Włoski rząd z dominującą pozycją Giorgii Meloni, liderki Braci Włochów, w dalszym ciągu deklaruje wsparcie dla Ukrainy. Społeczeństwo włoskie w dużej części okazuje empatię walczącemu krajowi, ale nie chce, by ta pomoc kosztowała zbyt wiele, by wpływała na jakość życia Włochów. Niestety, nie ma także gotowości do bezpośredniego zaangażowania armii włoskiej w pomoc, w razie gdyby doszło do napadu na wschodnią flankę NATO. Oczekiwania społeczne są takie, że rząd włoski powinien wtedy znaleźć kompromisowe rozwiązanie, które pozwoliłoby uniknąć działań zbrojnych. Niestety ta wizja jest mało realna w przypadku Rosji. Można bowiem powstrzymać Kreml przed militarną ekspansją tylko przez wzbudzenie strachu przed konsekwencjami, przez pokazanie, że poniesie nieakceptowalne koszty. Włosi liczą jednak na aktywną pomoc sojuszników w przypadku zagrożenia swojego państwa.
W Polsce pojawiają się niezależne inicjatywy oddolne zaniepokojonych o stan państwa obywateli. Jedną z takich inicjatyw jest Stowarzyszenia Przedsiębiorców i Rolników "Swojak". Kazimierz Grabowski rozmawia z Arturem Szczepkiem o pomysłach na zmiany w Polsce z Arturem Szczepkiem, wiceprezesem Stowarzyszenia Przedsiębiorców i Rolników"SWOJAK"
Po okresie euforii mediów z 2023 r. związanych z pewnymi sukcesami armii ukraińskiej w walce z wojskami rosyjskimi nie ma już śladu. Armia ukraińska powoli, ale systematycznie musi wycofywać się z kolejnych linii obrony. Rosyjski walec toczy się niszcząc nie tylko umocnienia wojskowe, ale cywilną infrastrukturę i budynki mieszkalne. Administracja ukraińska ewakuuje kolejne wsie i miasteczka zagrożone ostrymi artyleryjskimi. Osoby walczące muszą się zmagać nie tylko z wrogiem, ale i z poczuciem osamotnienia, wkradającym się zwątpieniem. Front trzymany jest nadludzką siłą przez nieliczne pozostające przy życiu ideowe jednostki. Brakuje nie tylko sprzętu i amunicji, ale także ludzi. Rosjanie korzystając ze znacznie większego zasobu ludzi jest w stanie mimo strat cały czas powiększać liczebność jednostek wojskowych. Rosyjski sektor zbrojeniowy mimo sankcji dzięki wsparciu państw z tzw klubu BRICS radzi sobie nadspodziewanie dobrze. Naturalnie, wojna ma to do siebie, że może dokonać się jeszcze niejeden zwrot sytuacji. Póki co Rosja nauczyła się wykorzystywać swoje przewagi.
Kolej pełni kluczową rolę z perspektywy realizacji transportów wojskowych. To w dużej mierze przy wykorzystaniu tego środka lokomocji przemieszczani są żołnierze, broń, amunicja, paliwa, żywność, medykamenty i przede wszystkim ciężki sprzęt wojskowy. Kolej stanowi element strategicznej infrastruktury krytycznej i ważny czynnik systemu bezpieczeństwa państwa. Odegrała istotne znaczenie w trakcie wojny secesyjnej w Stanach Zjednoczonych oraz w trakcie walk o zjednoczenie Niemiec w XIX w., a także podczas dwóch minionych wojen światowych. Kolej pola walki stanowi też jeden z podstawowych czynników przewagi podczas trwającego konfliktu zbrojnego między Federacją Rosyjską a Ukrainą.
PKP Cargo, narodowy kolejowy przewoźnik towarowy, traci udziały w rynku i notuje straty za pierwsze dwa kwartały 2024 r. Tezy: Wobec postępującej liberalizacji rynku kolejowego transportu towarowego PKP Cargo nie jest w stanie w pełni dostosować się do pracy w warunkach konkurencji. Spółka nie poprawiła zbytnio parametrów obsługi klientów (takich jak czas przewozu czy terminowość), a także nie zadbała, by elastycznie dostosowywać ofertę usług do aktualnej sytuacji na rynku przewozów towarowych. PKP Cargo koncentruje się na dużych dysponentach ładunków, przez co spółka staje się podatna na zmienność rynku. Brak rozkładowych połączeń między terminalami w Polsce i za granicą (składy ruszają wtedy, gdy są pełne) sprawia, że trudno przewidzieć czas dostawy towaru. Zbyt konserwatywna, niezmieniana od lat organizacja pracy przewozowej przyczynia się do wzrostu kosztów i wydłużania czasu przewozu. Polityka ciągłego doskonalenia procesów i cyfryzacja są realizowane niekonsekwentnie. Kolejne zarządy lekceważyły obszar innowacji. Spółka mimo zapowiedzi nie potrafiła zbudować silnej pozycji na rynkach międzynarodowych. Pomimo że akcje PKP Cargo są w obrocie giełdowym, to radę nadzorczą i zarząd kontroluje skarb państwa. Stwarza to pokusę dla polityków, by wykorzystać dobrze płatne miejsca pracy na wysokich stanowiskach zarządczych przede wszystkim jako narzędzie do budowania swoich wpływów. To źródło wielu problemów dla przedsiębiorstwa. Widać błędy w zarządzaniu strategicznym: nie opiera się decyzji zarządczych na pogłębionych analizach predykcyjnych ani nie planuje się zmian w organizacji i inwestycjach pod zmieniające się potrzeby rynku. Osłabiona strukturalnie spółka powoli traci udziały w rynku. Proces przyspiesza w okresie pojawiania się dekoniunktury czy zmian w otoczeniu biznesu. Mimo wielu problemów organizacyjnych spółka nadal posiada duży potencjał i znaczne udziały w rynku przewozów towarowych.
Impulsem do założenia Orlej Straży była informacja o torturowaniu i ukrzyżowaniu 12-letniego chłopca przez terrorystów z tzw. Państwa Islamskiego (ISIS), którą przeczytałem pod koniec 2015 roku na jednym z portali informacyjnych. Ta zbrodnia wydarzyła się niedaleko Aleppo w Syrii, a jedyną „winą” tego dziecka było to, że jego ojciec był pastorem i wybudował kilka kościołów.
Wywiad z Grażyną Maria Ancyparowicz, polską ekonomistką, nauczycielem akademickim, doktor habilitowaną nauk ekonomicznych członkinią Rady Polityki Pieniężnej w kadencji 2016–2022.
Tezy: Polsce jest potrzebny taki węzeł komunikacyjny, który mógłby obsłużyć kompleksowo przewozy towarowe, w tym cargo lotnicze. Polska ma potencjał do przejęcia części masowego ruchu lotniczego długich dystansów. Zbudowanie lotniska w Baranowie nie musi oznaczać śmierci lotnisk lokalnych, ale trzeba byłoby je połączyć siecią wygodnych połączeń kolejowych i drogowych. Takie rozwiązanie może przyczynić się do rozwoju połączeń tanich linii na trasach krótko- i średniodystansowych oraz lokalnych ośrodków miejskich. Polska może stać się jednym z hubów komunikacji międzykontynentalnej; byłaby wtedy ważnym graczem na europejskim rynku transportu lotniczego. Infrastruktura lotnisk regionalnych wokół aglomeracji warszawskiej może wspierać europejski ruch pasażerski. Powinny jednak zostać poczynione inwestycje w infrastrukturę tak lotniskową, jak i komunikacyjną, zwłaszcza w połączenia aglomeracji warszawskiej z lokalnymi ośrodkami miejskimi. Bez zmian w otoczeniu prawnym i zarządzaniu logistyką lotniskową nie stworzy się konkurencji dla dużych portów zachodnioeuropejskich. W ostatecznym rozrachunku dla odbiorców usług logistycznych liczy się cena i jakość obsługi.
Celem przedsiębiorców rolnych jest takie ukształtowanie rynku, aby mogli oni na nim zarabiać. Na obecną sytuację nałożyło się jednak wiele czynników, tak że państwowa polityka wsparcia okazuje się niedostateczna.
Znajomość historii jest, niestety, znikoma wśród nie tylko zwykłych obywateli, ale również polityków, stąd chyba często słyszy się w dyskusjach o zakończeniu wojny na Ukrainie, by dla tzw. świętego spokoju pozostawić Krym w rękach rosyjskich. Niektórzy twierdzą nawet, że Krym był od wieków częścią Rosji. Tymczasem okazuje się, że w łapy carycy Katarzyny II wpadł dopiero po I Rozbiorze Rzeczpospolitej Obojga Narodów.
W Do Rzeczy ukazał się wywiad z prof. Andrzejem Gilem, politologiem związanym z KUL-em. Jedną z postawionych tez wybrzmiałych w tym wywiadzie jest przeświadczenie o wpisanej jakoby w gen narodowy Ukraińców nieufności wobec Polski i Polaków. Takiego uogólnienia nie potwierdzały badania opinii publicznej wykonane na przykład przez fundacje Razumkova czy Mieroszewskiego.
Musimy sobie zdać sprawę, że żyjemy w czasie ogromnych przemian. Na naszych oczach zmienia się porządek świata. Polska musi w tych warunkach pozostać miejscem stabilnym i bezpiecznym, zachować status pozwalający na podejmowanie decyzji suwerennych, zgodnych z interesem państwa i jego obywateli. Rozwój wydarzeń wokół nas, agresja Rosji na Ukrainę, napaść Hamasu na Izrael i eskalacja sytuacji na Bliskim Wschodzie, dodatkowo wzmacniając presję migracyjną na Europę, są same w sobie poważnym wyzwaniem. Co więcej, zagrożenia te wykorzystywane są jako pretekst do podjęcia próby fundamentalnej zmiany traktatów unijnych. Dodatkowo mamy nowy układ władzy w Polsce, który przy aprobacie i wsparciu części Zachodu podporządkowuje nasze państwo globalnym trendom i interesom, unieważniając wszystkie wysiłki poprzedników służące umacnianiu naszej pozycji i afirmacji polskiej tożsamości.
Gdy okręt tonie, a wiatry go przewracają, głupi tłomoczki i skrzynki swoje opatruje i na nich leży, a do obrony okrętu nie idzie, i mniema, że się sam miłuje, a on się sam gubi. ks. Piotr Skarga
Rozpoczęta w 2022 r. wojna w Ukrainie potwierdziła, jak ważne w warunkach zagrożenia dla bezpieczeństwa państwa jest wykorzystanie środków transportowych, w szczególności transportu kolejowego, w celu zapewnienia realizacji zadań logistycznych, a także ewakuacji ludności cywilnej z rejonów zagrożonych.
Dominacja języka rosyjskiego w przestrzeni kulturowej byłej Rzeczypospolitej narzucona była przemocą przez rządy moskiewskie od drugiego rozbioru Polski. Walka z językami białoruskim i polskim przybrała charakter ludobójczy w połowie lat 30. XX w. Mordowano elity polskie i białoruskie. Ofiary leżące w Kuropatach i spisy pomordowanych w wyniku „Operacji polskiej” są symbolem tych czasów.
Myślę, że mimo wszystko my tę "wojnę" o ziarno z Ukrainą przegramy. Oni mają czarnoziemy, bardzo żyzne gleby. Mają, co tu dużo mówić, prawie niewolniczą siłę roboczą. Mają oligarchów i zachodnie technologie. Nie mają jeszcze know-how, jak dokładnie tę ziemię uprawiać, ale się tego nauczą. Jeśli my nie przejmiemy tego towaru, to przejmą go Turcy, Holendrzy, Rumuni, a wreszcie sami Ukraińcy też mogą się nauczyć przetwarzania zbóż...
Rozmowa z dr. Rafałem Zgorzelskim, członkiem zarządu Holdingu PKP, odpowiedzialnym za strategię, logistykę, badania, rozwój i cyfryzację, przewodniczącym Rady Polityki IT Grupy PKP i PKP PLK
Energetyka, kolej zagrożone mogą być wykorzystywaniem nie certyfikowanych pod kątem cyberbezpieczeństwa urządzeń mających połączenie z siecią internetową. Rząd powinien pochylić się nad postulatami wprowadzenia procedur certyfikowania pod kątem bezpieczeństwa komponentów AMI (Ambient Intelligence).
W gospodarkach krajów rozwiniętych, sektor małych i średnich przedsiębiorstw daje znaczący wkład do dochodów narodowych brutto. W Unii Europejskiej MŚP wypracowują średnio 57% PKB. Według raportu o stanie sektora MŚP w Polsce opublikowanego przez PARP, MŚP wypracowały 51,1% PKB w roku 2022 r. Sektor MŚP zatrudniał 6,8 mln osób, tj. 67,8% ogólnej liczby pracujących w sektorze przedsiębiorstw. Problemy polskich małych i średnich firm mogą mieć poważny wpływ na kondycję polskiej gospodarki.
Inwestycje w kolej należy postrzegać nie tylko w kontekście rozwoju gospodarczego i odpowiadania na codzienne potrzeby społeczeństwa, ale także przez pryzmat roli, jaką odgrywa stanowiąc istotny element infrastruktury krytycznej państwa. Wobec wojny na Ukrainie jest to dziś szczególnie aktualne.