa z jakiegoś powodu rezygnuje ze wspierania jednego klubu, a dla innych jednak ma pieniądze, to raczej chyba nie chodzi o jej trudną sytuację ekonomiczną?
         Do tego właśnie zmierzam. Sytuacja, w której jedni dostają, a innym w tym samym czasie się odbiera i nie wiadomo dlaczego tak się dzieje -  nie jest dobra. To będzie skłócać  środowisko żużlowe i powodować niepotrzebne napięcia. Ale też może przełożyć się na wzrastającą niechęć ze strony sponsorów prywatnych. Żeby było jasne : ja absolutnie rozumiem, że strategia państwa względem sportu, strategia firm państwowych może ulec zmianie. To jest normalne. Tak, obawiałem się, że firmy państwowe będą zmieniać swój stosunek do żużla i tak się stało. To co jest niedopuszczalne, nie do przyjęcia i naprawdę naganne to jest zmiana zasad i reguł w trakcie , kiedy mecz trwa. Liga ruszyła, wszystko jest zaplanowane i w tym momencie demoluje się budżety klubowe poprzez zabieranie im pieniędzy.
        Mówimy o spółkach Orlen i Enea. Pytanie czy za chwilę nie pójdą za nimi kolejne, które wspierają nasze kluby.   
           Tak, bo już mówi się o Tauronie, który zrezygnował ze wspierania Częstochowy. Słyszałem też o kilku innych firmach państwowych. Nie liczy się to, że jakiś podmiot przez szereg lat sponsorował i wspierał dany klub. Dziś to już nie ma znaczenia. Ktoś zdecydował, żeby bez żadnego uzasadnienia z tego zrezygnować. Nie buduje to autorytetu instytucji państwowych.
           A może nazywajmy rzeczy po imieniu :  prezesi niektórych klubów byli po prostu zbyt mocno związani z poprzednią władzą? I dzisiaj przyszedł czas zapłaty.
       I dlatego trzeba karać żużel. Ja tak nie uważam. Ci prezesi potrafili po prostu zmobilizować i wykorzystać lokalnych polityków, senatorów, europosłów czy ministrów do tego, żeby ci umiejętnie lobbowali i żeby skutecznie próbowali „załatwiać” pieniądze dla klubów. To nie chodzi o to, że prezesi są politycznie powiązani ! Po prostu są obrotni i potrafią uruchomić znaczących ludzi i lokalne aktywa. Bywało, że są z różnej strony sceny politycznej, a łączy ich żużel. Polityk Platformy może się spierać i kłócić z politykiem PiS, ale jeżeli obaj są np. z Zielonej Góry, to są za Falubazem i grają do jednej bramki. I tak ,moim zdaniem,  powinno to wyglądać z korzyścią dla klubów i dyscypliny sportu.          Tymczasem raczej władza stosuje taką zasadę, że na "złość mamie odmrożę sobie uszy". Skoro tamci dawali, to my im zabieramy. Tylko, że w tym momencie, wylewa się żużlowe dziecko z kąpielą.
         To co się dzieje to tylko taki chwilowy powyborczy efekt, że kluby mogą stracić sponsorów?
       Obawiam się, że to nie jest jakiś chwilowy kryzys i emocjonalna powyborcza reakcja. Mamy już prawie czerwiec, trwa to wszystko już parę miesięcy i wcale nie jest lepiej. I nie ma zbyt dobrych widoków na utrzymanie tego poważnego sponsoringu żużla. Wiem, że w ostatnim czasie blisko 9 milionów złotych zabrano polskiemu żużlowi. Tendencja jest zła. Nie, że się poprawia, nie, że te emocje opadają, tylko ta cała sytuacja jeszcze się pogarsza.
        Zbliżamy się do połowy sezonu, ale nie ma co ukrywać, że kluby myślą już o składach na przyszły rok. Jako prezes Sparty Wrocław zostawiłby pan w drużynie Taia Woffindena?
       Absolutnie nie. To jest prawdziwy dramat dla Wrocławia, co prezentuje ten zawodnik. „Tajski” nie umie i nie chce odejść u szczytu kariery, tak, żeby kibice go wspominali z szacunkiem i pamiętali jego wielkie sukcesy. Z drugiej strony klub z Wrocławia wstrzymuje się z męską decyzją ze względów sentymentalno- marketingowych. Mieli nadzieję, że Tai się przełamie, ale jak widać nie przełamał się.
      Czy Leon Madsen to były odpowiedni następca Woffindena?
        Bardzo dobry zawodnik, bardzo regularnie jeżdżący, zawsze na podium Mistrzostw Europy. Jest w czołówce Grand Prix, choć i on miewa kryzys i słabsze występy. O ile Woffindenowi bardzo zaszkodziła przeprowadzka z Polski na Wyspy Brytyjskie, to Madsenowi analogiczna przeprowadzka do Danii nie przeszkodziła. Nie chcę sugerować czegokolwiek włodarzom Sparty Wrocław, ale na pewno byłaby to jedna z ciekawszych opcji.
       Nie zaskakuje pana postawa Jacka Holdera? Toruń niedawno się go pozbył, a teraz podobno chętnie chcieliby go znów zatrudnić.
       To jest lekcja pokory dla tych wszystkich, którzy chcieli przedwcześnie skreślać zawodników, który mają papiery na jeżdżenie. Na pewno nie pierwsza i chyba nie ostatnia w polskim speedwayu. Czy zostanie na kolejny sezon w Lublinie? To zależy przede wszystkim od możliwości budżetowych Motoru w przyszłym sezonie. Czy one się dużo zmniejszą czy zmniejszą się nieznacznie ? Bo, że się zmniejszą to jestem w stanie się założyć.
        Włókniarz Częstochowa to nie jest wcale drużyna do walki o medale?
Prawdę mówiąc ja nie typowałem Włókniarza Częstochowa do podium w tym sezonie, więc nie jestem jakoś specjalnie zaskoczony postawą tego zespołu. Na pewno drużynę z Częstochowy stać na lepszą jazdę i lepsze wyniki.
        Bartek Zmarzlik znów mistrzem świata?
     Nie oczekujmy tego, że Bartek będzie wygrywał każdy wyścig i każdy turniej Grand Prix. To jest niemożliwe. Początek cyklu to nie były „jego” tory, a i tak był w ścisłej czołówce. Teraz prowadzi w klasyfikacji generalnej i wierzę, że tak już pozostanie do końca roku. Uważam, że jest zdecydowanym faworytem do zdobycia mistrzostwa świata, ale na pewno nikt z konkurentów tego złotego medalu mu nie podaruje. Musi jechać tak, jak to robi zawsze czyli na maksa w każdym turnieju Grand Prix.
        Co z cyklem SEC, który Pan wspiera? Finansowo i organizacyjnie wszystko zapięte?
         SEC jest sportowo mocny, jak nigdy. Głupie decyzje promotorów cyklu Grand Prix odnośnie składu SGP  tylko wzmocniły SEC. Maciej Janowski wygrał Challenge i będzie stałym uczestnikiem, z czego bardzo się cieszę. To jest dowód, że polityka personalna władz cyklu Grand Prix jest kompletnie niezrozumiała. SEC umiejętnie z tego korzysta i cały czas się rozwija.
Tomasz Zalewa

 

*tekst ukazał się w leszno24.pl (29.05.2024)



 

Polecane
Emerytury
Stażowe