Centrum Heschela KUL: Dzień krótki, pracy mnóstwo, ludzie leniwi, a zapłata wielka

Widząc tłumy ludzi, Jezus litował się nad nimi, bo byli znękani i porzuceni. Zamiarem wszechmogącego Boga jest podtrzymanie życia wszystkich dusz. Dlatego Jezus był poruszony i Jego serce wzruszyło się na widok tłumów – o tym jak wiele odniesień do Biblii Hebrajskiej, podobieństw do rabinicznych nauk Miszny i do myśli żydowskich uczonych można znaleźć w niedzielnym fragmencie Ewangelii św. Mateusza pisze w komentarzu dla Centrum Heschela KUL rabin Oded Peles, żydowski kantor i izraelski edukator.
zdjęcie poglądowe Centrum Heschela KUL: Dzień krótki, pracy mnóstwo, ludzie leniwi, a zapłata wielka
zdjęcie poglądowe / pixabay.com/rador6

Użyta przez Jezusa w dalszej części Ewangelii metafora o czasie żniw bardzo przypomina słynną naukę rabina Tarfona z traktatu Miszny Awot (2, 15) „Etyka i Ojcowie”. „Dzień jest krótki, a pracy mnóstwo, robotnicy leniwi, zapłata wielka, a pan domu natarczywy” – cytuje Rabin Oded Peles. Bóg jako Pan żniwa „chce nas nakłonić do przyśpieszenia działania: do studiowania Tory, do wypełniania naszych osobistych i społecznych misji oraz do stawania się Jego lojalnymi i wydajnymi współpracownikami”. „Jest to alegoria mówiąca o naszych duchowych i religijnych obowiązkach” – wyjaśnia rabin Oded Peles.



Pełny tekst komentarza



Czytanie Ewangelii Mateusza z 18 czerwca po hebrajsku jest fascynujące i uderzające, ponieważ zawiera wiele odniesień do Biblii Hebrajskiej, rabinicznych nauk z Miszny, jak również do żydowskich uczonych i myślicieli.

W Mt 9,36 czytamy: „A widząc tłumy ludzi, litował się nad nimi, bo byli znękani i porzuceni.” „Porzuceni” po hebrajsku jest tłumaczone jako nidachנידח , co przypomina nam o cytacie z Drugiej Księgi Samuela 14,14: „Bóg jednak nie zabiera życia w ten sposób. Obmyśl więc sposoby, aby wygnaniec dłużej nie pozostawał na wygnaniu”. Mędrcy uczą nas, iż przesłanie tego wersetu ukazuje, że żaden, nawet pojedynczy człowiek z ludu, nie zginie, np. jak Absalom.

W swojej książce „Pri Tzaddik”, rabin Sadok Ha-Kohen z Lublina (XIX w.) podkreśla, że zamiarem wszechmogącego Boga jest podtrzymanie życia wszystkich dusz w przyszłości oraz pragnienie, aby żadna żydowska dusza nigdy nie została odrzucona i zagubiona. Dlatego Jezus był poruszony i Jego serce wzruszyło się na widok tłumów. Martwił się o ich dusze, które mogły by się zagubić lub zostać porzucone.

W kolejnym wersecie (Mt 9,37), metafora Jezusa o żniwie bardzo przypomina słynną naukę rabina Tarfona z traktatu Miszny Awot (2, 15) „Etyka i Ojcowie”. Rabbi Tarfon powiedział: „Dzień jest krótki, a pracy mnóstwo, robotnicy leniwi, a zapłata wielka, a pan domu natarczywy.” Rabbi Tarfon chce nas nakłonić do przyśpieszenia naszego działania w Bożym świecie: do studiowania Tory, do wypełniania naszych osobistych i społecznych misji oraz do stawania się lojalnymi i wydajnymi współpracownikami, ponieważ Pan tego świata naciska każdego z nas. Jest to alegoria mówiąca o naszych duchowych i religijnych obowiązkach.

Co więcej, Jezus w swojej metaforze mówi o żniwie i o Panu żniwa, co po hebrajsku jest wyrażone słowem katzir קציר. Żniwo, katzir to nie tylko praca wykonywana na polu, ale także sezon rolniczy, który wielokrotnie pojawia się w Biblii. Na przykład: „w czasie żniw pszenicy Samson odwiedził swoją żonę” (Sdz 15,1) lub „Rut dołączyła do dziewcząt Booza, aby zbierać kłosy do czasu zakończenia żniw jęczmienia i żniw pszenicy” (Rt 2,23).
„Żniwo”, katzir קציר pochodzi od hebrajskiego słowa krótki lub brak katzar - קצר  .  W okresie żniw zawsze brakuje dobrych rąk do pracy.

Trzy święta pielgrzymkowe: Pesach, Szawuot i Sukkot opierają się na cyklu żniw. Czas żniw to czas roku, w którym jest duże zapotrzebowanie na wielu wydajnych i lojalnych pracowników, od których wymaga się wykonania pracy w krótkim czasie. Jest to ważny okres rolniczy, kiedy modlimy się o udane i obfite plony oraz zbiory.



O Autorze



Rabin Oded Peles, kantor, muzykolog, izraelski edukator i przewodnik. Urodził się w Petach Tikwa w Izraelu w holendersko-niemieckiej rodzinie żydowskiej. Podążając śladami swojego dziadka, znanego kantora synagogi w Rotterdamie w Holandii, służył i występował jako kantor w społecznościach żydowskich na całym świecie przez ponad trzydzieści lat.
 

Centrum Heschela KUL


 

POLECANE
85 lat temu Witold Pilecki pozwolił się Niemcom aresztować żeby trafić do Auschwitz gorące
85 lat temu Witold Pilecki pozwolił się Niemcom aresztować żeby trafić do Auschwitz

19 września 1940 r. Witold Pilecki, jako współzałożyciel i konspirator Tajnej Armii Polskiej, pozwolił się Niemcom aresztować, aby trafić do KL Auschwitz. Stało się to w mieszkaniu jego kuzynki – Eleonory Ostrowskiej, na warszawskim Żoliborzu przy alei Wojska Polskiego 40 m. 7 (dziś na budynku jest tablica, a nieopodal pomnik Pileckiego).

Nie żyje szef sztabu jednostki dronów z Mirosławca. Jest komunikat MON z ostatniej chwili
Nie żyje szef sztabu jednostki dronów z Mirosławca. Jest komunikat MON

We środę 12. Baza Bezzałogowych Statków Powietrznych w Mirosławcu poinformowała o śmierci podpułkownika Konrada Banasia. Teraz Ministerstwo Obrony Narodowej wydało komunikat.

Ważny komunikat dla klientów PKO BP z ostatniej chwili
Ważny komunikat dla klientów PKO BP

PKO BP zapowiedział przerwę techniczną w niedzielę 21 września. Czasowo niedostępne będą bankowość internetowa i mobilna, natomiast karty płatnicze oraz bankomaty będą działały bez zmian.

Zełenski zabrał głos po naruszeniu przestrzeni powietrznej Estonii z ostatniej chwili
Zełenski zabrał głos po naruszeniu przestrzeni powietrznej Estonii

To nie wypadki, to systematyczna rosyjska kampania wymierzona w Europę, NATO i Zachód - napisał na X prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski, odnosząc się do trzech rosyjskich myśliwców, które w piątek wtargnęły w przestrzeń powietrzną Estonii.

Kabaret Hrabi wydał komunikat. Grupa ogłosiła plany na najbliższe miesiące Wiadomości
Kabaret Hrabi wydał komunikat. Grupa ogłosiła plany na najbliższe miesiące

Po śmierci Joanny Kołaczkowskiej, która przez długi czas zmagała się z nowotworem mózgu, fani kabaretu Hrabi zastanawiali się nad przyszłością grupy. Teraz zespół poinformował o swoich planach: jeszcze tej jesieni artyści wystąpią razem na scenie, a w 2026 roku przygotowany zostanie nowy program. Na facebooku grupy pojawił się oficjalny komunikat.

Tȟašúŋke Witkó: Niemieccy zbawcy tylko u nas
Tȟašúŋke Witkó: Niemieccy "zbawcy"

Zgodnie ze starą zasadą głoszącą, że „sukces ma wielu ojców, a porażka jest sierotą”, czołowi politycy z Berlina pobiegli do wszystkich możliwych tytułów prasowych, stacji telewizyjnych i rozgłośni radiowych, aby obwieścić całemu światu, iż to właśnie Niemcy ratują dziś Europę przed agresją Moskwy!

Martwię się. Nowe doniesienia o księżnej Kate Wiadomości
"Martwię się". Nowe doniesienia o księżnej Kate

Donald Trump i Melania Trump odwiedzili Wielką Brytanię podczas oficjalnej wizyty, a brytyjska rodzina królewska powitała ich w ogrodach zamku Windsor. Spotkanie przyciągnęło uwagę mediów na całym świecie. Niektórych obserwatorów zaniepokoił również wygląd księżnej Kate, która zmaga się z chorobą nowotworową.

Pilny komunikat - rosyjskie myśliwce nad polską platformą Petrobalticu na Bałtyku z ostatniej chwili
Pilny komunikat - rosyjskie myśliwce nad polską platformą Petrobalticu na Bałtyku

Straż Graniczna podała pilny komunikat o rosyjskich myśliwcach nad platformą Petrobalticu.

UE zapowiada wspólną odpowiedź na działania Rosji Wiadomości
UE zapowiada wspólną odpowiedź na działania Rosji

Szef Rady Europejskiej Antonio Costa zapowiedział w piątek, że na szczycie 1 października w Kopenhadze przedstawiona zostanie „wspólna odpowiedź” UE na działania Rosji. Jak dodał, naruszenie estońskiej przestrzeni powietrznej pokazuje po raz kolejny pilną potrzebę wzmocnienia wschodniej flanki Unii.

Rosyjskie myśliwce naruszyły przestrzeń powietrzną Estonii z ostatniej chwili
Rosyjskie myśliwce naruszyły przestrzeń powietrzną Estonii

Trzy rosyjskie myśliwce MiG-31 wleciały w piątek rano w przestrzeń powietrzną Estonii w pobliżu wyspy Vaindloo na Zatoce Fińskiej i pozostawały tam przez około 12 minut; wezwaliśmy do MSZ charge d'affaires Rosji, wręczono mu notę protestacyjną - poinformował resort dyplomacji w Tallinie.

REKLAMA

Centrum Heschela KUL: Dzień krótki, pracy mnóstwo, ludzie leniwi, a zapłata wielka

Widząc tłumy ludzi, Jezus litował się nad nimi, bo byli znękani i porzuceni. Zamiarem wszechmogącego Boga jest podtrzymanie życia wszystkich dusz. Dlatego Jezus był poruszony i Jego serce wzruszyło się na widok tłumów – o tym jak wiele odniesień do Biblii Hebrajskiej, podobieństw do rabinicznych nauk Miszny i do myśli żydowskich uczonych można znaleźć w niedzielnym fragmencie Ewangelii św. Mateusza pisze w komentarzu dla Centrum Heschela KUL rabin Oded Peles, żydowski kantor i izraelski edukator.
zdjęcie poglądowe Centrum Heschela KUL: Dzień krótki, pracy mnóstwo, ludzie leniwi, a zapłata wielka
zdjęcie poglądowe / pixabay.com/rador6

Użyta przez Jezusa w dalszej części Ewangelii metafora o czasie żniw bardzo przypomina słynną naukę rabina Tarfona z traktatu Miszny Awot (2, 15) „Etyka i Ojcowie”. „Dzień jest krótki, a pracy mnóstwo, robotnicy leniwi, zapłata wielka, a pan domu natarczywy” – cytuje Rabin Oded Peles. Bóg jako Pan żniwa „chce nas nakłonić do przyśpieszenia działania: do studiowania Tory, do wypełniania naszych osobistych i społecznych misji oraz do stawania się Jego lojalnymi i wydajnymi współpracownikami”. „Jest to alegoria mówiąca o naszych duchowych i religijnych obowiązkach” – wyjaśnia rabin Oded Peles.



Pełny tekst komentarza



Czytanie Ewangelii Mateusza z 18 czerwca po hebrajsku jest fascynujące i uderzające, ponieważ zawiera wiele odniesień do Biblii Hebrajskiej, rabinicznych nauk z Miszny, jak również do żydowskich uczonych i myślicieli.

W Mt 9,36 czytamy: „A widząc tłumy ludzi, litował się nad nimi, bo byli znękani i porzuceni.” „Porzuceni” po hebrajsku jest tłumaczone jako nidachנידח , co przypomina nam o cytacie z Drugiej Księgi Samuela 14,14: „Bóg jednak nie zabiera życia w ten sposób. Obmyśl więc sposoby, aby wygnaniec dłużej nie pozostawał na wygnaniu”. Mędrcy uczą nas, iż przesłanie tego wersetu ukazuje, że żaden, nawet pojedynczy człowiek z ludu, nie zginie, np. jak Absalom.

W swojej książce „Pri Tzaddik”, rabin Sadok Ha-Kohen z Lublina (XIX w.) podkreśla, że zamiarem wszechmogącego Boga jest podtrzymanie życia wszystkich dusz w przyszłości oraz pragnienie, aby żadna żydowska dusza nigdy nie została odrzucona i zagubiona. Dlatego Jezus był poruszony i Jego serce wzruszyło się na widok tłumów. Martwił się o ich dusze, które mogły by się zagubić lub zostać porzucone.

W kolejnym wersecie (Mt 9,37), metafora Jezusa o żniwie bardzo przypomina słynną naukę rabina Tarfona z traktatu Miszny Awot (2, 15) „Etyka i Ojcowie”. Rabbi Tarfon powiedział: „Dzień jest krótki, a pracy mnóstwo, robotnicy leniwi, a zapłata wielka, a pan domu natarczywy.” Rabbi Tarfon chce nas nakłonić do przyśpieszenia naszego działania w Bożym świecie: do studiowania Tory, do wypełniania naszych osobistych i społecznych misji oraz do stawania się lojalnymi i wydajnymi współpracownikami, ponieważ Pan tego świata naciska każdego z nas. Jest to alegoria mówiąca o naszych duchowych i religijnych obowiązkach.

Co więcej, Jezus w swojej metaforze mówi o żniwie i o Panu żniwa, co po hebrajsku jest wyrażone słowem katzir קציר. Żniwo, katzir to nie tylko praca wykonywana na polu, ale także sezon rolniczy, który wielokrotnie pojawia się w Biblii. Na przykład: „w czasie żniw pszenicy Samson odwiedził swoją żonę” (Sdz 15,1) lub „Rut dołączyła do dziewcząt Booza, aby zbierać kłosy do czasu zakończenia żniw jęczmienia i żniw pszenicy” (Rt 2,23).
„Żniwo”, katzir קציר pochodzi od hebrajskiego słowa krótki lub brak katzar - קצר  .  W okresie żniw zawsze brakuje dobrych rąk do pracy.

Trzy święta pielgrzymkowe: Pesach, Szawuot i Sukkot opierają się na cyklu żniw. Czas żniw to czas roku, w którym jest duże zapotrzebowanie na wielu wydajnych i lojalnych pracowników, od których wymaga się wykonania pracy w krótkim czasie. Jest to ważny okres rolniczy, kiedy modlimy się o udane i obfite plony oraz zbiory.



O Autorze



Rabin Oded Peles, kantor, muzykolog, izraelski edukator i przewodnik. Urodził się w Petach Tikwa w Izraelu w holendersko-niemieckiej rodzinie żydowskiej. Podążając śladami swojego dziadka, znanego kantora synagogi w Rotterdamie w Holandii, służył i występował jako kantor w społecznościach żydowskich na całym świecie przez ponad trzydzieści lat.
 

Centrum Heschela KUL



 

Polecane
Emerytury
Stażowe