Warsaw Gallery Weekend - jesienne święto sztuki współczesnej

Warsaw Gallery Weekend, czyli największy cykliczny przegląd sztuki współczesnej w Polsce, odbędzie się w tym roku w weekend od 22 do 24 września. Podczas siódmej już edycji można będzie obejrzeć blisko 30 przygotowanych specjalnie na tę okazję wystaw, spotkać się z artystami i kuratorami wystaw, wziąć udział w spotkaniach, dyskusjach itp.
 Warsaw Gallery Weekend - jesienne święto sztuki współczesnej
/ Wilhelm Sasnal/mat. prasowe
Magdalea Zarzycka

Warsaw Gallery Weekend to wydarzenie na kształt Nocy Muzeów, z tym że nie dzieje się jednej nocy, a przez trzy dni. Głównymi bohaterami imprezy nie są instytucje publiczne, a prywatne. To weekend otwarcia się sztuki współczesnej na szeroką publiczność, organizowany oddolnie przez czołowe warszawskie galerie prywatne. WGW wychodzi z nią do ludzi, zarówno miłośników sztuki, jak i tych, którzy nie są stałymi bywalcami galerii. Pełni rolę promotorów i wykładowców kultury. Podobnie jak w przypadku Nocy Muzeów wstęp na wszystkie wystawy i wydarzenia jest bezpłatny.

Ranga międzynarodowa
Karty w międzynarodowym świecie sztuki rozdają właśnie prywatne, a nie państwowe instytucje, stąd kolejna edycja Warsaw Gallery Weekend wzbudza tak szerokie zainteresowanie nie tylko w Polsce. Osiągnięta już ranga wydarzenia przyciąga kuratorów, dziennikarzy, krytyków z całego świata, a także dyrektorów czołowych galerii i muzeów. Warszawa uznawana jest za najdynamiczniej rozwijającą się scenę artystyczną w Europie i stały punkt zagranicznych podróży artystycznych.
Warsaw Gallery Weekend silnie nawiązuje do Gallery Weekend Berlin – imprezy o ponad dziesięcioletniej tradycji, w której bierze udział ponad 50 galerii (w całych Niemczech jest ich ponad 500, w Polsce około 200). Niemieckie wydarzenie – największe w zachodniej Europie – odbywa się na wiosnę, polskie zaś otwiera sezon artystyczny nad Wisłą, który rozpoczyna się na jesieni, i ma być największym wydarzeniem tego typu w Europie Środkowo-Wschodniej. WGW to zatem doskonała okazja, by zapoznać się z najnowszymi dziełami uznanych artystów, odkryć gorące nazwiska czy wreszcie dokonać zakupów do kolekcji. Ten ostatni aspekt jest bardzo istotny, ponieważ to zakupy stanowią źródło utrzymania galerii.

WGW i biznes
Sztuka i pieniądze to także sztuka i biznes. Nie dziwi więc, że z Warsaw Gallery Weekend współpracują marki komercyjne, które coraz śmielej korzystają z okazji do zaprezentowania się w blasku WGW, w innowacyjny, dyskretny i elegancki sposób. Partnerzy wydarzenia: T-Mobile, Suzuki i Artystyczna Podróż Hestii, będąca jedną z najbardziej rozpoznawalnych i najlepiej zintegrowanych z działalnością firmy inicjatyw na polu sztuki (m.in. organizacja od 15 lat konkursu dla studentów i absolwentów Akademii Sztuk Pięknych), rozumieją doskonale, że marki sprzedają się dzisiaj nie poprzez swoje produkty, a przez wrażenia, doznania i emocje. Kultura i sztuka mają dla firm wielki komunikacyjny, wizerunkowy potencjał, a te zaangażowane w sztukę wypadają najatrakcyjniej na rynku. Jednak sama obecność marki podczas wydarzeń artystycznych dziś nie wystarcza. Nie chodzi też o ekspozycje wielkich logotypów sponsorskich. Liczy się zaangażowanie wykraczające poza zakres tradycyjnie rozumianego sponsoringu oraz innowacyjność działań komunikacyjnych.
Innowacyjność to podstawa
Możliwości jest wiele – od produktów sygnowanych nazwiskiem artystów, jak H&M i Jeff Koons – gwiazda światowej sztuki nowoczesnej, czy BMW, które stworzyło wraz z najważniejszymi artystami sztuki współczesnej (m.in. Andy Warhol, David Hockney, Jenny Holzer czy Frank Stella) kolekcję samochodów Art. Cars, po powstawanie korporacyjnych kolekcji sztuki, a nawet własnych muzeów, jak w przypadku domu mody Prada, który posiada je aż dwa. Często jest to również kompleksowa strategia działania, jak w przypadku T-Mobile, głównego partnera Warsaw Gallery Weekend, który od lat jest mocno zaangażowany w kulturę niszową, awangardową i opiniotwórczą (film, muzyka, sztuka). WGW jest dla tego operatora sieci komórkowej również okazją do prezentacji kolekcji tworzonej przez centralę firmy, gromadzącą dzieła sztuki z regionu Europy Wschodniej i Centralnej – w 2016 roku elementem Warsaw Gallery Weekend była zapowiedź tegorocznej wystawy w Królikarni pt. „Półprawda”. Z kolei Suzuki, oferująca flotę samochodów dla gości VIP WGW, dzięki której mogą oni sprawnie i szybko przemieszczać się między galeriami, w ten sposób dociera do klientów, do których nie trafia inny rodzaj reklamy samochodów, np. w telewizji.

Sztuka dla każdego
Wyjątkowość Warsaw Gallery Weekend bierze się zarówno z ponadprzeciętnej skali (blisko 30 lokalizacji w całej Warszawie), jak i niespotykanej nigdzie indziej różnorodności. Zaproszeni do udziału w imprezie artyści tworzą sztukę tak różnorodną, że każdy znajdzie coś dla siebie. Galerie prezentują prace zarówno młodych, wschodzących twórców, jak i uznanych na całym świecie nazwisk, takich jak Magdalena Abakanowicz czy Wilhelm Sasnal. Program uzupełniają spotkania, debaty, można też obejrzeć wystawę z przewodnikiem – jej kuratorem. Takie zwiedzania organizowane są we współpracy z partnerami instytucjonalnymi (CSW Zamek Ujazdowski, Zachęta, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Muzeum Narodowe) oraz mecenasami WGW. Warsaw Gallery Weekend na stałe wpisało się w kalendarz artystyczny stolicy, a w imprezie co roku udział bierze coraz więcej osób – na zeszłorocznej edycji frekwencja sięgnęła ponad dwudziestu tysięcy osób, co jak na niszowe wydarzenie stanowi całkiem dobry wynik.

Artykuł pochodzi z najnowszego numeru "TS" (37/2017) do kupienia w wersji cyfrowej tutaj.

#REKLAMA_POZIOMA#

 

POLECANE
Prezes PGW Wody Polskie odwołana. Jest komunikat z ostatniej chwili
Prezes PGW Wody Polskie odwołana. Jest komunikat

W poniedziałek 7 lipca 2025 r. minister Infrastruktury Dariusz Klimczak odwołał Joannę Kopczyńską ze stanowiska Prezesa Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie.

Giertych powinien być politycznie skończony tylko u nas
Giertych powinien być politycznie skończony

Na pytanie "Jak oceniasz działania Romana Giertycha w sprawie protestów wyborczych i wyjaśnienia nieprawidłowości w wyborach?" aż o 14.9% więcej ankietowanych odpowiedziało, że "negatywnie" niż że "pozytywnie". Oznacza to, że Roman Giertych nie przekonał do swojego pomysłu i akcji ani Donalda Tuska, ani koalicjantów KO, ani - co najważniejsze - zdecydowanej większości wyborców.

Powstańcy Warszawscy apelują do TVP, aby koncert (Nie)zakazane piosenki poprowadził Tomasz Wolny z ostatniej chwili
Powstańcy Warszawscy apelują do TVP, aby koncert "(Nie)zakazane piosenki" poprowadził Tomasz Wolny

Powstańcy Warszawscy apelują do władz Telewizji Polskiej w likwidacji, aby tegoroczny koncert "Warszawiacy śpiewają (nie)zakazane piosenki" poprowadził Tomasz Wolny. Napisali w tej sprawie pismo i mają nadzieję, że ich głos nie zostanie pominięty.

Burze uderzyły w Podkarpacie. Strażacy mają ręce pełne roboty z ostatniej chwili
Burze uderzyły w Podkarpacie. Strażacy mają ręce pełne roboty

Sześćset interwencji odnotowali do tej pory podkarpaccy strażacy po przejściu frontu burzowego – poinformował w poniedziałek wieczorem dyżurny Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego w Rzeszowie Wojciech Czanerle. 26 tys. gospodarstw nie ma prądu.

Fala hejtu wobec córki Karola Nawrockiego. Jest reakcja prokuratury z ostatniej chwili
Fala hejtu wobec córki Karola Nawrockiego. Jest reakcja prokuratury

Mokotowska prokuratura wszczęła sześć postępowań w sprawie znieważania córki prezydenta elekta – poinformował w poniedziałek rzecznik Prokuratury Okręgowej w Warszawie prok. Piotr Antoni Skiba.

PKP Intercity wydał pilny komunikat z ostatniej chwili
PKP Intercity wydał pilny komunikat

Od 7 lipca 2025 r. zostały czasowo przywrócone kontrole graniczne na granicach Polski z Niemcami i Litwą. PKP Intercity wydał komunikat w tej sprawie.

Śmiertelne ugodzenie nożem w Nowem. 29-letni Kolumbijczyk usłyszał zarzuty z ostatniej chwili
Śmiertelne ugodzenie nożem w Nowem. 29-letni Kolumbijczyk usłyszał zarzuty

29-letni Kolumbijczyk usłyszał zarzut zabójstwa 41-latka w Nowem w woj. kujawsko-pomorskim. Grozi mu dożywotnie więzienie.

Rolnicy wsparli Ruch Obrony Granic. Przybyli na granicę z Niemcami z ostatniej chwili
Rolnicy wsparli Ruch Obrony Granic. Przybyli na granicę z Niemcami

Na granicy polsko-niemieckiej pojawili się rolnicy. Dołączyli do członków Ruchu Obrony Granic, by wyrazić solidarność i wspólnie zwrócić uwagę na problem nielegalnej migracji.

Budapeszt: Uszkodzone lotnisko, loty odwołane. Pilny komunikat z ostatniej chwili
Budapeszt: Uszkodzone lotnisko, loty odwołane. Pilny komunikat

Największe międzynarodowe lotnisko Węgier, port lotniczy im. Ferenca Liszta w Budapeszcie, zostało uszkodzone przez przechodzącą przez kraj burzę, co zmusiło władze portu do wstrzymania wszystkich połączeń – poinformował w poniedziałek portal Index, cytując komunikat zarządu lotniska.

7 lipca – liturgiczne wspomnienie błogosławionej Rodziny Ulmów z ostatniej chwili
7 lipca – liturgiczne wspomnienie błogosławionej Rodziny Ulmów

7 lipca Kościół wspomina błogosławioną Rodzinę Ulmów, zamordowaną przez Niemców w 1944 r. za ukrywanie ośmiorga Żydów.

REKLAMA

Warsaw Gallery Weekend - jesienne święto sztuki współczesnej

Warsaw Gallery Weekend, czyli największy cykliczny przegląd sztuki współczesnej w Polsce, odbędzie się w tym roku w weekend od 22 do 24 września. Podczas siódmej już edycji można będzie obejrzeć blisko 30 przygotowanych specjalnie na tę okazję wystaw, spotkać się z artystami i kuratorami wystaw, wziąć udział w spotkaniach, dyskusjach itp.
 Warsaw Gallery Weekend - jesienne święto sztuki współczesnej
/ Wilhelm Sasnal/mat. prasowe
Magdalea Zarzycka

Warsaw Gallery Weekend to wydarzenie na kształt Nocy Muzeów, z tym że nie dzieje się jednej nocy, a przez trzy dni. Głównymi bohaterami imprezy nie są instytucje publiczne, a prywatne. To weekend otwarcia się sztuki współczesnej na szeroką publiczność, organizowany oddolnie przez czołowe warszawskie galerie prywatne. WGW wychodzi z nią do ludzi, zarówno miłośników sztuki, jak i tych, którzy nie są stałymi bywalcami galerii. Pełni rolę promotorów i wykładowców kultury. Podobnie jak w przypadku Nocy Muzeów wstęp na wszystkie wystawy i wydarzenia jest bezpłatny.

Ranga międzynarodowa
Karty w międzynarodowym świecie sztuki rozdają właśnie prywatne, a nie państwowe instytucje, stąd kolejna edycja Warsaw Gallery Weekend wzbudza tak szerokie zainteresowanie nie tylko w Polsce. Osiągnięta już ranga wydarzenia przyciąga kuratorów, dziennikarzy, krytyków z całego świata, a także dyrektorów czołowych galerii i muzeów. Warszawa uznawana jest za najdynamiczniej rozwijającą się scenę artystyczną w Europie i stały punkt zagranicznych podróży artystycznych.
Warsaw Gallery Weekend silnie nawiązuje do Gallery Weekend Berlin – imprezy o ponad dziesięcioletniej tradycji, w której bierze udział ponad 50 galerii (w całych Niemczech jest ich ponad 500, w Polsce około 200). Niemieckie wydarzenie – największe w zachodniej Europie – odbywa się na wiosnę, polskie zaś otwiera sezon artystyczny nad Wisłą, który rozpoczyna się na jesieni, i ma być największym wydarzeniem tego typu w Europie Środkowo-Wschodniej. WGW to zatem doskonała okazja, by zapoznać się z najnowszymi dziełami uznanych artystów, odkryć gorące nazwiska czy wreszcie dokonać zakupów do kolekcji. Ten ostatni aspekt jest bardzo istotny, ponieważ to zakupy stanowią źródło utrzymania galerii.

WGW i biznes
Sztuka i pieniądze to także sztuka i biznes. Nie dziwi więc, że z Warsaw Gallery Weekend współpracują marki komercyjne, które coraz śmielej korzystają z okazji do zaprezentowania się w blasku WGW, w innowacyjny, dyskretny i elegancki sposób. Partnerzy wydarzenia: T-Mobile, Suzuki i Artystyczna Podróż Hestii, będąca jedną z najbardziej rozpoznawalnych i najlepiej zintegrowanych z działalnością firmy inicjatyw na polu sztuki (m.in. organizacja od 15 lat konkursu dla studentów i absolwentów Akademii Sztuk Pięknych), rozumieją doskonale, że marki sprzedają się dzisiaj nie poprzez swoje produkty, a przez wrażenia, doznania i emocje. Kultura i sztuka mają dla firm wielki komunikacyjny, wizerunkowy potencjał, a te zaangażowane w sztukę wypadają najatrakcyjniej na rynku. Jednak sama obecność marki podczas wydarzeń artystycznych dziś nie wystarcza. Nie chodzi też o ekspozycje wielkich logotypów sponsorskich. Liczy się zaangażowanie wykraczające poza zakres tradycyjnie rozumianego sponsoringu oraz innowacyjność działań komunikacyjnych.
Innowacyjność to podstawa
Możliwości jest wiele – od produktów sygnowanych nazwiskiem artystów, jak H&M i Jeff Koons – gwiazda światowej sztuki nowoczesnej, czy BMW, które stworzyło wraz z najważniejszymi artystami sztuki współczesnej (m.in. Andy Warhol, David Hockney, Jenny Holzer czy Frank Stella) kolekcję samochodów Art. Cars, po powstawanie korporacyjnych kolekcji sztuki, a nawet własnych muzeów, jak w przypadku domu mody Prada, który posiada je aż dwa. Często jest to również kompleksowa strategia działania, jak w przypadku T-Mobile, głównego partnera Warsaw Gallery Weekend, który od lat jest mocno zaangażowany w kulturę niszową, awangardową i opiniotwórczą (film, muzyka, sztuka). WGW jest dla tego operatora sieci komórkowej również okazją do prezentacji kolekcji tworzonej przez centralę firmy, gromadzącą dzieła sztuki z regionu Europy Wschodniej i Centralnej – w 2016 roku elementem Warsaw Gallery Weekend była zapowiedź tegorocznej wystawy w Królikarni pt. „Półprawda”. Z kolei Suzuki, oferująca flotę samochodów dla gości VIP WGW, dzięki której mogą oni sprawnie i szybko przemieszczać się między galeriami, w ten sposób dociera do klientów, do których nie trafia inny rodzaj reklamy samochodów, np. w telewizji.

Sztuka dla każdego
Wyjątkowość Warsaw Gallery Weekend bierze się zarówno z ponadprzeciętnej skali (blisko 30 lokalizacji w całej Warszawie), jak i niespotykanej nigdzie indziej różnorodności. Zaproszeni do udziału w imprezie artyści tworzą sztukę tak różnorodną, że każdy znajdzie coś dla siebie. Galerie prezentują prace zarówno młodych, wschodzących twórców, jak i uznanych na całym świecie nazwisk, takich jak Magdalena Abakanowicz czy Wilhelm Sasnal. Program uzupełniają spotkania, debaty, można też obejrzeć wystawę z przewodnikiem – jej kuratorem. Takie zwiedzania organizowane są we współpracy z partnerami instytucjonalnymi (CSW Zamek Ujazdowski, Zachęta, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Muzeum Narodowe) oraz mecenasami WGW. Warsaw Gallery Weekend na stałe wpisało się w kalendarz artystyczny stolicy, a w imprezie co roku udział bierze coraz więcej osób – na zeszłorocznej edycji frekwencja sięgnęła ponad dwudziestu tysięcy osób, co jak na niszowe wydarzenie stanowi całkiem dobry wynik.

Artykuł pochodzi z najnowszego numeru "TS" (37/2017) do kupienia w wersji cyfrowej tutaj.

#REKLAMA_POZIOMA#


 

Polecane
Emerytury
Stażowe