Niemieccy nauczyciele alarmują: Uczniowie nie potrafią nawet utrzymać ołówka
Co musisz wiedzieć?
- Prawie 1100 nauczycieli w Hesji zgłosiło poważne braki umiejętności podstawowych u uczniów szkół podstawowych.
- Problemy dotyczą zarówno czynności manualnych (trzymanie ołówka, wycinanie, klejenie), jak i samodzielności (toaleta, ubieranie się).
- Rosną również deficyty językowe, zaburzenia lękowe oraz problemy z koncentracją i radzeniem sobie z frustracją.
- GEW postuluje mniejsze klasy, więcej wykwalifikowanych nauczycieli i psychologów w szkołach.
- Nowe przepisy o całodziennej opiece nad dziećmi w wieku szkolnym dodatkowo zwiększą wymagania wobec szkół.
Rezolucja do ministerstwa edukacji w Hesji
Związek GEW przekazał do heskiego ministerstwa edukacji rezolucję, w której domaga się lepszego wsparcia nauczycieli i uczniów. Postulaty obejmują:
- więcej wykwalifikowanych nauczycieli,
- wsparcie psychologiczne w szkołach,
- klasy podstawowe liczące maksymalnie 20 dzieci.
Inicjatorka dokumentu, wiceprzewodnicząca GEW Heike Ackermann, podkreśla, że dzieci zostały pozostawione same sobie przez polityków, a nauczyciele osiągnęli granice wytrzymałości.
„Jako społeczeństwo ponosimy współodpowiedzialność za to, że do tego doszło. Dzieci nie ponoszą winy”
– mówiła Ackermann w rozmowie z gazetą „Bild”.
- Komunikat Straży Granicznej. Pilne doniesienia z granicy
- Solidarność alarmuje w sprawie warunków pracy w sklepach Dino
- Komunikat Straży Granicznej. Pilne doniesienia z granicy
- Ogromne złoża na Bałtyku. Niemcy nie pytali Polski o zdanie
- Farmy wiatrowe mogą podgrzewać ocean i atmosferę
- „Praworządność” warunkiem przyznania unijnych środków na obronność
- Bosak o prezydenckich wetach: "Ten rząd nie potrafi stworzyć nic pożytecznego"
Coraz większe braki w umiejętnościach i koncentracji
Nauczyciele wskazują, że dzieci mają problemy m.in. z:
- koncentracją i gotowością do wysiłku,
- tolerowaniem frustracji,
- przestrzeganiem zasad i utrzymywaniem porządku,
- samodzielnym ubieraniem się i korzystaniem z toalety.
Wskazano również deficyty w podstawowych czynnościach manualnych i poznawczych: trzymanie ołówka, wycinanie, klejenie, wiązanie butów oraz siedzenie w skupieniu przez dłuższy czas.
Wyzwania dla szkół podstawowych w Hesji
Szkoły podstawowe realizują coraz więcej zadań: wychowanie obywatelskie, cyfryzacja, integracja i inkluzja wymagają dostosowanych warunków. Od roku szkolnego 2026/2027 wejdzie w życie prawo do całodziennej opieki nad dziećmi w wieku szkolnym, co dodatkowo zwiększy wyzwania dla nauczycieli.
Rzecznik ministerstwa edukacji w Wiesbaden zapewnił, że rezolucja zostanie poddana ocenie, a w Hesji już wprowadzono obowiązkowe zajęcia z języka niemieckiego dla dzieci z deficytami oraz dodatkową godzinę niemieckiego w drugiej klasie.




