To już ostatni dzwonek. Uczmy dzieci, że pracownicy mają swoje prawa

Młodzi Polacy stają dziś przed licznymi wyzwaniami na rynku pracy, które wpływają na ich stabilność życiową i perspektywy rozwoju. Byłoby im łatwiej, gdyby na etapie szkolnym więcej słyszeli i czytali o prawach pracownika.
zdjęcie ilustracyjne To już ostatni dzwonek. Uczmy dzieci, że pracownicy mają swoje prawa
zdjęcie ilustracyjne / Arthur Krijgsman

Pomimo ogólnej tendencji spadkowej bezrobocie wśród młodych nadal pozostaje problemem. Dwudziestolatkowie często doświadczają trudności ze znalezieniem stabilnej pracy, zwłaszcza jeśli nie posiadają odpowiedniego doświadczenia zawodowego czy wykształcenia. Ponadto, nierówności wynagrodzeń stanowią kolejne wyzwanie, z którym muszą się mierzyć. Młodzi pracownicy często otrzymują niższe zarobki niż ich starsi koledzy na podobnych stanowiskach, co prowadzi do frustracji i poczucia niesprawiedliwości. Niepewność zatrudnienia oraz brak stabilności finansowej sprawiają, że planowanie przyszłości staje się trudne i niepewne. W wielu przypadkach młodzi pracownicy zmuszeni są do akceptowania umów na gorszych warunkach, które nie zapewniają odpowiednich świadczeń socjalnych ani perspektyw rozwoju zawodowego, co w przyszłości prowadzi do braku motywacji do rozwijania się. Nierzadko młodzi pracownicy spotykają się z uprzedzeniami i stereotypami ze strony pracodawców, którzy mogą postrzegać ich jako niedoświadczonych, niestabilnych lub niezdolnych do zaangażowania. To wszystko składa się na złożony obraz sytuacji młodych Polek i Polaków na dzisiejszym rynku pracy, gdzie braki w edukacji i nierówności wynagrodzeń stają na przeszkodzie w osiągnięciu sukcesu zawodowego.

W obliczu tych wyzwań konieczne jest podjęcie skutecznych działań na rzecz poprawy tej sytuacji – zapewnienia większej stabilności zatrudnienia oraz równości szans dla wszystkich, niezależnie od wieku czy doświadczenia zawodowego.

Czytaj także: [FELIETON „TS”] Magdalena Okraska: Sto konkretów. Albo sześć

 

Sytuacja w polskich szkołach

 

Zastanawiając się nad traktowaniem młodych ludzi przez pracodawców, można dojść do wniosku, że młodsze pokolenie dość często biernie reaguje na problemy. Wydaje się, że wynika to nie tyle z braku chęci walki o lepsze warunki pracy, co z braku wiedzy o tym, jak się za to zabrać. Rozwiązaniem sytuacji konfliktowych z pracodawcami jest częściej zmiana miejsca zatrudnienia, niż dokonanie zmian warunków u obecnego pracodawcy. Młodzi pracownicy często nie zdają sobie sprawy z pełnego zakresu swoich praw i możliwości działania w takich momentach. Mogą czuć się bezradni i niepewni, co może prowadzić do przyjmowania niesprawiedliwych warunków pracy lub akceptowania złego traktowania. Dlatego edukacja na temat praw pracowniczych i umiejętności skutecznego reprezentowania swoich interesów staje się kluczowym elementem w przygotowaniu młodych ludzi do wejścia na rynek pracy. Muszą nie tylko znać swoje prawa, ale również umieć je egzekwować w praktyce. To nie tylko zapewni im większą pewność siebie i poczucie sprawiedliwości, ale także pozwoli na budowanie zdrowych relacji z pracodawcami opartych na wzajemnym szacunku i zrozumieniu. Właśnie z tych powodów sytuacja w polskich szkołach wymaga pilnej analizy i reform. 
 

Ostatni dzwonek na poznanie praw pracowniczych

 

Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność” we współpracy z Krajową Sekcją Oświaty i Wychowania oraz Krajową Sekcją Młodych postanowiła zacząć działać, by dać nadzieję młodym ludziom na uzupełnienie wskazanych luk w systemie edukacji. Zespół ekspertów „S” wspólnie przeanalizował i wypracował postulaty zmian w kluczowych fragmentach obecnie obowiązującej podstawy programowej.
Rozpoczęto też kampanię informacyjną zwracającą uwagę na braki wiedzy o podstawowych prawach pracowniczych. Projekt ma na celu nie tylko zwiększenie szans na sukces zawodowy młodych osób, ale także uświadomienie im, jakie są ich prawa, jak ważne one są i jak można je egzekwować, by nie paść ofiarą wyzysku nieuczciwych pracodawców.

Wysłanie oficjalnego listu do ministry Edukacji, w którym przedstawione zostały postulaty „Solidarności”, to kolejny krok w kierunku realizacji celów projektu „Ostatni dzwonek”. 

Czytaj także: „Niech jedzą robaki”. Co kryje się pod hasłem „nowej żywności”?

 

Postulaty zmian

 

W swoich postulatach NSZZ „Solidarność” zwraca uwagę na konieczność wyróżnienia przedmiotu „Doradztwo zawodowe” jako głównego obszaru przekazywania treści związanych z poszukiwaniem pracy i rozwojem kariery zawodowej. Związek podkreśla potrzebę pełnego i wszechstronnego realizowania tego przedmiotu. Propozycja zakłada dodanie do treści programowych dla klas VII i VIII oraz dla wyższych poziomów edukacji elementów nawiązujących do praw pracowniczych, w tym do możliwych zagrożeń na rynku pracy i sposobów ochrony praw pracownika.

W odniesieniu do przedmiotu „Wiedza o społeczeństwie” Związek sugeruje wprowadzenie informacji dotyczących konsekwencji podjęcia różnych form zatrudnienia oraz związków między prawami pracowniczymi a prawami człowieka. Podkreśla również znaczenie roli organizacji społecznych, szczególnie związków zawodowych, w kontekście promowania demokracji uczestniczącej i ochrony praw pracowników. 
„Biznes i Zarządzanie” to przedmiot, w którym należy wprowadzić najwięcej zmian w treściach programowych. Już sama nazwa jest kontrowersyjna, dlatego Związek postuluje jej zmianę na bardziej adekwatną, która uwzględni równowagę życia społecznego. Dodatkowo proponuje się wprowadzenie treści dotyczących praw pracowniczych oraz dialogu społecznego w miejscu pracy jako istotnych elementów nauczania. Wskazuje się również na potrzebę doskonalenia umiejętności nauczycieli oraz ich współpracy z instytucjami posiadającymi fachową wiedzę, takimi jak związki zawodowe czy Państwowa Inspekcja Pracy. Wszystkie te uzupełnienia dążą do stworzenia programu nauczania, który doprowadzi do bardziej sprawiedliwego środowiska pracy dla przyszłych pokoleń. Wprowadzenie tych treści ma na celu lepsze przygotowanie młodych ludzi do życia zawodowego oraz budowanie świadomości społecznej i umiejętności egzekwowania praw, które im przysługują.

 

Nadzieja na lepsze jutro

 

Kampania „Ostatni dzwonek” to wyjątkowa szansa na budowanie społeczeństwa opartego na zasadach równości, sprawiedliwości i szacunku dla pracowników. Każdy ma prawo do godnej pracy i uczciwego traktowania. NSZZ „Solidarność” oczekuje, że zaangażowanie rządu pozwoli na skuteczną realizację postawionych celów i stanie się krokiem w kierunku lepszego jutra dla wszystkich młodych ludzi w Polsce. Poprawa edukacji dotyczącej praw pracowniczych i funkcjonowania rynku pracy rodzi nadzieję na bardziej sprawiedliwe i efektywne warunki zatrudnienia. Zarysowanie problemu młodym Polkom i Polakom poprzez kampanię informacyjną oraz zachęcenie rządu do rzeczowych rozmów na ten temat to krok w stronę budowania lepszej przyszłości dla całego społeczeństwa. Pora na zmiany!

Nowy numer

Tekst ukaże się w nowym numerze „Tygodnika Solidarność” dostępnym już od środy w kioskach. 

Chcesz otrzymywać „Tygodnik Solidarność” prosto do swojego domu lub zakładu pracy? Zamów prenumeratę <TUTAJ>

 

 


 

POLECANE
Donald Trump napisał list do Karola Nawrockiego. Przesyłka miała utknąć... w Ambasadzie RP z ostatniej chwili
Donald Trump napisał list do Karola Nawrockiego. Przesyłka miała utknąć... w Ambasadzie RP

– Jestem delikatnie zaniepokojony – powiedział prezydencki minister Marcin Przydacz w rozmowie z RMF FM, komentując fakt, iż do Kancelarii Prezydenta wciąż nie dotarł list Donalda Trumpa do Karola Nawrockiego.

Ważny komunikat dla mieszkańców Warszawy z ostatniej chwili
Ważny komunikat dla mieszkańców Warszawy

Warszawiacy muszą przygotować się na kolejne utrudnienia w ruchu. W środę rano pasażerowie doświadczyli porannego paraliżu komunikacyjnego na Moście Poniatowskiego, a w najbliższych dniach kierowcy i pasażerowie komunikacji miejskiej będą musieli liczyć się z remontami na Ursynowie, Woli oraz przy pętli Metro Młociny.

Niepokojące doniesienia z granicy. Komunikat Straży Granicznej pilne
Niepokojące doniesienia z granicy. Komunikat Straży Granicznej

Straż Graniczna publikuje raporty dotyczące wydarzeń na polskiej granicy, która znajduje się pod naciskiem ataku hybrydowego zarówno ze strony Białorusi, jak i Niemiec.

Potężny spadek zaufania Polaków do Unii Europejskiej [SONDAŻ] z ostatniej chwili
Potężny spadek zaufania Polaków do Unii Europejskiej [SONDAŻ]

Niemal 94 proc. Polaków ufa polskiemu wojsku – wynika z badania IBRiS dla PAP. Wysoki wynik zanotowało również NATO, które cieszy się zaufaniem trzech czwartych badanych. Rośnie za to nieufność do Unii Europejskiej.

86 lat temu Związek Sowiecki dokonał agresji na Polskę Wiadomości
86 lat temu Związek Sowiecki dokonał agresji na Polskę

86 lat temu, 17 września 1939 r., Armia Czerwona przekroczyła granice Polski. Pomimo skoncentrowania większości sił do walki z Wehrmachtem i rozkazu Naczelnego Wodza, by z agresorem nie walczyć, Wojsko Polskie stawiło zacięty opór.

„Izrael dopuścił się ludobójstwa” – stwierdza raport ONZ z ostatniej chwili
„Izrael dopuścił się ludobójstwa” – stwierdza raport ONZ

Niezależna Międzynarodowa Komisja Śledcza ONZ ds. Okupowanych Terytoriów Palestyńskich, w tym Wschodniej Jerozolimy i Izraela, opublikowała we wtorek raport, w którym orzekła, że działania Izraela w Strefie Gazy wyczerpują znamiona ludobójstwa. Izrael sprzeciwia się tym ustaleniom.

Ta komunikacja nie jest zdrowa. Prezydent Nawrocki o relacjach z rządem Wiadomości
"Ta komunikacja nie jest zdrowa". Prezydent Nawrocki o relacjach z rządem

"O dronie nad Belwederem dowiedziałem się z mediów społecznościowych" – powiedział Karol Nawrocki pytany o sposób komunikacji na linii Kancelaria Prezydenta – rząd.

Dlaczego Trump odkłada sankcje na Rosję? tylko u nas
Dlaczego Trump odkłada sankcje na Rosję?

Donald Trump po raz pierwszy – wreszcie - nazwał Rosję agresorem w wojnie przeciwko Ukrainie. Czy to – wreszcie – oznacza zaostrzenie polityki USA wobec Moskwy? Jak wiemy, do słów Trumpa nie ma się co za mocno przywiązywać.

Prohibicja w Warszawie. W koalicji zatrzeszczało gorące
Prohibicja w Warszawie. W koalicji zatrzeszczało

W czwartek obradowały komisje radnych Warszawy, na których odbyło się pierwsze czytanie dwóch projektów uchwał wprowadzających nocną prohibicję w stolicy. Radni zaopiniowali negatywnie oba projekty.

Komunikat dla mieszkańców Gdańska pilne
Komunikat dla mieszkańców Gdańska

W Gdańsku na terenie rafinerii odbędą się ćwiczenia. W związku z tym służby poinformowały, że dojdzie do zakłóceń w ruchu drogowym, a mieszkańców czekają utrudnienia.

REKLAMA

To już ostatni dzwonek. Uczmy dzieci, że pracownicy mają swoje prawa

Młodzi Polacy stają dziś przed licznymi wyzwaniami na rynku pracy, które wpływają na ich stabilność życiową i perspektywy rozwoju. Byłoby im łatwiej, gdyby na etapie szkolnym więcej słyszeli i czytali o prawach pracownika.
zdjęcie ilustracyjne To już ostatni dzwonek. Uczmy dzieci, że pracownicy mają swoje prawa
zdjęcie ilustracyjne / Arthur Krijgsman

Pomimo ogólnej tendencji spadkowej bezrobocie wśród młodych nadal pozostaje problemem. Dwudziestolatkowie często doświadczają trudności ze znalezieniem stabilnej pracy, zwłaszcza jeśli nie posiadają odpowiedniego doświadczenia zawodowego czy wykształcenia. Ponadto, nierówności wynagrodzeń stanowią kolejne wyzwanie, z którym muszą się mierzyć. Młodzi pracownicy często otrzymują niższe zarobki niż ich starsi koledzy na podobnych stanowiskach, co prowadzi do frustracji i poczucia niesprawiedliwości. Niepewność zatrudnienia oraz brak stabilności finansowej sprawiają, że planowanie przyszłości staje się trudne i niepewne. W wielu przypadkach młodzi pracownicy zmuszeni są do akceptowania umów na gorszych warunkach, które nie zapewniają odpowiednich świadczeń socjalnych ani perspektyw rozwoju zawodowego, co w przyszłości prowadzi do braku motywacji do rozwijania się. Nierzadko młodzi pracownicy spotykają się z uprzedzeniami i stereotypami ze strony pracodawców, którzy mogą postrzegać ich jako niedoświadczonych, niestabilnych lub niezdolnych do zaangażowania. To wszystko składa się na złożony obraz sytuacji młodych Polek i Polaków na dzisiejszym rynku pracy, gdzie braki w edukacji i nierówności wynagrodzeń stają na przeszkodzie w osiągnięciu sukcesu zawodowego.

W obliczu tych wyzwań konieczne jest podjęcie skutecznych działań na rzecz poprawy tej sytuacji – zapewnienia większej stabilności zatrudnienia oraz równości szans dla wszystkich, niezależnie od wieku czy doświadczenia zawodowego.

Czytaj także: [FELIETON „TS”] Magdalena Okraska: Sto konkretów. Albo sześć

 

Sytuacja w polskich szkołach

 

Zastanawiając się nad traktowaniem młodych ludzi przez pracodawców, można dojść do wniosku, że młodsze pokolenie dość często biernie reaguje na problemy. Wydaje się, że wynika to nie tyle z braku chęci walki o lepsze warunki pracy, co z braku wiedzy o tym, jak się za to zabrać. Rozwiązaniem sytuacji konfliktowych z pracodawcami jest częściej zmiana miejsca zatrudnienia, niż dokonanie zmian warunków u obecnego pracodawcy. Młodzi pracownicy często nie zdają sobie sprawy z pełnego zakresu swoich praw i możliwości działania w takich momentach. Mogą czuć się bezradni i niepewni, co może prowadzić do przyjmowania niesprawiedliwych warunków pracy lub akceptowania złego traktowania. Dlatego edukacja na temat praw pracowniczych i umiejętności skutecznego reprezentowania swoich interesów staje się kluczowym elementem w przygotowaniu młodych ludzi do wejścia na rynek pracy. Muszą nie tylko znać swoje prawa, ale również umieć je egzekwować w praktyce. To nie tylko zapewni im większą pewność siebie i poczucie sprawiedliwości, ale także pozwoli na budowanie zdrowych relacji z pracodawcami opartych na wzajemnym szacunku i zrozumieniu. Właśnie z tych powodów sytuacja w polskich szkołach wymaga pilnej analizy i reform. 
 

Ostatni dzwonek na poznanie praw pracowniczych

 

Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność” we współpracy z Krajową Sekcją Oświaty i Wychowania oraz Krajową Sekcją Młodych postanowiła zacząć działać, by dać nadzieję młodym ludziom na uzupełnienie wskazanych luk w systemie edukacji. Zespół ekspertów „S” wspólnie przeanalizował i wypracował postulaty zmian w kluczowych fragmentach obecnie obowiązującej podstawy programowej.
Rozpoczęto też kampanię informacyjną zwracającą uwagę na braki wiedzy o podstawowych prawach pracowniczych. Projekt ma na celu nie tylko zwiększenie szans na sukces zawodowy młodych osób, ale także uświadomienie im, jakie są ich prawa, jak ważne one są i jak można je egzekwować, by nie paść ofiarą wyzysku nieuczciwych pracodawców.

Wysłanie oficjalnego listu do ministry Edukacji, w którym przedstawione zostały postulaty „Solidarności”, to kolejny krok w kierunku realizacji celów projektu „Ostatni dzwonek”. 

Czytaj także: „Niech jedzą robaki”. Co kryje się pod hasłem „nowej żywności”?

 

Postulaty zmian

 

W swoich postulatach NSZZ „Solidarność” zwraca uwagę na konieczność wyróżnienia przedmiotu „Doradztwo zawodowe” jako głównego obszaru przekazywania treści związanych z poszukiwaniem pracy i rozwojem kariery zawodowej. Związek podkreśla potrzebę pełnego i wszechstronnego realizowania tego przedmiotu. Propozycja zakłada dodanie do treści programowych dla klas VII i VIII oraz dla wyższych poziomów edukacji elementów nawiązujących do praw pracowniczych, w tym do możliwych zagrożeń na rynku pracy i sposobów ochrony praw pracownika.

W odniesieniu do przedmiotu „Wiedza o społeczeństwie” Związek sugeruje wprowadzenie informacji dotyczących konsekwencji podjęcia różnych form zatrudnienia oraz związków między prawami pracowniczymi a prawami człowieka. Podkreśla również znaczenie roli organizacji społecznych, szczególnie związków zawodowych, w kontekście promowania demokracji uczestniczącej i ochrony praw pracowników. 
„Biznes i Zarządzanie” to przedmiot, w którym należy wprowadzić najwięcej zmian w treściach programowych. Już sama nazwa jest kontrowersyjna, dlatego Związek postuluje jej zmianę na bardziej adekwatną, która uwzględni równowagę życia społecznego. Dodatkowo proponuje się wprowadzenie treści dotyczących praw pracowniczych oraz dialogu społecznego w miejscu pracy jako istotnych elementów nauczania. Wskazuje się również na potrzebę doskonalenia umiejętności nauczycieli oraz ich współpracy z instytucjami posiadającymi fachową wiedzę, takimi jak związki zawodowe czy Państwowa Inspekcja Pracy. Wszystkie te uzupełnienia dążą do stworzenia programu nauczania, który doprowadzi do bardziej sprawiedliwego środowiska pracy dla przyszłych pokoleń. Wprowadzenie tych treści ma na celu lepsze przygotowanie młodych ludzi do życia zawodowego oraz budowanie świadomości społecznej i umiejętności egzekwowania praw, które im przysługują.

 

Nadzieja na lepsze jutro

 

Kampania „Ostatni dzwonek” to wyjątkowa szansa na budowanie społeczeństwa opartego na zasadach równości, sprawiedliwości i szacunku dla pracowników. Każdy ma prawo do godnej pracy i uczciwego traktowania. NSZZ „Solidarność” oczekuje, że zaangażowanie rządu pozwoli na skuteczną realizację postawionych celów i stanie się krokiem w kierunku lepszego jutra dla wszystkich młodych ludzi w Polsce. Poprawa edukacji dotyczącej praw pracowniczych i funkcjonowania rynku pracy rodzi nadzieję na bardziej sprawiedliwe i efektywne warunki zatrudnienia. Zarysowanie problemu młodym Polkom i Polakom poprzez kampanię informacyjną oraz zachęcenie rządu do rzeczowych rozmów na ten temat to krok w stronę budowania lepszej przyszłości dla całego społeczeństwa. Pora na zmiany!

Nowy numer

Tekst ukaże się w nowym numerze „Tygodnika Solidarność” dostępnym już od środy w kioskach. 

Chcesz otrzymywać „Tygodnik Solidarność” prosto do swojego domu lub zakładu pracy? Zamów prenumeratę <TUTAJ>

 

 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe