CSW. Spotkanie z cyklu Napięcia kulturowe - Unieważnić kulturę rosyjską!?

Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski zaprasza na cykl publicznych dyskusji z udziałem artystów, autorów, kuratorów i myślicieli z Europy, których celem jest otwarcie nowych perspektyw w myśleniu o kwestiach dzielących współczesne społeczeństwa, takich jak religia, migracja, prawa kobiet, tożsamość płciowa i kulturowa, Unia Europejska i kultura ponowoczesna. Nie zabraknie też czasu na pytania i wypowiedzi słuchaczy.
Unieważnić kulturę rosyjską CSW. Spotkanie z cyklu Napięcia kulturowe - Unieważnić kulturę rosyjską!?
Unieważnić kulturę rosyjską / materiały prasowe

Brutalna wojna Rosji z Ukrainą nadal trwa. Od początku inwazji 24 lutego 2022 roku większość krajów ostro ją potępiła, nakładając sankcje na Rosję. USA, Niemcy, Wielka Brytania, Norwegia, Dania i Polska to sześć krajów, które ofiarowały Ukrainie największe wsparcie wojskowe. Polska jest trzecim krajem na świecie pod względem zaangażowania w udzielanie pomocy, przyjęła prawie 1,5 miliona ukraińskich uchodźców.

Prowadzone przez Rosję działania zbrojne wzbudzają silne emocje i doprowadziły do wojny kulturowej – pojawiły się wezwania do bojkotu, odwołania występów dawnych i współczesnych rosyjskich artystów oraz wszystkich osób sympatyzujących z polityką Kremla.

Redaktorzy strony cancelrussia.info nie przebierają w słowach – piszą, że kultura rosyjska jest kulturą kolonialną i że nie należy udzielać żadnego wsparcia rosyjskim artystom, pisarzom ani muzykom; nawołują, by nie pokazywać ich wystaw, wydawać publikacji ani organizować koncertów. „Kultura rosyjska ma charakter ekspansywny i imperialistyczny. Przez pokolenia pielęgnowała wyższość nad innymi narodami, które najpierw zostały zniewolone przez Imperium Rosyjskie, a później przez państwo radzieckie. Federacja Rosyjska zdecydowała się kontynuować tę niefortunną praktykę”.

Czy słuszne jest anulowanie kultury agresora i najeźdźcy? Czy potrafimy oddzielić sztukę od wojny i polityki? A może – jak głosi napis na magnesie zaprojektowanym dla Metropolitan Opera w Nowym Jorku – powinniśmy „Anulować Putina, a nie Puszkina”?

 

Dr Andriej Moskwin - profesor nadzwyczajny Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie pełni funkcję kierownika Pracowni Badań nad Teatrem i Dramatem w Europie Środkowo-Wschodniej. Dr Moskwin jest redaktorem naczelnym czasopisma „Studia Teatralne Europy Środkowo-Wschodniej”, a wcześniej pisał o sztuce dla magazynu „ARTeon”. Organizator wielu konferencji naukowych poświęconych kulturze białoruskiej, słowiańskiej i rosyjskiej. Jest autorem monografii, opracowań i innych publikacji

 

Dr Tiffany Jenkins - socjolożka, historyczka sztuki i pisarka. W swojej najnowszej książce Keeping They Marbles: How the Treasures of the Past Ended Up in Museums and Why They Should Stay There zajęła się pogłębioną analizą złożonych procesów kształtujących nasilenie debaty związanej z repatriacją artefaktów muzealnych i naprawą niesprawiedliwości historycznych.  Obecnie prowadzi podcast Behind the Scenes at the Museum, w którym rozpatruje kontrowersje wstrząsające światem kultury. Udziela konsultacji doradczych dla różnych organizacji artystycznych w Wielkiej Brytanii i krajach nordyckich.

 

 

Gospodarzami spotkania będą:

Agnieszka Kołek – artystka i kuratorka – oraz Manick Govinda – autor, wykładowca i kurator.

 

Manick Govinda - niezależny pisarz , mentor artystów, wykładowca, kurator i konsultant artystyczny. Publikował m.in. w „The Critic”, „Index on Censorship”, „Arts Professional”, „Open Democracy” i „Spiked”. Wraz z Agnieszką Kołek jest współkuratorem cyklu publicznych dyskusji i rozmów Napięcia kulturowe w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Określa siebie jako eklektyka otwartego na różne idee i myśli, również na nierozwiązane sprzeczności. W 2019 roku za swe krytyczne komentarze i dowcipy na temat gender oraz głośną krytykę Unii Europejskiej został poddany ostracyzmowi przez wiele brytyjskich instytucji artystycznych.

 

Agnieszka Kołek -  artystka, kuratorka i współzałożycielka londyńskiego Passion for Freedom Art Festival. Wspierając artystów, którym uniemożliwia się wystawianie ich prac, obnaża milczenie wielu i podważa dobre samopoczucie lokatorów „bezpiecznych przestrzeni”. Przeżyła atak terrorystyczny w Kopenhadze w 2015 roku.  Po zamachu kontynuowała spotkanie na temat sztuki i bluźnierstwa, mówiąc: „Oni nie tylko chcą nas zabić. Chcą też, żebyśmy przestali rozmawiać i właśnie dlatego powinniśmy kontynuować”.

 

Dyskusja odbędzie się 23 listopada 2023 o godzinie 18:30 w Pracowni, na parterze Zamku Ujazdowskiego.


 

POLECANE
Oddaj medal Jolanto Gontarczyk/ Lange tylko u nas
Oddaj medal Jolanto Gontarczyk/ Lange

Jolanta Gontarczyk (obecnie Lange), tajny współpracownik komunistycznej bezpieki o pseudonimie "Panna", która razem z ówczesnym mężem Andrzejem Gontarczykiem, TW "Yon" rozpracowywała środowiska solidarnościowe w RFN, w tym Ruch Światło-Życie księdza Franciszka Blachnickiego, ma tydzień na oddanie Srebrnego Krzyża Zasługi.

NFZ wydał pilny komunikat z ostatniej chwili
NFZ wydał pilny komunikat

Fałszywe SMS-y i e-maile o zwrocie składek wyłudzają dane – ostrzega NFZ. Sprawdź, jak nie dać się oszukać.

Gala MMA w Białym Domu. Amerykańskie media podają szczegóły z ostatniej chwili
Gala MMA w Białym Domu. Amerykańskie media podają szczegóły

W czerwcu 2026 roku na południowym trawniku Białego Domu ma odbyć się gala mieszanych sztuk walki federacji UFC – informują amerykańskie media. Ważenie zawodników, dzień przed galą, planowane jest na schodach Mauzoleum Lincolna.

Tȟašúŋke Witkó: potrzebny militarny system immunologiczny państwa i Korpus Obrony Pogranicza tylko u nas
Tȟašúŋke Witkó: potrzebny militarny system immunologiczny państwa i Korpus Obrony Pogranicza

„Trzy rzeczy trzeba przygotować, Panie, do prowadzenia wojny – pieniądze, pieniądze i jeszcze raz pieniądze” – te słowa wyrzekł Gian Giacomo Trivulzio, żyjący na przełomie XV i XVI wieku włoski arystokrata, najemnik i marszałek Francji do króla Ludwika XII, kiedy monarcha ów planował kampanię przeciwko księstwu Mediolanu.

Rafał Ziemkiewicz dla Tysol.pl: Sierpień był największym polskim zwycięstwem XX wieku obok Bitwy Warszawskiej Wiadomości
Rafał Ziemkiewicz dla Tysol.pl: Sierpień był największym polskim zwycięstwem XX wieku obok Bitwy Warszawskiej

Podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu gościem studia „Tygodnika Solidarność” był redaktor, pisarz i publicysta Rafał Ziemkiewicz.

Administracja Donalda Trumpa rozważa nałożenie sankcji na urzędników UE tylko u nas
Administracja Donalda Trumpa rozważa nałożenie sankcji na urzędników UE

Administracja prezydenta USA Donalda Trumpa rozważa nałożenie sankcji na urzędników Unii Europejskiej lub państw członkowskich odpowiedzialnych za wdrożenie Aktu o Usługach Cyfrowych (Digital Services Act, DSA).

Niemcy walczą z Tapinoma magnum. To może być przełom z ostatniej chwili
Niemcy walczą z Tapinoma magnum. To może być przełom

Specjalny żel z Zurychu zatrzymuje ekspansję "super-mrówki" Tapinoma magnum. Pierwsze miasta w Niemczech zgłaszają pozytywne efekty – informuje niemiecki serwis t-online.de.

Nie żyje Katarzyna Stoparczyk. Znana dziennikarka zginęła w wypadku z ostatniej chwili
Nie żyje Katarzyna Stoparczyk. Znana dziennikarka zginęła w wypadku

Nie żyje Katarzyna Stoparczyk, znana dziennikarka radiowa i telewizyjna, autorka książek, reżyserka spektakli teatralnych.

Google zapłaci miliardy euro kary. Jest decyzja z ostatniej chwili
Google zapłaci miliardy euro kary. Jest decyzja

Komisja Europejska ogłosiła w piątek nałożenie 2,95 mld euro kary na amerykańską firmę technologiczną Google w związku z naruszeniem prawa antymonopolowego UE.

Skandaliczne stanowisko Iustitii po wyroku TSUE: To akt buntu, nigdy dotąd nie posunęli się tak daleko tylko u nas
Skandaliczne stanowisko Iustitii po wyroku TSUE: "To akt buntu, nigdy dotąd nie posunęli się tak daleko"

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał orzeczenie ws. Izby Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych SN. TSUE stwierdził w czwartek, że "sąd krajowy jest zobowiązany uznać za niebyły wyrok wydany przez sąd wyższej instancji, który nie jest niezawisłym i bezstronnym sądem". Po wyroku swoje stanowisko opublikowało Stowarzyszenie Sędziów "Iustitia".

REKLAMA

CSW. Spotkanie z cyklu Napięcia kulturowe - Unieważnić kulturę rosyjską!?

Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski zaprasza na cykl publicznych dyskusji z udziałem artystów, autorów, kuratorów i myślicieli z Europy, których celem jest otwarcie nowych perspektyw w myśleniu o kwestiach dzielących współczesne społeczeństwa, takich jak religia, migracja, prawa kobiet, tożsamość płciowa i kulturowa, Unia Europejska i kultura ponowoczesna. Nie zabraknie też czasu na pytania i wypowiedzi słuchaczy.
Unieważnić kulturę rosyjską CSW. Spotkanie z cyklu Napięcia kulturowe - Unieważnić kulturę rosyjską!?
Unieważnić kulturę rosyjską / materiały prasowe

Brutalna wojna Rosji z Ukrainą nadal trwa. Od początku inwazji 24 lutego 2022 roku większość krajów ostro ją potępiła, nakładając sankcje na Rosję. USA, Niemcy, Wielka Brytania, Norwegia, Dania i Polska to sześć krajów, które ofiarowały Ukrainie największe wsparcie wojskowe. Polska jest trzecim krajem na świecie pod względem zaangażowania w udzielanie pomocy, przyjęła prawie 1,5 miliona ukraińskich uchodźców.

Prowadzone przez Rosję działania zbrojne wzbudzają silne emocje i doprowadziły do wojny kulturowej – pojawiły się wezwania do bojkotu, odwołania występów dawnych i współczesnych rosyjskich artystów oraz wszystkich osób sympatyzujących z polityką Kremla.

Redaktorzy strony cancelrussia.info nie przebierają w słowach – piszą, że kultura rosyjska jest kulturą kolonialną i że nie należy udzielać żadnego wsparcia rosyjskim artystom, pisarzom ani muzykom; nawołują, by nie pokazywać ich wystaw, wydawać publikacji ani organizować koncertów. „Kultura rosyjska ma charakter ekspansywny i imperialistyczny. Przez pokolenia pielęgnowała wyższość nad innymi narodami, które najpierw zostały zniewolone przez Imperium Rosyjskie, a później przez państwo radzieckie. Federacja Rosyjska zdecydowała się kontynuować tę niefortunną praktykę”.

Czy słuszne jest anulowanie kultury agresora i najeźdźcy? Czy potrafimy oddzielić sztukę od wojny i polityki? A może – jak głosi napis na magnesie zaprojektowanym dla Metropolitan Opera w Nowym Jorku – powinniśmy „Anulować Putina, a nie Puszkina”?

 

Dr Andriej Moskwin - profesor nadzwyczajny Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie pełni funkcję kierownika Pracowni Badań nad Teatrem i Dramatem w Europie Środkowo-Wschodniej. Dr Moskwin jest redaktorem naczelnym czasopisma „Studia Teatralne Europy Środkowo-Wschodniej”, a wcześniej pisał o sztuce dla magazynu „ARTeon”. Organizator wielu konferencji naukowych poświęconych kulturze białoruskiej, słowiańskiej i rosyjskiej. Jest autorem monografii, opracowań i innych publikacji

 

Dr Tiffany Jenkins - socjolożka, historyczka sztuki i pisarka. W swojej najnowszej książce Keeping They Marbles: How the Treasures of the Past Ended Up in Museums and Why They Should Stay There zajęła się pogłębioną analizą złożonych procesów kształtujących nasilenie debaty związanej z repatriacją artefaktów muzealnych i naprawą niesprawiedliwości historycznych.  Obecnie prowadzi podcast Behind the Scenes at the Museum, w którym rozpatruje kontrowersje wstrząsające światem kultury. Udziela konsultacji doradczych dla różnych organizacji artystycznych w Wielkiej Brytanii i krajach nordyckich.

 

 

Gospodarzami spotkania będą:

Agnieszka Kołek – artystka i kuratorka – oraz Manick Govinda – autor, wykładowca i kurator.

 

Manick Govinda - niezależny pisarz , mentor artystów, wykładowca, kurator i konsultant artystyczny. Publikował m.in. w „The Critic”, „Index on Censorship”, „Arts Professional”, „Open Democracy” i „Spiked”. Wraz z Agnieszką Kołek jest współkuratorem cyklu publicznych dyskusji i rozmów Napięcia kulturowe w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Określa siebie jako eklektyka otwartego na różne idee i myśli, również na nierozwiązane sprzeczności. W 2019 roku za swe krytyczne komentarze i dowcipy na temat gender oraz głośną krytykę Unii Europejskiej został poddany ostracyzmowi przez wiele brytyjskich instytucji artystycznych.

 

Agnieszka Kołek -  artystka, kuratorka i współzałożycielka londyńskiego Passion for Freedom Art Festival. Wspierając artystów, którym uniemożliwia się wystawianie ich prac, obnaża milczenie wielu i podważa dobre samopoczucie lokatorów „bezpiecznych przestrzeni”. Przeżyła atak terrorystyczny w Kopenhadze w 2015 roku.  Po zamachu kontynuowała spotkanie na temat sztuki i bluźnierstwa, mówiąc: „Oni nie tylko chcą nas zabić. Chcą też, żebyśmy przestali rozmawiać i właśnie dlatego powinniśmy kontynuować”.

 

Dyskusja odbędzie się 23 listopada 2023 o godzinie 18:30 w Pracowni, na parterze Zamku Ujazdowskiego.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe