Perspektywy gazu w polskiej gospodarce

Wojna na Ukrainie i konflikt na Bliskim Wschodzie zwiększają niestabilność w sektorze energetycznym w skali globalnej, zwłaszcza w zakresie bezpieczeństwa dostaw surowców. ORLEN, biorąc pod uwagę te zagrożenia, realizował w ubiegłym roku ambitny program rozwoju w zakresie poszukiwania i wydobycia gazu ziemnego, a także magazynowania oraz importu błękitnego paliwa.
Terminal LNG w Świnoujściu Perspektywy gazu w polskiej gospodarce
Terminal LNG w Świnoujściu / fot. Adobe Stock

Strategia 2030 Grupy ORLEN zakłada oprócz energetyki odnawialnej rozwój energetyki gazowej, w tym zwiększanie własnego wydobycia węglowodorów oraz potencjału magazynowego.

Jest to kontynuacja dotychczasowego programu Grupy ORLEN. W segmencie poszukiwania, eksploatacji i dystrybucji gazu ziemnego rok 2022 był rekordowy. Jeśli chodzi o wydobycie surowca, podwojone zostały rezultaty spółki z 2021 roku. Ostatnie miesiące przyniosły ambitne projekty wzmacniające pozycję Grupy na dynamicznie zmieniającym się rynku.

Kontrakty transatlantyckie

W styczniu mijającego roku ORLEN podpisał z amerykańską firmą Sempra Infrastructure długoterminowy kontrakt na dostawy skroplonego gazu ziemnego. Kontrakt zakłada odbiór 1 mln ton LNG rocznie z terminala skraplającego Port Arthur w Teksasie. Wolumen tych dostaw pokrywa prawie 10 proc. obecnego rocznego zapotrzebowania krajowych odbiorców na gaz. Dzięki temu wzrośnie bezpieczeństwo energetyczne Polski. Od dostawców ze Stanów Zjednoczonych do Polski trafiać będzie rocznie aż 8 mln ton LNG. Zdecydowana większość tego surowca – 6,5 mln ton – będzie nabywana w formule FOB (free-on-board), pozwalającej importerowi decydować o porcie przeznaczenia ładunku.

Obecnie Grupa ORLEN odbiera dostawy LNG w dwóch terminalach: im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu oraz w litewskim porcie w Kłajpedzie. W planach jest uruchomienie kolejnego polskiego terminalu pływającego w Zatoce Gdańskiej. Jednocześnie na zamówienie Grupy budowana jest flota gazowców do przewozu LNG. To pozwoli na usprawnienie transportu surowca do odbiorców oraz umocni pozycję ORLENU na globalnym rynku skroplonego gazu.

Rozbudowa floty gazowców

W październiku nadano imiona kolejnym dwóm jednostkom do przewozu LNG z floty ORLEN. Ochrzczone kilka tygodni temu – „Święta Barbara” i „Ignacy Łukasiewicz” – dołączyły do gazowców: „Lech Kaczyński” i „Grażyna Gęsicka”, które z pierwszymi ładunkami przypłynęły do Polski odpowiednio w marcu i czerwcu br.

W silnikach tych statków, jako jednych z pierwszych na świecie, zastosowano innowacyjne technologie zasilania ograniczające emisyjność oraz zużycie paliwa o około 5 proc. w stosunku do budowanych dotychczas. Każdy z tych nowych gazowców może transportować około 70 tys. ton LNG, co odpowiada blisko 100 mln m sześc. gazu ziemnego po regazyfikacji.

Kolejny bardzo ważny projekt umożliwiający wzrost importu gazu drogą morską to budowa pływającego terminala (FSRU) w Zatoce Gdańskiej. Dzięki tej instalacji ORLEN będzie mógł odebrać 58 dostaw rocznie transportem morskim. Umowa zawarta z GAZ-SYSTEMEM zapewnia rezerwację regazyfikacji w przyszłym gdańskim terminalu na poziomie 6,1 mld m sześc. rocznie. Uruchomienie terminala w Zatoce Gdańskiej GAZ-SYSTEM zapowiada na 1 stycznia 2028 roku.

Wysoki poziom wydobycia gazu

ORLEN prowadzi intensywne prace poszukiwawcze nowych krajowych złóż gazu ziemnego. W mijającym roku potwierdzono między innymi odkrycie 500 mln m sześc. gazu ziemnego w złożu Jastrzębiec w okolicach Biłgoraja. Pomyślna weryfikacja kolejnych krajowych źródeł surowca pozwoli Grupie ORLEN utrzymać w najbliższych latach własne wydobycie gazu ziemnego na poziomie zbliżonym do 20 proc. rocznego zapotrzebowania na błękitne paliwo w kraju.

Konsolidacja aktywów na Norweskim Szelfie Kontynentalnym

Ważnym krokiem dla rozwoju poszukiwania i eksploatacji złóż gazu ziemnego było przejęcie przez spółkę PGNiG Upstream Norway aktywów wydobywczych LOTOS Exploration and Production Norge, drugiej norweskiej spółki Grupy ORLEN. To ważny podmiot, który pod względem zasobów i wydobycia węglowodorów zajmuje miejsce w pierwszej dziesiątce firm działających na Norweskim Szelfie Kontynentalnym. Odpowiada za połowę wydobycia polskiego koncernu na tym obszarze.

Ta konsolidacja działalności poszukiwawczo-wydobywczej ułatwiła inwestycje i zapewniła wzrost wydobycia węglowodorów. A dzięki temu dalsze wzmocnienie pozycji Grupy ORLEN na norweskim rynku. Kontynuacją konsolidacji aktywów było przejęcie przez PGNiG Upstream Norway (PUN) kontroli nad działalnością spółki wydobywczej KUFPEC Norway. Dzięki tej transakcji wydobycie gazu ziemnego przez Grupę ORLEN w Norwegii wzrośnie o jedną trzecią i przekroczy 4 mld m sześc. rocznie.

W niedługiej perspektywie Grupa ORLEN będzie posiadać 94 koncesje na Norweskim Szelfie Kontynentalnym, co daje 5. miejsce wśród firm działających w tym segmencie Morza Północnego. Przy wydobyciu gazu szacowanym na ponad 4 mld m sześc. rocznie, spółka znajdzie się na 7. pozycji wśród operujących na szelfie.

Gaz wydobywany przez spółkę należącą do Grupy ORLEN przez Baltic Pipe dostarczany jest do Polski od roku. Wobec kryzysu energetycznego wywołanego agresją Federacji Rosyjskiej ma szczególne znaczenie dla krajowego bezpieczeństwa energetycznego.

Wsparcie transformacji energetycznej

Zapewnienie dostaw gazu do Polski ma nie tylko znaczenie dla gospodarstw domowych, ale też dla przemysłu. Grupa ORLEN podjęła projekt rozbudowy Podziemnego Magazynu Gazu w Wierzchowicach. To największy w Polsce obiekt tego typu, zlokalizowany w województwie dolnośląskim. Pojemność magazynu wzrośnie o 60 proc., do 2,1 mld m sześc., będzie to około połowa krajowych zdolności magazynowych, która ma wynosić ponad 4 mld m sześc., czyli tyle, ile zużywają wszystkie gospodarstwa domowe w Polsce przez około 10 miesięcy. Jednocześnie ORLEN realizuje projekty wykorzystania potencjału magazynowania zielonej energii w kawernach solnych. Ma to stabilizować dostawy wodoru m.in. dla przemysłu.

Grupa ORLEN rozszerza ofertę zakładającą odbiór i zarządzanie przemysłowymi emisjami dwutlenku węgla. W najbliższej przyszłości będzie to magazynowanie CO2 m.in. pod dnem morza. Jednym z ważnych przyszłościowych kierunków Grupy ORLEN jest dalsze rozwijanie innowacyjnego programu wodorowego.

Artykuł powstał we współpracy z ORLEN S.A.


 

POLECANE
Wniosek o uchylenie immunitetu Ziobry podpisała inna osoba. Jest zawiadomienie do prokuratury z ostatniej chwili
Wniosek o uchylenie immunitetu Ziobry podpisała inna osoba. Jest zawiadomienie do prokuratury

Zbigniew Ziobro na swoim profilu na platformie X poinformował, że złożył zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez ministra sprawiedliwości Waldemara Żurka oraz przez prokuratora Piotra Woźniaka. Jak się okazuje bowiem, wniosek o uchylenie immunitetu byłego ministra sprawiedliwości został podpisany przez inną osobę niż wskazano w dokumentach.

Tak wygląda grób Joanny Kołaczkowskiej po 1 listopada. Zdjęcie obiegło sieć z ostatniej chwili
Tak wygląda grób Joanny Kołaczkowskiej po 1 listopada. Zdjęcie obiegło sieć

We wtorek 4 listopada 2025 r. przyjaciel artystki Dariusz Kamys opublikował zdjęcie przedstawiające grób Joanny Kołaczkowskiej po 1 listopada, czyli Uroczystości Wszystkich Świętych. "To coś naprawdę pięknego i wzruszającego" – napisał.

Komunikat dla mieszkańców woj. łódzkiego z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców woj. łódzkiego

Szpital w Skierniewicach zaprasza przyszłych rodziców na bezpłatne warsztaty "Świadomej Mamy", które odbędą się w środę, 5 listopada o 15:00 w CKiS, ul. Reymonta 33.

PKP chce kupić z Niemiec ponad setkę używanych wagonów Wiadomości
PKP chce kupić z Niemiec ponad setkę używanych wagonów

PKP Intercity szykuje się do dużego wzmocnienia taboru. Spółka złożyła ofertę zakupu 109 używanych wagonów od niemieckiego przewoźnika DB Regio. To kolejna próba pozyskania pojazdów zza Odry.

Komisja Europejska stawia warunki Ukrainie. Raport ujawnia korupcyjne trendy pilne
Komisja Europejska stawia warunki Ukrainie. Raport ujawnia korupcyjne trendy

Komisja Europejska przygotowała raport dotyczący postępów Ukrainy w drodze do członkostwa w Unii Europejskiej. W dokumencie podkreślono, że Kijów musi spełnić dodatkowe warunki.

Nieoficjalnie: Prezydent Karol Nawrocki weźmie udział w Marszu Niepodległości z ostatniej chwili
Nieoficjalnie: Prezydent Karol Nawrocki weźmie udział w Marszu Niepodległości

Według nieoficjalnych informacji dziennikarza RMF FM Kacpra Wróblewskiego prezydent Karol Nawrocki weźmie udział w tegorocznym Marszu Niepodległości.

Wraca sprawa Buddy. Jest kluczowa decyzja sądu z ostatniej chwili
Wraca sprawa "Buddy". Jest kluczowa decyzja sądu

3 listopada 2025 r. Sąd Okręgowy w Szczecinie uchylił kluczowe zabezpieczenia w sprawie loterii "7 Aut 2 x Budda". Decyzja otwiera drogę do wypłaty ekwiwalentów nagród laureatom.

Rząd zakaże fajerwerków? Znamienne słowa minister z ostatniej chwili
Rząd zakaże fajerwerków? Znamienne słowa minister

– W Sejmie są dwa projekty ustaw, które dają podstawę do zakazania fajerwerków – powiedziała we wtorek na antenie RMF FM minister klimatu Paulina Hennig-Kloska.

Do Chin nadal bez wiz przynajmniej do końca 2026 roku z ostatniej chwili
Do Chin nadal bez wiz przynajmniej do końca 2026 roku

Departament konsularny ministerstwa spraw zagranicznych Chin zdecydował o przedłużeniu programu jednostronnego ruchu bezwizowego dla obywateli 45 państw, w tym Polski, do 31 grudnia 2026 r. – poinformowały we wtorek państwowe media. Pierwotnie polityka bezwizowa miała obowiązywać do końca 2025 r.

KRUS wydał komunikat dla rolników z ostatniej chwili
KRUS wydał komunikat dla rolników

KRUS upraszcza orzecznictwo: decyzje lekarskie bez wizyty, na podstawie dokumentacji. Szybsze rozstrzygnięcia, mniej kolejek i koszty w dół. Wyjątki tylko przy brakach w dokumentacji.

REKLAMA

Perspektywy gazu w polskiej gospodarce

Wojna na Ukrainie i konflikt na Bliskim Wschodzie zwiększają niestabilność w sektorze energetycznym w skali globalnej, zwłaszcza w zakresie bezpieczeństwa dostaw surowców. ORLEN, biorąc pod uwagę te zagrożenia, realizował w ubiegłym roku ambitny program rozwoju w zakresie poszukiwania i wydobycia gazu ziemnego, a także magazynowania oraz importu błękitnego paliwa.
Terminal LNG w Świnoujściu Perspektywy gazu w polskiej gospodarce
Terminal LNG w Świnoujściu / fot. Adobe Stock

Strategia 2030 Grupy ORLEN zakłada oprócz energetyki odnawialnej rozwój energetyki gazowej, w tym zwiększanie własnego wydobycia węglowodorów oraz potencjału magazynowego.

Jest to kontynuacja dotychczasowego programu Grupy ORLEN. W segmencie poszukiwania, eksploatacji i dystrybucji gazu ziemnego rok 2022 był rekordowy. Jeśli chodzi o wydobycie surowca, podwojone zostały rezultaty spółki z 2021 roku. Ostatnie miesiące przyniosły ambitne projekty wzmacniające pozycję Grupy na dynamicznie zmieniającym się rynku.

Kontrakty transatlantyckie

W styczniu mijającego roku ORLEN podpisał z amerykańską firmą Sempra Infrastructure długoterminowy kontrakt na dostawy skroplonego gazu ziemnego. Kontrakt zakłada odbiór 1 mln ton LNG rocznie z terminala skraplającego Port Arthur w Teksasie. Wolumen tych dostaw pokrywa prawie 10 proc. obecnego rocznego zapotrzebowania krajowych odbiorców na gaz. Dzięki temu wzrośnie bezpieczeństwo energetyczne Polski. Od dostawców ze Stanów Zjednoczonych do Polski trafiać będzie rocznie aż 8 mln ton LNG. Zdecydowana większość tego surowca – 6,5 mln ton – będzie nabywana w formule FOB (free-on-board), pozwalającej importerowi decydować o porcie przeznaczenia ładunku.

Obecnie Grupa ORLEN odbiera dostawy LNG w dwóch terminalach: im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu oraz w litewskim porcie w Kłajpedzie. W planach jest uruchomienie kolejnego polskiego terminalu pływającego w Zatoce Gdańskiej. Jednocześnie na zamówienie Grupy budowana jest flota gazowców do przewozu LNG. To pozwoli na usprawnienie transportu surowca do odbiorców oraz umocni pozycję ORLENU na globalnym rynku skroplonego gazu.

Rozbudowa floty gazowców

W październiku nadano imiona kolejnym dwóm jednostkom do przewozu LNG z floty ORLEN. Ochrzczone kilka tygodni temu – „Święta Barbara” i „Ignacy Łukasiewicz” – dołączyły do gazowców: „Lech Kaczyński” i „Grażyna Gęsicka”, które z pierwszymi ładunkami przypłynęły do Polski odpowiednio w marcu i czerwcu br.

W silnikach tych statków, jako jednych z pierwszych na świecie, zastosowano innowacyjne technologie zasilania ograniczające emisyjność oraz zużycie paliwa o około 5 proc. w stosunku do budowanych dotychczas. Każdy z tych nowych gazowców może transportować około 70 tys. ton LNG, co odpowiada blisko 100 mln m sześc. gazu ziemnego po regazyfikacji.

Kolejny bardzo ważny projekt umożliwiający wzrost importu gazu drogą morską to budowa pływającego terminala (FSRU) w Zatoce Gdańskiej. Dzięki tej instalacji ORLEN będzie mógł odebrać 58 dostaw rocznie transportem morskim. Umowa zawarta z GAZ-SYSTEMEM zapewnia rezerwację regazyfikacji w przyszłym gdańskim terminalu na poziomie 6,1 mld m sześc. rocznie. Uruchomienie terminala w Zatoce Gdańskiej GAZ-SYSTEM zapowiada na 1 stycznia 2028 roku.

Wysoki poziom wydobycia gazu

ORLEN prowadzi intensywne prace poszukiwawcze nowych krajowych złóż gazu ziemnego. W mijającym roku potwierdzono między innymi odkrycie 500 mln m sześc. gazu ziemnego w złożu Jastrzębiec w okolicach Biłgoraja. Pomyślna weryfikacja kolejnych krajowych źródeł surowca pozwoli Grupie ORLEN utrzymać w najbliższych latach własne wydobycie gazu ziemnego na poziomie zbliżonym do 20 proc. rocznego zapotrzebowania na błękitne paliwo w kraju.

Konsolidacja aktywów na Norweskim Szelfie Kontynentalnym

Ważnym krokiem dla rozwoju poszukiwania i eksploatacji złóż gazu ziemnego było przejęcie przez spółkę PGNiG Upstream Norway aktywów wydobywczych LOTOS Exploration and Production Norge, drugiej norweskiej spółki Grupy ORLEN. To ważny podmiot, który pod względem zasobów i wydobycia węglowodorów zajmuje miejsce w pierwszej dziesiątce firm działających na Norweskim Szelfie Kontynentalnym. Odpowiada za połowę wydobycia polskiego koncernu na tym obszarze.

Ta konsolidacja działalności poszukiwawczo-wydobywczej ułatwiła inwestycje i zapewniła wzrost wydobycia węglowodorów. A dzięki temu dalsze wzmocnienie pozycji Grupy ORLEN na norweskim rynku. Kontynuacją konsolidacji aktywów było przejęcie przez PGNiG Upstream Norway (PUN) kontroli nad działalnością spółki wydobywczej KUFPEC Norway. Dzięki tej transakcji wydobycie gazu ziemnego przez Grupę ORLEN w Norwegii wzrośnie o jedną trzecią i przekroczy 4 mld m sześc. rocznie.

W niedługiej perspektywie Grupa ORLEN będzie posiadać 94 koncesje na Norweskim Szelfie Kontynentalnym, co daje 5. miejsce wśród firm działających w tym segmencie Morza Północnego. Przy wydobyciu gazu szacowanym na ponad 4 mld m sześc. rocznie, spółka znajdzie się na 7. pozycji wśród operujących na szelfie.

Gaz wydobywany przez spółkę należącą do Grupy ORLEN przez Baltic Pipe dostarczany jest do Polski od roku. Wobec kryzysu energetycznego wywołanego agresją Federacji Rosyjskiej ma szczególne znaczenie dla krajowego bezpieczeństwa energetycznego.

Wsparcie transformacji energetycznej

Zapewnienie dostaw gazu do Polski ma nie tylko znaczenie dla gospodarstw domowych, ale też dla przemysłu. Grupa ORLEN podjęła projekt rozbudowy Podziemnego Magazynu Gazu w Wierzchowicach. To największy w Polsce obiekt tego typu, zlokalizowany w województwie dolnośląskim. Pojemność magazynu wzrośnie o 60 proc., do 2,1 mld m sześc., będzie to około połowa krajowych zdolności magazynowych, która ma wynosić ponad 4 mld m sześc., czyli tyle, ile zużywają wszystkie gospodarstwa domowe w Polsce przez około 10 miesięcy. Jednocześnie ORLEN realizuje projekty wykorzystania potencjału magazynowania zielonej energii w kawernach solnych. Ma to stabilizować dostawy wodoru m.in. dla przemysłu.

Grupa ORLEN rozszerza ofertę zakładającą odbiór i zarządzanie przemysłowymi emisjami dwutlenku węgla. W najbliższej przyszłości będzie to magazynowanie CO2 m.in. pod dnem morza. Jednym z ważnych przyszłościowych kierunków Grupy ORLEN jest dalsze rozwijanie innowacyjnego programu wodorowego.

Artykuł powstał we współpracy z ORLEN S.A.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe